Hej, varit med här ett tag, men det är första inlägget här. Har fått hjälp i öppenvård en gång och även varit på aamöten några ggr. Har alkolism som ett rakt nedstigande led från båda mina föräldrar och hur långt som helst i släktleden. Känns som jag i hela mitt vuxna liv försökt undvika alkohol, vilket har resulterat i att motsatsen har uppstått, alltså undvikit, hetsdruckit, unvikit, hetsdruckit osv. Egentligen vet jag att jag absolut inte kan ta en droppe , men självklart är jag ju där och tror och intalar mig själv. Den här gången går det nog.....min Karl är allvarligt bekymrad, över mig och sig själv förstås. Han har börjat markera spritflaskorna och bevaka mig. Medberoende. Mina barn börjar ledsna på mina löften om nykterhet, ja alla börjar ledsna inklusive mig själv. Har heller inget att skylla på. Som dåligt förhållande, psykisk ohälsa( får jag ju av alkohol förstås) men grundpsyk, arbete . Socialt har jag dragit mig undan och föredrar numer att dricka ( mycket) för mig själv. Märker hur alkoholen blir till besatthet och jag kör ungefär samma mönster. Några dagars nykterhet, planerat drickande, gömma alkohol osv. Nu har jag iallafall varit nykter i 3 dagar och har väl tittat upp från bottenlös ångest från den skandalfyllan senast, som jag såklart gjorde bort mig och inte kommer ihåg ett skvatt av. Ska försöka skriva regelbundet och även besöka ett aamöte imorgon. Skönt att skriva av sig och vilka kämpar ni är här inne. Tar en dag i taget nu. Vi hörs!!

7 månader firas en dag för tidigt, eftersom jag lovat 24 timmars nykterhet känns det tvärsäkert. Firandet går i jobb tecknet, kanske jag ska unna mig en saffransbulle på jobbet idag. Summa summaron....allt är inte lätt med nykterheten, men sammantaget vida lättare än min dryckeskärriär. Inget är omöjligt och en dag i taget. Thats it. Kraaam Jullan

Starkt jobbat Jullan?? och stort grattis
Fira du med 2 saffransbullar tycker jag.
Det är du värd
Kram⚘

Grattis till 7 månader! ? Det märks att du mår bra nu.Månaderna bara rullar på.

Kram

p.s, Tack för hälsning i min tråd!
Det blev två st fina gäddor. ?

Men mys vad trevliga hejarop. Känns i hela mig, tack. Jag har fått ett nytt intresse, styrketräning. Från ha varit en riktig soffpotatis tränar jag nu 3-4 ggr/vecka. Jag läser om träning och hälsa, minus 8 kg och ett humör stabilt som ett cementblock ?. Dricka a finns inte på kartan. Jag har min plan utstakad, där jag nu går för sista gången på samtal på beroende mott. Sedan tänker jag ha ett par uppföljningar en gång i månaden och innan besöket ta ett peth test. Då hamnar jag i mars april, sedan kanske jag har blivit stor kicka och kan stå på egna ben. Här kommer jag dock fortsätta hänga länge, länge. Sköt om er, det kommer jag göra. Jullan

Vilken styrka och inspiration!!!Själv har vikten stått helt still dessa månader men måendet är på topp ändå för det mesta. Kram

Humör stabilt som ett cementblock. Så fint att läsa. Och styrketräning, wow. Så glad över din närvaro här och hurra för dig, megakramen kommer här! ?

Det verkar ta ett bra tag tills vi slöfockar sätter igång att träna.Själv satte jag igång med min löpning först efter 9 månader.? Det märks att du verkligen inte vill falla tillbaka till drickandet och har kört med hängslen, livrem, flytväst och krockkudde. Helt rätt!
Nu kör vi vidare på det nyktra spåret!

Kram ?

Till både nykterhet och träning. Den sistnämnda en bra hjälp för att hålla i den förstnämnda. Vilken imponerande resa du har gjort.

Kram

7 mån nykter, bra jobbat!
Älskar ditt inlägg från 11 nov, #512 där du beskriver dig själv. Återvänd till det om det blir tungt igen nån gång. Vi har ju båda hängt härinne rätt länge och upplevt de positiva sidorna med nykterheten och ändå fallit tillbaka. Jag tror att jag är klokare och mer försiktig den här gången. Känns som om att återvända till alkohol kommer vara långt borta för dig också. Bra med en plan för fortsatt nykterhet dock! Och jag tror ju att träning ger oss de sunda kickar vi behöver. Nu kör vi på.

Visst är det en underbar känsla att lära känna sig själv som på nytt?

Även om jag har två månader kvar till mina sju så känner jag så väl igen mig i det du beskriver om att se sig själv utifrån och jag blir faktiskt lite stolt över att vara den jag är på riktigt? Känns som att du känner lite likadant?

Kram?

En ganska tråkig tid är det , grått grått, coronagrått. Känner mig inte riktigt i fas i helgen till idag. Har dock accepterat mitt medel mående och gnetar på ändå. Har knappt mer än ork till att jobba. Men inget a sug och det är jag tacksam över. Just idag ser jag inte riktigt dom där bra sidorna jag såg den 11, men visst är det så att ens riktiga jag kommer fram mer o mer. Nåväl ett grått dygn i nykterhet är bättre än ett i onyktert tillstånd. Och kanske redan imorgon tittar solen fram igen, för det gör det alltid. Kram

Jag lider också svårt av att allt är grått, mörkt, blött. Känns som november bara fortsätter och fortsätter. Jag vill ha snö, då blir det så vackert ute ?

Men du har helt rätt - en grå, trist nykter dag är tusen gånger bättre än en grå, trist onykter dag.

Kram ?

Jag vet precis hur det känns, har haft många ryggskott under årens lopp.❤️ Det märkliga är att efter att jag skaffade en riktigt bra säng så har jag inte haft ett enda ryggskott. Innan dess kunde det räcka med att jag tog i lite för mycket vid tex grävning så small det till.

Ja, skönt att du är nykter numera, så du slipper spä på ryggskottet med bakfylla.?

Kram och krya ?