Hej, varit med här ett tag, men det är första inlägget här. Har fått hjälp i öppenvård en gång och även varit på aamöten några ggr. Har alkolism som ett rakt nedstigande led från båda mina föräldrar och hur långt som helst i släktleden. Känns som jag i hela mitt vuxna liv försökt undvika alkohol, vilket har resulterat i att motsatsen har uppstått, alltså undvikit, hetsdruckit, unvikit, hetsdruckit osv. Egentligen vet jag att jag absolut inte kan ta en droppe , men självklart är jag ju där och tror och intalar mig själv. Den här gången går det nog.....min Karl är allvarligt bekymrad, över mig och sig själv förstås. Han har börjat markera spritflaskorna och bevaka mig. Medberoende. Mina barn börjar ledsna på mina löften om nykterhet, ja alla börjar ledsna inklusive mig själv. Har heller inget att skylla på. Som dåligt förhållande, psykisk ohälsa( får jag ju av alkohol förstås) men grundpsyk, arbete . Socialt har jag dragit mig undan och föredrar numer att dricka ( mycket) för mig själv. Märker hur alkoholen blir till besatthet och jag kör ungefär samma mönster. Några dagars nykterhet, planerat drickande, gömma alkohol osv. Nu har jag iallafall varit nykter i 3 dagar och har väl tittat upp från bottenlös ångest från den skandalfyllan senast, som jag såklart gjorde bort mig och inte kommer ihåg ett skvatt av. Ska försöka skriva regelbundet och även besöka ett aamöte imorgon. Skönt att skriva av sig och vilka kämpar ni är här inne. Tar en dag i taget nu. Vi hörs!!

Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset. Viktigast först - vara nykter!

Dessa mantran kan jag rabbla i sömnen. De har varit grunden till min nyktra resa, och du har helt rätt i att resan aldrig tar slut. Men det blir enklare med tiden, om man bara inte inbillar sig att man kan dricka lite någonsin.

Kram ?

Fördelar med att varit nykter är helt klart att jag kan vara i nuet. Jag slipper stressa till bolaget i tid och otid. Planeringen var ju enorm, måste hinna in. Sedan dricka lite med gubben på helgen, och sedan gömma, springa ärenden hit och dit i huset för att snabbt kunna fylla på. Sedan skärpa mig för att inte verka för full. Vardagar samma sak, men då dricka mindre så det inte märktes, vilket det ju gjorde ändå. Snacka om fånge, det var absolut nr. 1 att få i mig a. Innan det onämnbara hände var jag säkert uppe i att dricka 4-5 dgr/v, resten av dagarna var jag ur humör, glömsk, svårt att sova, irritabel osv. Så gick veckorna , månaderna och åren. Ibland hade jag nån vit vecka eller veckor på vita knogar. Hela tiden fanns a i mitt sinne. Jag var fast...sist jag höll upp i åtta månader minns jag att livet återvände igen, men jag föll för frestelsen och det tog ca 4 år att få tillbaka kraften igen. Konsekvenserna blev stora, vågar inte ens tänka på vad som skulle hända om jag föll igen...om jag skulle vilja lyfta glaset igen, ska jag påminna mig om det. Just idag är jag fri och nykter.

Jag känner igen mig i det du skriver. Kom att tänka på det just idag. Lördag var ju alltid lite speciellt, då systembolaget stänger tidigare. Det känns så mycket skönare att vara fri. Men det väl det som gör det så enkelt just nu. Att veta att man mår så mcyket bättre. Men skulle man falla dit igen så är det såklart inte efter ett rationellt och genomtänkt beslut man kommer på att det vore det bästa för alla parter om man började dricka igen.

Nu har har läst igenom hela din tråd, vilken resa du har gjort! Så lömsk alkoholen är, tänk att du höll upp i 8 månader och sedan trillade dit. Jag ska ha det i minne, att man aldrig kan vara säker. Tack för att du delar med dig av dina tankar och erfarenheter??

Tack för inlägg hos mig ?. Ser att min n sober app. räknar 6 månader och 6 dgr. Stämmer inte riktigt hur jag räknar, men det spelar ingen roll egentligen. Huvudsaken är att jag är nykter, vill vara nykter, och förblir nykter. Det är det viktigaste i mitt liv just nu. Men endast en dag i taget såklart. Kramiz

Hej , läst hela din tråd nu Jullan .
Tack för du delar med dig , känner igen mig i det mesta . Finner tröst i att det går att resa sig igen efter återfall . Jag har varit nykter i drygt 2 månader o går bara o oroar mig när ( inte om) återfallet kommer . Har GAD . Denna ständiga oro . Men det är bara att kämpa på o hitta strategier , följa er som ligger före i nykterheten , hur ni gör .
Kram

Hej gamlahäst, ser att vi kämpat härinne i lika år. Våra historier liknar oxå . Tänker på din ångest, jag har oxå diagnostiserad med GAD, men medicinerar sedan många år, och det har hjälpt en bit, men det klart bästa för att minska ångest är att inte dricka. Det tar ett tag men faktum är att jag inte känner av ångesten alls, någon gång lite molande. Funderar starkt på att minska med medicinen, men har ju bestämt att inte ha för bråttom denna gång. Tycker du är jätte duktig som hållit dig nykter i hela 12 veckor, fortsätt kämpa det kommer bli ännu bättre och vi hjälps åt. Kram

Hej Jullan! Jag missade att du klarat 6 månader! Stort grattis! Själv tyckte jag att det var just vid 6 månader som det lossnade ordentligt. Det var en magisk gräns på något sätt.

Kram ?

6,5 månader nykter står det i min sober app. Det känner jag, nu har jag kommit in i ett bra tillstånd. Känner mig mycket piggare, mer fokuserad och klartänkt. Känslorna är stabilare och jag börjar ana den riktiga jag bakom ridåerna. Jag gillar mitt riktiga jag, hon är en ganska trevlig , glad och omtänksam människa. Hon är lojal, nyfiken och lättrörd. Hon älskar djur o natur. Hon är en bra lyssnande vän, en stadig och förtroendeingivande medarbetare och en kärleksfull partner......dom negativa dragen tar jag nästa gång. ?

Man förvånar verkligen sig själv, på ett mycket positivt sätt. ”Är det här jag?” Bra och viktigt att du skriver ner det, för att kunna gå tillbaka och läsa sämre dagar. Minnet är kort även som nykter ?

Kram ?

Håll kvar det tillståndet och vet du vad?
Du är värd att må bra.
Och de negativa dragen tycker jag vi låter bli att fundera över.
De har säkert blivit mindre negativa av nykterheten ändå.

Jag mår också bra just nu?
Känns lugnt och stabilt ( Till slut)
Kram⚘

Just att vara omtänksam, mot sig själv och andra är fint..Om alla hade varit det, så hade vi fått en bättre värld..Vad skönt att du mår gott, och tänker positivt..???

Tack fina ni????. Det är många timmar som gått åt i ruset. Att planera ruset och att återhämta sig från dito. Fast jag arbetar heltid, pluggar halvtid och tränar en hel del, träffar barnbarnen och umgås med gubben samt följer två serier , finns det ff tid över. Helt otroligt hur a upptagit mitt liv, på alla plan, fysiskt, psykiskt, emotionellt och tidsmässigt. Ju längre jag är nykter, desto mer ser och förstår jag verkningarna av a. Fy fan vad skönt att lägga till ytterligare en dag till nykterheten. Gör det ni med. Kram

går bra för dig Jullan65, att du bevarar nykterheten och för att du snart når 7 månader.
Stort grattis!

Fortsätt så här!

/Pi31415

Tack Pi31415 det känns alltid bra när en veteran tittar till en?, ja än är kampen inte över, men visst blir det lättare. För att inte tala om livet som sakta återvänder, det känns så bra. Hoppas du lever bra och meningsfullt, önskar dig all lycka. Och nykter vet jag att du är, liksom jag. En dag i taget. Kram Jullan

Närmar mig 7 nyktra månader... fortsätter min vilja att förbli nykter. Läser boken tänka klart, och upplever att den är riktigt bra för mig. Mycket myter kring a och vad a gör med oss. Läs den , lite amerikansk vinkling, men stor igenkänningsfaktor. Annars fortsätter lördagen i nykterhet. För att jag vill. Kram till den som behöver

Ju mer man vet om ett bekymmer, desto lättare att hantera det..Jag har fått många AhA upplevelser dels genom andra människor, men även genom att läsa böcker om missbruk och beroende..Det är otroligt intressant och även sorgligt..Skönt med snart 7 månaders nykterhet..????Kram..