Vill inte - kan inte

Vill inte - kan inte

Profile picture for user Magnolia

Misslyckas gör man om man slutar försöka. Så måste jag se det, och nu försöker jag igen.
Vaknade i morse och strök med fingertoppen över huden. Fick rysningar och det känns så skönt. Den här metoden är mätaren på hur mkt jag drack dagen innan. Blir det ingen reaktion i huden så är nervsystemet sabbat av alkohol. Jag har dränkt någon nervcentral i hjärnan och släckt ned. Hu så hemskt egentligen. Kan ta en halv dag innan det fungerar igen. Känner jag lite så har jag inte druckit så mkt.
Solen skiner, det går mot plusgrader, det går mot vår och jag hoppas att alla min samlade erfarenhet nu ska göra att min alkoholkarriär är över. Inte bara min erfarenhet förresten, det finns ju också all samlad erfarenhet här på forumet, av alla som lyckats och misslyckats.
Ska nu lyssna på min sjävhypnosskiva för tredje dagen, jag tror den kan hjälpa mig att påverka mitt undermedvetna som hjälp att sluta med alkoholen.
Ha en bra måndag alla där ute!
/Fenix

Jag hänger på er : ) Jag ska också försöka njuta av det som sker runt omkring.
Dock har jag lite kämpigt. Kastas fram och tillbaka mellan högt och lågt. Lite tjorvigt mellan mig och maken, lite jobbigt att dottern är utflugen för studier, ångest emellanåt över min sjuka syster, och däremellan stunder av harmoni, och ett och annat lustfyllt tillfälle.

Hej alla!

Det blir en fin vår iår. För att vi väljer det, eller hur? Jag hänger också på med nolltolerans. Har beställt CD:n jag också.
Vi kanske ska sluta kämpa och börja leva istället? Och jag vet att om jag ska leva ett bra liv så ska inte alkoholen vara med.

/ Inger

Tänkte just på det för en stund sedan Fenix.Giftet i kroppen.
Jag tror att jag är avgiftad nu efter 8 månader snart nykter.
jag känner mej normal.Som en vanlig sund människa.Känns som en belöning är på ingång. O då menar jag belöning=måbra!
Idag ledig har jag tvättstugan samt städar.Sen vid 15 tänkte jag lufsa iväg till simhallen o simma o löga mej i bastun.
Hade jag aldrig aldrig orkat förr.
Det är en belöning att känna energin strömma ut ut o ini kroppen......

Fenix,jag kämpade i flera år med alkoholen innan beslutet kom.Jag avskydda alkoholen,vad den gjorde med mej men ändå fortsatte jag dricka.Jag ramlade i backen efter en krogkväll o slog huvudet,då började jag dricka ensam/hemma.
När jag tog beslutet/samtidigt som jag loggade in här,var det en enkel sak.
Men det kanske det inte var.
Jag hade omedvetet jobbat för det länge o beslutet var mer som en ingivelse!!!Behövde inte kämpa mer.
Det kan ta sin tid att komma dit.
Men man kommer inte dit utan ett grovarbete innan det tror jag inte

Javisst Vana, en massa kamp har det varit, och nu är det dags att skörda. Men kampen har ju varit så mkt att inte dricka, i stället för att leva. Skönt att höra du du blivit "normal", jag tror tom att du kanske mår bättre än många som inte haft det här problemet.
Dags för en bra bok nu och bingen.
Natti
/Fenix

Hej!
Ett tag sedan jag var här,men mår pisskass
Varför kan inte jag ge upp
denna drog.
Snart ger jag upp helt...
Har skickat efter Allen Carr som jag läste att några skrev om.
Jag är en riktig helgalkis med en brakångest på måndagen.Ana

Hej Ana!
Bra att du skickat efter boken! Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva till dig. Jag hoppas att du får råd av någon som har mer erfarenhet av ex. AA än vad jag har, om AA är ett alternativ för dig?
Behandling av något slag?

Vill att du ska veta att tänker på dig och hoppas att allt kommer att ordna sig!

Kram från Marie

Jag vet hur du känner och skickar dig tusen styrkekramar! Det enda du behöver göra är att inte ta det första glaset. Det har fungerat för mig nu i nästan en månad (från att ha druckit dagligen i flera år). Det finns hopp! Besök detta forum så fort det känns jobbigt och när suget infinner sig, det gör jag och jag får kraft att stå emot.
Tänker på dig!

Hej alla. Kan inte undanhålla er Veckans Anders, han är makalös på att ge energi i sina reflektioner. Lite långt, men ni som har tid att läsa, gör det.
I slutet ger jag min syn på hur lång min näsa blev:-)
--------------------------------------------
Nästan varje gång som en person kommer till mig för att bli coachad angående ett specifikt problem händer samma sak. De börjar med att beskriva sitt problem och argumenterar sedan för varför det inte är så lätt att ändra på. När jag sedan utmanar den tanken talar de oftast om vad de redan gjort med en min som tydligt visar att ”om inte det här har funkat förstår du väl hur omöjligt det här är”. Inget konstigt med det för om de inte hade tänkt så hade de ju löst problemet själva långt tidigare.

För sanningen är ju den att om man har haft samma problem i mer än ett år, så kan vi nog lugnt utgå ifrån att vad de än har gjort för att lösa problemet faktiskt är en stor del av problemet. De använder ju så att säga det som skapat problemet för att lösa det. Konfunderad? Ta till exempel någon som har det svårt i sina relationer med andra människor för att de har en tendens att överanalysera allt som andra gör och säger. Vad tror du att de gör för att försöka förbättra sina relationer? Just det, överanalyserar sina egna tankar om dem…

Vi är nog alla skyldiga till det här lite till mans. Allt från att vi försöker komma ur vår stress genom att göra mer saker samtidigt tills vi äntligen kan få ta det lugnt ”nån gång” till att vi försöker hitta någon att verkligen dela allt i livet med genom att i våra kontakter med dem vi är intresserade av försöka påskina att vi är lite bättre än vad vi egentligen är. Vi gör mer av precis det som orsakade problemet från början.

Kan du känna igen dig i det här? Om du har levt några år på planeten gör du självklart det. Så vad är ett problem som har varit återkommande för dig? Vad har du gjort för att lösa det? Vad det än är inse att det är det beteendet eller de tankarna som gör att lösningen gäckar dig och som håller kvar problemet. Ändra på det och du kommer att upptäcka att din utmaning får möjlighet att med några väl valda handlingar på rätt premisser upplösas som rök som stiger på en blåsig dag.

Om du direkt när du läser detta känner att du behöver gå på toaletten, fixa till några papper på skrivbordet eller göra vad som helst annat än att verkligen tänka till på det här, så kanske det inte är första gången du distraherar dig själv när en möjlighet till förändring dyker upp? Har du redan framme papper och penna för att göra digra listor kanske du är en av dem som istället borde pröva att luta dig tillbaka, sluta ögonen och bara låta dina tankar vandra fritt och överraska dig själv med vad som dyker upp.

Inte vet jag, men vi vet väl alla vi det här laget att definitionen på vansinne är att göra samma saker om och om igen och förvänta oss ett annat resultat. Så ta den här veckan en nykter titt på de utmaningar du står inför och våga testa att ta dig an dem på ett helt annat sätt än det som är ditt ”naturliga” sätt. I värsta fall är du kvar i samma sits som innan, men har lärt dig något nytt som du inte hade haft möjlighet att lära dig annars. I bästa fall kommer du att märka hur det som tidigare verkat omöjligt plötsligt löser sig med en nästan ansträngningslös känsla av lätthet.

Kopierat och vidarebefordrat med tillstånd av Anders Haglund "Veckans Anders" www.lifevision.se
-----------------------------------------

Jag lutade mig tillbaka och tänkte som så att hur har jag försökt lösa mitt problem? Jo, genom att att besluta mig för att sluta i morgon, i kväll ska jag dricka för sista gången och sedan får det vara slut. Har jag haft framgång? Nej! Det tänket har ju blivit problemet!!!
Vadå lång näsa...
Ha en bra dag.
/Fenix

Hej!
Alla tappra kämpar där ute.
Jag tycker det är så underbart att läsa om
allas kamp mot alkoholen.
Det gör att man inte känner sig så ensam.
Någon som har erfarenheter av antabus.
Vet inte om det är en utväg för mig.
Har mailat min gamla kontakt på beroende.
Hon sa att jag gärna får komma dit på samtal igen.
Men det känns som ett nederlag.
Har gått där 2 vändor
Tycker jag har läget under kontroll och slutar
med samtal.
Går en tid som funkar bra men sedan pang så är det massor öl vin på helgen igen.
Och jag blir så trött på mig själv.
Massor tankar till er alla.Ana

Hej Ana.
Antabus kan vara väl värt att prova om man vill vara i fred för alkoholdjävulen ett bra tag och hamnat i en ond cirkel. Jag gick som längst ca ett halvår på antabus, och det var verkligen befriande den gången. Men nu vill jag verkligen vara en nykter människa och hoppas och tror att det ska gå den här gången utan medicin.
/Fenix

Hej Ana! Tråkigt att du inte mår bra.
Varför se det som ett nederlag att gå på samtal igen? Det tycker inte dom i alla fall, det kan jag nästan lova.

Som jag ser det så är antabus bra om man verkligen vill sluta, och ser det som en extra krycka. Då tar man den som ordinerat, och man slipper dividerandet i skallen: ska jag eller ska jag inte.

Jag tog den i nästan ett år, jag tog den på morgonen vare sig jag var helt säker på att jag inte behövde den eller jag var sugen på att dricka. Jag litade inte ett dugg på mig själv.

Det var en befrielse och en hjälp för mig. Samtidigt som jag lärde mig tacksamhet, acceptance, att varva ner och njuta av själva livet. Mindfulness och förmågan att inte snärja in mig i ångest och oros tankar, eller i rastlöshet, långtråkighet.

Ta emot hjälp, du har ju allt att vinna!

Kram Pia

Hej!
Tack för svar om antabus.
Biverkningar hade ni mycket sådana när ni
tog antabus?
Äter själv en antidepp tablett som jag kanske inte
vet om den går ihop med något annat.
Min pratkvinna på beroende är underbar.
Men skammen är stor att man inte fixar
att sluta utan hjälp.
Kram ana

Förra gången när jag blev helnykter o var det i 12 år började jag med antabus samt en kontaktperson som jag talade med.jag tog antabus i ett år o fick inga biverkningar.Dock fick jag en stabil grund att stå på.det var jättebra för mej.Även om jag bröt nykterheten efter 12 år,egentligen inte för att jag verkligen trodde på att det var ok,det var faktiskt det sociala trycket som var med i bslutet jag tog.men nu har jag efter ett par år fortsatt min nyktra väg som är bäst för mej vilket jag fick inse då....

Jaa...när jag separerade o blev ensam mamma fick jag en tankeställare o tog ett starkt beslut att min son skulle växa upp med en mamma som alltid var nykter.
En gång köpte jag nämligen vin som jag tänkte dricka på kvällen när han somnat.Dock sov han middag den dagen men jag drack ändå på kvällen fast han var vaken.
Han gjorde en sak.Han tog soppåsen ursopkorgen under diskbänken o hällde ut allt på köksgolvet.jag märkte åxå dagen därpå att han var orolig.
Han var då 3 år.
Det fick mej att bestämma mej då

Det låter så underbart att kunna vara nykter.
Jag vill så gärna.
Men mina tankar i hjärnan är hela tiden inne på alkohol
Hur gör ni för att sluta tänka på alkohol.
Just nu är min tanke.
Ska inte dricka i helgen ,ska inte dricka i helgen.......
Hela tiden snurrar den i skallen
Ana

Vana jag blir impad!! Inget barn förtjänar en onykter förälder. Det är lite av min räddning hoppas jag, jag vill inte att min son ska växa upp med en mamma som han inte alltid vet var han har!
Ana jag tänker oxå på alkohol ofta men det är bara att acceptera det är ju därför jag måste sluta eller om det går förändra mina drykesvanor, är dock mycket osäker på att det går! Det funkar inte för mig att ex feströka då borde det samma gälla alkohol beroende på hur beroende jag har hunnit bli! Kämpa kämpa ana det är inte lätt men det går!

Hej Ana,

Så har jag också tänkt så OFTA. Ska inte dricka i helgen. Sen funderade jag på HUR jag skulle göra för att undvika det. Krasst för mig- vad hittar jag på under fredagen för att inte åka till bolaget innan det stänger? Sola, träna eller frissan. Konsutställning eller vad man nu gillar. Bio t ex. Och så funderat på när/ hur och varfö det händer. När slår tanken rot- "bara en sväng till systemet idag". HUr ska haf då mentalt vända den. På något vis har jag förberett mig eftersom jag lärt mig mitt mönster och liksom konkret arbetat på att förekomma och vara förberedd. Haft en plan.

Lycka till/
Inger

Ordet "inte" föder och göder enbart negativa tankar.

Jag ska promenera i helgen, jag ska fika i vårsolen i helgen, jag ska dammsuga bilen i helgen, jag ska ringa min vän i helgen, jag ska kolla in Melodifestivalen i helgen, jag ska nog äta lite nyttigt till den!,

En vän sa till mig att se ut några stycken personer som verkar ha en positiv inriktning och försök att efterlikna dem. Dessa personer finns det rätt gott om på AA har jag i alla fall upplevt.

Jag har bestämt mig för att inte dricka i helgen.
Ska hoppa in och jobba söndag så lördag kan jag
absolut inte dricka .
Hoppas fredagen går fort.
Jag försöker peppa mig själv med positiva tankar.
Men jag vill sluta tänka alkohol,men tankar styrs ändock till alkoholen hela tiden.
Hoppas det går vägen denna gång.
Ana

Ta ett beslut och en dag i taget och försök få någon att lyssna på dina tankar, en präst, terapeut, en vän, någon på AA så att du får avlastning från dina negativa tankar. En genomgripande förändring av mitt liv, mitt beteende, var tvunget att göras annars hade jag aldrig fixat detta. Jag ändrade småsaker i vardagen såsom annan plats vid tv, frukosten, läsa tidningen från "fel" håll, klockan på andra armen, andra vägar till och från jobbet, mm mm allt för att få mig att fundera i nya banor. Små saker kan tyckas men det fick mig att inse att jag ville börja ett nytt liv.

Lycka till och fortsätt skriv !

Jo innan jag fläskade i total i min botten så kände jag en sorg vid mina försöka till att skära ner och försöka dricka "socialt". Men när jag insåg att det jag kände sorg inför var passerat för länge sedan då..... Sitta med en god öl på en uteservering !! Tjena !! Hur många år sedan var det som jag kunde smutta av EN öl ??!! Nu var det ju bara yrseln jag ville åt, allt annat var ju en villfarelse!

När jag väl insåg det faktumet så var det så otroligt skönt att bli av med skiten !!

Idag känner jag bara en sådan enorm lycka över att ha ett val varje morgon. Hittills har jag tagit "Beslutet" !!

Ibland har jag sådana tankar som
Jag kommer ändå dö snart så varför inte fortsätta att dricka.
Jag tror min familj skulle fixa det bra utan mig.
Men ibland vill jag verkligen leva
Min man älskar mig,men han sitter också fast i ett medberoende känner jag.
När man dricker gör man sina nära och kära så fruktansvärt illa.
Min pratkontakt på beroende undrade om jag inte skulle börja med Revia igen som jag åt ett tag.
Det fick mig att tänka på annat än alkohol.
Tankarna är jobbigast och så fatta beslut ska jag eller inte....

Snart är det dax för jobb,kör kväll .
Det blit att servera mat och alkohol till gäster.
Massor av kramar Ana

Hej,

Jag måste bara få fråga. Det här med beroendeenheten?? Vad är det och hur funkar det? Är det landstinget eller kommunen som står för det? Är man ensam eller i grupp? Finns det några kvalificeringskrav?? Vad gör dom konkret? Är man anonym?
Det är säkert så att flera skrivit om det tidigare men jag har inte varit mottaglig. Men denna gången ska jag lyckas. Oavsett. Sist men inte minst- är det bra?

/ Inger

Ligger inte det "tänket" i själva sjukdomen? Man är medveten att man sårar de man älskar och lider alla helvetes kval när man inte orkar förändring. Till slut är det kanske så att man känner att de skulle kunna gå vidare, leva sitt liv, slippa oron och stressen. Jag vet inte....
Men jag vet att det finns mängder av alkoholister som väljer drogen före sina kära OCH att det kan var de mest härliga personerna ändå. Att del helt enkelt inte orkar kämpa.
Jag dömer inte någon- de som är utan skuld kastar den första stenen, eller hur?
/
Inger

Hemma igen efter jobb
Ska lägga mig och läsa,ska upp 6 imorgon .
Tycker inte om fredagar.
Men har beslutat att denna helg ska bli en nykter sådan.
Ändå känner jag en oro.
Litar inte på mig själv.
Helt plötsligt kanske jag bara står inne på systemet och tycker att det är nog inte så farligt
med alkoholen ändå.
Man ljuger väldigt bra för sig själv.
God natt
Ana

På språng till jobbet.
Har bestämmt att gå på stan
med man och son imorgon.
Inhandla lite kläder til sonen.
Min make är glad att det ska bli en nykter helg.
Vad jag har gjort honom illa med alla bakfulla , fulla helger.
Jag kommer kika in mycket på forumet.Kram ana

Ana det kommer att gå bra.Säj varje morgon till dej själv "idag ska jag inte dricka" så är den dagen räddad.
Jag känner själv hur jag hela tiden är en hårsmån från alkoholen.vad som står emellan är mitt beslut.Endast det!!!!!
Stå på dej!!!Trevli trevlig helg!

Samma här! Är på ett strålande humör, solen skiner och snön knarrar under sulorna när jag promenerar med jycken!
Jobbar imorgon, men det gör inget. Jag har inget emot att jobba lördagar. Folk jag möter då är lediga och glada, för det mesta. Jag börjar kl 10 när jag jobbar lördag, men brukar komma lite tidigare just denna dag, för att koka kaffe, köpa en go bulle på fiket intill, och ratta in radion på "spanarna" i P1 kl 10, och så börjar jag arbetsdagen på detta mysiga vis : )

Min Allen Carr bok - Äntligen Full Kontroll - har kommit idag. Har läst första 20 sidorna...Introduktionen var inget som tilltalade mig, men det kanske tar sig.
Jag ÄR otroligt svårflörtad (vägrar kalla det negativ : ) och blir det minsta lilla för mycket "american-style" mår jag illa. Läste efter mycket om och men den där The Secret för ett par år sedan, och är övertygad om teorin om attraktionslagarna (inget nytt) MEN tyckte boken var olidlig att läsa - tvshop känsla, brrr!
MEN...nu kommer jag till kapitlet om att ha ett öppet sinne - något jag verkar behöver träna på (haha) så det blir spännande att se vart det tar mig.

För övrigt kommer helgen bestå av tillagning av suchi ikväll, fortsatt fix och trix inför tapetsering i "kontoret" (ja, vi har ett rum som heter så, fast ingen vet varför) Har nu äntligen hittat tapeten som ska upp där! Finns en fantastisk dam - Birgit Burström (kolla hemsidan) - som har den eminenta smaken att tillverka tapeter från olika tidsepoker utifrån autentiska mönster. Har förälskat mig i en 50-tals variant - "godisstrutar"

Idag ska jag inte dricka, vad som än händer! Vi ses här lite senare hoppas jag
Kram på er

Har du det bra Ana?
Mätt och nöjd har jag landat i soffan framför Let´s Dance.
Har fortsatt läsa lite i Allen Carr... och måste säga att det är ganska spännande, undrar bara över en sak, han skriver att man INTE ska sluta dricka eller ens minska innan man läst klart boken. Finns det ett speciellt syfte med det? Jag har inte tänkt ta tillfället i akt och supa till, hursomhelst : ) Hoppas den kan vara till min hjälp ändå.
Är förövrigt inte vinsugen alls. Var så rädd efter att jag föll dit för 2 veckor sedan att det skulle vara som att starta från ruta ett med suget. Då jag lade ner alkoholen i oktober tog det ju flera veckor som var jätte jobbiga så fort helgen kom, men det har tackochlov inte varit så nu.

Jag har överlevt en fredagskväll utan alkohol.
Men suget var starkt igår.
Kände mig inte glad utan bara sur.
Min Allen Carr bok har inte kommit än.
Jag försökte också läsa hemligheten för ett år sedan men kom inte igenom den
Hade pratat med någon som sa att den boken var det bästa som hänt dom.
Själv fick jag inte någon sådan känsla.
Ska ner på stan med maken om en stund.
Känner mig inte glad.
Varför är det så jobbigt att sluta med alkohol.
Denna längtan man har efter att få bli rusig och bortdomnad är så stark.
Imorgon är det jobb igen klockan 7 så ikväll är det inga problem att vara nykter.
Ha en bra lördag.Ana

Hej tjejer.

Har oxå läst både Allan Carr och the Secret.

Kul att höra era funderingar. Jag blev illamående av the Secret... Så inriktad på materiella saker och även på viktnedgång och utseende! Blev glad sen när jag hittade en bok som heter Bortom the secret. Som handlar om att bli lycklig på riktigt med hjälp av attractionslagen..få inre ro och lycka. Måste dock erkänna att jag inte läst hela, mest bläddrat.

Allan Carr boken har jag inte kommenterat mycket för jag ville inte förstöra för Fenix som läste och tänkte sluta efter den... Den har många sanningar, det mesta visste man ju. Beroende-aspekten var intressant och stämde ganska bra på mina funderingar på att det inte är någon större skillnad på rökare, alkoholmedberoende, narkomaner... även att det är ett gift som vi typ tvingar oss att tycka om och sen blir fast i. Jag är säker på att boken kan ge en extra sporre till motivationen att sluta förgifta sig med alkohol. Jag blev rätt äcklad av alla beskrivningar av rökningen och höll uppe i tre dagar.. ;(

Jag läste väldigt mycket när jag slutade dricka och kan inte säga att någon bok blev den enda biblen ... tog lite ideer här och där. Men mindfulness i vardagen av Ola (kommer inte ihåg efternamnet) var suverän, likaså Anna Kåver. Plus att jag tog tips från AA:

Sinnesrobönen. Om och om igen om jag blev orolig eller rastlös.

Ta det lugnt, en sak i taget- devisen. (bra för mig som alltid tyckte jag hade en massa att göra...)

Och tacksamhet. Skrev troget tacksamhetslistor varje dag. Fast jag inte kände tacksamhet ibland så fortsatte jag. Med tacksamhet kommer ödmjukhet och öppet sinne.

Hämtade energi från naturen. Tog egentid och la mig i gräset en varm dag och bara tittade på molnen, eller satte mig på mjuk mossa i skogen och lyssnade och drog in den ljuvliga doften. Eller stjärnorna en mörk natt. En liten stund räcker för att tanka skönhet och energi.

Gjorde lättare andnings-avslappningsövningar. Tar bara några minuter och kan göras var som helst, tom när du kör bil.

Det kändes fånigt och meningslöst ibland men jag tänkte att övning ger färdighet. Det gällde att skapa nya impulsfåror i hjärnan. Och det funkar! Men det går inte på en dag, och det kommer bakslag. Det gäller att vara lite ensvis. Tänk på att vi har ett inlärt beteende som byggts upp under många, många år.

Är grundlycklig, ofta tokglad. Över livet, vardagslivet. Njuter av att äta, njuter av att sova, njuter av stiga upp (det trodde jag aldrig skulle hända .. :) ) Har slutat stressa, gör det jag vill och känner är meningsfullt. Har släppt medberoende-tänk (som jag typ är född med.. har alltid ställt upp för allt och alla, naturligtvis blev jag en curlingföräldrer oxå.. och helt fast i lillsonens bekymmer) Har hoppat av samhällskarusellen. Det mesta är ju inte viktigt eller meningsfullt, för mig.

Jag är sällan på fester, och tycker det är ganska tråkigt.. har faktiskt alltid tyckt det nykter. Det bekymrade mig i början och gjorde att jag ibland fick sug.. Men min underbara man påminde mig att jag alltid varit sån, och det har jag helt accepterat nu. Har tagit upp egna intresse och får allt socialt liv där, meningsfullt och givande. Det enda tråkiga-- roliga? är att även dessa nya bekantskaper tycker vi ska träffas o dricka vin.. undrar ibland om jag ser ut som en stor Jäkla festprisse!!???? :) Jag hummar mest bort det, säger att jag fått avsmak både pga mitt eget vindrickande och pga bekymmer hos nära och kära.

Så ge inte upp, försök att tänka så positivt som möjligt, på möjligheter istället för på det jobbiga. Tankar går att ändra och sen följer känslorna med. Tänk på hur skönt det ska bli att somna nykter istället för att ligga och vända och vrida på sig, med hjärtklappning, svettningar och illamående... Tänk på hur stolt och glad man kan vara när man vaknar nykter. Tänk på allt ni har, som för oss är självklarheter, men är en utopi för majoriteten av världens befolkning. Det kan kännas konstigt och fel att tänka positivt när känslorna säger motsattsen... men om man är envis och fortsätter så följer känslorna efter. Ibland var det extra svårt att styra tankarna och då var sinnesrobönen suverän. Som ett mantra om man tänker den om o om igen.

Jag använder tacksamhetstänk och sinnesrobönen dagligen fortfarande, trots att jag inte alls är orolig eller har sug efter alkohol. Gör det för att jag mår bra av det. Livet är ju ingen dans på rosor och bekymmer kommer och går. Försöker alltid se det reella problemet och om det går att göra något åt. Har ett annat lugn och det smittar av sig på familjen. Kan ventilera allt med maken utan att det blir infekterat. Kan säga nej utan dåligt samvete. Sätter gränser även på jobbet.

Hmm, det blev ett långt inlägg men jag känner att kan jag så kan ni.. :) Är en ganska slarvig, lat människa i grund och botten och har följt minsta motståndets lag, jag är själv förvånad över hur förändrat mitt liv är och hur bra man kan må.

Ha en underbar helg!

Pia

Jag känner mig så arg och irriterad på allt,min man tror att allt blir bra.bara jag inte dricker.
Det känns som om han inte fattar att suget finns där ändå
Jag vill vara glad ,men skulle kunna strypa någon (inte riktigt tycker inte om våld.)

Läste om en bok som heter.(Jag ska bara fixa en grej i köket först av Moa Herngren)
Någon som läst den.

Jag har läst massor av böcker om Alkoholism mm.
Nu i dagarna kommer Hillewi Wahl ut med en ny bok en lillasyster till kärleksbarnet som hon säger.

Hoppas min ilska släpper
Det är ju jag som gjort detta val.
Ana

Hej Ana.

Ler lite när jag läser ditt svar. Jag var oxå tvärilsk i början. Hatade det mesta, typ. Slog min man en gång när jag först hade trugat på honom en öl.

Det är ju vajjsing i hjärnkontoret. Transmittorsubstanser och celler har vant sig vid alkoholen... och nu är det obalans. Cellerna skriker efter alkohol, man blir rastlös, irriterad, arg, ledsen. Oxå minnesmässigt och tankemässigt så tror vi att vi inte kan njuta av något utan vinet..

Din man har rätt, det ordnar sig, du läker, bara du slutar dricka OCH försöker hjälpa hjärna o kropp tillbaka till balans genom att unna dig vila, avslappning, motion, positiva tankar, gärna nyttig mat som havregryn, bananer, ja långsamma kolhydrater som gör oss lugna och välmående. Be maken att massera din rygg :) det gör under. MEN härda ut, för det är en berg-och dalbana i början. Har man som jag tendens till oro, känslosvall, depression så kan det vara bra att se över sin antidepressiva medicinering.. kanske kan man höja den ett tag när nykterheten är som jobbigast?

Har inte läst de böcker du skriver om men såg att även Marie tipsat om Moa Herngrens böcker. En bok som jag läste och blev starkt berörd av var Snälla Mamma, sluta dricka.

Din ilska släpper Ana, även suget. Acceptera att tankarna kommer men släpp sedan iväg dom utan att lägga för mkt krut eller känslor i dom. Det är helt naturligt att känna som du gör och det går över.

Pia

Första gången på evegheter som jag var på stan en lördag utan att vara bakfull
Var inne en sväng på biblioteket och lånade en bok av Olle Carlsson.
Ska läsa den ikväll när jag ska sova.
Skulle ljuga om jag sa att jag mår toppen av min nykterhet.
Längtar så förbaskat efter mitt avkoplande vin...
Har sagt förlåt till maken för min surhet imorse.
Han säger att han förstår.
Ana

Min första helg iår som jag inte druckit fredag och lördag.
Nu lägger sig lugnet i min kropp till fredag igen.
Då drar suget igång igen
ska jag eller ska jag inte!!!!!!
Det är kanske inte så farligt!!!!!!!
Jag är världbäst på att ljuga för mig själv.
Har jobbat ,solat och ska fixa kvällsmat till familjen
en skön söndag utan ångest.Kram på er alla.Ana

Jag är en planerings och kontrollmänniska som inte gillar
Att vara spontan och inte veta vad som ska hända.
Helst skulle jag planera livet i minsta detalj.

Jag vet Adde att man inte ska tänka som jag gör,men kan tyvärr inte hjälpa att dessa tankar finns hos mig.

Det är kanske därför alkohlen har blivet ett sätt för mig att få avkoppling i en uppvarvad hjärna.
Då kan jag slappna av och inte tänka så himla mycket.

Nej man kan inte kontollera livet ,inte morgondagen.
Kunde man äta veckans luncher på en och samma gång skulle jag säkert göra det också.

Har fruktansvärt svårt att leva här och nu utan och tänka framåt.
Finns det fler som mig där ute ,som planerar och tänker en massa?

Jag beundrar folk som njuter av tiden som är just nu.
Men jag försöker jobba med mig själv på den fronten också men det är inte lätt
att släppa taget.

Men jag vet också hur jag är funtad,alkohol mitt i veckan är inga problem.
Servera vin och öl till gäster är inga problem.
Känner inget sug då är så fokuserad på jobbet då.

Kanske är jag knäpp och ett hopplöst fall för denna skit alkohol.
Det känns så många gånger.

Ana

Nej du är absolut inte knäpp eller ett hopplöst fall !!

Men suget sitter i dina tankar och har du redan på söndagen bestämt att suget kommer på fredagen så har du liksom redan bokat in återfallet mentalt. Du har redan bestämt dig. En vecka före !

Just därför är det så viktigt att bestämma sig för att inte dricka just idag och enbart denna dagen ! Försök få in den rutinen INNAN du kliver ur sängen så har du gjort 95% av jobbet !

Lycka till !

Håller med Petra ,Tack Adde.
Det är jobbigt att jobba med sina tankar och bryta tankemönster.

Idag har jag bestämmt att nu får det vara nog med vinter,nu ska jag börja cykla till jobbet.
Det blir 1,5 mil varje dag.det känns bra.
Jag som ivanliga fall inte ställer undan cykeln alls på vintern.
Men nu får det väl vara slut på snö och is .
Hoppas på en skön vecka utan en massa jobbiga tankar.
ana

Hej tjej18 och tack för kramar!
Tja, det har varit lite slirigt men i dag är ännu en dag när jag vaknar nykter och bestämmer mig för att inte dricka i dag. Det har ännu inte varit begravning, och på ngt vis har jag satt upp som mål att sätta definitivt stopp när allt detta är över. Det blir den 1 april, men ska inte bli ngt aprilskämt!
/Fenix och kram tillbaks

Bra Fenix, det kanske är just nu du får en av de jobbigaste och svåraste prövningarna? Jag vet inte varför du drack förut eller dricker. Jag kunde ibland dricka för att glömma, för att koppla av, slippa minnas saker och bara tänka här och nu. bara känna berusningen i kroppen, när man tappade kontrollen och inte behövde ta ansvar(klart man behöver det, men det käkndes inte som det ibland). man var påverkad/full och de mesta som gick fel, kunde skyllas på det.

Vid ett sånt här tillfälle, hade jag förmodligen ramlat dit väldigt lätt. Jag hoppas du är stark nog att inte göra det. Jag tror på dig, jag vet att du har kapaciteten. Alla har ett val. Det är ett val att dricka, ett val att låta bli.

Be strong! kram

Alltså i dag, en riktig alkisvurpa inför öppen ridå. Det var den 7 april, och nu är det den 15 april. Lovar att... Känns det igen?
Nåväl, nu är det uppfyllt i alla fall. Vaknar nykter och glad, känner mig stark i mitt beslut att ta en lång vit period utan något klubbat slut. Vill ju helst att den aldrig tar slut, när jag tänker efter ordentligt. Roterandet i den onda cirkeln är ju så tråkigt och icke utvecklande. Solen skiner i dag igen, och jag är ledig. Känner så mkt energi att jag inte vet var jag ska börja. Besiktiga motorcykeln är ett kärt besvär som jag strax ska göra. Blir så inspirerad av er alla som kämpar på med framgång. Blev också inspirerad av Benny Haags spritpartiet, det ska få min röst på riksplanet helt klart. Att offentligt mörka det jätteproblem som alkoholen utgör i vårt samhälle är förödande och det behövs verkligen en annorlunda politisk röst som inte fegar ur för att man inte vill stöta sig med alla som har mer eller mindre stora problem med alkoholen. Och enligt spritpartiets resonemang är det halva befolkningen som berörs på olika sätt. Jag tror att han har rätt, inte minst får den teorin stöd av allt man läser här på forumet. Mitt bidrag kan ju i alla fall bli att inte dricka.
Ha en så bra dag i dag som det bara går, alla där ute!
/Fenix

Tjena Fenix och ni andra!

Har inte varit inne på forumet efter mitt kanske lite skarpa inlägg förut. Ja, det är som det är med alkoholen och det är väl inget nytt under solen inser man snabbt. Man känner i princip igen allt som folk skriver. Och det finns i stora drag två grupper som skriver. Den stora, de som dricker och försöker göra något åt det. Och så den lilla som lyckliga jag tillhör, som har lyckats gjort något åt det. Dvs, helt slutat. Ja, så "illa" är det. Helt slutat är nog den enda vägen tror jag. Men det skulle vara kul att höra om det är någon här på forumet som har lyckats dra ner på drickandet och sedan känt att NU KÄNNS DET BRA.

Hand upp alla ni som har lyckats med det!!

Jag är så fräck att jag går händelserna i förväg om ni ursäktar... Men när man väl vet svaret så kommer nästa fråga. Och då menar jag att det inte handlar om att sluta dricka utan att det handlar om att börja leva. Personligen höll jag väl på i 15 år innan jag tog mitt beslut, och det är snart 30 månader sedan. Lyssna nu noga alla: Det är ingen förlust att sluta dricka, det är en ren vinst!! Någon stadigvarande nykter som har något att tillägga? Den stora frågan är alltså. När ska jag börja leva? Hoppas inte vägen blir allför lång och krokig. Kom igen nu Fenix, du vågar!!

Jag behöver inte tillägga något utan bara nicka instämmande.

Livet är till för att levas som Mie säger !!

Jag har aldrig någonsin haft ett sånt bra liv som jag har nu, utan sprit. Det var sannerligen värt att jobba för.

Lycka till alla !!

Mazza, du kom i exakt rätt tid med din uppmaning, kändes kusligt rätt. Ja, visst är det så, ju mer jag läser här, ju mer inser jag ju att det för mig finns bara en väg att gå och det är att fatta det rätta beslutet.
Nu ska jag ta till mig en tanke för dagen varje dag framöver från Allen Carrs bok.
Så idag har jag haft den här instruktionen att fundera över:
1. Jobba på attityden "Är det inte fantastiskt! Mitt liv är inte längre dominerat av FÖRSTÖRELSE!"

Känns bra när jag nu snart ska lägga mig nykter och läsa en god bok.
Ha det bra alla där ute!
/Fenix

Lika bra kändes det att vakna i dag, ja till och med bättre. Känns som det stora beslutet äntligen tagits. Så här skriver Carr i sin andra instruktion:
2. Ångra aldrig någonsin ditt beslut: det finns absolut ingenting du behöver försaka!
Det ska jag ha med mig i dag och smaka på.
En härlig måndag till alla.
/Fenix

Härligt Fenix!
Du kommer inte att ångra dig om du kör på nu. För mig tog det nog ungefär ett halvår innan jag riktigt började kunna tro på nykterheten - och som jag dessutom kunde känna mig hyfsad bekväm med - SAMT att det var ett alternativ som var så mycket bättre.
Förresten Mie,,, jag fick ju en kram här uppe. Kram själv!

Hej Fenix,

Jag har oxå nu tagit det STORA beslutet. Trodde jag skulle kunna socialdricka ibland. Gick ganska bra men nu i veckan ramlade jag dit så det stänkte om det. Vill aldrig mer uppleva den ångest som kommer som ett brev på posten då man tappat kontrollen över intaget fullständigt. Och vacklat hem och vaknat med minnesluckor. Vilket självförakt man känner!!
Man liksom kryper omkring och funderar på hur man ska orka resa sig igen och se livet.
Ska tänka på nr 2 av Carr idag.

/ Inger

Hej Inger, jag det känns verkligen gott inombords hela tiden i dag.
Är verkligen mardrömmen över, frågar jag hela tiden. Ja, det är den, svarar jag.
Jag tror fullt ut på Mazze, Adde, Pia, Berra och alla andra som tagit sitt stora beslut och lever ett liv befriat från alkohol. Inbillar mig inte att livet blir en steppdans på rosor för det, men jag känner mig helt lugn i tanken att jag får ett bättre liv utan alkohol.
Dagens tanke från Carr är ju helt sann, vi har inget att försaka när vi lämnar drickandet. Vi vet ju båda två mer än väl vad det handlar om. Dags att börja leva!
Kram
/Fenix

Visst Mie är det så!
Dagens instruktion är den här:
3. Försök inte att inte tänka på att dricka.
Med det menas att det inte går att undvika att tänka på alkohol och att dricka, och varför skulle man göra det. Det är hur man tänker som är viktigt. Börjar man tänka att "jag skulle gärna vilja ha ett glas" börjar man bli olycklig. Men styr man in hjärnan varje gång man tänker på alkohol på att "Heureka, jag är fri", så kan man njuta av tankarna kring alkohol i stället.
Det blir vad jag tar med mig i huvet i dag.
God tisdag till alla!
/Fenix

Hej Janus, kul att se att du är så flitig här och att du lägger nyktra dagar till varandra. Har hyfsad koll på alla trådar:-)
Precis som sheriffer i gamla westernfilmer hade sin whiskeyplunta i nedersta skrivbordslådan, har jag nu Allen Carrs bok liggande där. Tidigare har det för det mesta legat tomma starkölburkar som jag gömt undan för att slänga vid lämpligt tillfälle. Nu ligger den giftgröna boken där i stället och jag kan inte låta bli att le när jag tänker på skillnanden i lådans innehåll.
Så här ser dagens instruktion ut:
4. Var på det klara med att det lilla monstret existerar, men oroa dig inte för honom.
Ok, då ska jag tänka på det i dag, och absolut inte oroa mig om han skulle ge sig till känna. Men just nu känns det som om han har munkavle på sig. Hör just ingenting, men jag vet förstås att han bidar sin tid.
En bra onsdag!
/Fenix

Dags för dagens hjärngodis.
5. Oroa dig inte om du ibland glömmer att du har slutat dricka. Kom ihåg att varje litet irritationsmoment du kanske stöter på de närmaste dagarna inte beror på att du har slutat dricka, utan på att du började.
Där satt den. Nu ska jag ta min motorcykel och köra en runda i fantastiskt vårväder. Känner mig tacksam att jag åter vaknar nykter och stiger upp med förväntan om en bra dag.
Det bästa till er alla där ute!

/Fenix

PS Lillablå, se upp för alla manipulationer med stort M! DS

Hej Fenix!

Hur går det för dig? Din tråd behöver lite uppdatering :)

Tack för fina ord på min tråd när vi hade det jobbigt. Stormen har lagt sig nu, hos oss, i alla fall för tillfället. Och OJ vad vi är mkt bättre på att hantera det än förr, när jag gömde mig i ruset. Ont som f-n gör det inuti när sonen mår dåligt och är utåtagerande, men när det är lugnt hittar jag tillbaka till sinnesron mkt fortare.

Var ute på en tur med makens nya MC i lördags. Så mysigt, sexigt och så attans vackert med vitsippor, skir grönska och varm sol runt omkring.

Lev och låt leva
Pia

Hej alla och här kommer en riktigt bra nyhet till såväl beroende som medberoende.
Under tre dagar har jag långsamt läst den mest fantastiska bok hittills gällande att förstå hur det kom sig att jag i dag sitter och skriver på alkoholhjälpens forum.
Jaget och Missbrukaren av Craig Nakken berättar på ca 120 sidor om mitt och era liv. Hur en missbrukarpersonlighet uppstår och Hur ett tillfriskande kan äga rum är undertitlarna.
Ja, jösses, aldrig har jag fått en så insiktsfull och ingående förklaring till hur processen till att bli missbrukare går till. Vill ni veta varför vi upplever oss så fast i skiten så läs boken. Vill ni veta skillnad på skam och skuld, vill ni veta att det är en kärleksrelation vi har till vår drog, vill ni veta missbrukets vansinniga logik så läs boken. Jag är omskakad, men också fylld av hopp. Det finns en utväg.
Jag ska nu börja om från sidan 1 och läsa boken ännu mer ingående. Varje mening är omsorgsfullt skapad för att man på djupet ska förstås vad missbruk är.
Ha en bra dag alla kämpar!
/Fenix

Hej Segaletta!
Berätta hemskt gärna om du vet när han kommer. Jag tror jag är beredd att offra en del slantar för att höra honom. Inte för att jag behöver ngn guru, utan för att jag så gärna vill lyssna till och se människor som tagit sig ur ett tungt missbruk, och sedan ägnat resten av livet åt att försöka hjälpa andra. Det ger en sådan energi. Och som han säger i sin bok, livet handlar om relationer. Tyvärr har jag som alkoholist skapat en relation till burkar och flaskor, som sakta men säkert blivit min trygghet och förbannelse. Men i botten handlar det om längtan efter relationer med andra och sig själv, bra relationer.
/Fenix

Hittade en blogg... av Li. Hon skriver så här: (hoppas det är lagligt att kopiera och klistra in så här... :( )

"Craig Nakken är på besök i Sverige, han är drogfri amfetaminist sedan 25 år. Och han har skrivit boken "Jaget och missbrukaren". Alla som läst lite psykologi, hör på titeln att Nakken anser att droger och alkohol - missbruk leder till en osund personlighet, något som vi får kämpa med i många år efteråt. Han anser att drogmissbruk i grunden är ett relationsproblem, en oerhört engagerad relation, han drar paralleller till par som lever i störda relationer. Likadant är det i missbruk, men i det fallet är det osunda förhållandet inte till en människa utan till drogen. I början är missbruket ett sätt att förverkliga sig själv (om du är rädd, blir du modigare av sprit osv), senare utvecklas det till ett patologiskt beteende för att för att försöka uppnå detta. I detta läga utvecklas missbrukspersonligheten, vilken minskar vårt eget jag, våra moraliska aspekter och vårt etiska tänkande. Processen innebär att drogen tar mer över personligheten, och tar över jaget bit för bit. Därefter ändras livsstilen och slutligen bryter livet samman. Drogen som till början var lösningen på problem, blir till slut själva problemet. Drogen är en 'sann' vän och sinnesförändringen drogen skapar är förutsägbar, vilket är det förföriska!
För att tillfriskna behöver jaget få mer utrymme och tillfälle att återerövra sin plats (tänka rätt, inte agera kriminellt, inte ta droger, känna gemenskap med människor osv), och individen måste våga byta livsstil och vända sig till människor. Missbrukspersonligheten är känslostyrd, snarare än intellektuell, därför är samtalsterapi inte så speciellt verksamt. Det gäller att byta livsstil, och föra in det naturliga jaget i den personligheten som fram till nu varit förälskad i drogen, missbruket.

Alla påverkas av en missbrukare, alla har vi någon i vår närhet. Därför är det oerhört viktigt att definiera vad vi tycker är drogfrihet, om vi tycker att en alkoholist som har blivit sexberoende, och fortfarande har kvar sin drogpersonlighet, är en vinnare. Fastän han fortfarande agerar ut i sjukdom, och gör många andra människor i sin närhet illa. En vinnare och en ärlig person, vill förändra sin personlighet, hela. Den vill föra in det naturliga som fanns innan missbruk. Men det är smärtsamt, att konfronteras med vår historia, så många missbrukare, väljer en annan
väg. Tillfrisknande för mig är inte hur mycket du dricker, eller tar droger, eller överäter, eller sexmissbrukar, det är en omvälvande förändring av din personlighet. Och det gör ont, att släppa det förutsägbara i att vara missbrukare. "

Ja, det låter verkligen som en bok värd att läsas. Jag gick ju till botten med hela mitt liv när jag slutade dricka... förstod att jag måste ändra på mitt tänk och mitt sätt att vara om det skulle funka. Annars är man fortfarande "kick-beroende" och har ingen sann sinnesro. Jag har låååång väg kvar men vägen är rolig och det är fantastiskt när man märker hur bra de små förändringarna faktiskt är.

Nänä Mickey, Pia har gett en bra aptitretare. Men det är sättet boken är skriven på som är det magiska. Varje sida är en guldgruva för alla som vill veta hur vi har hamnat där vi är. Och hur vi tar oss därifrån. En kanoninvestering, jag lovar.
/Fenix