Tredje gången gillt

Jag har som alkoholberoende, eller tydligare som alkoholist, tidigare haft två långa uppehåll från alkoholen. Första gången var uppehållet tre år, andra 16 år. I slutet på båda dessa uppehåll hade jag tankar kring att kunna börja dricka under ordnade former, alltså någon enstaka gång och då med rimliga mängder alkohol. Detta var förmodligen en slags längtan efter att slippa vara alkoholist, att istället få vara "normal" (vad nu det är). Bättre kanske att säga att man ville få uppleva att vara en icke-alkoholist. Självklart har detta inte fungerat annat än en kort tid i början. Sedan har det spårat ur med alldeles för mycket drickande.

Karaktären av mitt drickande är att jag är periodare. Och det beror på att jag dricker såpass våldsamt att jag inte orkar dricka hela tiden. Perioderna varar några veckor, med kvällsfyllor under vardagarna och rejäla fyllor på helgerna. Eftersom jag inte vill dricka byggs en kraftig ångest upp, som dämpas av alkoholen, men som släpps lös ungefär som när en fördämning brister när jag slutar dricka. Sedan mår man väldigt dåligt. Men man återhämtar sig långsamt, och får tillbaka självförtroende och styrka. Då kommer "suget" och längtan efter alkoholen, och man ramlar snart dit igen i en ny period.

De två långa uppehållen som jag skriver om i inledningen har båda föregåtts att ett kraftigt och negativt destruktivt drickande, som kan liknas vid ett nästan livshotande självskadebeteende med alkoholens hjälp. Ja, nästan som en längtan efter att få dö med alkoholens hjälp. Men när man överlever kommer abstinens och ångest av obeskrivlig styrka.

Nu har jag åter igen haft en period med drickande, där det till slut blev ett sånt här sjukt destruktivt drickande. Jag mår till följd av detta fruktansvärt dåligt.

Min stora önskan är nu att få kraft och styrka att för tredje gången bli fri från alkoholen. Och nu för gott.
Ja, jag vet att man inte ska sätta upp långsiktiga mål, utan ta en dag i taget.

Jag har flera gånger varit inne och läst på Alkoholhjälpen. Ett fantastiskt forum tycker jag. Så många nyttiga och tänkvärda saker är skrivna här.
Jag tar själv nu steget och börjar skriva här. Förhoppningsvis kan det vara en hjälp när suget så småningom kommer smygande.

Och en sak har jag förhoppningsvis redan bidragit med: Inte ens 16 års uppehåll kan ta bort alkoholistfasonerna ur kropp och hjärna.

Mvh
Pi31415

Ja, det är viktigt att vi "gamlingar" håller i och berättar om livet efteråt och vad vi tänker. För egen och andras skull Segern blir ju aldrig vunnen. som bekant.

Gunda

Att se dig här, har saknat dig och dina kloka ord.
Härligt att livet är bra för dig.
Livet går rätt bra för mig med just nu.
Helt nykter sen två månader tillbaka. AA blev mitt alternativ till tillfrisknande.
En fin höst önskar jag dig.
Kram ❤️❤️

Rosa Pantern

Hej Pi o läsare!

Det är många som känner likadant här ser jag....glädje o saknad....jag med.

Ett unikt subjekt, du Pi, gör ett ganska objektivt sett avtryck som omtänksam, vis.. mm

Fascinerande vad som kan uppnås av bara bokstäver, inga synintryck eller dyl.

Här träder personer fram bara genom orden.

Fascinerande, och liksom skönt att inte riskera bli bedömd/ bemött efter utseende, ålder, röst, talfel eller likn. Det är ju en sympatisk anda här på forumet, men ändå.

En liten utvikning bara... Appropå den spontana tacksamheten och glädjen ☺ över en viktig "röst".

Gunda

Det kanske är så här det ska vara? Att vi duger som vi är inuti oss själva utan att behöva bli bedömda av utanskriften.
Tänk om vi slapp denna hets efter skönhets ideal som driver människor i fördärvet? Att vi bara får vara de innersta tankar vi har och ge den godhet och kunskap som kommer från våra hjärtan.
❤️❤️

nu i slutet på november!

Jag har lyckats!

När jag började skriva här inne valde jag att kalla min tråd "Tredje gången gillt", eftersom det var min allra högsta önskan att bli fri från alkoholen, för tredje gången i mitt liv.

Jag har nu nått en såpass stabil trygghet i min nykterhet, och jag har ju dessutom tidigare erfarenheter av långa nykterheter, att jag kan säga att jag har lyckats. Jag är fri, och kommer så att vara.

Jag är (precis som några till här inne) ett levande bevis på att man inte kan börja måttlighetsdricka alkohol om man en gång druckit sig till ett beroende. Oavsett hur länge man levt nykter.
Har man en gång i livet mentalt och/eller fysiskt lärt sig att älska berusningen och druckit sig till ett beroende, och sedan därefter under flera år använt alkohol som en mental flykt undan trötthet, dåligt mående, ångest och skam, ja då är det dömt att misslyckas.
Oavsett om det fungerar med ett par eller några glas en, 10 eller 100 gånger, så kommer förr eller senare tillfället när det blir för mycket. Och så är man tillbaka på ruta ett, i det ångestfyllda alkoholträsket.

Ytterligare en sak jag lärt mig är att när man ramlar dit och börjar dricka igen efter en lång nykterhet, så blir det mentalt mycket tuffare att leva jämfört med tidigare missbruksperioder. Ångesten och skammen blir svårare. Man har inte bara misslyckats inför andra människor, man har svikit sig själv. Man har tappat sitt egna inre fotfäste. Tillvaron blir som en sjuk mardröm. En sjuk och tärande mardröm, som korta stunder kan stängas av med stora mängder alkohol. Som i sin tur leder till en mörk och nedåtgående spiral.

Så för mig är valet väldigt enkelt nu. Jag kommer att fortsätta leva nykter i frihet.

//Pi31415

Att göra ett dagligt val att inte sträcka ut handen efter det första glaset
lägger grunden för ett liv i frihet, och är ett ganska litet och enkelt val,
men det gör en enorm Skillnad på hur vi lever våra liv.

Skillnad

...om det är svårare att sluta om en druckit kopiösa mängder under lång tid, blivit lobbad, redlös, gjort bort sig, skadat sig själv och andra, supit så att frågetecknen kring om en är eller icke är alkis blivit utropstecken eller om en som jag sippat vin i tid och otid, haft uppehåll, haft koll...men ändå inte koll...druckit fast det inte var tänkt så...haft ångest övet riskkonsumtion, ångest över bilkörning, ångest över sug, ångest över allt och räknat enheter i ensamhet, timmar och dagar, druckit sina/mina glas rödtjut i just ensamhet, längtat till kvällen...längtat efter känslan, försvarat det med att det är så alla som dricker lite vin på fredag kväll känner och känt att det klingar falsk när längtan efter vinet kommer krypande var och varannan dag...

Jag vet inte, men det spelar ingen roll, för jag vill inte fundera mera, räkna, hålla koll och sen tappa kontroll, jag tar den istället, kontrollen och har den, genom att släppa mig själv fri ?

Fri från ädla droppar ger glada kroppar, lätta sinnen och goda minnen ?

PP

Precis som när du började skriva här för 1,5 år sedan så delar du med dig av viktig visdom. Det är så lätt och riskfyllt att glömma, inbilla sig att vara starkare än drogen. Gör gott att bli påminnd.
Ta vara på dig!
//PP

Så fin läsning. Och grattis till friheten! Jag håller fullständigt med om allt du säger. Även jag har varit nykter två längre perioder och trillat tillbaka. Det går väldigt fort att falla in i missbruk igen och med ökat styrka. Därför kan jag också säga att nu har jag lyckats. Valet är enkelt. Jag känner tydligt inom mej att om jag skulle välja att ta ett glas så är jag fast igen. Det är verkligen ett val. Helnykter eller missbruk.
Man kan försöka inbilla sej att har man en gång lyckats sluta så är det enkelt att sluta igen om man fastnat. Det är det inte. Det blir bara svårare. Att dricka en vecka på semestern tyckte jag att skulle vara en passlig, avgränsad period. Borta från vardagen och sen hemma igen tillbaka i vanliga nyktra vardagen. Ha! Den semestern drog ut på tiden kan jag säga! Flera år och mycket skam. Så nej, aldrig mer. Och som mulletant påpekar i sin tråd, man kan ta makten i sitt eget liv. Tack och lov!
Ha det gott!

Ja, vi är flera här inne som gått den långa vägen och skaffat oss gedigna erfarenheter om alkohol och dess hemska negativa effekter.
Och vi är flera som lyckats ta tillbaka makten över våra liv och bli fria.
Det bör ju kunna ge draghjälp och hopp för de som fortfarande sitter fast i alkoträsket, men som börjat komma till insikt och vill börja kämpa för friheten utan alkohol.
Vi visar ju att det går.

Vill tacka dig pi för alla gånger du stöttat mig och andra på forumet, när livet var tungt..Du har gett mig kraft och kunskap i svåra stunder..Just idag är jag stark och fri..Både från dåliga relationer och alkohol som verkar hänga ihop..Ju fler friska val jag gör i mitt liv, desto mer bra och fantastiska saker kommer till mig..Varm kram pi till dig och tack för att du finns..??✨❤️

du har själv betytt mycket med allt bra du bidragit med här på forumet.

Jag har kommit in i en lugn, stabil och självgående fas av nykterheten. Påminnelser i form av tankar och att läsa här på forumet, gör att friheten fortgår och är trygg.

Jag ska ha en lugn och fin jul med bra böcker, god mat, promenader och sömn.

Jag är glad för att det går bra för dig miss lyckad, och en stor varm julkram tillbaka till dig. God Jul!