Hej, varit med här ett tag, men det är första inlägget här. Har fått hjälp i öppenvård en gång och även varit på aamöten några ggr. Har alkolism som ett rakt nedstigande led från båda mina föräldrar och hur långt som helst i släktleden. Känns som jag i hela mitt vuxna liv försökt undvika alkohol, vilket har resulterat i att motsatsen har uppstått, alltså undvikit, hetsdruckit, unvikit, hetsdruckit osv. Egentligen vet jag att jag absolut inte kan ta en droppe , men självklart är jag ju där och tror och intalar mig själv. Den här gången går det nog.....min Karl är allvarligt bekymrad, över mig och sig själv förstås. Han har börjat markera spritflaskorna och bevaka mig. Medberoende. Mina barn börjar ledsna på mina löften om nykterhet, ja alla börjar ledsna inklusive mig själv. Har heller inget att skylla på. Som dåligt förhållande, psykisk ohälsa( får jag ju av alkohol förstås) men grundpsyk, arbete . Socialt har jag dragit mig undan och föredrar numer att dricka ( mycket) för mig själv. Märker hur alkoholen blir till besatthet och jag kör ungefär samma mönster. Några dagars nykterhet, planerat drickande, gömma alkohol osv. Nu har jag iallafall varit nykter i 3 dagar och har väl tittat upp från bottenlös ångest från den skandalfyllan senast, som jag såklart gjorde bort mig och inte kommer ihåg ett skvatt av. Ska försöka skriva regelbundet och även besöka ett aamöte imorgon. Skönt att skriva av sig och vilka kämpar ni är här inne. Tar en dag i taget nu. Vi hörs!!

Tack för input, jag håller med dig Charlie, att man känner sig lite ofri. Den där följeslagaren som jämt är med, fast man inte är direkt sugen, som du säger Se klart. Men det bleknar förhoppningsvis över tid. Tid är min bästis just nu. Tiden lindrar, bleker, gömmer. Bara man inte glömmer ( hihi) . En vecka till jag fyller 9 månader nykter. S skönt

Helt underbar lördagskväll med ett barnbarn på besök, hade aldrig varit så här mysigt om jag druckit. Då ville jag bara att tiden skulle gå så jag fick dricka ifred. Sån skillnad hur livet och känslorna kommer åter, äkta är de oxå. Ha en fin helg, alla medresenärer.

Ja livets efterrätt brukar folk säga Torn och det kan jag hålla med om. Nu pluggar jag för fullt på min näst sista hs kurs, sen blir det lite mer egentid. Nu är det skola, jobb, barn och barnbarn och så gubben sådär sent på kvällskvisten när vi båda svimmar av trötthet . Inte helt optimalt, men det får vi ta igen snart. Nu slinker jag strax in i 9 månaders nykterhet. Egentligen imorgon, men jag har ju löftet 24 timmar framåt. Hur detta gått till är ett rent under, inte helt ett under kanske. Jag har fått hjälp på vägen, av er o amottagningen, samt att jag jobbat en hel del med mitt nya jag, eller rättare sagt, mitt riktiga jag. Prova nykterheten, det kan aldrig bli fel. Kramar till alla som behöver

Glädje att läsa ditt inlägg ?
Nä- att vi är här- iallafall just nu känns ibland som ett mindre mirakel men precis som du skriver är det ju något som måste klicka som ett kodlås inombords för att man (jag) skulle förstå att det är ett åtagande- i sig själv- som gäller.
Vilken turbofart du verkar ha, hoppas du hittar lite lugn och vila också! Kram Jullan ?

Hade inte varit på amottagningen på över en månad. Varit förkyld och sen gick bara tiden.... jag liksom sköt på det, tänkte att jag kände inget behov just nu. Men då ringde terapeuten till mig o frågade när jag tänkte komma. Så bra att jag fortfarande har mottagningen som håller lite koll på mig, så nu är jag igång med samtal igen. Summa kardemumma, aldrig glömma. Kram till just er som vill ha.

Tack! Vad bra att de håller reda på dig ? Nej inte glömma bort när allt börjar rulla på. Tvärtom hålla levande det jobbiga och tunga som vi varje dag flyttar oss bort från. Men aldrig längre bort än en armslängd. Inte glömma. Kram ?

Alla har sin egen väg att vandra och sina egna erfarenheter att förmedla. Vi är olika, med gemensam nämnare, problem med alkoholen. Vi uttrycker oss olika, tror olika, förstår olika. Vi uppfattar olika och vi har olika personligheter. Jag har en devis som funkar för mig, för övrigt snodd från aa principer. Ta till dig det du tycker om och låt resten vara. Jag tackar idag för våra olikheter och allas insikter samt erfarenheter som jag fått ta del av. Utan er hade jag aldrig klarat att hålla min önskan att få vara nykter. Jullan

Anonym26613

Fin läsning Jullan! Grattis till drygt 9 månader. Fantastiskt att se hur man kan lyckas efter så mycket kämpande. Ger hopp ?❤

Tack?ja det tuffar på, men just nu har det varit lite kämpigt. Vet inte varför, men det kan vara att våren närmar sig och det förknippar jag med alkohol. Haft regelrätta sug faktiskt och jag är lite förvånad. Men jag kommer köra vidare o tänker att det är något jag ska igenom bara. Så lite vita knogar får det bli, en dag i taget. Nu ska jag så lite frön, tomat och chili. Det är hög tid. Längtar efter att börja pyssla i trädgården. Kram alla o håll er borta från det första glaset.

Längtar efter trädgårdsfix men lite osäkert med min fasta bostadsort beroende på olika omständigheter så jag har inte kommit till skott.
Jobbigt med sug, men som du skriver, bara att ta sig igenom med välkänd strategi. Hejar på dig! Kram ?

Bra att du sysselsätter dig med lite framtidsplanering i form av frön. Det slog mig häromdagen att det snart börjar bli dags att ta hand om pelargoner jag försökt övervintra i värmen. Jisses vad tiden går fort!

Kram!

Jobba , plugga, träna o sen äta o sova. Det är ungefär så det lunkar på. Lugnt o fint Mao. Det som jag tydligt ser är att jag roar mig med att shoppa. Det finns alltid en anledning att shoppa. Det är snart vår, jag har gått ner i vikt, jag behöver, jag vill ha, mina barn o barnbarn behöver, gubben behöver. Ja lista och anledningarna kan göras lång. En liten röst varnar mig för att det börjar gå överstyr, ett nytt missbruk har anlänt. Helt pank tom lite minus i slutet av månaden. Det är verkligen inte ok. Jag har låga fasta utgifter så de borde inte alls vara så här. Nu ska jag titta över detta med shopping och försöka skala löken ytterligare ett varv. Ingen shopping månad i mars är målet, och här blir det inte en dag i taget utan hela månaden. Sådeså. Nykter som en spik är jag helt klart. Förblir det en dag i taget. Kram ?

Det kan vara en bra strategi annars. Jag impulsköper på nätet ofta. Saker jag inte ens behöver, men just då känns de oumbärliga. Ibland känner jag mig verkligen lurad när varan väl kommer. Så jag försöker minimera inköpen genom att tänka ”jag får köpa xx men inte idag, jag måste sova på saken först.” Ofta har jag glömt bort nästa dag vad jag ville köpa, så viktigt var det liksom.

Kram ?

Haha ja Andrahalvlek, det har hänt mer än en gång att jag skickat tillbaka varan när den kommer, kan för mitt liv inte fatta varför jag köpt det... bra det där med att säga till sig själv att man får, men inte just idag. Nykter for sure en dag till. Jullan

Ja, det är nog bra att reflektera över våra beteenden. shopping och kicken den ger. Inte helt lätt i alla perioder att leva utan beroenden. Tänkte på programmet jag såg igår där Stefan Sauk pratade om sitt utflyttade barn och hur han åkte långt för att känna sig behövd. Tänker att shopping fyller flera ”må bra” funktioner. Avslut när orden är skickad, glädjen när man kan öppna, om du handlar åt andra även känslan av att vara generös och så ibland tillfreddsställelsen i att ”äga”. Men den infaller ju inte så ofta. Hade en vän som satte i system att shoppa och lämna tillbaka. Glad när hen handlade och glad när hen fick tillbaka pengarna.
När man verkligen har något som gör en glad lång tid, det är väl värda pengar. Som en fd kollega som köpte ett kodlås och var lycklig varje gång hen slapp leta efter nycklar. Lycka när man kommer hem, en väldigt bra känsla. Så att hitta de där små, små sakerna man kan glädjas över lång tid. Det är svårt, men viktigt kanske. Vi behöver våra ”kickar”.

Jo det är sant , lite kickar.... men det gäller att hitta det där lagom ?. Inatt drack jag a, var så frustrerad över att jag inte lyckades hålla 10 månader... men det var i drömmen de. Jag vaknar till 10 månader nykter idag. Vilken tur jag har. Kram

Vad rädd jag blev när jag började läsa ditt inlägg! Stort grattis till 10 månader, du är faktiskt grym! Kram ☘️

Fy, vilken skrämselhicka jag fick. Pust. Drömmar är en naturlig del av den här nyktra resan och undermedvetet har nog tanken funnits hos dig. ”Ska jag klara 10 nyktra månader eller falla på målsnöret?” Men nu är du där, hurra! För varje månad går månaderna bara snabbare och snabbare och den nyktra resan blir lättare och lättare.

Kram ?