Den här gången klarar jag det!

Jag har haft ett knepigt förhållande till alkohol under en lång tid. I dag är jag 37 och har ett på alla sätt "lyckat" liv med man och barn och villa och chefsjobb och härliga semestrar.
Innan jag träffade min man var jag verkligen på väg utför. Jag var ute och hårdfestade 5-6 dagar i veckan med minnesluckor och ångest, men lyckades på något sätt kombinera det med att springa långa rundor och klara jobbet. Sedan träffade jag min man, som alltid har haft ett motsatt förhållande till alkohol. Han har aldrig tyckt om att bli berusad, och tycker om att ha kontroll. Han hade ett allvarligt prat med mig om min konsumtion, och jag drog ner betydligt.
Men de senaste åren har allt gått utför igen. Jobbet har varit otroligt stressigt, och jag har ångestreducerat genom vin. Jag fick till och med med min man i vardagsdrickandet. "Ett glas vin till maten är ju bara nyttigt", liksom. Det kändes kontinentalt och tjusigt. Men det blev liksom inte ett glas vin för mig. Utan kanske tre, stora, varje dag. Eller mer.
Och på helgerna två starka drinkar först.
Middagar med kompisar ännu mer.
Och på fester ännu, ännu mer. Med minnesluckor, spyor och ångest dagen efter.
Under två-tre år har jag försökt dra ner. Jag har fattat att jag har ett beroende, eftersom jag inte klarar många dagar i sträck utan att dricka. En kväll utan vin känns så otroligt tråkig!
Jag är en glad och öppen person som i grund och botten är blyg och osäker. Jag maskerar det genom att vara en som hörs och syns, och känner att många "räknar med mig" när det kommer till fest. Jag känner ett ansvar att se till att det blir kul, och så bjuder jag till. Alldeles för mycket.
Är så trött på det nu. Känner att jag gör bort mig, mår dåligt och förkortar livet.
Nu vill jag inte ha det såhär längre.
Men hur ska jag klara det? Jag får panik när jag tänker på framtida semestrar, restaurangmiddagar och nyårsaftnar om jag inte kan ta en drink/ett glas vin/skåla i champagne. Det låter urtrist!
Vågar inte säga till min man att jag ska sluta, för han har hört det förr och jag är rädd att göra honom besviken igen.
Nu vill jag klara det, själv, utan att prata om det - istället bara göra det.

Profile picture for user Knaskatten

OJ. Vad länge sedan jag var här inne. Har tänkt flera gånger att jag "ska" och "borde" gå in, men det är som att ju längre tid det går, desto svårare blir det. Lättare att bara låta bli.
Det har gått både bra och dåligt för mig.
BRA: jag har inte har "trillat dit" big time igen. Jag håller mig tyyyyyp till reglerna: har inte druckit mig full, har inte spårat ur, har inte börjat vardagsdricka och har inte druckit någon sprit. Och jag har sovit ganska bra. Och yogat!
Men DÅLIGT: jag har inte hållit mig till allt det jag hade lovat mig själv.
På resan jag var på för några veckor sedan "lät" jag mig själv dricka varje dag. Inga stora mängder, men vin till middagen. Som mest kanske runt fyra, fem glas under en kväll. Betydligt mer än mina tillåtna 2-3, alltså. När jag kom hem blev det lättare att slira på andra regler. Jag har låtit mig själv dricka ett par gånger även när jag har haft någonting speciellt mitt i veckan: middag ute med vänner t ex. Då skulle jag ju ha hoppat över en av mina tillåtna drickdagar på helgen, men det har jag inte gjort. Så då har det blivit tre kvällar de veckorna istället för två.
Och de sista helgerna har det snarare blivit 3-4 glas på fredagarna och lördagarna än mina tillåtna 2-3.
Slippery slope!
Jag är glad över att det ändå har gått såpass bra som det har. Jag behöver liksom vara glad över framstegen och inte bara piska mig själv för det jag har misslyckats med. Tänker jag på hur mycket mindre alkoholmängd jag har fått i mig under den här hösten jämfört med tidigare år så är det ju ett otroligt framsteg. Men jag behöver verkligen vakta mig själv, för jag vill inte tillbaka till mitt tidigare drickande.
Så nu: tillbaka upp på spåret igen. Två kvällar i veckan, 2-3 glas vin max. Inga undantag. Och in här och skriva. Betydligt oftare!
Kram på er Vinäger och Jasmine, tack för att ni bryr er! <3

Profile picture for user IronWill

Att det blivit så mycket mindre! Fortsätt vara vaksam så du inte får upp farten. Lätt hänt att det blir på känn och sen mer och mer.
Men huvudsaken är ju att det känns bra.

Helt sant, IronWill. Det är lätt att gränserna flyttas lite, lite och så plötsligt är man tillbaka i gamla hjulspår igen. Där tänker jag inte hamna!
Nu har jag ett par veckor framför mig med det som många kanske brottas med i december? Julfest med jobbet, middagar, glögg-grejer och trevligheter. För mig blir julfest den stora utmaningen. På sådana tillställningar har jag låtit mig själv spåra ur tidigare, men det ska INTE hända den här gången. Då gäller det verkligen att se upp, pausa, dricka vatten och låta andra stå för den där "roligheten" jag alltid på något sätt får för mig att man behöver alkohol för.

”Att låta dig själv spåra ur”nykter. Kan var ett kul experiment. Släpp lite hämningar och ta ut svängarna lite mer.
Jag har haft lite lättare för det i sammanhang när de runt om kring varit fulla.

Roligt. Spontant känner jag DET SKULLE JAG ALDRIG VÅGA, men det kanske jag skulle?
Tror att de flesta uppfattar mig som en person som är rolig och oblyg, men mycket av det är fasad. Jag är egentligen ganska introvert och behöver liksom ladda energi ensam. Det tar på krafterna för mig att umgås med människor. Samtidigt känner jag det där ansvaret att se till så att alla har kul, att hålla låda och vara festlig. Tror inte att någon skulle kunna ana att jag är så blyg som jag egentligen är. Och det är nog lite därför jag dricker också - för att slappna av, släppa på hämningar och bli någon annan. Trots att denna andra är den jag har problem med när jag vaknar dagen efter med ångest.
Men ja, kanske ska jag försöka spåra ur nykter - det vore spännande. Haha!

Ikväll var jag väldigt sugen på vin. Det brukar jag inte vara på vardagar längre, för det har blivit så himla off limits för mig. Jag tänker liksom inte ens på det. Men idag! Skulle gärna ha sköljt ner maten med ett glas kall Chardonnay. Har varit en stressig dag på jobbet, har sovit mindre än jag hade behövt och känner någon sorts begynnande förkylning i kroppen. Vill bara bädda ner mig själv i soffan och ÖMKA. Men det gör jag inte. Så klart. Sysslar inte med sånt.
Och hur skulle det se ut, när jag äntligen är tillbaka här och skriver av mig så trillar jag dit på direkten? Neee. Det går inte för sig.

Fattar knappt vad som händer själv, men idag, plötsligt, drack jag vin. En vanlig torsdag, hemma. Ingenting att skylla på förutom att jag var ensam hemma och hade god mat som behövde gott sällskap i form av vin. Och det är ju nästan fredag.
Typ så gick tankarna när jag bestämde mig för att göra ett undantag och FÖR FÖRSTA GÅNGEN SEN I SOMRAS dricka vin på en vardag hemma. Tänkte att jag skulle ta ett litet glas, men så var flaskan nästan tom, inget att spara på, så glaset blev ganska stort. Och när det glaset var slut öppnade jag en till flaska. Tog ett normalt glas ur den. Drack upp det och fyllde på med ett litet till.
Så nästan tre glas blev det totalt.
First you take a drink, then the drink takes a drink, then the drink taket you.
Nu känns det dåligt och onödigt.
Vad fan.
Varför? Och varför just NU när jag äntligen har börjat skriva här inne igen? Borde det inte fungera tvärtom?
Deppigt.
Klarar jag inte av att vara ensam och hålla mig nykter, är det det som är problemet? I vanliga fall är ju Herr Knaskatt här och då dricker jag inte.
Fan.
?

Profile picture for user Femina

Det är det som är så lurigt med A. Ibland vet man inte ens varför? Kanske någon känsla som kom och du var inte förberedd. Vips så trillar man dit! Idag är en ny dag med nya beslut.

Profile picture for user Huskatten

Som svar på av Knaskatten

Min man hamnade på sjukhus vid två tillfällen nu i höst. Nu senast över en helg (akut tarmvred med operation). Och hux flux satt jag där i min ensamhet och rotade fram hans kvarlämnade starköl (han dricker - har alkoholproblem - jag är nykter sedan vi flyttade ihop för tre år sedan). En öl en fredag. Jodå. Men naturligtvis var jag tvungen att köpa med mig en flaska vin innan jag hälsade på honom på sjukhuset på lördagen, för att kunna sitta där i min ensamhet och tystnaden på kvällen med ett par glas. Varför? Här och nu när han är hemma igen har jag inte så mycket som ett minsta lilla sug eller längtan eller ens tankar på ...

Min nykterhet är alltså villkorad till hans närvaro. I vilken jag kan plocka bort tomflaskor, eller hela ölburkar utan den minsta längtan för egen del. Knepigt. För man vill ju känna sig trygg i det här valet att låta bli att dricka även om man är för sig själv?

Suck.

Många möjliga svar.
1. Ensamheten gör att humöret och motståndskraften sjunker. ”Kan lika gärna dricka”.
2. Övervakaren (aktiv eller passiv) är borta. Vilket kan innebära att ni slutat mycket på grund av omvärldens syn på saken och inte riktigt integrerat det som era egna skäl. Jag känner igen det i så fall. Jag har många år av den typen av problem.
3. I Huskattens fall så kanske du är stark för din mans skull, genom att inte dricka själv så påverkar det hans alkoholim positivt? Men utan honom faller det skälet bort?

Kan vara kombinationer av dem också. Jag hade slappare spärrar när min fru inte var hemma. Inte för att jag brydde mig jättemycket om hon såg att jag drack (för jag hade inget problem och hon var en passiv övervakare) men det var betydligt lättare att hamna där och dricka mer om hon var borta.
Ta nya tag och analysera vad som hände och försök hitta någon alternativ strategi. Kanske ha alkoholfritt hemma eller godis vid de tillfällena. Tänk extra aktivt att idag ska jag vara själv och vara nykter. Kommer ibland som en käftsmäll när jag är ensam hemma tex. att jag skulle kunna dricka idag och ingen skulle få reda på det. Stark känsla som nästan är ohanterlig. Tror bara att jag lyckats komma igenom dem för att jag vet att det bara drabbar mig. Det är jag som får lida mest om jag dricker. Så den som bryr sig allra mest ser allt man gör.

Så bra svar, tack allihop för pepp och support.
Och ja, det är knepigt. Att jag har skurit ner så mycket på mitt drickande är väldigt starkt kopplat till Herr Knaskatt eftersom han inte gillar när jag dricker. Eller, dricka är ok, men inte bli full eller förlora kontrollen.
Så ja.
Men jag ska helt klart fundera mer över saken. Och skriva mer om det när jag har tid.
Upp på hästen igen.

I morgon är det julfest med jobbet.
Förra året blev jag full och gjorde bort mig. Ångesten! Kan fortfarande få såna obehagskänslor när jag tänker på det.
I morgon SKA jag hålla mig till mina tre glas. Och dricka vatten. Jag måste bevisa för mig själv att jag klarar det, annars kan jag faktiskt inte dricka alls i fortsättningen. Så enkelt är det.
Men också så svårt. För jag känner den där FESTPEPPEN inför i morgon. Den lilla jävulen inuti. Måste, måste, måste tygla den i morgon.
Ska spela hela filmen och tänka på förra året.
Håll tummarna för mig!

I morgon är det julfest med jobbet.
Förra året blev jag full och gjorde bort mig. Ångesten! Kan fortfarande få såna obehagskänslor när jag tänker på det.
I morgon SKA jag hålla mig till mina tre glas. Och dricka vatten. Jag måste bevisa för mig själv att jag klarar det, annars kan jag faktiskt inte dricka alls i fortsättningen. Så enkelt är det.
Men också så svårt. För jag känner den där FESTPEPPEN inför i morgon. Den lilla jävulen inuti. Måste, måste, måste tygla den i morgon.
Ska spela hela filmen och tänka på förra året.
Håll tummarna för mig!

Profile picture for user Blidenjagvillvara77

Hej knaskatten! Känner igen mig själv i din historia! Framför allt dem biten med dålig självkänsla som man försöker maskera med alkohol för att orka hålla masken uppe. Är också utåt sett en glad och utåtriktad person men tittar jag djupt in är jag mer en introvert person. Jag hAr ett ”lyckat” liv med bra jobb, man och två barn. Tränar regelbundet och är eg mån om både hälsa och utseende. Rimmar illa med vinpimlande! Mitt problem är inte att jag dricker dagligen men när jag väl tagit ett glas vin vill jag gärna ha fler! Och det slutar med att jag sommar i soffan, blir osams med maken eller så minns jag inte hur kvällen slutade ☹️ Och dagarna efter har jag en krypande obehaglig ångest! Jag slår ner på mig själv och känner mig ännu mer misslyckad. En dålig spiral! Är nu inne på min 11 dag som nykter och har inte satt nåt stoppdatum. Jag brottas med tankar som sorg över att kanske aldrig mer få dricka vin till att jag ifrågasätter varför man ens ska behöva det!! Julmust är förbaskat gott :) lycka till och ta en dag i taget-
Vi hjälps åt!

Hemma från julfesten, och jag lyckades med det jag ville. Drack tre glas vin under kvällen, varvade med vatten och hade trevligt! Känns så himla bra och skönt. Hurra!
Såg hur vissa runtomkring drack på och blev fulla, och hur andra - precis som jag - höll igen och tig det måttligt. Skönt att vara på det rätta laget den här gången.

Bildenjagvillvara77 tack för att du kommenterar. Känner verkligen igen dina tankar och pendlandet. Så bra att vara på dag 11! Fortsätt så.

... har haft en helg med för mycket alkohol. Ingen katastrof, men har återigen druckit mer än mina tillåtna glas, igår på en middag med vänner. Har varit SÅ trött idag. Usch. Ska gå och lägga mig snart för att försöka få tillbaka energin. Nu är det nyktert som gäller, minst fram till fredag, och då är det max två glas vin och inget mer. Så!

Japp, inget att rapportera här. Det är vardag, jag dricker inte. Så enkelt (och svårt!) är det.
Skulle egentligen ha träffat några vänner på AW idag, men kände att det bara skulle bli en situation där jag lockades göra ”ett undantag”, och det har blivit för många sådana på sista tiden.
Ingen alkohol förrän tidigast fredag.
Så jag sa att jag inte hann - och det är ganska sant. Har mycket på jobbet nu (förutom all vanlig julstress...), och det gör att jag sover för lite, har slutat träna och äter sämre. Inte bra! Men huvudsaken är ändå att jag avstår alkoholen. Det andra får jag ta itu med sen.

Sen jag skrev sist har det gått mest bra, men lite dåligt.
Det dåliga först: jag drack faktiskt lite vin på en förbjuden dag. I torsdags. Det blev typ 1/3 glas vin till middagen, helt onödigt men väldigt gott. Med Herr Knaskatt som var den som fick välja och höll i taktpinnen. Men det var inte hans fel, för det var jag själv som hällde ner det i kakhålet.
Bra: jag har hållit mig till mina regler i helgen. Tagit det lugnt och försiktigt och varvat med vatten och hållit mig till 2-3 glas.

Kollade på 36 dagar som hemlös (eller vad den heter) på SVT och fick sådan avsmak. Alkohol är verkligen ett gift. Fy vad det förstör människors liv.

AnnaA, kul att du läser och kommenterar! Känner ofta att jag är ganska ensam härinne med mina rapporter som mest är för mig själv. ?

Men har inte så mycket att tillägga :)
Du har valt en annan väg än jag och din funkar inte för mig så jag vet inte riktigt om jag har något smart att komma med. Men läser för att se hur det går. Kämpa på.

Igår gick det inte bra. Har haft några riktigt kämpiga veckor på jobbet och var så LYCKLIG över att nu ha två veckor ledigt. Så himla himla himla skönt. Det skulle firas!
Korkade upp vinet och drack ett glas. Två. Tre. Oooh det vore gott med rött också, finns ju en öppnad flaska i kylen. Ett glas. Två. Tre. ? Sen vet jag inte mer. Flaskan var tom när jag vaknade i dag med illamående, huvudvärk och självförakt.
Helvete.
Det har ju gått så bra!
Har inte varit så berusad eller bakis på mycket länge - sist var nog innan sommaren någon gång. Fy vad jag inte har saknat känslan. Ångesten.
Är ändå ”glad” att det hände just igår, första dagen på ledigheten. Det gör nämligen att det inte kommer att hända på t ex nyårsafton, vilket det kanske hade varit risk för. Brukar nämligen sällan bli så full med kort tid emellan. Har bestämt mig för två saker nu:
1. Det blir en lugn ledighet. Nej, inte helt vit, jag tänker dricka ett par glas vin när jag känner för det, men på ett kontrollerat sätt.
2. När ledigheten är slut blir det en till vit månad. Sen får vi se hur det blir efter det, om jag fortsätter vara vit eller om jag tillåter mig att dricka minimalt. I alla fall: 2019 ska bli året då jag inte dricker mig berusad.
Nu längtar jag efter att vakna i morgon och vara pigg och må bra! Känner mig fortfarande lite småbakis, torr i munnen och ont i håret. Vill bli mig själv igen.

IronWill & Jasmine: TACK. Betyder mycket att ni bara finns här och läser. Kramar till er! ❤️

Det är ju när det smyger sig på och man spontant vill ”fira lite” och inte har satt upp så tydliga regler som det är lätt att trilla dit. Speciellt när man nått över den ”magiska gränsen” 2-4 glas beroende på sort, humör och mat i magen eller inte.. Men jag minns att det var lättare på uttalade festtilfällen eftersom man då var mer beredd och på sin vakt. Hur som helst nytt år snart och nya tag. Hoppas du haft en bra jul i alla fall.

Profile picture for user Carina

Du trillade för några dagar sedan och det verkar ha gjort dig ännu mera bestämt över hur du vill att din alkoholkonsumtion ska vara (och inte vara).
Hur har det gått sedan dess? Hur mår du nu?

Varma hälsningar
Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Profile picture for user Lil_towl

Hej knaskatten, jag hittade precis din tråd. Jag har suttit på tåget och läst, skrattade så mycket av dina texter att det bubblade juice ur näsan :) på ett bra sätt!
Du skriver att du förväntas vara festlig och därför dricker du på middagar och fester, men de inlägg jag skrattat åt har du skrivit nykter. Sue Ellen till fru, du är redan svinrolig och kan uttrycka dig bättre och festligare än de flesta. Tänkte du skulle få veta :)

Sånt mys att komma tillbaka in efter en massa ledighet (både från jobb och forumet) till hälsningar och beröm (tack Carina, IronWill och Lil_towl).
Det är faktiskt bra. Faktiskt! Ledigheten blev som jag hade tänkt. Vin ofta, men inte mycket. Till och med på nyårsafton höll jag mig i pälsen och blev inte för lurig. Och nu när jag är tillbaka på jobbet (och med ca 3477 tvättmaskiner smutstvätt) är det vit månad. Dag 2 idag!
Känns väldigt bra, och jag är nästan överpepp på året. Spontananmälde mig till en yogakurs, t ex. Nu jäklar.
2019, året då Knaskatten förvandlades till en kisse med kontroll. Mijau.

Vilken tur att det inte blev kattastrof under jul/nyår. (Bam).
Hur som helst bara du är nöjd med nivån på ditt intag så är ju allt som det ska. Lite avis är jag allt men dessvärre inte ett alternativ för mig.
Bra jobbat och god fortsättning!

Profile picture for user Jasmine

Hur är din helg? Vit (eller iaf nästan..) hoppas jag?;)

Själv sitter jag och tänker att om jag bara städar ska jag få dricka 2 glas vin. Vi får se hur förhnadlingen fortskrider. Har som vanligt en massa måsten med städ, jobb, barn... när man bara vill sova.

Och ja, instämmer med föregående- du är rolig!!!!

Kramar till dig!

Tack för pappaskämt (älskar!) och pepp!
Det går väldigt bra!
Är nu inne på dag.... 8!
Måste erkänna att jag var sugen på ett glas vin i fredags efter en tuff första jobbvecka, men jag bet ihop. Och dagen efter vaknade jag och det kändes så sjukt bra. Hurra!
Har varit på fyra yogapass i veckan också. Jesus. Är helt slut nu! Men på ett bra sätt.
??

Du äger verkligen ;). Men, du måste lägga till löpträning och styrketräning till yogan för att träningen ska bli komplett?

Nu ser vi fram emot en ny vit vecka..

KRAM <3

Är på riktigt orolig över att jag inte kommer att kunna GÅ i morgon. Typ helt darrig i musklerna. Men har bokat in mig på tre pass nästa vecka. Känner mig som en sån där fånig nyårslöfte-person som fyller upp gymmet i några veckor och sen försvinner. Och det är jag ju också. Men planerar att hänga kvar. I alla fall försöka. Puh!

Check! Och jag har tränat idag. Känns väldigt bra, men är trött som tusan nu. Skulle man inte bli pigg av att träna?!

Profile picture for user Fresia

Efter träning kan man bli väldigt trött men tror man blir piggare och mer alert på längre sikt. Härligt att du har som mål att hänga kvar och inte ge upp efter ngn månad. Det är verkligen steg i rätt riktning. Keep it up ??

Men hur kan en "katt" få träningsvärk efter yoga ?;);). Vilken sorts yoga tränar du? Heja vad bra du är!! (Ser att du verkar lägga dig före 22 också...)

Kram

Jag hänger i! Det är inga problem alls att inte dricka. Enda gången jag saknar det lite är på fredagar och lördagar. Men är jätteglad när jag vaknar morgonen efter och mår bra!
Har dessutom varit på fler yogapass - och har verkligen njutit av det (trots att jag svettats som en gris). Jasmine, jag kör mest ganska fysisk yoga, typ Ashtanga eller Vinasa och sånt. Vill att det ska kännas ordentligt när jag väl kör. Vilken sorts kör du?

Med sömnen går det dock urdåligt. Har jobbat alldeles för mycket på senare tid och det har blivit mycket övertid och sena kvällar. Är ärligt talat helt slut.

Läser just nu en fantastisk bok! ”Jag som var så rolig att dricka vin med” av Rebecka Åhlund. Rekommenderas verkligen.
?

Profile picture for user Lennis

Att du gör det så bra!! Yoga är toppen!!
Eller mental närvaro - mindfulness. Allt är det vi har svårt med att vara nöjda med att vara här o nu o inte dämpa några känslor.
Läste en kommentar du skrev ”alkohol bara är borrowing happiness from tomorrow” den var bara så KLOCKREN exakt på pricken det man pysslar med! Lycka till o fortsätt som du gör!! ⭐️⭐️

Tack Lennis! Och ja, älskar det uttrycket. Det är så himla sant.
Allt tuggar på här, jag är så himla superpräktig och var på yoga idag och är duktig på alla sätt och vis. Och det är URSKÖNT. Älskar allt ospännande.
Funderar på hur jag ska göra när månaden är slut, hur jag ska fortsätta med allt. Om jag ska dricka alls. Jag vet inte.
Men tar en dag i taget så länge.

Jag har inte varit inne på länge - har faktiskt inte känt något behov. Det har bara flutit på för mig. Jag klarade min vita månad utan några problem alls. Den var över i onsdags.
I fredags drack jag 2,5 glas vin. Det var inte ens så gott som jag hade tänkt?! Det var liksom... ok. Vaknade i går och hade sån himla huvudvärk och kände mig trött och fick omedelbart tillbaka den där känslan av hur pissigt alkohol är. Det är ju för tusan ett gift.
Har läst en så bra bok på sista tiden som heter This Naked Mind som liksom är till för att ändra ens inpräntade syn på hur trevligt, gott och socialt alkohol är. Istället ska man liksom omprogrammera hjärnan till att fatta att det bara är typ bensin man dricker. Som kroppen mår dåligt av på alla sätt. Och det är inte ens gott, för alla måste jobba på att vänja sig vid smaken innan de ens tycker att det börjar bli gott. Det är ju kroppens sätt att berätta för en att det här ska man inte dricka. Så sjukt egentligen.
I går kväll, lördag, tog jag ett litet glas vin till maten. Sen stopp! Det var noll problem att stanna där. Och idag är jag pigg som en mört.
Så nu är det så jag gör framöver: Bara fredagar och lördagar, inte annars. Och bara till maten, bara något ynka glas för att det är gott till mat. Sen stopp.
Och jag ska fortsätta läsa min bok som jag har kommit halvvägs i. Rekommenderar den till alla!

Man ska göra det som känns rätt för en själv! Sjölv är jag på dag 41 o det har som du säger gått oförskämt lätt. Tagit sig i kragen o gett sig fan på det helt enkelt så går det. Men man måste vara på sin vakt såklart. Har själv läst boken: Jag som var så rolig att dricka vin med. Den rekommenderar jag med! Sen kanske man får ta det med måtta o känna igen sig till vissa delar då jag aldrig druckit dom mängderna jämt varje dag. Men tankar o hur man funderar är ju i mångt o mycket samma. Nyttigt att läsa o begrunda håller med dig helt där! Tack för boktipset ska leta efter den. Kunskap är makt! Ha en fortsatt härlig helg! ??

Nu var det så länge sen jag skrev här. Blir yr i huvudet av att bara läsa igenom min tråd med alla dagar och regler.
Jag har fortsatt vara ”duktig” - i alla fall för det mesta - men känner mig mer och mer färdig med allt. Som IronWill frågade för länge sen, ”är det värt att hålla på att räkna?”. Då svarade jag JA utan att tveka, men nu känner jag inte likadant.
Jag har bestämt mig.
Är på semester och resa nu och har ägnat tiden åt läsning. Har läst ”This naked mind” och ”The unexpected joy of being sober” och båda böckerna har gjort ett så starkt intryck på mig. Har tänkt tillbaka på så många hemska händelser jag har varit med om med alkohol som bästa kompis, och det är saker jag inte vill vara med om igen.
Jag vill ta hand om mig själv, min kropp och min hjärna. Och jag vill vara en förebild för min unge, som precis börjar reflektera ”varför dricker ni vin om det är dåligt att göra det?” (100/100 i smarthetspoäng, vad fan håller vi vuxna på med?!).
Nu tänker jag för första gången att jag ska sluta helt. Och att det inte kommer att vara någon uppoffring. Att det istället kommer att vara en himla PRESENT till mig själv att inte dricka gift och förkorta livet.

Någon plan...? Nej, min enda plan är att bara inte dricka. Att vara öppen med det så att folk vet. Att sluta lämna en dörr öppen till alkoholen. Jag vill aldrig mer bli full, aldrig mer vakna bakis.
Jag börjar på lördag, hemma från semestern. Tänkte att jag skulle njuta av de sista dagarna med alkohol, men det är inte så mycket njut, utan mer som att avsluta ett dåligt förhållande. Jag vaknar med huvudvärk och påminns om varför jag slutar.

Kräkts i en bar.
Slagit ut en framtand.
Ramlat på en cykel och skrapat upp en arm.
Somnat på en offentlig toalett.
Följt med människor hem jag inte har velat följa med hem.
Kräkts vid en busshållplats medan människor på väg till jobbet stressat förbi.
Däckat på toaletten och ramlat ned på golvet.
Blivit utslängd från ställen.
Kissat på gatan mitt i stan.
Varit otrogen mot en (ex)pojkvän.
Kräkts på väg till jobbet mitt i ett bostadsområde.
Skrikit på folk på uteställen.
Dansat på bord.
Ringt och gjort bort mig.
Legat med människor jag inte har velat ligga med.
Följt med fulla människor i bilar.
Gått på tveksamma efterfester där det har funnits droger.
Ramlat på dansgolv.
Kastat glas ner från en balkong.
Stannat en taxi för att spy, men istället vält ut allt innehåll i min handväska i vägrenen.
Lämnat vänner utanför som inte kommit in på ställen.

Ett axplock. Jag har helt enkelt betett mig som ett svin mot mig själv och mot andra på fler sätt än jag kan minnas.

Profile picture for user Mirabelle G-S

Dina axplock säger allt... Att dricka, passa, räkna med vita knogar... Det är inte värt risken. Fint att du kommit till insikt. Det blir bra det här ?

Det känns annorlunda den här gången, och jag hoppas att det är det också.
Jag vet att den lilla alkoholrösten inuti kommer att vakna. Om några veckor, förmodligen, när nykterhetens nyhetsbehag har gått över. När vardagen är tillbaka och saker känns trista. När jag tycker synd om mig själv. Eller vill vara ”kul” på en fest.
Det är då jag behöver läsa ovanstående asdeppiga lista och påminna mig själv om varför det inte är värt det.
Tack för peppen Mirabelle G-S!

Profile picture for user Pellis

...minns Knaskatten så väl eftersom jag körde samma tänkande som dig. Plus att vi tillät oss att dricka något glas på fredagen och/eller lördagen. Sen ökade jag på till onsdag så jag fick dricka vin ons/fre/lö. Det sjuka var att jag inte kunde tänka på något annat på tisdag för att jag skulle få dricka vin på onsdag. Likaså torsdagen. Galet? Ja helt och hållet och har insett att det inte funkar längre men har ingen lista på vad som hänt när jag har druckit. Jag verkligen längtar till på lördagkväll när jag går och lägger mig för söndagen är min dag. Vi kommer att ligga i fas. Kram på dig!

Slutar du också nu alltså? Hoppas, så att vi kan följas åt. ?
Trots att jag känner mig säker den här gången på att jag faktiskt VILL sluta, inte att jag borde men inte kan tänka mig ett liv utan alkohol, så vet jag att det säkert inte kommer att bli lätt.

I alla fall sista ”riktiga” kvällen. Och dagen.
I morgon åker vi hem, så det kommer att bli lugnare, om någon alkohol alls. Vi får se.
I dag har jag i alla fall kört det i botten.
Druckit vin till lunch, drinkar på stranden och vin till middagen. Känner att jag redan nu är torr i munnen och har lite ont i huvudet.
Sista gången.
Nu blir det ändring.

... men förmodligen kommer du att ligga en dag före ? låter knäppt men jag har haft en ”bucketlist” på olika saker jag måste göra slut med. Men ack så redo jag är på söndag! Jag är så taggad på att lyckas men vägen har varit lång med många snurrande tankar. Började redan i juni att våndas men som sommaren varit om jag summerar den är inte alkohol roligt öht. Ett dåligt sällskapsspel är var det är! Tid för förändring ???

Jag hade tänkt ta min sista vindag idag men det var inte minsta gott. Två små glas satt jag o smuttade på o undrade mest varför??
Riktigt skön känsla bara försöka spinna vidare på den! Styrkekramar till er nu kör vi ☀️☀️ Kram kram ??

Profile picture for user FinaLisa

Skrev just i Pellis tråd att jag hänger också på er lilla trio så nu blir vi en kvartett?

Minns att du och Jasmine följdes åt ett tag och så är det ju; vi peppar varandra och det ger styrka men ibland faller man ändå av olika orsaker. Vi är ju människor och inga robotar.
Idag är min dag 2 och nu jäklar....??

Kramar
?☀️?

Redan på dag 2! Tidig morgon, men ändå.
Jag vaknade igår med huvudvärk och var helt torr i munnen. Hade sovit dåligt (klassisk grej när jag har druckit) och kände mig så himla färdig. Var nästan glad åt baksmällan och tänkte SISTA GÅNGEN.
Och dag ett var inte så svår. Jag drack kombutcha med citron/ingefära (så himla bra vinsubstitut som dessutom är nyttigt!) och kände mig glad.
Och på flyget hem: ingen alkohol, trots att det är så himla enkelt att bara ta den där drinken eller tacka ja när vinvagnen åker förbi.
Nu ska jag bara (”bara”) göra om den här dagen om och om och om igen.
Lätt som en plätt. Hoppas jag. Just nu känner jag mig bara peppad på en framtid utan alkohol.

FinaLisa, Pellis och Lennis: underbart med sällskap! Vi får stötta varandra framåt. ?

Vad bra att du laddar med annat än A!!
Själv har jag inte testat så mycket mer än a-fri öl och smaksatt bubbel vatten.
Just citron brukar jag undvika då det påverkar mina tänder. Det ilar i tandhalsarna...?
Men ingefära är ju gott så det ska jag kolla efter.
Ha en härlig lördag?
Kram?

Profile picture for user Mirabelle G-S

Nu ska jag smida medans järnet är varmt och ingefärsfrälsa er ? Bästa drycken gör man själv! 1) Hacka två stora ingefärsrötter och koka dem i 20 min 2) Brygg ca 1 liter starkt te 3) Söta te med Stevia/björksocker enligt preferens 4) Sila ner vattnet från ingefärskoket i teet 5) Kläm i saften från en apelsin/citron i brygden 6) Ställ i kylskåp och avnjut sedan kall. (Om det blev för starkt för känsliga smaklökar tillsätter ni bara vatten tills det känns lagom). Kram och ha en fin nykter lördag!

Kombutcha har jag aldrig testat men varit så sugen att göra ? får kolla upp det där en sväng till hört så många tala gott om det!
Dag 2 för mig med sov hyfsat med ett uppvak i natt på en timme mest för halsen som spökar en alvedon sen sova någon timme till. Känns bättre idag ny dag nya möjligheter! Kram kram

Tack för tipset med ingefäran får kolla på det med! Just nu känns allt annat än vin högst intressant att testa ?? spännande!!

Tack för tipset med ingefäran får kolla på det med! Just nu känns allt annat än vin högst intressant att testa ?? spännande!!

Jag har bara provat naturell (som var fruktansvärt! Smakade typ magsyra?) och med ingefära/citron, som jag tycker är gott! Lagom motstånd att dricka det, så nästan lite som vin i den aspekten. Men mycket bättre än vin på alla andra sätt. ?

Allt som är bättre än vin är intressant!! Ska undvika den naturella för någon magsyra låter inte intressant ??
Börjar med ingefära o citron istället så jag inte blir avskräckt ??
Ha en fin dag - njut av den!!

Noll problem igår! Var duktig och packade upp och tvättade - och orkade till och med ut på en springtur! Kändes grymt bra.
På kvällen drack Herr Knaskatt en drink. Jag tog en tonic. Och vatten till middagen. Tänker redan nu på mig själv som att jag är en person som inte dricker. Jag äter inte kött sedan en massa år tillbaka och blir ju inte sugen på det alls, utan ser det som off limits, som något otänkbart. Inte som någon uppoffring. Så känner jag med alkoholen nu, och jag hoppas att det håller i sig.
Nu dag 3 - rapport kommer senare.

Ja att försöka tänka sig ett mood där alkohol är lila otänkbart som kött för dig är nog ett bra tankesätt. Nu är jag tyvärr inte vegetarian annars hade jag lätt hoppat på det tankesättet! Ha en skön dag ta det lugnt o koppla av ??

Ännu en bra dag! Har varit så duktig!
Gjorde egen granola och ett gäng raw food-bollar och så tog jag en springtur i dag igen (chockar kroppen här, kommer vara en stel kissekatt i morgon tror jag).
Tillbaka till jobbet och vardagen i morgon... Är inte supersugen, men det blir nog helt okej. Ska se till att fokusera på att ta hand om stressnivån och sömnen (och förstås alkoholen, som ju är prio ett!).
Just nu känns allt bara enkelt och positivt och jag börjar varje dag med att läsa The alcohol experiment och bli peppad i nykterheten. Hoppas att peppen håller i sig.

Profile picture for user Fibblan

Vet inte vad du behöver ställa klockan på, men förhoppningsvis har du redan kommit till ro denna kväll, utan a. Förstås motigt att börja jobbet igen, upp tidigt, ökad stressnivå etc samtidigt som du beskriver att allt bara känns enkelt och positivt just nu. Härligt - behåll det!
Och förståeligt, att du har en go känsla. Ute på springturer titt som tätt ?, fixar och donar hemma med tvätt och gör egna nyttiga tilltugg i olika varianter???! Alltså, jag känner inte dig..men för mig låter detta helt fantastiskt! Och allt detta utan fulbensin i tanken!
Så bra gjort?!
Jag har läst mkt i din tråd ikväll. Inte minst eftersom du nu ofrivilligt ?, vare sig du vill eller ej, ingår i den kvartett, (kvintett inkl. mig själv) som jag kommer att som stöttepelare i mitt egna jobb här nu framöver. OBS! Med detta sagt vill jag va väldigt tydlig med att det inte krävs ngt utav dig, annat än det du gör här för din egen skull och del ?, inget påtvingat, kravfyllt se mig, hjälp mig-grej. Och kan hända att jag inte själv bidrar med så mkt heller. Vet inte hur mkt jag kommer hänga i forumet, (har en tendens att överkonsumera även detta..) så har tänkt att ta det lite lugnt med närvaron här, samtidigt som jag ju så uppenbart behöver den..??
Kändes bara så betydelsefullt att få greppa tag och hänga med i den förändring som du, Pellis, FinaLisa och Lennis nu gör.
Jag har liksom du, trixar och provat mig fram med olika målsättningar och regler, men kör fr.o.m morgondagen helvitt på obestämd tid, me. Minst 3 månader, iaf..

Sov gott och ha det bra på jobbet imorgon!
Så.hörs vi säkert ngn mer gång?
Kram
/Fibblan ?

Haha! Du är så klart SÅ välkommen att hänga på! Ju fler som stöttar varandra desto bättre. ?????
Tack för peppen! Kram ?

Du känns som en duracellkanin ? så mycket energi!!?
Bra att du använder den så bra??
Ha en skön dag (trots att du förmodligen är lite stel) men det gör väl "gottont" som man brukar säga..

Kramar
???

Varit in o kollat på The Alcohol experiment o tänkte börja kolla lite på det! När jag såg att du använde det så får jag in o kolla igen!
Du verkar verkligen taggad!! Snart avslutar vi den 4:e dagen så himla skönt ☀️☀️
Kram kram ??

Håhååjaja. Känner mig INTE som någon duracellkanin just nu, utan som en gammal trött sengångare ungefär. Första dagen på jobbet idag! Det var kul att träffa alla igen men ovant att behöva tänka... Känner mig helt utmattad nu. Vill ha semester igen!!!
Men vad gäller alkoholen känner jag mig på banan! Känns väldigt bra.

Tack FinaLisa! Så gulligt att du peppar alla. ?
Lennis, jag har inte varit inne och kollat på siten, utan läser boken. Det är ett kapitel om dagen man läser i 30 dagar. Superbra hittills!

Ny arbetsdag för oss då ? ja men rutiner gör oss gott tror jag!!
Ska kolla in boken istället kanske är lättare att ta till sig nätet kanske kan bli rörigt vi får se ??
Önskar dig en riktigt härlig dag - gör lagom mycket för att hålla stressen nere!
Kram kram ??

Hoppas bra med katten idag??
Jag tar nya tag ☑️?!
Klart det är en omställning att komma tillbaka i jobbet, men gott o höra att vad det gäller a känns det bra!
Stabilt??!

Ha en fin dag!
Kram/
Fibblan ?

Så himla HÄRLIGT att få era fina hälsningar Lennis, FinaLisa och Fibblan. Tack!

Jag väcktes tidigt idag av ett litet barn med en mardröm. Och precis då drömde jag så himla intensivt och läskigt jag med: att jag var hemma hos en bekant på en tillställning och det bjöds på vin. Och jag kunde verkligen HÖRA alkoholrösten inuti som vacklade. Som tänkte att ”vad är det värsta som kan hända” ”vadå ska jag ALDRIG mer få dricka?” ”Ett liiiiitet glas är ju ingen fara herregud. Det är ju inte som att jag är en parkbänksalkis”.
Och jag vaknade med en så sorgsen känsla i kroppen. Har känt mig så himla stark och säker de här dagarna. Så positiv i nykterheten, inte berövad. Men nu kände jag att ja, just det. Det är såhär det kommer att kännas och låta i huvudet när det har gått lite tid. När nyhetens behag har gått över.
Det är så typiskt Knaskatten att slänga sig in i saker alldeles för intensivt. Och sen tröttna några veckor senare.
Det får inte hända den här gången.

Eftersom jag ändå var vaken vid 5:30 bestämde jag mig för något väldigt ovanligt: att sticka ut och springa.
Och passa på att börja lyssna på Home Podcast som handlar om nykterhet.
Så. Bra. Beslut.
Kände mig helt ny när jag kom hem. Vilken bra start på dagen!

Jobbet flöt på och kändes bättre idag. Puh. Igår var det tyngre!
Och nu på kvällen iskall Ramlösa till middagen. ✌?
På ett sätt var min dröm en otroligt jobbig påminnelse om hur det brukar vara, men på ett annat sätt var det bra att få den där påminnelsen. Jag kommer att få dippar. Jag kommer att känna mig svag. Och då behöver jag göra precis det jag gjorde i morse: använda olika strategier för att bryta gamla vanor, bygga upp mig själv och bli starkare i mitt beslut.
Jag är en person som inte dricker alkohol.

Knaskatten, du är klok som en bok❣️?
Drömmar är ofta budskap från dig själv till dig själv....ta vara på dem?

Kramar
???

Du vann! Tänk att tankarna vrider och vänder sig efter bara några dagar! Jag e på dag 2(3) och börjar redan tycka wow så bra det går. Ingen tröst men jag kommer också att dippa, resa mig igen för att jag har alla här. Sist klarade jag mig 6 dagar och nästsist 12 dagar. Ynkligt men denna gång ska det bli så många flera dagar! MEN ”En dag i taget”! Kraaam ???

Började duktigt idag också, med ett yogapass på morgonen. Jobbigt att släpa sig dit, men fantastisk start på dagen!
Hade en tuff dag på jobbet igen och kände mig faktiskt lite låg när jag kom hem. Och TRÖTT. Behöver nog se till att få mer sömn.
Men trots energidippen inga tankar på alkohol. Känner mig fortfarande stark i beslutet och ägnar mycket tid åt att läsa om nykterhet och bekräfta att det jag har bestämt är rätt.
Nu vila innan det blir tidigt i säng.
?

Man är fortfarande i semestertider att lägga sig blir för lite sömn när man jobbar ???? känner samma sak! Ska som du försöka med tidig läggning idag ?? sov gott o samla krafter ?? kram kram

En vecka!
Så fort det har gått. Och så enkelt det har känts att låta bli alkohol.
Men det är mycket annat som är kämpigare. Tillbaka i vardagen och så himla mycket stress och trötthet. Är så SJUKT trött.
Men känner mig glad med nykterheten och med att jag faktiskt har tränat. Långpromenad på lunchen idag, till exempel.
Behöver bara få ner stressen på jobbet och få lite mer sömn. Känns långt borta nu tyvärr. ?

Kämpar själv med att komma i säng tidigare men det är svårt man är så inne i sommarvanor...
Men fasiken va bra vi är en vecka 7 dagar idag ?? grattis till oss!! Sov gott sen o hoppas du får sova lite mer djupsömn ?? natti natti ☁️☁️

Grattis! Och fy vad duktiga vi har varit. Grymt jobbat av oss!
I morgon är det fredag och då ska jag vara nykter - har köpt en massa spännande alkoholfria drycker som väntar i kylen - och så ska jag sova läääääänge på lördag morgon. Skönt.
Kram!

En vecka för dig också❣️
Precis som jag skrev i Lennis tråd; den veckan gick väldigt fort!
Önskar att du får en skön vilsam fredag när du slutat jobba idag

Kramar
???

Känns så bra att ha klarat en vecka och att den gick så fort och lätt. ??????
Ha en fin fredag alla! Utan alkohol! ?

Äntligen fredag! Inte för att jag vill ”få” dricka alkohol som jag brukade, utan för att jag får vara ledig. Sitter nu och sippar på en alkoholfri gurkdrink i soffan. Mjukisbyxorna på. I morgon får jag sovmorgon. Hurra!
Kram till alla som kämpar därute! ??

Låter som en perfekt myskväll ☀️☀️
Samma hör sitter o häckar framför tv:n med Loka Crush Hallon i glaset känns så himla bra! Heja heja oss! Trevlig kväll! Kram kram ??

Vakna upp en lördag, utsövd, ingen baksmälla, ingen ångest.
SÅ. UNDERBART. ???

...visst är det skönt! Tänkte precis samma sak imorse när jag vaknade 05.48 och klev upp 06.15. Då släckte jag kl 21.30 igår. Behöver jag säga att jag är NÖJD?

Vilken energi, Pellis! Här var vi slut efter första veckan på jobbet. Hela familjen sov till 10! Såååååå skööööönt. ? Älskar att sova som den katt jag är.

Håller med!
Härligt att vakna utan bakfylla?

Kramar
?️?️?️
PS. Just nu vräker regnet ner!!

Lördag! Sov som sagt lääääänge i morse, vilket jag verkligen behövde. Har sen haft en bra dag med lite jobb hemifrån (skönt att få saker gjorda), god mat och myskväll.
Kombucha framför en film.

Yes, tvåsiffrigt! Tack för peppen Vinäger. ?
Jag gör det faktiskt bra! Inga tankar på att dricka alls, jag jobbar bara på att liksom hjärntvätta mig själv till en person som inte dricker. Tänker inte att det vore gott med ett glas vin, utan istället att det är ett gift som jag vill slippa. So far so good alltså.
Men jag vet att alkoholrösten kommer vakna någon gång. Vill bara vara så beredd som möjligt när det händer.

På andra plan har jag inte varit lika duktig. Alldeles för mycket jobb och stress, trots att det bara har gått en vecka sen semestern. ? Måste ändra det på något sätt, men vet inte hur.

Profile picture for user Lim

Tvåsiffrigt är TOPPEN!!

Sug kommer förmodligen att komma men ju fler gånger man övervinner desto lättare blir det. Och en vacker dag är de borta helt och hållet. Och alkohol känns PÅ RIKTIGT som ett gift. Jag har en liten flaska alcogel i badrummet. Och jag tycker på allvar att det känns lika vettigt att ta ett glas vin som att dricka upp den handspriten. Så kände jag inte förut.

Ge dig den på att inte låta sugen sabba för dig när de kommer. De är där och gör alkoholdjävulens skitgöra.

Kramar och heja dig!!

10 dagar ?! Så himla bra gjort, jag avslutar min 7:e och räknar framåt! Utmanar mig själv hela tiden men är fortfarande vrålladdad!

Grattis!

Tvåbenta är vi snart allihopa?
Dagarna bara går så fort och tänk när vi blir trebenta, vilken grej att se fram emot❣️
Men en dag i taget, aldrig ta första glaset!

Godnattkramar??
???

??????
Lim, jag jobbar precis på att tänka så om vin. Att det är bensin eller handsprit. Det gör ju bara att man mår dåligt egentligen, och inte var det gott i början heller. Jag kan nog lära mig att uppskatta annat istället. Just nu är kombucha favoriten.

Lisa, tänk när vi är trebenta ja! Då står vi stadigt i backen. Dit längtar jag. Aldrig första glaset är en väldigt bra ramsa.

Pellis, du gör det superbra! En vecka betyder att en helg är avklarad dessutom. ??

Godnatt (alldeles för sent - jobb, jobb, jobb) fina vänner ?

Alltså, jag har ju varit mer frånvarande än närvarande sedan jag hoppade in i forumet igen. Och förra veckan inte alls typ. Men nu är det nya tag och dag 1 för mig?!
Så fint då att få ha beslutsam katt som du framför mig??! Stigen upptrampad, och jag trampar efter!
Grattis till tvåsiffrigt! Det är så härligt att få stanna upp vid små milstolpar på vägen. Ge sig den där klappen på axeln och konstatera att du gör det jävligt bra??!
Börjar min rening av hjärnan nu. Både fysiskt och mentalt. Det fysiska sköts av sig själv bara genom det "enkla", att inte ta det det där första glaset. "Bara" låta bli giftet. Den mentala genom att precis som du gör, förstå och intala sig att det är just ett gift. Ett gift som förkortar livet, späder på ångest och nedstämdhet etc etc.. Jag VILL INTE ha det i min kropp. Min kropp är mitt tempel?, nu kommer det ingen mer skit in!

Ha en riktigt fin REN dag?!
Och high-five✋, för det du uppnått hittills ?!
Kramar
/Fibblan ?

Kom o tänka på en vits på temat?:
Jag tog av mig alla kläder, stod där och tittade på mig själv i spegeln. Ok. min kropp är mitt tempel. Men hallå, vilket århundrade byggdes det? Vem har gett dem bygglov för att bygga ut? Och vart fan tog fastighetsskötaren vägen?
?
Det kan man undra efter en hel del vin och öl intag också, eller hur..? Nu är min fastighetsskötare tillbaka och den är väldigt noggrann med vad som kommer in i bygget! Stort säkerhetspådrag vid dörren nu?!

Ha det gott!
/Fibblan ?