Hittade ett så fint inlägg som Se klart gjorde i min tråd i början av min resa. Så himla bra att jag vill upprepa det igen.
”Jag är ju inne på mitt fjärde (!!) år som nykter, det är faktiskt galet när jag tänker efter. Men jag skriver några ord för jag känner igen mig väl i det du beskriver. Det var ju bara en fråga om rätt tid, ork, engagemang- för att ta tag i drickandet på allvar... När jag loggade in här första gången- efter ganska mycket vånda- hade jag nåt halvt löfte om tre nyktra månader, eller kanske 100 dagar. Innerst inne visste jag- inte att jag skulle bli nykter då. Men att jag var tvungen att ändra mina ”vanor” annars skulle jag vara tvungen att sluta dricka.
Att verkligen göra det, är det bästa och viktigaste beslut jag tagit i mitt liv bortsett barn och dylikt. Jag hade ALDRIG klarat det utan forumet. Och vi är ganska många som använt forumet som enda- eller del av behandling. Att känna igen sig, att våga vara ärlig. Att bara stötta och få lite puff uppåt när livet känns lite grått. Att kunna skratta åt saker ihop. Att inse hur lika vi är- och också olika. Men oavsett det så kan vi hjälpas åt. Det är verkligen i sanning något riktigt fint, att få vara med om.
Ta vara på forumet och häng här så mycket du önskar och behöver. Tids nog när man står på egna ben så behöver man ta ut lite avstånd, ja, se att benen bär ”där ute”.
Erfarenheten att bli nykter och erfarenheten från forumet har förändrat mig och skapat ett delvis ”nytt” liv. Jag är lossad, fri. Jag gör fortfarande klantiga saker med mig själv, jag måste påminna mig om gränser och ork- ofta, ett evigt lärande. Jag skulle kunna räkna upp allt praktiskt som förändrats- kring jobb och boende, katter och nya vänner. Men det är inte så viktigt. Att relationerna till mina nära är stadiga, att jag är trygg. Med mig och med andra. Är nog det viktigaste.
Erfarenheten från alla samtal här, stöd och ibland tjafs, på ett anonymt forum- har gjort mig ödmjuk.
Mitt liv är precis ett vanligt liv numera, det är inga storstilade grejer som sker, inga sena nätter, knasiga beslut. Det är mitt liv, och jag bestämmer. Jag önskar mig inget mer, det är så bra som livet bara kan vara.
Så- heja dig! Kram 🤗

@vår2022 Jo, den är fin. Men har bara haft den ett par dagar. Förstår inte riktigt hur den funkar, så många olika varianter!
Idag styrketränade jag, men ställde inte in varken träningsprogrammet för styrketräning eller något annat. Tänkte att jag bara tränar och ser vad klockan mäter in…
Kanske man inte kan göra så?
När jag sprang på löpbandet visade klockan en maxpuls på 134, men när jag kom hem och laddade över uppgifterna till klockan så angav den 120… lite skumt.
Den verkar lite komplicerad på så sätt att det finns så mycket att ställa in, men jag fattar inte vad det ska vara till för än… finns även ett alternativ som heter styrka, kardio, stöd …
Ja, du hör. Jag får väl utröna den vartefter, fast jag saknar verkligen en sammanfattande instruktion på svenska…
Har du några tips vad jag bör ställa in när jag ska träna så är jag idel öra!
Undrar också om jag måste ha gps när jag springer ( vill bara veta avstånd, steg och puls…)
Kram ❤️ Nu ligger jag här och ska mäta upp min sömnkvalitet. 😎

@Amanda L Googla på Polarflow på svenska. Där finns instruktioner om hur du laddar ned appen polarflow på telefon och dator/padda. Jag har laddat ned appen på min mobil och padda. När du tränar ska du trycka på vänster knapp på klockuret. Då står det börja träna. Klicka med pekfingret och välj alternativ, promenera, styrketräna, springa mm. Då sätter märkningen igång med puls, tid och sträcka. När du är klar trycker du på samma knapp igen tillvänjer och håller in den tills den registrerat passet klart. Sen kan du gå in på mobil eller dator/padda (ladda ned appen där också) och se data på din träning. Tror den behöver registrera en vecka eller så i början för att kunna ge en ”prognos”. Börja där så kan vi hjälpas åt vidare😁. Gps är inbyggd, behövs också för att kunna möta sträckor. Du kan se hur du förflyttat dig.

Lycka till!😁

Och där det står kardio, styrka, stöd är program som man kan följa från klockan om man vill. Den brukar säga vad den tycker att man ska utföra av de ovan nämnda. Jag har inte använt dem många gånger. Mer kollat vad klockan tycker jag ska göra ibland😁

Träningsklockor och statistik är kul, hälsar siffernörden... 🙈
Men tänk om vi hade haft en app till klockan för nyktra dagar, det hade jag gillat! Nu får jag nöja mig med stress och vilopuls och själv tänka hur jag levt (varit nykter alltså).
Har en Garmin vivoactive och det är rätt krångligt men det finns bra träningsprogram i appen som kan överföras till klockan. Superkul!
Lycka till med egna träningen, heja heja!

@vår2022 Jag har laddat ner appen på svenska, det är just funktionsinstruktionerna som är på engelska. Det du beskriver är ändå en stor hjälp, alltså hur jag kan registrera ett träningspass. Antar att det finns fler varianter som man kan använda, men inte absolut behöver om man inte vill.
När det gäller gps så beskrivs att man ska ha med mobil och söka efter signaler innan man startar? Jag vill helst inte ha med mobil utan nöjer mig med antal steg, puls och hur lång jag sprungit ( var är ointressant). Funkar det med bara klocka tror du?
Jag vet, du har blivit instruktör på kuppen…Lovar klara mig själv snart…😎❤️

@Amanda L Ha, ha jag är gärna instruktör och hjälper så gott jag kan😁. En GPS går på satelliter och får signaler från dem där i rymden. Du behöver ingen mobil för att sätta igång klockan. Den söker signaler från satelliterna för att kunna navigera. Så sätt på klockan och sedan iväg😁.

Ett annat tips är att man kan tänka på klockan som en mobil. Menar att man kan swipa med fingret åt sidor, trycka på glaset om du vill pausa, trycka igen när du vill fortsätta mäta. Ibland om jag inte får in data, kontakt med mobilen när jag ska kolla data, startar jag om klockan. Då trycker jag på vänster knapp länge tills den slocknar. Den startar då upp igen av sig själv och kopplar upp sig mot mobilen. Så swipa och tryck och prova dig fram. På så sätt har jag lärt mig allt mer om klockan😁

@vår2022 Tack, ska göra det! Kanske fanns inte Gps i klockan i någon tidigare version. Toppen om det räcker med klocka…
Haft en släng av kristallsjukan ( var tvungen att krypa ut från ett rum på gymmet😵‍💫) men ska ta en joggingtur idag eller imorgon.
Det är mycket roligare när jag kan mäta saker. Och att ha en egen instruktör! 🙏🏻🥳🥳🥳

@Amanda L Usch, kristallsjuka låter inte kul, hoppas det snabbt går över💕. Ja, det är kul att mäta och se utveckling. Har kommit igång med boxningen/styrketräningen denna vecka efter sommaruppehållet. Det märks att jag inte tränat de musklerna och det är verkligen färskvara. Träningsvärk men då känns det att man tränat😁. Ska ta en lugn löptur efter att fotbollsmatchen mot Japan är slut, spännande 1-0 till Sverige! Det är roligt att få vara instruktör och hjälpa till också😁❤️

@Amanda L Alright, mycket knappar och menyer nu att titta på när du kutar. 🤪

Glöm inte att att sätta i höger fot framför dig först, och sen flyttar du vänster. Alternativt gör man tvärtom. Olika skolor där. 😁 Sätter du båda fötterna i fram samtidigt blir det en annan form av träning. Funkar även bra runt midsommarstången! 🐸

Vill bara försäkra mig om att du inte springer och snubblar nu. Se upp för lyktstolpar när du kollar klockan! 😂

@Daemon Säg som det är, du är bara avis på min klocka.
Den är faktiskt lika enkel att ratta som en rymdkapsel... ! :)
Första dagen jag testade den var på gymmet och fick en släng av kristallsjukan. Den funkar så att man blir fruktansvärt yr. Även liggande.
Gymmar i en gammal ombyggd bank och detta hände när jag var ensam nederst i själva bankvalvet och höll på med sit-ups..... Var tvungen att krypa ut... måste sett vansinnigt konstigt ut.
Men klockan hade noterat att jag uppfyllt min aktivetetsnivå. Så den funkar perfekt i alla lägen. :)

@Amanda L Usch, det låter inte skoj alls med kristallsjukan. Hoppas det går över snart!

Och att du fick minst dubbla poäng av klockan när du ändå klarade att krypa ut. Jag är faktiskt avundsjuk på klockan… 😁 Det är grymt kul med nya prylar och jag gillar också statistik. 😍

Ps Kristallsjukan är jobbig men ofarlig. Hos en del dyker den bara upp en gång, hos andra kommer den tillbaka lite då och då. Men hittills hanterbart, några dagar per år… Lättare när man vet vad det är. 😌