@Amanda L @Daemon Har inte högt blodtryck, men tänker att det är bra övningar att göra, liksom bara två övningar och som är så bra för hela kroppen, brukar göra dem i mina styrkeövningar, men tänker att 4 min per dag är ju inte mycket tid😁. Tänker att blodtrycket ökar med åldern och då är det bra att förebygga. Har gjort dessa igår och idag, kan bli en bra vana och det träna upp styrkan. Kanske lägga in en tåhävning också😁. Jag tycker också att jag håller bättre genom att värma upp före och stretcha efter en träning. En anna övning som är super för hela kroppen är burpies, en riktig killer men ack så bra!

Det behövs ingen klocka för att springa så klart, mest om det skulle motivera. Jag har inte haft klocka tidigare, inte tyckt det är nödvändigt och så nördig är jag inte. Såg ett program från BBC, där två grupper, en med träningsklocka och en utan klocka skulle följa ett träningsprogram i 4 veckor. Ingen hade tränat speciellt mycket innan. Syftet var att se om resultatet skiljde sig mellan grupperna, med och utan klockan. Det visade sig att de som hade en klocka i snitt tränade mer och var mer motiverade till att träna än gruppen utan klocka. Det var då jag blev inspirerad till att köpa en klocka och jag stämmer in i den gruppen. Jag är mer motiverad till att träna och det är roligt att följa min träning i appen.

Ha det gott!❤️

@Amanda L Vad kul! Ja, nya skor köpte jag också. Springer ju året runt så det har även blivit par med dubbar, samt varmare tights och jacka för höst och vinter. Det är viktigt att kläderna sitter skönt. Nu är det dags för nya sommarskor, de jag har är rätt utslitna nu. Springer mycket i skogen och det sliter mer på dem.

Ja, det är roligt att ha koll och mål🥰

@Amanda L Sköna löpardojjor är bra att ha! 😁👍 Alltid en bra investering. Bra för både löpning och gång.

Jag vill dock inte säga att det nödvändigtvis är bättre utan klocka! 😁

Jag har som sagt kutat mycket utan både klocka och musik de senaste åren, för jag tycker det ger en härlig frihet. För mig ett sätt att hitta glädje i löpningen igen.

Samtidigt kan musik vara en skön boost ibland. Just nu gillar jag känslan av naturligt ljud/tysthet när jag springer, men kanske tar fram lurarna igen. 🎶🤘

Kanske kanske kanske skaffar jag en ny klocka faktiskt. Får fortsätta fundera lite till. 😁 För mig har det varit himla skönt att slippa de ständiga checkarna av fart, tid, sträcka, etc. Bara springa. Samtidigt är det smidigt, och kul, med klocka om man sätter mål som man vill uppnå. Små mål är inte dumt att ha, det brukar göra det ännu mer stimulerande att ge sig ut i spåret.

Hej! En gång löpare alltid löpare- och det är aldrig för sent att börja. Jag var 40+ när jag började springa, och sprang sedan ofta under iaf 10 år. Sen har det varit oregelbundet som tusan, nån period med runstreak, långs perioder utan att springa alls. Men jag ser det bara som ett uppehåll. Ett av mina mål efter semestern är att komma igång ordentligt, det som är härligt (bland många saker) är att kroppen minns med glädje- varje gång man/jag återupptar mina löpturer. Jag brukar säga att jag ”alltid kan springa en mil”, vet faktiskt inte om det stämmer, men jag tror det.
Löpning påverkar endorfiner, hållning, styrka, kondition. Allt blir bättre när man springer (hmm så varför var det 2 månader sen sist…)
Testa gärna ett nybörjarprogram på Runkeeper, så kan du hålla koll på rundorna. Jag har aldrig gillat att springa på tid- men appen är bra om man vill komma igång. Heja dig! 🏃‍♀️🏃🏃‍♀️

Mycket löparsnack nu😁. Tänkte bara säga att runkeeper är bra om man inte vill ha klocka. Den har jag använt mycket innan jag köpte klockan, mer för att kolla hur långt jag sprungit och har haft den inställd på att den säger till när det gått en km. Jag var också 40+ när jag började springa, så det är aldrig för sent. Blev inspirerad att inhandla nya löparskor, det var verkligen dags! Det blir premiärtur med dem imorgon🏃‍♀️

@vår2022 @Daemon @Se klart
Jag har nu köpt vårs fina träningsklocka för att ha på gymmet, promenader, golfen och ja, ev korta löparrundor.
Jag gillar tabeller och att ha mål att uppfylla, så jag tror faktiskt att det kommer att hjälpa mig.
Jag har sprungit förr, men tyckte aldrig att det var kul, hur jag än försökte, så jag kommer nog inte att göra just det så mycket som ni. Men det var ju en bra sak att jag tog upp saken för nu har ju Vår köpt nya dojor, och ni båda andra verkar klart inspirerade! 😀😀😀
Hoppas jag får veta hur det går för er också! 🤨
Idag blev det gymmet för mig och nu sitter jag i soffan med nya skorna på. (Testar dom). Imorgon kanske en liten tur utomhus med nya skorna . Häng på ❤️😀👍

@Amanda L Vad kul att du köpte klockan, hoppas du blir lika nöjd som jag är😁. Jag hänger på imorgon, det blir premiärtur med nya skorna. Vi ses i spåret😁.

Sov gott!❤️

Jag har tänkt på det där ordet alkoholist. Känner mig inte så helt bekväm med det. Inte så mycket för att det känns skamligt utan för att ordet är så slutgiltigt. Som det vore det enda man är.
Faktum är att jag inte gillar ordet nykterist heller. Det får mig att känna samma sak. Något i samma härad som ett Jehovas vittne eller kanske en hammarbyare. I varje fall något som är min hela identitet. För min del känns det mer bekvämt att säga att jag är alkoholberoende, det öppnar för att jag kan vara något mer. Likaså säger jag hellre att jag inte dricker alkohol eller har slutat dricka alkohol.
En del som kommer hit funderar mycket över om de verkligen är beroende av alkohol. Och det tror jag är bra att inse och erkänna för sig själv. Det kan visserligen se väldigt olika ut, men gemensamt är att vi inte kan kontrollera alkoholen. Inte enkelt bara sluta eller dra ner till måttligt. Som sagt, om vi inte var beroende så skulle det ju vara en enkel sak.
Ungefär som att sluta dricka mjölk ifall vi blivit laktosintoleranta.
Lätt som en plätt.
Men så funkar inte alkohol.
😌

@Amanda L Word! 🙌Så välformulerat; vi ÄR inte nödvändigtvis det vi gör. Jag ogillar de flesta sådana kategoriseringar som till syvende og sidst placerar oss själva och/eller andra i fack som sedan blir svåra att ta sig ur.
Beroende är ett mycket bättre begrepp tycker jag också; och jag har uppfattat det som så att det är det som används i vårdsammahang; "substans"- eller "alkoholberoende". 🌻

@Amanda L Tycker inte heller om orden alkoholist och nykterist därför säger jag alkoholberoende.
På min behandling/eftervård är fokuset på beroende. Hur det har sett ut för oss olika deltagare är inte huvudfokus utan vårt tillfrisknande.
För oss i behandlingen som fortfarande har jobb, familj, körkort kvar och inte förlorat allt, varit kriminella, lever på soc mm märks det att det kan vara svårare att acceptera att vi är beroende. Om vi inte hade slutat dricka då hade vi så småningom också förlorat allt. Så…beroende som beroende.

Kram❤️

@Amanda L Så välformulerat och tydligt ❤️ Det är nog så också när jag tänker på det du skriver , alkoholist är väldigt definierande. För mig så är det dock viktigt att , så tidig som jag är i denna process ändå men den har ju pågått längre än innan jag nu för nån vecka sen bestämde mig för att vara helt nykter , kunna definiera främst för mig själv. Jag kanske har alkoholism , är alkoholist vilket ju är en sjukdom. Som om jag hade drabbats av diabetes , eller cancer , eller nån annan sjukdom. Det är för jäkla orättvist och känns fel och hemskt men det är dock än förklaring nånstans. Jag är inte min sjukdom eller mitt beroende eller vad det nu än är , men jag måste förhålla mig till den så att jag kan må så bra som möjligt . Med det sagt så är steget långt innan jag skulle stolpa in på arbetsplatsen på måndag efter semestern och säga att ”just det under ledigheten har jag kommit fram till att jag är alkoholist också ”. Tyvärr är ju synen , om man jämför med exemplet andra sjukdomar, tyvärr mer skambelagt och dömande kring alkoholberoende.
Tack för dina kloka ord 🙏❤️

@Amanda L Tänk vad olika det kan vara. Jag definierar mig helt klart som nykterist. Kallar mig för det. Sedan i verkligheten dricker jag faktiskt alkoholfri öl (som har 0,5 %). Men för mig är ordet nykterist ett jättepositivt ord! Det står för ett aktivt val mot allt vad alkoholvärlden innebär. Min man skojar ibland o undrar vilken sekt jag tillhör när jag är på honom om hur jag ogillar alkohol o att jag inte vill delta i det. Han dricker vin, men inte när jag är med. Han har accepterat mitt ställningstagande. Detta fungerar faktiskt, det är nu över 2,5 år sedan jag drack alkohol senast. Hamnar jag i sammanhang där alkohol förekommer så säger jag dock inget om ingen frågar. Vilket de oftast inte gör. Alla vet att jag är helt inne i yogans värld, och där ingår inte alkohol.

Men vad jag ville säga är att ordet nykterist för mig är ett starkt positivt laddat ord!
Och orsaken att jag är nykterist är för att jag är starkt emot allt det negativa som alkoholen för med sig. Vill man pressa mig, skulle jag nog säga att jag har en beroendehjärna. Jag är fortfarande sockerberoende. Håller på att jobba med det på allvar nu. Samna typ av arbete som med alkoholen.

Även om vi själva vet att beroendet har etiketten alkoholist vet vi också att samhället inte har den insikten vi har. Jag vill inte att andra ska bilda sig uppfattningar om mig grundat på deras ofta väldigt trångsynta syn på vad en alkoholist är därför är det min ensak. Jag vet att jag inte kan hantera alkohol och jag vet att om jag låter bli den är jag inte en alkoholist, jag vet att jag är en nykter alkoholist men jag mår inte bra av att kalla mig det. Det räcker att jag vet vad jag är. Andra får nöja sig med att jag inte dricker. Jag har ingen redovisningsplikt gentemot kollegor eller någon annan.
Jag har ett beroende men jag är inte mitt beroende🙏

Kram

Tack för alla kommentarer och tankar. Det är intressant att läsa hur ni alla funderat kring detta.
Man blir alltid lite klokare på det här forumet. Det känns bra att vi kan sätta fingret på vårt problem utan att vi blir eller är enbart det.
Och det känns också som vi då själva kan ta tag i det och förändra.
Full respekt också till dig Sattva som kallar dig nykterist. Känns det bra så är det såklart inget fel i det.
Dags att sova, gonatt vänner.😴❤️

@Himmelellerhelvette Håller helt med dig. Ordet alkoholist är så negativt laddat på så många plan och ingen har med mitt alkoholbruk eller missbruk att göra. Jag kan säga att jag väljer att vara nykter för att jag har druckit nog med alkohol i mitt liv. Sen beror det så klart på vem jag pratar med men alkoholist nej 😊

@Amanda L Väldigt intressant det där du skriver. Ord kan vara laddade, så är det absolut. Ordet alkoholist är ju väldigt negativt laddat och nykterist också. Som någon som hankar sig fram på vita knogar. Vi får uppfinna bättre ord här :D

@Amanda L nu har jag läst i din tråd och du inspirerar verkligen, på så många sätt. Vill säga tack för att du delar dina kloka och positiva tankar. Du gör det lättare för mig att säga nej. Tack 🌻