Jag tycker du ska hålla dig till Fenix 1. Mycket trevlig kille. Är helt övertygad om att han är bättre än Fenix 2. Bra att du idag känner solen i ditt ansikta och att du är ledig! Härligt. Blir avundsjuk på dig.
Hi Fenix 1! Kul at ni gillade jämförelsen, det gjorde jag oxå, midsommarafton stod jag i badrummet o tänkte falla, men så kvicknade jag till o sa högt, dra åt helvete Tvåan!
Tänkte, vad schitzofrent! Sen gick jag på mitt första AAmöte. Hon stack faktiskt, Tvåan, vi e osams nu, hon bönar o ber mig ta tillbaka hennes vänskap, men jag har sagt upp den.
Ät en brakmiddag, avsluta med glass eller nåt, lägg dig o läs en bok el. kolla på film, ring en nykter kompis,SOV o gå till apoteket imorn när de öppnar.
Hej igen, Fenix1 tänker sig att ge den bästa födelsedagspresent han kan få.
En spark i ändan på Fenix2 så han trillar ner i närmaste å och dör drunkningsdöden.
Sicken present!
/Fenix :-)
Godmorgon Fenix1!
Ja, den bästa födelsedagspresenten du kan få!!! Pannloben funkar på dig, skicka reptilen till Saharaöknen, reptiler gillar visst den miljön! Ta med dig min tvåa oxå, kan de äta upp varann.
Vilken finare gåva kan man ge sig själv mer än att ta hand om sig och sin hälsa ? Se till att skriva av dig och berätta hur det går för dig när du kommer igång nästa vecka, antar att du börjar nästa måndag, så att vi kan stötta dig allt vi kan.
Tack alla!
Fyller år på lördag, så jag räknar med att det blir söndag, eller i senaste fall måndag.
Jo, jag ska skriva av mig här. Läser så mkt bra här, Härda ut är ngt som jag tar till mig och ska ta fram när det spökar för mycket. Men också insikten att det tar sin tid att få tillbaks hjärnan.
/Fenix
Jag kan trösta dig med att jag allt oftare läser i inlägg hur lätt alla tycker det har varit att bli av med beroendet, jag själv känner just så. Jag var själv rädd för värsta abstinens under lång tid (men den går över efter 3 dagar -såvida man inte blandat alkohol och tabletter för då kan det ta längre tid) och att jag skulle känna sug och frestelser men det har jag oxå varit befriad från. Tänkte bara förmedla detta som ett positivt budskap till dig så att det blir lättare att fokusera och ta dig an den stora dagen.
Fenix, ¨vi har nu hängt här på forumet länge och väl. Du har skrivit uppmuntrande till mig då jag behövt det, skulle så gärna vilja skriva något peppande som får dig att tänka om ang ditt firande av din födelsedag, det gör mig ont att se dig kämpa med ditt eget dividerande.
Tänk vad fantastiskt skönt och stärkande det skulle vara att se tillbaka på födelsedagen 2010 som en förändringens dag, En nystart, det nya livet. Den dagen du verkligen firade ditt liv och den fantastiska person du är, den bästa och viktigaste födelsedagspresent du kan ge dig själv, som en liten ceremoni liksom.
Jag höll på länge och väl och dividerade med mig själv. Många är söndagarna (och andra dagar för den delen) då jag lovat mig själv "aldrig mer". Men som du redan vet av erfarenhet kommer det "perfekta" tillfället att sluta dricka aldrig att komma. Det kommer hela tiden nya kritiska lägen. Nya jular, nya midsommaraftnar, nya soliga sommardagar, nya födelsedagar - eller varför inte namnsdagar?? Jag har dessutom turen att ha flaggdag på BÅDA mina!!
Jag veeeet att du redan är medveten om allt detta, men vad f--n Fenix! Du vågar hoppa nu, vi tar emot dig. Gör det bara.
Kram
Vill bara tillägga hur otroligt bra det är för självkänslan att kämpa sig igenom en och en av dessa "speciella tillfällen" utan alkohol. Kanske har du inte lika kul (tänk på vad Pia skrivit om hur vi förstört vårt belöningssystem), det kanske till och med känns obekvämt, men låt det göra det då, det är inte hela världen som Vana skrev till mig en gång. Du kommer ändå att känna en tillfredställelse efteråt, som kan ge dig stöd och lite mer djävla annama inför fortsättningen.
Tack så väldigt mkt för dina ord Victoria!!
Ja, det ska djävlar i mig bli en födelsedag att komma ihåg, då jag äntligen vände på mitt liv och började en ny resa. Jag ska hoppa, i förvissningen att ni tar emot mig och att jag tar emot mig själv.
Ha en bra dag Victoria och alla andra!
/Fenix
Hej alla!
Ja, nu har jag hoppat. Slurkat i mig antabus och nu har resan startat. (Igen). Känns så bra, en riktigt fin födelsedagspresent till mig själv. Har tänkt igenom rätt mycket vilka fallgropar det kan bli, men med hjälp av antabus ett bra tag så räknar jag med att slippa det vanliga dividerandet. Bland det jag tagit till mig mkt från forumet är att det är inte hela världen att må dåligt eller känna tristess. Det är en del av livet och jag får vara kreativ och försöka hitta något bättre än alkohol att ta till.
Ha det bra,
/Fenix
skönt att höra
nej,sannerligen så är det inte farligt med tristess,o må lite kass,jag har nästan vant mig vid
mitt inre känslomässiga kaos som kommer helt apropå,men jag är så
mycket lugnare ändå,mer trygg än förr
försöker att inte deppa ner mig för det
det får passera,varje gång man är nere,tankar,man inte vill tänka
rubbar lugnet,friden,två personer som strider under ytan
mitt ljusa jag har segrat nu,i en månads tid
och hon kämpar på
lite schitzo till mans,känns så ibland
varvar dessa deppdagar,med natur,återhämtning
andas,blundar
brukar funka,oftast i alla fall
men jag vågar inte bli för kaxig,den här gången
inte för säker
ödmjuk,tacksam
en dag i taget,är du med Fenix?
kram Måne
Sällar mig till skaran och grattar i efterskott! Grattis också till ditt beslut!
Tristess? Nja, själv tycker jag det är ganska vidrigt och tråkigt att vara så bakis så man inte kan stå upp. Nu kan jag planera ALLA dagar om jag vill till roligare saker än att ligga i sängen med självömkan och ångest...
Förr kände jag ofta tristess och sökte kickar. Nu är det sinnesro och lugn och ro när det inte händer något. Njuter av att bara vara. :) Fast det kanske beror lite på åldern oxå. tsss...
Tror också att det har med åldern att göra att man inte tycker det är så hemskt att ha tråkigt. Jag tycker också att det är ganska skönt. Har blivit en liten tråkmåns. Det var jag på slutet när jag drack också. En riktig loser som inte ens ville gå ut. Orsaken var i och för sig många gånger att jag var så full att jag inte orkade. Jag orkade som mest sitta i stolen och gå o hämta ny alkohol i kylskåpet. Ibland kom jag ut och då gjorde jag oftast bort mig. Somnade på krogen eller skrek o gapa som en idiot. Usch skäms när jag tänker på dig. Vilken fyllkaja. En sån där som man bara avskydde när man var yngre. Jag tyckte bara att det var pinsamt och äckligt.....Nu är man en sån själv..... Men inte idag. Nu är jag nykter.
Hej och tack alla för fina inlägg!!
Hemkommen från jobbet. Har ingen påse med mig som ska gömmas i en låda. Behöver inte hata mig själv för att jag gör saker mot mitt bättre vetande. Ska läsa en bra bok i stället. I morgon vakna nykter för första gången på mycket länge. (Huuga) Längtar faktiskt till till just det.
Och ja Pia, jag ska ta min tablett på morgonen innan jag ångrar mig:-)
Kram alla fina människor där ute.
Jo, Victoria, jag har provat antabus några gånger tidigare. Jag vet hur viktigt det är att vara vaksam med sig själv att inte hoppa över tabletter, för då kan det vara ett återfall som håller på att planeras inne i huvet. Jag får skiva här regelbundet så ni kan hålla koll på mig:-)
/Fenix
gomorron
härligt Fenix
du verkar motiverad o bestämd
nu ska alkoholen få sin hämnd
ut med demoner o illvilliga tankar
känn i stället hur av livet ditt hjärta bankar
o inte av ångest o bakfylla
nej ,kom igen
låt oss hylla
oss själva o vår kamp
ett nytt liv
ett slutligt avstamp
mot en rikare värld
vi håller ihop
på vår färd
så ja,lite ord ur skallen
kaffet är gott framför mig,o jag har vaknat nykter
fast jag är ledig idag o med all säkerhet valt en fylla
för ett tag sen,men segern var min igår kväll
men måste erkänna att suget kommer,,,
när jag minst vill o anar,,
men jag tänker inte öppna några kranar
på nån dum vinkartong
tjing tjong
måste liksom bara rimma ibland,,,,,
dan blir lugn
o Surran...tråkig,har man väl blitt en smula
i den bemärkelsen att man kräver lugn o ro
inte orkar eller har behov av så mycket mer än vad jobb o barn,med alla dessa
aktiviteter,innebär
o jag har slutat umgås med de ytliga bekantskaperna
är helst med familj,jag har två systrar,som är mig nära
jobbarkompisar,goa,som jag trivs med
fritiden gillar jag hemma,är en hemmapulare
men vi har alltid nån fotbollsmatch,två fotbollsgalna kids,men det är kul
då vet man vad de sysslar med också,,
men visst ,tråkigt,kanske andra tycker
men vad som är viktigt är ju hur jag känner
o jag nöjer mig med det lilla
go bok,mitt växthus
promenader
mina barn
allt som är värt mest
o ni här att babbla med
ibland bara läsa inlägg
ger mycket livskraft
kram Måne
Morning Fenix! Grattis till beslutet. Ja, skönt at byta ut påsen i lådan till nåt bättre, va!
Fast varför skriver ni, få ha tråkigt då?
Finns väl jättemycket roligt att göra utan alkohol, eller?
Plus, alla vinster, ingen bakfylla, ångest, skam o skit.
Många tjejer här skriver ju om det "lilla," o det e väl det som gör lycka, korta stunder av välbefinnande.
Du hittar nog dina stunder oxå, Fenix.
För mig e det vänner, varmt bad, böcker, promenader, fika på stan, blommor,......odramatiskt.
Igår var jag hos min underbara läkare, han tar sig verkligen tid för att prata. Promenerade hem, hade fruktansvärt ont i min fot, grät nästan, vinglade som ett fyllo,men satte mig i en av våra parker för att vila, o de har en stor , bassäng, grunt vatten, hundarna badar i den o barnen kör med radiostyrda båtar.
Satt o tittade på dem o mådde fint, en asiatisk äldre kvinna satt på bänken bredvid, men benen korslagda o handflatorna upp, Hon mediterade, det såg så coolt ut. Det var verkligen en fridfull stund.
Sen gick jag på möte, uppmuntrande det oxå, mådde jättebra, men så trött.
La mig för första ggn på evigheter kl. 22 o somnade.
Vaknade nykter!
Idag ska jag vara nykter hela dan.
Ska träffa mitt ex-ex-ex på lunchen, vi har lite att prata om, får se hur det går, men e inte nervös.
Men konstigt e, att han väcker negativa känslor i mig bara genom att öppna munnen, trots att vi varit skilda i 20 år. ( vi har en dotter ihop, o 2 barnbarn)
Så det här med känslor e verkligen en utmaning!
Lycka till Fenix med din dag o alla ni andra och jag!!:)
Thea, jag kan bara tala för mig, men det jag menar med att man får ta känslor av tristess och rastlöshet är att en del (jag bla) har skrivit här i början av sin nykterhet om dessa känslor av att inget någonsin mer blir lika roligt. Det är ju detta vi är så inlärda i, i vårt missbruk. Allt blir bättre/roligare/mer rofyllt med lite vin (läs 2 flaskor) och det har tagit sin tid för mig att bli av med dessa känslor, kunna ersätta vinet med annat och dessutom känna äkta njutning i det. Återigen hänvisar jag till Pias många kloka inlägg om den kemiska process som sker i vår hjärna efter ett långvarigt missbruk. Vårt belöningscentra och lustcentra måste få tillfriskna - något sådant.
Fenix, varför tar du antabus själv hemma? Har du kvar sedan tidigare, eller? Hur mycket får man isåfall utskrivet? Känns det inte risky?
God morgon vänner denna nyktra dag. Har sovmorgon, så jag har legat typ två timmar och bara njutit av att vara nykter, somnat till då och då, vaknat och hört lite radio och så vidare. Känner mig hoppfull igen. Men fy vad lång tid det tar att ladda om igen för ett bättre liv. Inser ännu en gång hur kostsamt det är att ta ett återfall när man kommit igång. Handlar snarast om ett halvår innan jag återfår styrkan att komma till skott med att vända utvecklingen.
Måne och Thea, det där med tråkighet är ju främst ett sätta att motivera sitt drickande. Men inser ju att det är livets upp- och nedgångar. Det är för att inte gå i fällan som jag känner att jag behöver antabus ett tag framöver. Victoria, jag har antabus kvar sedan jag fick det utskrivet för ett par år sedan. Och jag kollade levern för någon månad sedan, så därför vågar jag ta det igen. Tabletterna har hållbarhet på flera år, så därför har jag dem kvar.
En fin dag till er alla!
/Fenix
Så där, tabletten brusad och intagen. Jobbet väntar och jag har varit och ekiperat mig lite för att markera en ny tid. Tänker på vad Berra sagt flera gånger, att den första tiden försöka göra tvärtom bara för att bryta spåren i hjärnan. Får försöka hitta minst en sak per dag som är tvärtom. Att köpa kläder är normalt inte min grej, så det får bli dagens tvärtom.
Ha en bra dag!
/Fenix
Fenix, berusad o intagen, hehe............skojar bara, lät så kul, leka med ord.
Slår vad om att du få en bra dag, stilig oxå. Klassiskt syftningsfel! stilig e du allså, inte dagen!!
Vad kul jag har va!
Tvärtomleken låter bra, ska testa den när jag hamnat off track.
Vad ni är härliga och varma och goa! Ja, så ska det bli ett nyktert sänggående igen, med en god bok. Och att få vakna nykter igen i morgon ser jag redan fram emot. Natti alla,
/Fenix
hoppas du fick en go sömn vännen
o gomorron till en ny,nykter,rofylld dag
att lägga till nykterhetens sida
verkar bli en skön dag,jag jobbar ikväll,så jag ska njuta av dan
dricka kaffe ute,bada ,i poolen,bara en sån där som står över mark,men ändå,ganska stor
äta lunch med barnen,ta det lugnt
promenera,oj,jag ska hinna allt det där också,låter som man har all tid i världen
så är det ju inte riktigt,med tre kids
ska förresten hämta den äldsta också,hos kompis,jaja
vi får se vad jag hinner,men jag ska ta det med ro i allafall
stress gör mig lessen,orolig o depp
kräver så mycket mer ro idag än förr,så det är prio ett
måste ta andningspauser,för att orka
men det går ganska bra
puss alla
Måne
Fenix, skönt det låter! Kändes det bra att vara tillbaka på jobbet?
Ja, det e en bless att vakna nykter, fast jag har ofta huvudvärk när jag vaknar, e nog min sega trötthet, men sover ju iaf 7 tim varje natt, rekord. Jag e mycket lugnare nu, tänker inte så mycket på problem o eviga lösninger, försöker vara i nuet, verkar långsamt funka.
Måne, håller med dig, stress mår jag oxå dåligt av.
Tänkte mycket på det igår, hur svårt det e i vårt samhälle, med den livsstil vi har. Inte lätt att ta det lugnt med småbarn att lämna, hämta, dagis, skola , handla o allt praktiskt, alla måsten. Svårt att sno åt sig tid då, så ni med småttingar gör ett kanonjobb.
Jag fick 3 barn på 3.5 år, fattar inte i efterhand hur jag orkade, amning på natten, de andra vaknade vid 5 o håhåjaja, vilken karusell.
Men njut av dina barn, Måne, det går så fort den tiden.
God morgon! Låter som om denna dag kan bli något speciellt, om vi tänker på det. Har nu två nätter sovit 6 timmar i sträck utan att vakna. Det är sömnkvalitet för mig. Visserligen sover jag lika mycket och kanske mer efter att ha druckit mig medvetslös, men den sömnen har ingen kvalitet. Och att vakna, ja den skillnaden är himmelsvid. Just nu skiner solen, ska äta ngt nyttigt till frukost och sedan kan jag ta bilen och åka ut i naturen för en promenad. Det valet har jag inte efter att ha somnat berusad, då är det första att få i sig ngt och sedan ägna en halv dag åt att försöka må hyfsat. Kanske våga köra efter lunch. Så sjukt och så mkt bortkastad tid. Brrr.
Ha en bra dag alla!
/Fenix
Visst gör jag det Pia, vågar inte annat. Känner din hökblick över axeln:-)
I går blev den en bra promenad i skogen och även idag har benen fått sitt. Mer trött nu, men det beror både på vädret och att kroppen börjar slappna av när ingen alkohol tllförs. Känns bra att läsa allt här på forumet, får så mycket stöd av andras erfarenhet av detta gift. Dels hur illa det gör för så många, men också att det finns en väg ut om man ger det chansen.
Allt väl till er i dag!
/Fenix
oj, rodnar:-)
Svårt att ta in att ngn annan skulle vara stolt över mig, men lite stolt är jag ändå över att jag kommit över tröskeln och börjat äta pillren. Tack lillablå, hur är det med dig? Verkar vara mkt upp och ned just nu.
Kram.../Fenix
God morgon! Fantastiskt, femte dagen nykter, en hel vardagsvecka har gått utan alkohol. Går lite på sparlåga mentalt, känner att vanemönster från missbruket sitter i ordentligt. Men vill inte ersätta alkoholen med godis, läsk och annat. Har förstått att jag utvecklat en missbrukarpersonlighet under väldigt många år som jag aldrig blir av med. Så jag måste bevaka vad den figuren är ute efter. Och ett sätt att ha koll är att hitta nya vanor och beteenden. Daglig motioner har jag kommit igång med, men nu hägrar ett riktigt program för att träna upp mig fysiskt. Känns spännande. Men jag tar det lugnt, ska inte hoppa på något för att bara misslyckas. Får växa fram.
Ha en riktigt bra fredag alla!
/Fenix
Hej Vana. Ja visst är den. Läser just nu Lars Keplers senaste, ruggigt spännande men gör att jag längtar till att komma i säng på kvällen. Nykter. :-)
/Fenix
och nu ska jag lägga mig nykter igen och fortsätta den ruggigt spännande Kepler-boken.
Och vet ni vad, jag har varit nykter en hel djävla vecka! Otroligt! Yiipiiii!
Kram alla
/Fenix
Godmorgon FENIX!
Grattis till din vecka, du ska se att det går lättare o lättare. Jag tyckte nog första, andra helgen utan alkohol var lite ovant, men sen gick det hur bra som helst.
Tror mycket e vanor-ovanor, inkörda sen åratal. Jag har alltid druckit på känslor, alltid, så nya vanor, nytt tänk, e .....helt enkelt nytt!
Som nån skrev (Berra?) att göra tvärtom mot det man e van vid.
Ha en underbart nykter dag själv Thea!
I dag känns det lite som om allvaret börjar. Har haft en smekvecka, bara att växla in på nykterhet har varit grejen. Men nu vill jag verkligen börja min förändring, ändra på mer än att bara sluta dricka. Det handlar om att inte glida in i nytt missbruk av mat, godis, socker och så vidare. Vill få in nya vanor när det gäller motion och kost, för att få bli den jag velat bli så många år när det gäller vikt och kondition. Att sluta dricka känns om att sluta missbruka sin hjärna, jag vill gå ett steg till och sluta missbruka min kropp också.
Dax att börja planera. Spännande. Utmanande.
/Fenix
När jag gick på behandlng för många år sedan så fick jag rådet att ta nykterheten först. Det andra kunde vänta ett tag till. Men man blir så exalterad av sin nyvunna energi och man vill ju så mycket. Vi är ju 110% människor oftast. Mitt lilla råd till dig är i alla fall att lägga all din energi på din nykterhet. Vikt och annat kan man ta sedan. Det är lätt att man överarbetar sig själv och det är inte bra.
men vi är ju alla olika. Bara ett råd jag fick när jag var på min behandlng
Hej surran.
Jo, jag vet det du säger. För mig tror jag den här gången det är viktigt att ha med det och göra det till en del av nykterheten. Men ngn fanatiker ska jag inte bli, det är nog farligt. Då byter man bara missbruk.
Kram tillbaks.
/Fenix
Lycka till Fenix din slingerväg blir rakare o rakare,Jag beundrar ditt MOD att stanna kvar HÄR o inte ge upp dina ambitioner och mål.
När jag gick in här för ett år sedan hade jag bestämt mej.Innan dess hade jag två svåra år av velighet.Fy för den lede så jobbigt att vara två personer i en.Eller hur?
Att bli en hel människa föenklar livet!!!!
Hej igen Fenix . Tycker det e en jättebra ide att börja träna, dels för kropp men även hjärna. Du blir piggare o kan använda din nya energi till annat, o tankarna på alko avklingar säkert oxå. En annan bonus som kommer automatiskt brukar vara att man äter sundare. Kan ju inte bli bättre.
Sugarcoma kan säkert klämma in nån bra kommentar om det ämnet.
Nyss kommit hem fån beh. lärde mig jättemycket idag. Dags för möte nu.
Grattis till första veckan. Jag har nu 12 dagar med mig. Är så himla skönt. Varit i skogen i en stuga jag lånat i en vecka. Plocka svamp, promenerat och läst. Och varit delaktig och medveten. Så himla härligt- men blandat med en sorg över vad mycket i livet som inte fått den plats det förtjänat. Alla upplevelser, alla relationer, filmer, barnen, kultur och natur. Suck! MAn har missat en del men inget konstruktivt att tänka på det som är gjort. Bättre att koncentrera sig på det som komma skall.
Skönt iallafall att ha tillgång till internet igen.
Plötsligt skingrades sig de gråa regnmolnen, och solen lyste upp hela tillvaron. Precis så känns det ibland att vara nykter, som om molnen skingrats. Så får man nog se livet också, som vädret. Det varierar från vackra solnedgångar till tröstlös regnande. Det bästa man kan göra är att gilla läget. Att få något slags lagom väder hela tiden, är lika meningslöst som att drick alkohol för att smeta ut känslolivet. Hm, nog med flum. Dags att ta itu med dagens uppgifter, laga lite mat så det räcker ett par dagar till att börja med. Grattis Inger till 12 dagar, ja visst är det skönt.
Men som du väl själv menar, bättre vara ute på hal is och ha det glatt än att gå omkring i lera och sörja.
(Känns ju förstås förargligt att jag aldrig kan komma ikapp dig nu, med mina 8 dagar mot dina 12:-)
/Fenix
Jag förstår att det känns tufft att inte ha en möjlighet att komma ikapp mig (haha). Jag kommer förhoppningsvis ALLTID att ligga fyra dagar före.
Gillar oxå ditt inlägg! Har läst mina "gamla" inlägg. På något vis ger det hopp- mycket känns klokt och eftertänksamt. Kanske man inte helt tappat förmågan att reflektera?? Trots all kemiska substanser man matat kroppen med?
Nu film och grönsaker ( hade hellre valt chips) men mår bättre av nyttigheter. Så får det bli.
gomorron alla ni
härlig läsning fenix,glad för din skull
o Inger,vad härligt men skog o svamp,mossa,den fuktiga skogsluften
jag ska ut i skogen idag
o belöna mig med goa svampmackor ikväll
jag älskar skogen,finns ingen plats på jorden där det är så rofyllt
vandrar helst ensam där,
tankar energi o kraft
funderar o reflekterar
hoppas filmen var bra
o grönsakerna goda
jag gjorde rostade rotfrukter till kvällsmat igår
var o handlade färska grönsaker direkt från
grönsaksbutiken som ligger i ett område där jag jobbar
morötter,gul,röd lök,rödbetor,palsternacka,potatis
till en bit kött
lite färska kryddor o lite olja o in i ugnen
riktigt gott
o promenera är som min drog nuförtiden
en dag utan promenad är ingen bra dag,behöver ha det,frisätta lite endorfiner
ta hand om mig,försöka äta bra o inte tänka alltför mycket
har så lätt att gräva ner mig,lider lite av depressioner som spökar
äter mina antidepp,o håller mig över ytan
men nykter ,o det är det viktigaste
kram
Måne
Har i dag varit på lokal och konditionstränat. Riktigt skönt att få svettas ordentligt och låta pumpen dra igenom systemet ordentligt. En bra känsla. Både att ha slutat dricka och börjat med motion. Ska sluta hacka på mig själv för att jag emellanåt hemfaller åt mitt gamla beteende och glufsar i mig choklad och läsk som om det vore vin och öl. Det ger sig säkert i takt med att jag börjar ta hand om min kropp bättre. Har även fått ett träningsprogram för musklerna av en kompis, som jag ska dra igång. Faan, jag är ju hur bra som helst när jag tänker efter:-)
Thea, lisamari, segaletta, inger, Måne, vana, surran och alla andra, (var är alla nyktra killar?) ha en bra nykter dag!
/Fenix
Det är en skön känsla att köra slut på kroppen med träning.
Har inte druckit mig full på snart två veckor, det blev två små glas folköl i lördags.
Så för tillfället kan jag räkna mig till de nyktra killarnas skara, så länge jag undviker
det första glaset med något starkare i så går det bra.
Speciellt rödvin triggar mig av någon anledning men det är väl rödvin som har grundlagt
mitt intensivdrickande när jag väl dricker.
Lycka till med er nykterhet.
hej,nisse,fenix
härlig känsla att vara trött av motion o träning,har precis avverkat ett skogspass
o ja,det är rätt jobbogt att böka efter svamp,i myllan,men gött o rogivande
fast jag gick ju raskt till skogen o hem sen,så det blev en halvmil promenad iallafall
visst är det skönt att ta hand om sig ,äta bra,vila ,hålla igång,mår själen bra av,
jag måste röra mig dagligen.
äter ju antidepp o trilskas lite med deppighet så motion är medicin,så man kan sova gott
o orka mera
Nisse,två veckor,skönt,rödvin,triggar mig med,1,2,glas hälla i sig bara,1 till,,,,
sen är det kört,,,bara att inse,att jag inte tål första glaset,kämpar med
tankar som ,kanske ett glas,,,,fast jag har facit i handen
bieffekterna,konsekvenserna,minnesluckorna
ångesten,avskyn inför mig själv
usch,,men det tål att tänkas på dagligen
hur det blir om jag tar det där första glaset,,,
lycka till själv Nisse
kram på er
Måne
Speciellt det som "Micke" har skrivit i en kommentar.
"Ett av argumenten jag använde flitigast i mitt inre resonemang, det pågick många och långa resonemang i min spritindränkta hjärna, var att jag inte var alkoholist eftersom jag kunde sluta. Med kunde sluta menade jag att jag vid en viss grad av berusning la av för kvällen. Jag satte korken i flaskan och övergick till vatten. Sedan levde jag på min berusning den timme eller de timmar som var kvar av kvällen."
ja,jag har läst den
mycket sant
ja,vad är alkoholist
beroende
måste allt benämnas
man vet ju när man har problem
sen om det är att man dricker ofta
eller sällan
spelar ingen roll
konsekvenserna,är det väsentliga
förr drack jag mycket sällan,men ändå alltid för mycket
när jag drack,då tänkte man inte på att man hade problem
men idag ser jag ju att det alltid vart konstigt,
mitt förhållande till alkohol
först avsky i unga år
eftersom morsan söp
sen började man,sällan,men för mycket
sen gick man in i den klassiska väggen,trasigt inre
tufft omkring en
o man drack mer
kände att det fanns nåt som gav lugn
som jag mådde bra av,men bara en kort stund
jaja,sen gick det utför
just nu ,allt lugnt,men är ödmjuk
tacksam
en dag i taget
inte för stora kliv den här gången
inte för långa löften
stun för stund
kram Måne
Ville bara förmedla en härlig känsla från i kväll. Plötsligt för några timmar sedan slappnade jag av för första gången sedan jag blev nykter. Alltså, ingen stress, jag blev helt lugn. Det var riktigt fysiskt. Var på en aktivitet, och alltid har jag ägnat en stor del av tiden till att planera i huvet för hur det ska bli senare på kvällen, när jag ska bli ensam med mina flaskor och burkar. Hur jag ska öppna den första och sedan dricka. Nu plötsligt kände jag det lugn man kan känna just den första kvarten eller så vid drickande, fast utan alkohol. Blev så himla glad att alkoholstressen försvann. Ja, förmår inte beskriva mer, men känslan var omvälvande. Så här kanske, den där känslan man är ute efter hela tiden i sitt missbruk fanns där helt naturligt, utan kemikalier. Märkligt.
Natti
/Fenix
gud så skönt fenix
känner igen den där varma magkänslan
hade den förut vid min längre nyktra period,nu vet jag att den brukar komma
efter ett tags nykterhet,men jag är inte där än
men det är ljuvligt
man kan liksom styra över sig själv,ägna tiden åt att va lugn
mer harmonisk
omvälvande,naturligt skriver du,,precis så
så som livet ska kännas
bli hög på att bara få leva ,precis som man är,ta hand om sig
jag får kickar av goa promenader
meditation
den känslan man är ute efter
att känna den på naturlig väg
himmelskt
kram på dig
Måne
vi har så mycket skräp som ligger ivägen för den där känslan
avtrubbade,rubbade,skämt åsido,vi är nog mer skärpta än andra efter allt vi gått igenom
lär oss att värdesätta det lilla,enkla,man har vart på botten av sig själv
därifrån kan man bara ta sig åt ett håll,uppåt
o när vi når dit
kommer glädjen ,av att bara få leva,o må bra
låter kanske lite för rosamolnigt,men du fattat
allt är upp o ner på ytan,men att lära sig att vara trygg o säker i sig själv
ger livskvalitet
inte materiellt,men mentalt
det viktigaste
kram Måne
Tack lillablå och måne!
Mentalt och materiellt, visst är det så. Mår man inte bra mentalt spelar det ingen roll om man har en Iphone 4. Eller värsta bilen eller värsta huset. Upptäcker nyss till min förvåning att det snart är två veckor som jag varit helt nykter. Otroligt vad fort tiden går. För bara några veckor sedan verkade det ouppnåeligt. Och jag är glad att jag hade antabus kvar i hyllan, för det är så befriande att inte behöva dividera timmatal varje dag om det ska bli bolaget eller inte. Rekommenderas för alla som vill ha tyst på den inre chimpansen.
Förresten var jag på bolaget i går, riktigt kul. Och köpte två ölsorter till dagens middag, det finns bara två som har 0.0 procent. Den ena, San Miguel med ngt slags äpplesmak, smakade förfärligt. Den andra, Estrella Damm, smakade riktigt bra och skummade fint. Den får det bli till dagens middag som ska vara lite festlig med barn och respektive.
(Jag testade i går MYCKET försiktigt för att se om det blev någon reaktion på antabusen, men det blev det inte och därmed måste det verkligen vara 0.0).
Tja, lite mer självberöm kanske, ni har inte fått nog. Ok, ska iväg till motionshallen snart, ledig i dag, för att både kroppen och knoppen ska få sitt.
Ja, så är livet just i dag, just nu. Känns lagom att ta in. Underbart att alkoholen är så avlägsen. Förresten läste ni att Persbrant lagt av med alkohol och börjat söka andliga värden i livet i stället. Strongt att gå ut och berätta det. Han är värd all respekt för det. Som han sa, att gå ut öppet om detta är min antabus! Schysst.
/Fenix
livet idag
lagom att ta in
lagom är alltid bäst
inte fyllt till brädden
ej i underkant
vi klarar att göra det mesta lagom
utom att dricka
andliga värden,
där finns mycket att utforska
taoismen ligger mig varmt om hjärtat
ingen religion direkt
mer som en livsfilosofi
där finns mycket nyttigt att läsa
o ta lärdom av
kram måne
söka.läsa,reflektera
Tack alla för respons!
Ja, fortsätter på din inslagna vägen. Har just varit på motionshallen och nykterheten är 100 procent. Det som gör mig skitsur på mig själv är att jag fortsätter att odla missbrukaren i mig genom att köpa läsk och godis. Så onödigt, tycker ju knappt om det. Men det är som om min missbrukare måste djävlas med mig och göra dåliga saker för att balansera upp mina goda. Nä, nu får det vara slut på att trycka i mig sådan skit så att jag kan gå ner i vikt och bli som jag vill bli.
Go for it man!
/Fenix
(Någon som har tips om goda grejer att dricka som inte innehåller en massa socker eller annat onyttigt.)
Jag har själv nu försökt att dra ner på sockerintaget, och vatten är ju rätt tråkigt i längden, jag har hittat en dryck som heter Amé.
Amé är en fruktdryck som inte innehåller socker eller sötningsmedel. Den innehåller fruktjuicer, källvatten (kolsyrat). Inte speciellt billig men mycket god. Man kan hitta den i hälsokostaffärer, eller om man har tur i någon närbutik. Jag tror att jag betalar typ 25 spänn för en flaska...
Unnade mig en juice/råkostcentrifug då jag varit nykter i tre månader. Äääälskar den! Man kan stopp i nästan vad som helst, frukter, bär och grönsaker man gillar, och så känner man sig ju så attans nyttig...
Tack för tipsen! Hann inte kolla om Amé fanns att köpa här, men läste lite på nätet och en del verkar tycka den är mycket god. Får kolla vidare i morgon. Victoria, jag måste börja använda vår centrifug mer, som vi skaffade förra året. Men det kanske blir väl matiga saker, behöver lättdrucken vätska som ersättning för läsk. Går det att göra goda tunnare grejer i centrifugen?
/Fenix
vad duktig du är fenix.
kämpar på,det där med centrifug låter vettigt
här är bara tvättmaskin centrifug som går ,för jämnan
men jag gillar vatten,sodastreamern,o att tillsätta lite smakessens ibland
good enough
ha en bra dag
ta det lugnt
det ska jag
äta liten kräfta ikväll
ingen fylla
ingen skräll
vakna skönt o torrt i morgon dag
kan du kan jag
rena o fulla (?) av välbehag
carpe diem
Måne
go morron alla
funderarar lite på andlighet inte sån med gud och så
utan sånt som kommer från dikter, böcker, foto
ja vad som helst som gör att man mår så bra innefrån o ut
tror man är andefattig efter att ha drukigt mycket
dränerad liksom
vänligen denial
Hej Fenix!
Jag känner igen det där med att missbruka andra saker än alkohol. Nu när jag inte dricker vin trycker jag i mig Delicato-bollar och geléfiskar i samma tempo som vinet tidigare rann ner.
En centrifug låter spännande. Jag köpte nån slags mixer för nåt år sen. Min förhoppning var att göra goda smoothies. Det slutade med att fruktskrällena fastnade och maskinen började ryka. Skitapparat. En centrifug låter rejälare. Kanske ska skaffa en sån.
Kom på en sak. Jag tror jag har dig att tacka för att jag slutat röka, köpte Allen carr äntligen icke rökare för tre månader sen. Sen dess rökfri. Visst va det väl så att det fanns en motsvarande bok om alkohol? Är den bra?
Strongt gjort Fenix att kasta bort ölburkarna, grattis till dina nyktra veckor!
Kram Petra
Underbart att höra Petra. Då har jag gjort någon nytta. Brukar tänka att kan jag bara rädda en person från rökningen så har jag uppnått ngt här i livet. Jag rekommenderar Carrs bok till alla som vill sluta röka. Själv har jag nu varit rökfri i drygt sju år. Jo, han har skrivit en bok om att sluta dricka också. Finns nu översatt till svenska. Även om den inte har samma tyngd riktigt som rökboken, är den hur kul som helst att läsa och här finns verkligen alla dumheter om att dricka med. Jag tittar i den ibland för att bli på gott humör.
Några fakta som han leder i bevis i boken till exempel:
* Att dricka alkohol ger inga fördelar alls!
* Detsamma gäller för andra som dricker!
* Du kommer inte att sakna något!
* Alla som dricker ljuger!
Smaka på dom.
Och Monkey, byt ut alkohol mot Delicato-bollar så är det lättare att hålla med:-)
/Fenix
Hej Fenix! Åh vad jag bara älskar dina meningar! Jag satt och läste "så är det lättare att hålla med" typ 20 ggr innan jag fattade att geléfiskar är hala. Det är inte delicato-bollar. Kram Monkey
He, he Monkey. Vet inte om jag fattar det där med geléfiskar hur många gånger jag än läser. Men strunt i det, vi fattar ändå att alkohol är ett lösningsmedel som inte löser något.
Nu är jag här på min tråd igen, känns riktigt bra. Snart fyra veckor. I dag slurpade jag i mig lite antabus, och då vet jag att helgen är räddad. Det här blir min första ensamma helg på jag vet inte när som jag ska vara nykter. Ensamhet har alltid blivit en förevändning att dricka i min sjuka missbrukarlogik. "Lika bra en sista gång". Har ni hört den förut?
Ingen som märker att jag dricker - hmm, men jag då, räknas inte mitt jag?
Det är det som är det hemska, när alkoholen får regera, väger ens riktiga jag lätt. Det som är den riktiga Fenix får ställa sig på sidan som en medberoende och maktlös titta på när ölen och vinet åker fram.
Ska bli en spännande helg. Vad ska jag hitta på och hur ska jag känna det när alkoholen inte längre är svaret på alla frågor?
/Fenix
Hej Fenix! Hihi. Alltså, jag trodde att du menade att det var lättare att hålla i delicatobollar än vad det var att hålla i geléfiskar. Gelé=sladdrigt och halt och svårt att hålla i. Jag vet, jag är väldigt långsökt. Vi är i alla fall helt överens om att alkohol är inte löser något. Möjligtvis löser det upp hjärnan och vettet så att man blir koko.
Lika bra en sista gång. Jo, den känner vi igen. "På måndag, då börjar mitt nya liv." Jag har i sådana fall levt väldigt många liv. Och ingen som märker. Precis. Ingen såg ju att jag drack och då räknas det väl (nästan) inte. Ingen såg när jag spydde och ramlade och hade mig och då spelar det väl ingen roll. Jag har noll självrespekt. Eller hade. Vakna med bulor och blåmärken. Men ingen såg så det är lugnt. Väldigt logiskt...
Antabus, jag har aldrig tagit det och vet inte hur det funkar. Har du lust att berätta?
Ja, vad ska man hitta på till helgen? Alkoholen har ju alltid funnits där och fyllt ut allting och det är inte alltid så lätt att hitta på något. Egentligen har jag typ en miljard saker jag skulle kunna göra men inget duger liksom. Än.
Hej Monkey! Antabus fungerar som så att det blockerar ngt jox i kroppen så att alkoholen inte bryts ned som den ska. Ut i blodet med väldigt fart far alla de ämnen som vi mår sådan skit av, och leder till hjärtklappning, kraftig rodnad, huvudvärk och jag har varit där och kan säga att jag gör inte om det. Lite nära döden faktiskt om man är fulltankad med antabus. Och då hade jag ändå inte ätit på en ungefär en vecka.
Så i min värld just nu finns inte drickande. Men måste berätta att något som skrämde mig mer än antabus, var det jag läste om vad alkohol gör med våra hjärnor. Inte konstigt att vi är som vi är!!!
Vill aldrig mer dricka en droppe känns det som. Lär ta upp emot ett halvår innan hjärnan reparerat sig. Jag känner mig mycket motiverad att det ska få den tiden. Sedan kanske livet kan börja.
Läs själva, jag tror det var Thea som tipsade. Här kommer den riktiga länken, din variant hade något fel i sig. Här finns fyra skrämmande kapitel ur en bok av Sören Sigvardsson, docent i beteendegenetik.
Ja min första ensamma helg vet ni ju om. Inställd Eldkvarn och ensam på hotellet, gråtande...Ingen höjdare. Jaja jag är fortfarande nykter i alla fall. Ta det lugnt. Ha tråkigt! Man dör faktiskt inte av att det är lite segt emellanåt.
Ja, du fick din beskärda del av "Hemska ensamma helgen". Får hoppas jag slipper en sådan störtdykning, men du gick tydligen stärkt ur den striden. Nu börjar det faktiskt kännas lite krypande, fredag eftermiddag, så jag får hitta på ngt, åka till vuxendagiset och köpa en digital dvd kanske:-)
/Fenix
som du säger det är extra tungt nu när helgen närmar sig med stormsteg :(
Men det är nog en jätte bra ide att hitta på något och unna sig något, vi förtjänar det ;)
För som surran skriver, man dör faktiskt inte av att det är segt emellanåt.
Man dör inte av allt obehag giftet gör för att lura oss tillbaka i skiten, jag försöker hela tiden tänka på så jäkla bra jag faktiskt mår utan det(även om tvivlet sköljer över en vissa stunder) !
När man vaknar klar i huvudet med en stolthet, en styrka som ger en lite bättre självförtroende att man givit alkoholdjävulen en fot i arslet ;)
Man får bita ihop så garnityret spricker, bättre att fixa lite tänder en att förstöra livet och allt man håller kärt !
Mina tankar är med er och allt mitt stöd !
gomorron kompisar
Fenixfågel
hittade du nån digitaldvd,på gubbdagiset,eller nåt annat kul
o hörru.ensam är du väl inte,,
vi finns ju här.always,,as long as we keep writing...
krypande lömska känslor
elaka som få
men kavla upp ärmarna
här finns inget som mig ska få
att ta en endaste droppe starkt
hu,det blir så mörkt,så oändligt kargt
livet vänder nedåt på en sekund
nej,ta ett djupt andetag
en stilla blund
andas,memorera,allt det ljusa med livet
allt detta,som vi tar för givet
som gör det värt att leva
kom o åk med mig i min scheva ?
hittade inget rim,typ
jag kör förresten saab
oj,lite frukost måste hinnas med
ska jobbe ida
kram,vi hörs
måne
Ja, visst är det Pia, bland det viktigaste jag läst på länge. Inte minst för oss män om sexlivet och alkohol. Men framför allt hur hjärnan fungerar ihop med alkohol. Tyvärr verkar boken inte gå att få tag i.
/Fenix
Fenix, Glad att du uppskattade Sören Sigvadssons länk, den har verkligen hjälpt mig. Jag behöver fakta, o underlag o jag blev oxå skiträdd. Vad har man gjort typ!!
Om du vill, kan jag fråga Sören om hans bok, såg du på sista sidan på utdraget at han hänvisade till bokförlaget?
E det , det du kollade?
Hjärnan av Lars Olson, skriven av eliten inom neuropsykiatrin, utgiven av Karolinska Institutet Universety Press.
370:- adlibris tar 390:-
Har inte böjat på min än, men det verkar jäteintessant, läs på deras länk.
Det här med inga psykologiska vetenskapliga bevis, fattar jag inte riktigt.
Man kan ju påvisa flera forskares undersökningar om sambandet mellan uppväxtmiljö, arv, o alkohol (Missbruk)
T.ex barn med neuopsykiatriska svårigheter , ex. adhd, damp, m.m löper mycket större risk att hamna i missbruk o kriminalitet.
Man har gjort studier i Sverige bl.a på tungt kriminella o sambandet på i mitt ex. adhd o missbruk-kriminalitet.
Så det e ju genetiskt, men medberonde då?
Att som barn växa upp i missbruksmiljö? Bara gentiskt arv, eller psykologiskt????
O sista frågan. Spelar det nån roll?
Alltså jag vet nu att jag inte kan dricka "normalt". Spelar varför inte? nån roll?
Inte för mig iaf.
Hej Thea,
För mig spelar det en viss roll att det kemiska har så stor betydelse. Under min långa karriär som missbrukare, har jag ändå i huvudsak skyllt på mig själv och min dåliga karaktär. Det är först på nästan senaste året som jag kunnat läsa om vilken enormt stor betydelse det har att hjärnan vants in i nya mönster så att man till slut inte förstår varför man gör vissa saker. Det är ändå en viss lättnad i skuldbeläggelsen, och det är också kanske lättare att göra något åt saken. Hoppas jag i alla fall, som snart börjar min femte nyktra vecka. Och då ska jag komplettera med andra bra inslag för att trivas bättre med mig själv. Återkommer i ärendet i mitten av veckan. Ska åka bort en sväng innan dess, och slurpar förstås i mig antabus i dag för att hålla kursen.
PS Tack Pia för din stöttning, you are my star. Love U2. DS
/Fenix
Hej igen, jo jag fattar vad du menar, viktigt för mig oxå. O det har abolut inget med karaktär att göra.
Karaktärsstyrka tror jag att missbrukare e enorma på. Tänk bara, att på darriga ben, illamående o allt, ändå orka få tag på drogen, vad den än e.
Vi gör det vi inte vill göra o hjärnforskningen förklarar varför det e så. Coolt!
Grattis till dina 5v. Skönt att antabus funkar för dig. Tycker de e starkt att du inser at du behöver dt.
Boken! Svar se tidigare inlägg!!
Ok, bara för dig då, Fågel Fenix.
Hjärnan, Lars Olson
Karolinska Instituet University Press 370 kr
Ska kolla Lars Olsons bok också, men det var framför allt den andra jag menade, Mer än vintergator.
Nu måste jag bara reagera,läste just att man ska höja panten på tomburkar till 1 krona. Vilken djäkla otur alltså, typiskt. Precis har man slutat dricka så höjs panten med det dubbla, jag som bar iväg en påse mest varenda dag. Vad tycker ni, ska jag sluta med antabus och börja dricka starköl igen, verkar ju löna sig?
/Fenix, som känner sig helpantad:-)
Jag tycker du ska hålla dig till Fenix 1. Mycket trevlig...
Jag tycker du ska hålla dig till Fenix 1. Mycket trevlig kille. Är helt övertygad om att han är bättre än Fenix 2. Bra att du idag känner solen i ditt ansikta och att du är ledig! Härligt. Blir avundsjuk på dig.
Kram och sköt om dig!!
Hi Fenix 1! Kul at ni gillade jämförelsen, det gjorde...
Hi Fenix 1! Kul at ni gillade jämförelsen, det gjorde jag oxå, midsommarafton stod jag i badrummet o tänkte falla, men så kvicknade jag till o sa högt, dra åt helvete Tvåan!
Tänkte, vad schitzofrent! Sen gick jag på mitt första AAmöte. Hon stack faktiskt, Tvåan, vi e osams nu, hon bönar o ber mig ta tillbaka hennes vänskap, men jag har sagt upp den.
Ät en brakmiddag, avsluta med glass eller nåt, lägg dig o läs en bok el. kolla på film, ring en nykter kompis,SOV o gå till apoteket imorn när de öppnar.
Kramar, ETTAN
Hej igen, Fenix1 tänker sig att ge den bästa...
Hej igen, Fenix1 tänker sig att ge den bästa födelsedagspresent han kan få.
En spark i ändan på Fenix2 så han trillar ner i närmaste å och dör drunkningsdöden.
Sicken present!
/Fenix :-)
Godmorgon Fenix1! Ja, den bästa födelsedagspresenten du...
Godmorgon Fenix1!
Ja, den bästa födelsedagspresenten du kan få!!! Pannloben funkar på dig, skicka reptilen till Saharaöknen, reptiler gillar visst den miljön! Ta med dig min tvåa oxå, kan de äta upp varann.
När fyller du år?
Morgonkram, Thea
Hej Fenix!! Kanonstarkt jobbat. Ta med min tvåa...
Hej Fenix!!
Kanonstarkt jobbat. Ta med min tvåa också.
Kram
Grupprabatt då till Sahara YEAH!!
Grupprabatt då till Sahara YEAH!!
Hahahaha. Du är för härligt. Ja tänk om alla tvåor i...
Hahahaha. Du är för härligt. Ja tänk om alla tvåor i världen kunde få hamna där. Snacka om trångt det skulle bli!!!!!!!!
Bra Fenix ! Vilken finare gåva kan man ge sig själv...
Bra Fenix !
Vilken finare gåva kan man ge sig själv mer än att ta hand om sig och sin hälsa ? Se till att skriva av dig och berätta hur det går för dig när du kommer igång nästa vecka, antar att du börjar nästa måndag, så att vi kan stötta dig allt vi kan.
Kram Mark
Tack alla! Fyller år på lördag, så jag räknar med...
Tack alla!
Fyller år på lördag, så jag räknar med att det blir söndag, eller i senaste fall måndag.
Jo, jag ska skriva av mig här. Läser så mkt bra här, Härda ut är ngt som jag tar till mig och ska ta fram när det spökar för mycket. Men också insikten att det tar sin tid att få tillbaks hjärnan.
/Fenix
Hej Fenix ! Jag kan trösta dig med att jag allt oftare...
Hej Fenix !
Jag kan trösta dig med att jag allt oftare läser i inlägg hur lätt alla tycker det har varit att bli av med beroendet, jag själv känner just så. Jag var själv rädd för värsta abstinens under lång tid (men den går över efter 3 dagar -såvida man inte blandat alkohol och tabletter för då kan det ta längre tid) och att jag skulle känna sug och frestelser men det har jag oxå varit befriad från. Tänkte bara förmedla detta som ett positivt budskap till dig så att det blir lättare att fokusera och ta dig an den stora dagen.
Kram Mark
Tack Mark! Ägnar så himla mkt energi och tid till att...
Tack Mark!
Ägnar så himla mkt energi och tid till att tänka på att sluta. Dags att göra det!
/Fenix
Fenix, ¨vi har nu hängt här på forumet länge och...
Fenix, ¨vi har nu hängt här på forumet länge och väl. Du har skrivit uppmuntrande till mig då jag behövt det, skulle så gärna vilja skriva något peppande som får dig att tänka om ang ditt firande av din födelsedag, det gör mig ont att se dig kämpa med ditt eget dividerande.
Tänk vad fantastiskt skönt och stärkande det skulle vara att se tillbaka på födelsedagen 2010 som en förändringens dag, En nystart, det nya livet. Den dagen du verkligen firade ditt liv och den fantastiska person du är, den bästa och viktigaste födelsedagspresent du kan ge dig själv, som en liten ceremoni liksom.
Jag höll på länge och väl och dividerade med mig själv. Många är söndagarna (och andra dagar för den delen) då jag lovat mig själv "aldrig mer". Men som du redan vet av erfarenhet kommer det "perfekta" tillfället att sluta dricka aldrig att komma. Det kommer hela tiden nya kritiska lägen. Nya jular, nya midsommaraftnar, nya soliga sommardagar, nya födelsedagar - eller varför inte namnsdagar?? Jag har dessutom turen att ha flaggdag på BÅDA mina!!
Jag veeeet att du redan är medveten om allt detta, men vad f--n Fenix! Du vågar hoppa nu, vi tar emot dig. Gör det bara.
Kram
Vill bara tillägga hur otroligt bra det är för...
Vill bara tillägga hur otroligt bra det är för självkänslan att kämpa sig igenom en och en av dessa "speciella tillfällen" utan alkohol. Kanske har du inte lika kul (tänk på vad Pia skrivit om hur vi förstört vårt belöningssystem), det kanske till och med känns obekvämt, men låt det göra det då, det är inte hela världen som Vana skrev till mig en gång. Du kommer ändå att känna en tillfredställelse efteråt, som kan ge dig stöd och lite mer djävla annama inför fortsättningen.
Tack så väldigt mkt för dina ord Victoria!! Ja, det...
Tack så väldigt mkt för dina ord Victoria!!
Ja, det ska djävlar i mig bli en födelsedag att komma ihåg, då jag äntligen vände på mitt liv och började en ny resa. Jag ska hoppa, i förvissningen att ni tar emot mig och att jag tar emot mig själv.
Ha en bra dag Victoria och alla andra!
/Fenix
Fenix hur gick det på din dag har inte hört nåt allt...
Fenix
hur gick det på din dag
har inte hört nåt
allt väl hoppas jag?
kram
Hej alla! Ja, nu har jag hoppat. Slurkat i mig antabus...
Hej alla!
Ja, nu har jag hoppat. Slurkat i mig antabus och nu har resan startat. (Igen). Känns så bra, en riktigt fin födelsedagspresent till mig själv. Har tänkt igenom rätt mycket vilka fallgropar det kan bli, men med hjälp av antabus ett bra tag så räknar jag med att slippa det vanliga dividerandet. Bland det jag tagit till mig mkt från forumet är att det är inte hela världen att må dåligt eller känna tristess. Det är en del av livet och jag får vara kreativ och försöka hitta något bättre än alkohol att ta till.
Ha det bra,
/Fenix
skönt att höra nej,sannerligen så är det inte farligt...
skönt att höra
nej,sannerligen så är det inte farligt med tristess,o må lite kass,jag har nästan vant mig vid
mitt inre känslomässiga kaos som kommer helt apropå,men jag är så
mycket lugnare ändå,mer trygg än förr
försöker att inte deppa ner mig för det
det får passera,varje gång man är nere,tankar,man inte vill tänka
rubbar lugnet,friden,två personer som strider under ytan
mitt ljusa jag har segrat nu,i en månads tid
och hon kämpar på
lite schitzo till mans,känns så ibland
varvar dessa deppdagar,med natur,återhämtning
andas,blundar
brukar funka,oftast i alla fall
men jag vågar inte bli för kaxig,den här gången
inte för säker
ödmjuk,tacksam
en dag i taget,är du med Fenix?
kram Måne
Precis så Måne. Jag är med. Nu ska jag gå och...
Precis så Måne. Jag är med. Nu ska jag gå och jobba.
Kram
/Fenix
Fenix, kommer inte ihåg om du berättat det,men har du...
Fenix, kommer inte ihåg om du berättat det,men har du provat antabus tidigare?
Grattis Fenix! Och grattis på födelsedagen också, i...
Grattis Fenix!
Och grattis på födelsedagen också, i efterskott!
<3
Grattiskramar Fenix!
Grattiskramar Fenix!
Sällar mig till skaran och grattar i efterskott! Grattis...
Sällar mig till skaran och grattar i efterskott! Grattis också till ditt beslut!
Tristess? Nja, själv tycker jag det är ganska vidrigt och tråkigt att vara så bakis så man inte kan stå upp. Nu kan jag planera ALLA dagar om jag vill till roligare saker än att ligga i sängen med självömkan och ångest...
:-D
Förr kände jag ofta tristess och sökte kickar. Nu är...
Förr kände jag ofta tristess och sökte kickar. Nu är det sinnesro och lugn och ro när det inte händer något. Njuter av att bara vara. :) Fast det kanske beror lite på åldern oxå. tsss...
Grattis Fenix och lycka till! Tror också att det har...
Grattis Fenix och lycka till!
Tror också att det har med åldern att göra att man inte tycker det är så hemskt att ha tråkigt. Jag tycker också att det är ganska skönt. Har blivit en liten tråkmåns. Det var jag på slutet när jag drack också. En riktig loser som inte ens ville gå ut. Orsaken var i och för sig många gånger att jag var så full att jag inte orkade. Jag orkade som mest sitta i stolen och gå o hämta ny alkohol i kylskåpet. Ibland kom jag ut och då gjorde jag oftast bort mig. Somnade på krogen eller skrek o gapa som en idiot. Usch skäms när jag tänker på dig. Vilken fyllkaja. En sån där som man bara avskydde när man var yngre. Jag tyckte bara att det var pinsamt och äckligt.....Nu är man en sån själv..... Men inte idag. Nu är jag nykter.
SKÖNT!!
Hej och tack alla för fina inlägg!! Hemkommen från...
Hej och tack alla för fina inlägg!!
Hemkommen från jobbet. Har ingen påse med mig som ska gömmas i en låda. Behöver inte hata mig själv för att jag gör saker mot mitt bättre vetande. Ska läsa en bra bok i stället. I morgon vakna nykter för första gången på mycket länge. (Huuga) Längtar faktiskt till till just det.
Och ja Pia, jag ska ta min tablett på morgonen innan jag ångrar mig:-)
Kram alla fina människor där ute.
Jo, Victoria, jag har provat antabus några gånger tidigare. Jag vet hur viktigt det är att vara vaksam med sig själv att inte hoppa över tabletter, för då kan det vara ett återfall som håller på att planeras inne i huvet. Jag får skiva här regelbundet så ni kan hålla koll på mig:-)
/Fenix
gomorron härligt Fenix du verkar motiverad o...
gomorron
härligt Fenix
du verkar motiverad o bestämd
nu ska alkoholen få sin hämnd
ut med demoner o illvilliga tankar
känn i stället hur av livet ditt hjärta bankar
o inte av ångest o bakfylla
nej ,kom igen
låt oss hylla
oss själva o vår kamp
ett nytt liv
ett slutligt avstamp
mot en rikare värld
vi håller ihop
på vår färd
så ja,lite ord ur skallen
kaffet är gott framför mig,o jag har vaknat nykter
fast jag är ledig idag o med all säkerhet valt en fylla
för ett tag sen,men segern var min igår kväll
men måste erkänna att suget kommer,,,
när jag minst vill o anar,,
men jag tänker inte öppna några kranar
på nån dum vinkartong
tjing tjong
måste liksom bara rimma ibland,,,,,
dan blir lugn
o Surran...tråkig,har man väl blitt en smula
i den bemärkelsen att man kräver lugn o ro
inte orkar eller har behov av så mycket mer än vad jobb o barn,med alla dessa
aktiviteter,innebär
o jag har slutat umgås med de ytliga bekantskaperna
är helst med familj,jag har två systrar,som är mig nära
jobbarkompisar,goa,som jag trivs med
fritiden gillar jag hemma,är en hemmapulare
men vi har alltid nån fotbollsmatch,två fotbollsgalna kids,men det är kul
då vet man vad de sysslar med också,,
men visst ,tråkigt,kanske andra tycker
men vad som är viktigt är ju hur jag känner
o jag nöjer mig med det lilla
go bok,mitt växthus
promenader
mina barn
allt som är värt mest
o ni här att babbla med
ibland bara läsa inlägg
ger mycket livskraft
kram Måne
Morning Fenix! Grattis till beslutet. Ja, skönt at byta...
Morning Fenix! Grattis till beslutet. Ja, skönt at byta ut påsen i lådan till nåt bättre, va!
Fast varför skriver ni, få ha tråkigt då?
Finns väl jättemycket roligt att göra utan alkohol, eller?
Plus, alla vinster, ingen bakfylla, ångest, skam o skit.
Många tjejer här skriver ju om det "lilla," o det e väl det som gör lycka, korta stunder av välbefinnande.
Du hittar nog dina stunder oxå, Fenix.
För mig e det vänner, varmt bad, böcker, promenader, fika på stan, blommor,......odramatiskt.
Igår var jag hos min underbara läkare, han tar sig verkligen tid för att prata. Promenerade hem, hade fruktansvärt ont i min fot, grät nästan, vinglade som ett fyllo,men satte mig i en av våra parker för att vila, o de har en stor , bassäng, grunt vatten, hundarna badar i den o barnen kör med radiostyrda båtar.
Satt o tittade på dem o mådde fint, en asiatisk äldre kvinna satt på bänken bredvid, men benen korslagda o handflatorna upp, Hon mediterade, det såg så coolt ut. Det var verkligen en fridfull stund.
Sen gick jag på möte, uppmuntrande det oxå, mådde jättebra, men så trött.
La mig för första ggn på evigheter kl. 22 o somnade.
Vaknade nykter!
Idag ska jag vara nykter hela dan.
Ska träffa mitt ex-ex-ex på lunchen, vi har lite att prata om, får se hur det går, men e inte nervös.
Men konstigt e, att han väcker negativa känslor i mig bara genom att öppna munnen, trots att vi varit skilda i 20 år. ( vi har en dotter ihop, o 2 barnbarn)
Så det här med känslor e verkligen en utmaning!
Lycka till Fenix med din dag o alla ni andra och jag!!:)
Kramizar, Thea
Thea, jag kan bara tala för mig, men det jag menar med...
Thea, jag kan bara tala för mig, men det jag menar med att man får ta känslor av tristess och rastlöshet är att en del (jag bla) har skrivit här i början av sin nykterhet om dessa känslor av att inget någonsin mer blir lika roligt. Det är ju detta vi är så inlärda i, i vårt missbruk. Allt blir bättre/roligare/mer rofyllt med lite vin (läs 2 flaskor) och det har tagit sin tid för mig att bli av med dessa känslor, kunna ersätta vinet med annat och dessutom känna äkta njutning i det. Återigen hänvisar jag till Pias många kloka inlägg om den kemiska process som sker i vår hjärna efter ett långvarigt missbruk. Vårt belöningscentra och lustcentra måste få tillfriskna - något sådant.
Fenix, varför tar du antabus själv hemma? Har du kvar sedan tidigare, eller? Hur mycket får man isåfall utskrivet? Känns det inte risky?
Ha en fin dag alla!
Önska er en fin dag!
God morgon vänner denna nyktra dag. Har sovmorgon, så...
God morgon vänner denna nyktra dag. Har sovmorgon, så jag har legat typ två timmar och bara njutit av att vara nykter, somnat till då och då, vaknat och hört lite radio och så vidare. Känner mig hoppfull igen. Men fy vad lång tid det tar att ladda om igen för ett bättre liv. Inser ännu en gång hur kostsamt det är att ta ett återfall när man kommit igång. Handlar snarast om ett halvår innan jag återfår styrkan att komma till skott med att vända utvecklingen.
Måne och Thea, det där med tråkighet är ju främst ett sätta att motivera sitt drickande. Men inser ju att det är livets upp- och nedgångar. Det är för att inte gå i fällan som jag känner att jag behöver antabus ett tag framöver. Victoria, jag har antabus kvar sedan jag fick det utskrivet för ett par år sedan. Och jag kollade levern för någon månad sedan, så därför vågar jag ta det igen. Tabletterna har hållbarhet på flera år, så därför har jag dem kvar.
En fin dag till er alla!
/Fenix
Så där, tabletten brusad och intagen. Jobbet väntar och...
Så där, tabletten brusad och intagen. Jobbet väntar och jag har varit och ekiperat mig lite för att markera en ny tid. Tänker på vad Berra sagt flera gånger, att den första tiden försöka göra tvärtom bara för att bryta spåren i hjärnan. Får försöka hitta minst en sak per dag som är tvärtom. Att köpa kläder är normalt inte min grej, så det får bli dagens tvärtom.
Ha en bra dag!
/Fenix
Fenix o Victoria, jag förstår! Fenix, berusad o...
Fenix o Victoria, jag förstår!
Fenix, berusad o intagen, hehe............skojar bara, lät så kul, leka med ord.
Slår vad om att du få en bra dag, stilig oxå. Klassiskt syftningsfel! stilig e du allså, inte dagen!!
Vad kul jag har va!
Tvärtomleken låter bra, ska testa den när jag hamnat off track.
Kram/Thea
Fenix, är så himla glad för din skull! Fortsätt...
Fenix, är så himla glad för din skull!
Fortsätt kämpa!
kram!!
Hej Fenix Vilken härlig läsning. Blir spännande att...
Hej Fenix
Vilken härlig läsning.
Blir spännande att följa din resa.
Grattis i efterskott också
Sköt om dig
Vad ni är härliga och varma och goa! Ja, så ska det bli...
Vad ni är härliga och varma och goa! Ja, så ska det bli ett nyktert sänggående igen, med en god bok. Och att få vakna nykter igen i morgon ser jag redan fram emot. Natti alla,
/Fenix
Berusad och intagen, hmmm:-)
hoppas du fick en go sömn vännen o gomorron till en...
hoppas du fick en go sömn vännen
o gomorron till en ny,nykter,rofylld dag
att lägga till nykterhetens sida
verkar bli en skön dag,jag jobbar ikväll,så jag ska njuta av dan
dricka kaffe ute,bada ,i poolen,bara en sån där som står över mark,men ändå,ganska stor
äta lunch med barnen,ta det lugnt
promenera,oj,jag ska hinna allt det där också,låter som man har all tid i världen
så är det ju inte riktigt,med tre kids
ska förresten hämta den äldsta också,hos kompis,jaja
vi får se vad jag hinner,men jag ska ta det med ro i allafall
stress gör mig lessen,orolig o depp
kräver så mycket mer ro idag än förr,så det är prio ett
måste ta andningspauser,för att orka
men det går ganska bra
puss alla
Måne
Fenix, skönt det låter! Kändes det bra att vara...
Fenix, skönt det låter! Kändes det bra att vara tillbaka på jobbet?
Ja, det e en bless att vakna nykter, fast jag har ofta huvudvärk när jag vaknar, e nog min sega trötthet, men sover ju iaf 7 tim varje natt, rekord. Jag e mycket lugnare nu, tänker inte så mycket på problem o eviga lösninger, försöker vara i nuet, verkar långsamt funka.
Måne, håller med dig, stress mår jag oxå dåligt av.
Tänkte mycket på det igår, hur svårt det e i vårt samhälle, med den livsstil vi har. Inte lätt att ta det lugnt med småbarn att lämna, hämta, dagis, skola , handla o allt praktiskt, alla måsten. Svårt att sno åt sig tid då, så ni med småttingar gör ett kanonjobb.
Jag fick 3 barn på 3.5 år, fattar inte i efterhand hur jag orkade, amning på natten, de andra vaknade vid 5 o håhåjaja, vilken karusell.
Men njut av dina barn, Måne, det går så fort den tiden.
Önskar e alla en lugn, skön, nykter dag!/Thea
God morgon! Låter som om denna dag kan bli något...
God morgon! Låter som om denna dag kan bli något speciellt, om vi tänker på det. Har nu två nätter sovit 6 timmar i sträck utan att vakna. Det är sömnkvalitet för mig. Visserligen sover jag lika mycket och kanske mer efter att ha druckit mig medvetslös, men den sömnen har ingen kvalitet. Och att vakna, ja den skillnaden är himmelsvid. Just nu skiner solen, ska äta ngt nyttigt till frukost och sedan kan jag ta bilen och åka ut i naturen för en promenad. Det valet har jag inte efter att ha somnat berusad, då är det första att få i sig ngt och sedan ägna en halv dag åt att försöka må hyfsat. Kanske våga köra efter lunch. Så sjukt och så mkt bortkastad tid. Brrr.
Ha en bra dag alla!
/Fenix
Same same Fenix! O du tar väl anti- busen på...
Same same Fenix!
O du tar väl anti- busen på morgonen????
Visst gör jag det Pia, vågar inte annat. Känner din...
Visst gör jag det Pia, vågar inte annat. Känner din hökblick över axeln:-)
I går blev den en bra promenad i skogen och även idag har benen fått sitt. Mer trött nu, men det beror både på vädret och att kroppen börjar slappna av när ingen alkohol tllförs. Känns bra att läsa allt här på forumet, får så mycket stöd av andras erfarenhet av detta gift. Dels hur illa det gör för så många, men också att det finns en väg ut om man ger det chansen.
Allt väl till er i dag!
/Fenix
medberoende som jag är, till allt och alla, här och...
medberoende som jag är, till allt och alla, här och där
och hela tiden, så blir jag stolt över dig Fenix!
oj, rodnar:-) Svårt att ta in att ngn annan skulle vara...
oj, rodnar:-)
Svårt att ta in att ngn annan skulle vara stolt över mig, men lite stolt är jag ändå över att jag kommit över tröskeln och börjat äta pillren. Tack lillablå, hur är det med dig? Verkar vara mkt upp och ned just nu.
Kram.../Fenix
God morgon! Fantastiskt, femte dagen nykter, en hel...
God morgon! Fantastiskt, femte dagen nykter, en hel vardagsvecka har gått utan alkohol. Går lite på sparlåga mentalt, känner att vanemönster från missbruket sitter i ordentligt. Men vill inte ersätta alkoholen med godis, läsk och annat. Har förstått att jag utvecklat en missbrukarpersonlighet under väldigt många år som jag aldrig blir av med. Så jag måste bevaka vad den figuren är ute efter. Och ett sätt att ha koll är att hitta nya vanor och beteenden. Daglig motioner har jag kommit igång med, men nu hägrar ett riktigt program för att träna upp mig fysiskt. Känns spännande. Men jag tar det lugnt, ska inte hoppa på något för att bara misslyckas. Får växa fram.
Ha en riktigt bra fredag alla!
/Fenix
Detsamma till dej.Föressten Fenix nu när jag har dej på...
Detsamma till dej.Föressten Fenix nu när jag har dej på tråden,Kafka på stranden var bra.
Hej Vana. Ja visst är den. Läser just nu Lars Keplers...
Hej Vana. Ja visst är den. Läser just nu Lars Keplers senaste, ruggigt spännande men gör att jag längtar till att komma i säng på kvällen. Nykter. :-)
/Fenix
och nu ska jag lägga mig nykter igen och fortsätta den...
och nu ska jag lägga mig nykter igen och fortsätta den ruggigt spännande Kepler-boken.
Och vet ni vad, jag har varit nykter en hel djävla vecka! Otroligt! Yiipiiii!
Kram alla
/Fenix
Godmorgon FENIX! Grattis till din vecka, du ska se att...
Godmorgon FENIX!
Grattis till din vecka, du ska se att det går lättare o lättare. Jag tyckte nog första, andra helgen utan alkohol var lite ovant, men sen gick det hur bra som helst.
Tror mycket e vanor-ovanor, inkörda sen åratal. Jag har alltid druckit på känslor, alltid, så nya vanor, nytt tänk, e .....helt enkelt nytt!
Som nån skrev (Berra?) att göra tvärtom mot det man e van vid.
Ha en underbar nykter dag, idag!
Kram/Thea
Ha en underbart nykter dag själv Thea! I dag känns det...
Ha en underbart nykter dag själv Thea!
I dag känns det lite som om allvaret börjar. Har haft en smekvecka, bara att växla in på nykterhet har varit grejen. Men nu vill jag verkligen börja min förändring, ändra på mer än att bara sluta dricka. Det handlar om att inte glida in i nytt missbruk av mat, godis, socker och så vidare. Vill få in nya vanor när det gäller motion och kost, för att få bli den jag velat bli så många år när det gäller vikt och kondition. Att sluta dricka känns om att sluta missbruka sin hjärna, jag vill gå ett steg till och sluta missbruka min kropp också.
Dax att börja planera. Spännande. Utmanande.
/Fenix
Hej Fenix. När jag gick på behandlng för många år...
Hej Fenix.
När jag gick på behandlng för många år sedan så fick jag rådet att ta nykterheten först. Det andra kunde vänta ett tag till. Men man blir så exalterad av sin nyvunna energi och man vill ju så mycket. Vi är ju 110% människor oftast. Mitt lilla råd till dig är i alla fall att lägga all din energi på din nykterhet. Vikt och annat kan man ta sedan. Det är lätt att man överarbetar sig själv och det är inte bra.
men vi är ju alla olika. Bara ett råd jag fick när jag var på min behandlng
kram kram Fenix!!!!!!!
Kram kram alla andra!!!
Hej surran. Jo, jag vet det du säger. För mig tror jag...
Hej surran.
Jo, jag vet det du säger. För mig tror jag den här gången det är viktigt att ha med det och göra det till en del av nykterheten. Men ngn fanatiker ska jag inte bli, det är nog farligt. Då byter man bara missbruk.
Kram tillbaks.
/Fenix
Lycka till Fenix din slingerväg blir rakare o rakare,Jag...
Lycka till Fenix din slingerväg blir rakare o rakare,Jag beundrar ditt MOD att stanna kvar HÄR o inte ge upp dina ambitioner och mål.
När jag gick in här för ett år sedan hade jag bestämt mej.Innan dess hade jag två svåra år av velighet.Fy för den lede så jobbigt att vara två personer i en.Eller hur?
Att bli en hel människa föenklar livet!!!!
Hej igen Fenix . Tycker det e en jättebra ide att börja...
Hej igen Fenix . Tycker det e en jättebra ide att börja träna, dels för kropp men även hjärna. Du blir piggare o kan använda din nya energi till annat, o tankarna på alko avklingar säkert oxå. En annan bonus som kommer automatiskt brukar vara att man äter sundare. Kan ju inte bli bättre.
Sugarcoma kan säkert klämma in nån bra kommentar om det ämnet.
Nyss kommit hem fån beh. lärde mig jättemycket idag. Dags för möte nu.
Vilken härlig läsning Fenix, grattis till veckan som...
Vilken härlig läsning Fenix, grattis till veckan som varit.
Sköt om dig
Lisamari
Grattis Fenix till den första nyktra veckan! Jag blev...
Grattis Fenix till den första nyktra veckan! Jag blev varm innombords när jag läste det.
Hej Fenix! Grattis till första veckan. Jag har nu 12...
Hej Fenix!
Grattis till första veckan. Jag har nu 12 dagar med mig. Är så himla skönt. Varit i skogen i en stuga jag lånat i en vecka. Plocka svamp, promenerat och läst. Och varit delaktig och medveten. Så himla härligt- men blandat med en sorg över vad mycket i livet som inte fått den plats det förtjänat. Alla upplevelser, alla relationer, filmer, barnen, kultur och natur. Suck! MAn har missat en del men inget konstruktivt att tänka på det som är gjort. Bättre att koncentrera sig på det som komma skall.
Skönt iallafall att ha tillgång till internet igen.
Ha en bra dag!
Inger
Plötsligt skingrades sig de gråa regnmolnen, och solen...
Plötsligt skingrades sig de gråa regnmolnen, och solen lyste upp hela tillvaron. Precis så känns det ibland att vara nykter, som om molnen skingrats. Så får man nog se livet också, som vädret. Det varierar från vackra solnedgångar till tröstlös regnande. Det bästa man kan göra är att gilla läget. Att få något slags lagom väder hela tiden, är lika meningslöst som att drick alkohol för att smeta ut känslolivet. Hm, nog med flum. Dags att ta itu med dagens uppgifter, laga lite mat så det räcker ett par dagar till att börja med. Grattis Inger till 12 dagar, ja visst är det skönt.
Men som du väl själv menar, bättre vara ute på hal is och ha det glatt än att gå omkring i lera och sörja.
(Känns ju förstås förargligt att jag aldrig kan komma ikapp dig nu, med mina 8 dagar mot dina 12:-)
/Fenix
Fint skrivet Fenix, var ju ett sätt att tänka...
Fint skrivet Fenix, var ju ett sätt att tänka faktiskt.
Sköt om dig och ha en bra dag
Hej! Jag förstår att det känns tufft att inte ha en...
Hej!
Jag förstår att det känns tufft att inte ha en möjlighet att komma ikapp mig (haha). Jag kommer förhoppningsvis ALLTID att ligga fyra dagar före.
Gillar oxå ditt inlägg! Har läst mina "gamla" inlägg. På något vis ger det hopp- mycket känns klokt och eftertänksamt. Kanske man inte helt tappat förmågan att reflektera?? Trots all kemiska substanser man matat kroppen med?
Nu film och grönsaker ( hade hellre valt chips) men mår bättre av nyttigheter. Så får det bli.
trevlig kväll!
Inger
gomorron alla ni härlig läsning fenix,glad för din...
gomorron alla ni
härlig läsning fenix,glad för din skull
o Inger,vad härligt men skog o svamp,mossa,den fuktiga skogsluften
jag ska ut i skogen idag
o belöna mig med goa svampmackor ikväll
jag älskar skogen,finns ingen plats på jorden där det är så rofyllt
vandrar helst ensam där,
tankar energi o kraft
funderar o reflekterar
hoppas filmen var bra
o grönsakerna goda
jag gjorde rostade rotfrukter till kvällsmat igår
var o handlade färska grönsaker direkt från
grönsaksbutiken som ligger i ett område där jag jobbar
morötter,gul,röd lök,rödbetor,palsternacka,potatis
till en bit kött
lite färska kryddor o lite olja o in i ugnen
riktigt gott
o promenera är som min drog nuförtiden
en dag utan promenad är ingen bra dag,behöver ha det,frisätta lite endorfiner
ta hand om mig,försöka äta bra o inte tänka alltför mycket
har så lätt att gräva ner mig,lider lite av depressioner som spökar
äter mina antidepp,o håller mig över ytan
men nykter ,o det är det viktigaste
kram
Måne
Har i dag varit på lokal och konditionstränat. Riktigt...
Har i dag varit på lokal och konditionstränat. Riktigt skönt att få svettas ordentligt och låta pumpen dra igenom systemet ordentligt. En bra känsla. Både att ha slutat dricka och börjat med motion. Ska sluta hacka på mig själv för att jag emellanåt hemfaller åt mitt gamla beteende och glufsar i mig choklad och läsk som om det vore vin och öl. Det ger sig säkert i takt med att jag börjar ta hand om min kropp bättre. Har även fått ett träningsprogram för musklerna av en kompis, som jag ska dra igång. Faan, jag är ju hur bra som helst när jag tänker efter:-)
Thea, lisamari, segaletta, inger, Måne, vana, surran och alla andra, (var är alla nyktra killar?) ha en bra nykter dag!
/Fenix
Hej Det är en skön känsla att köra slut på kroppen...
Hej
Det är en skön känsla att köra slut på kroppen med träning.
Har inte druckit mig full på snart två veckor, det blev två små glas folköl i lördags.
Så för tillfället kan jag räkna mig till de nyktra killarnas skara, så länge jag undviker
det första glaset med något starkare i så går det bra.
Speciellt rödvin triggar mig av någon anledning men det är väl rödvin som har grundlagt
mitt intensivdrickande när jag väl dricker.
Lycka till med er nykterhet.
hej,nisse,fenix härlig känsla att vara trött av motion...
hej,nisse,fenix
härlig känsla att vara trött av motion o träning,har precis avverkat ett skogspass
o ja,det är rätt jobbogt att böka efter svamp,i myllan,men gött o rogivande
fast jag gick ju raskt till skogen o hem sen,så det blev en halvmil promenad iallafall
visst är det skönt att ta hand om sig ,äta bra,vila ,hålla igång,mår själen bra av,
jag måste röra mig dagligen.
äter ju antidepp o trilskas lite med deppighet så motion är medicin,så man kan sova gott
o orka mera
Nisse,två veckor,skönt,rödvin,triggar mig med,1,2,glas hälla i sig bara,1 till,,,,
sen är det kört,,,bara att inse,att jag inte tål första glaset,kämpar med
tankar som ,kanske ett glas,,,,fast jag har facit i handen
bieffekterna,konsekvenserna,minnesluckorna
ångesten,avskyn inför mig själv
usch,,men det tål att tänkas på dagligen
hur det blir om jag tar det där första glaset,,,
lycka till själv Nisse
kram på er
Måne
Första glaset ja, roten till mycket ont. Tycker detta...
Första glaset ja, roten till mycket ont.
Tycker detta stämmer så bra:
http://torrdocka.blogg.se/2007/november/det-forsta-glaset-vad-ar-det-me…
Speciellt det som "Micke" har skrivit i en kommentar.
"Ett av argumenten jag använde flitigast i mitt inre resonemang, det pågick många och långa resonemang i min spritindränkta hjärna, var att jag inte var alkoholist eftersom jag kunde sluta. Med kunde sluta menade jag att jag vid en viss grad av berusning la av för kvällen. Jag satte korken i flaskan och övergick till vatten. Sedan levde jag på min berusning den timme eller de timmar som var kvar av kvällen."
ja,jag har läst den mycket sant ja,vad är...
ja,jag har läst den
mycket sant
ja,vad är alkoholist
beroende
måste allt benämnas
man vet ju när man har problem
sen om det är att man dricker ofta
eller sällan
spelar ingen roll
konsekvenserna,är det väsentliga
förr drack jag mycket sällan,men ändå alltid för mycket
när jag drack,då tänkte man inte på att man hade problem
men idag ser jag ju att det alltid vart konstigt,
mitt förhållande till alkohol
först avsky i unga år
eftersom morsan söp
sen började man,sällan,men för mycket
sen gick man in i den klassiska väggen,trasigt inre
tufft omkring en
o man drack mer
kände att det fanns nåt som gav lugn
som jag mådde bra av,men bara en kort stund
jaja,sen gick det utför
just nu ,allt lugnt,men är ödmjuk
tacksam
en dag i taget
inte för stora kliv den här gången
inte för långa löften
stun för stund
kram Måne
Ville bara förmedla en härlig känsla från i kväll....
Ville bara förmedla en härlig känsla från i kväll. Plötsligt för några timmar sedan slappnade jag av för första gången sedan jag blev nykter. Alltså, ingen stress, jag blev helt lugn. Det var riktigt fysiskt. Var på en aktivitet, och alltid har jag ägnat en stor del av tiden till att planera i huvet för hur det ska bli senare på kvällen, när jag ska bli ensam med mina flaskor och burkar. Hur jag ska öppna den första och sedan dricka. Nu plötsligt kände jag det lugn man kan känna just den första kvarten eller så vid drickande, fast utan alkohol. Blev så himla glad att alkoholstressen försvann. Ja, förmår inte beskriva mer, men känslan var omvälvande. Så här kanske, den där känslan man är ute efter hela tiden i sitt missbruk fanns där helt naturligt, utan kemikalier. Märkligt.
Natti
/Fenix
gud så skönt fenix känner igen den där varma...
gud så skönt fenix
känner igen den där varma magkänslan
hade den förut vid min längre nyktra period,nu vet jag att den brukar komma
efter ett tags nykterhet,men jag är inte där än
men det är ljuvligt
man kan liksom styra över sig själv,ägna tiden åt att va lugn
mer harmonisk
omvälvande,naturligt skriver du,,precis så
så som livet ska kännas
bli hög på att bara få leva ,precis som man är,ta hand om sig
jag får kickar av goa promenader
meditation
den känslan man är ute efter
att känna den på naturlig väg
himmelskt
kram på dig
Måne
Ja, det är bra att skriva ned det om man skulle glömma...
Ja, det är bra att skriva ned det om man skulle glömma att den där känslan finns faktiskt tillgänglig inom en helt utan alkohol.
Kram Måne,
/Fenix
vi har så mycket skräp som ligger ivägen för den där...
vi har så mycket skräp som ligger ivägen för den där känslan
avtrubbade,rubbade,skämt åsido,vi är nog mer skärpta än andra efter allt vi gått igenom
lär oss att värdesätta det lilla,enkla,man har vart på botten av sig själv
därifrån kan man bara ta sig åt ett håll,uppåt
o när vi når dit
kommer glädjen ,av att bara få leva,o må bra
låter kanske lite för rosamolnigt,men du fattat
allt är upp o ner på ytan,men att lära sig att vara trygg o säker i sig själv
ger livskvalitet
inte materiellt,men mentalt
det viktigaste
kram Måne
Glad för din skull Fenix! Sprid de där guldfärgade...
Glad för din skull Fenix!
Sprid de där guldfärgade vingarna och var stolt som en tupp för att du fixar det här!
kramkram!
Tack lillablå och måne! Mentalt och materiellt, visst...
Tack lillablå och måne!
Mentalt och materiellt, visst är det så. Mår man inte bra mentalt spelar det ingen roll om man har en Iphone 4. Eller värsta bilen eller värsta huset. Upptäcker nyss till min förvåning att det snart är två veckor som jag varit helt nykter. Otroligt vad fort tiden går. För bara några veckor sedan verkade det ouppnåeligt. Och jag är glad att jag hade antabus kvar i hyllan, för det är så befriande att inte behöva dividera timmatal varje dag om det ska bli bolaget eller inte. Rekommenderas för alla som vill ha tyst på den inre chimpansen.
Förresten var jag på bolaget i går, riktigt kul. Och köpte två ölsorter till dagens middag, det finns bara två som har 0.0 procent. Den ena, San Miguel med ngt slags äpplesmak, smakade förfärligt. Den andra, Estrella Damm, smakade riktigt bra och skummade fint. Den får det bli till dagens middag som ska vara lite festlig med barn och respektive.
(Jag testade i går MYCKET försiktigt för att se om det blev någon reaktion på antabusen, men det blev det inte och därmed måste det verkligen vara 0.0).
Tja, lite mer självberöm kanske, ni har inte fått nog. Ok, ska iväg till motionshallen snart, ledig i dag, för att både kroppen och knoppen ska få sitt.
Ja, så är livet just i dag, just nu. Känns lagom att ta in. Underbart att alkoholen är så avlägsen. Förresten läste ni att Persbrant lagt av med alkohol och börjat söka andliga värden i livet i stället. Strongt att gå ut och berätta det. Han är värd all respekt för det. Som han sa, att gå ut öppet om detta är min antabus! Schysst.
/Fenix
Blir så glad när jag läser dina inlägg Fenix!! Har...
Blir så glad när jag läser dina inlägg Fenix!! Har följt din resa ett tag. Och , jag blir så glad!!
Tjatmoster.
livet idag lagom att ta in lagom är alltid bäst inte...
livet idag
lagom att ta in
lagom är alltid bäst
inte fyllt till brädden
ej i underkant
vi klarar att göra det mesta lagom
utom att dricka
andliga värden,
där finns mycket att utforska
ingen religion direkt
mer som en livsfilosofi
där finns mycket nyttigt att läsa
o ta lärdom av
kram måne
söka.läsa,reflektera
oj,det blev nåt konstigt med mitt inlägg menade inte...
oj,det blev nåt konstigt med mitt inlägg
menade inte att upprepa det sista igen
ni kan ju tro jag är manisk,hihi
Tack alla för respons! Ja, fortsätter på din inslagna...
Tack alla för respons!
Ja, fortsätter på din inslagna vägen. Har just varit på motionshallen och nykterheten är 100 procent. Det som gör mig skitsur på mig själv är att jag fortsätter att odla missbrukaren i mig genom att köpa läsk och godis. Så onödigt, tycker ju knappt om det. Men det är som om min missbrukare måste djävlas med mig och göra dåliga saker för att balansera upp mina goda. Nä, nu får det vara slut på att trycka i mig sådan skit så att jag kan gå ner i vikt och bli som jag vill bli.
Go for it man!
/Fenix
(Någon som har tips om goda grejer att dricka som inte innehåller en massa socker eller annat onyttigt.)
smoothies är gott naturell yoghurt (finns...
smoothies är gott
naturell yoghurt (finns lättvariant)
banan
jordgubbar
kiwi
bär
u name it,vad du gillar
honung är gott att ha i
kram
Hej Fenix, Jag har själv nu försökt att dra ner...
Hej Fenix,
Jag har själv nu försökt att dra ner på sockerintaget, och vatten är ju rätt tråkigt i längden, jag har hittat en dryck som heter Amé.
Amé är en fruktdryck som inte innehåller socker eller sötningsmedel. Den innehåller fruktjuicer, källvatten (kolsyrat). Inte speciellt billig men mycket god. Man kan hitta den i hälsokostaffärer, eller om man har tur i någon närbutik. Jag tror att jag betalar typ 25 spänn för en flaska...
Unnade mig en juice/råkostcentrifug då jag varit nykter...
Unnade mig en juice/råkostcentrifug då jag varit nykter i tre månader. Äääälskar den! Man kan stopp i nästan vad som helst, frukter, bär och grönsaker man gillar, och så känner man sig ju så attans nyttig...
Tack för tipsen! Hann inte kolla om Amé fanns att köpa...
Tack för tipsen! Hann inte kolla om Amé fanns att köpa här, men läste lite på nätet och en del verkar tycka den är mycket god. Får kolla vidare i morgon. Victoria, jag måste börja använda vår centrifug mer, som vi skaffade förra året. Men det kanske blir väl matiga saker, behöver lättdrucken vätska som ersättning för läsk. Går det att göra goda tunnare grejer i centrifugen?
/Fenix
vad duktig du är fenix. kämpar på,det där med...
vad duktig du är fenix.
kämpar på,det där med centrifug låter vettigt
här är bara tvättmaskin centrifug som går ,för jämnan
men jag gillar vatten,sodastreamern,o att tillsätta lite smakessens ibland
good enough
ha en bra dag
ta det lugnt
det ska jag
äta liten kräfta ikväll
ingen fylla
ingen skräll
vakna skönt o torrt i morgon dag
kan du kan jag
rena o fulla (?) av välbehag
carpe diem
Måne
go morron alla funderarar lite på andlighet inte sån...
go morron alla
funderarar lite på andlighet inte sån med gud och så
utan sånt som kommer från dikter, böcker, foto
ja vad som helst som gör att man mår så bra innefrån o ut
tror man är andefattig efter att ha drukigt mycket
dränerad liksom
vänligen denial
Hej Fenix! Jag känner igen det där med att missbruka...
Hej Fenix!
Jag känner igen det där med att missbruka andra saker än alkohol. Nu när jag inte dricker vin trycker jag i mig Delicato-bollar och geléfiskar i samma tempo som vinet tidigare rann ner.
En centrifug låter spännande. Jag köpte nån slags mixer för nåt år sen. Min förhoppning var att göra goda smoothies. Det slutade med att fruktskrällena fastnade och maskinen började ryka. Skitapparat. En centrifug låter rejälare. Kanske ska skaffa en sån.
Ha en bra dag Fenix! Kram
Kom på en sak. Jag tror jag har dig att tacka för att...
Kom på en sak. Jag tror jag har dig att tacka för att jag slutat röka, köpte Allen carr äntligen icke rökare för tre månader sen. Sen dess rökfri. Visst va det väl så att det fanns en motsvarande bok om alkohol? Är den bra?
Strongt gjort Fenix att kasta bort ölburkarna, grattis till dina nyktra veckor!
Kram Petra
Underbart att höra Petra. Då har jag gjort någon nytta....
Underbart att höra Petra. Då har jag gjort någon nytta. Brukar tänka att kan jag bara rädda en person från rökningen så har jag uppnått ngt här i livet. Jag rekommenderar Carrs bok till alla som vill sluta röka. Själv har jag nu varit rökfri i drygt sju år. Jo, han har skrivit en bok om att sluta dricka också. Finns nu översatt till svenska. Även om den inte har samma tyngd riktigt som rökboken, är den hur kul som helst att läsa och här finns verkligen alla dumheter om att dricka med. Jag tittar i den ibland för att bli på gott humör.
Några fakta som han leder i bevis i boken till exempel:
* Att dricka alkohol ger inga fördelar alls!
* Detsamma gäller för andra som dricker!
* Du kommer inte att sakna något!
* Alla som dricker ljuger!
Smaka på dom.
Och Monkey, byt ut alkohol mot Delicato-bollar så är det lättare att hålla med:-)
/Fenix
Hej Fenix! Åh vad jag bara älskar dina meningar! Jag...
Hej Fenix! Åh vad jag bara älskar dina meningar! Jag satt och läste "så är det lättare att hålla med" typ 20 ggr innan jag fattade att geléfiskar är hala. Det är inte delicato-bollar. Kram Monkey
He, he Monkey. Vet inte om jag fattar det där med...
He, he Monkey. Vet inte om jag fattar det där med geléfiskar hur många gånger jag än läser. Men strunt i det, vi fattar ändå att alkohol är ett lösningsmedel som inte löser något.
Nu är jag här på min tråd igen, känns riktigt bra. Snart fyra veckor. I dag slurpade jag i mig lite antabus, och då vet jag att helgen är räddad. Det här blir min första ensamma helg på jag vet inte när som jag ska vara nykter. Ensamhet har alltid blivit en förevändning att dricka i min sjuka missbrukarlogik. "Lika bra en sista gång". Har ni hört den förut?
Ingen som märker att jag dricker - hmm, men jag då, räknas inte mitt jag?
Det är det som är det hemska, när alkoholen får regera, väger ens riktiga jag lätt. Det som är den riktiga Fenix får ställa sig på sidan som en medberoende och maktlös titta på när ölen och vinet åker fram.
Ska bli en spännande helg. Vad ska jag hitta på och hur ska jag känna det när alkoholen inte längre är svaret på alla frågor?
/Fenix
Hej Fenix! Hihi. Alltså, jag trodde att du menade att det...
Hej Fenix! Hihi. Alltså, jag trodde att du menade att det var lättare att hålla i delicatobollar än vad det var att hålla i geléfiskar. Gelé=sladdrigt och halt och svårt att hålla i. Jag vet, jag är väldigt långsökt. Vi är i alla fall helt överens om att alkohol är inte löser något. Möjligtvis löser det upp hjärnan och vettet så att man blir koko.
Lika bra en sista gång. Jo, den känner vi igen. "På måndag, då börjar mitt nya liv." Jag har i sådana fall levt väldigt många liv. Och ingen som märker. Precis. Ingen såg ju att jag drack och då räknas det väl (nästan) inte. Ingen såg när jag spydde och ramlade och hade mig och då spelar det väl ingen roll. Jag har noll självrespekt. Eller hade. Vakna med bulor och blåmärken. Men ingen såg så det är lugnt. Väldigt logiskt...
Antabus, jag har aldrig tagit det och vet inte hur det funkar. Har du lust att berätta?
Ja, vad ska man hitta på till helgen? Alkoholen har ju alltid funnits där och fyllt ut allting och det är inte alltid så lätt att hitta på något. Egentligen har jag typ en miljard saker jag skulle kunna göra men inget duger liksom. Än.
Ha det så himla gott!
Kram Monkey
Hej Monkey! Antabus fungerar som så att det blockerar ngt...
Hej Monkey! Antabus fungerar som så att det blockerar ngt jox i kroppen så att alkoholen inte bryts ned som den ska. Ut i blodet med väldigt fart far alla de ämnen som vi mår sådan skit av, och leder till hjärtklappning, kraftig rodnad, huvudvärk och jag har varit där och kan säga att jag gör inte om det. Lite nära döden faktiskt om man är fulltankad med antabus. Och då hade jag ändå inte ätit på en ungefär en vecka.
Så i min värld just nu finns inte drickande. Men måste berätta att något som skrämde mig mer än antabus, var det jag läste om vad alkohol gör med våra hjärnor. Inte konstigt att vi är som vi är!!!
Vill aldrig mer dricka en droppe känns det som. Lär ta upp emot ett halvår innan hjärnan reparerat sig. Jag känner mig mycket motiverad att det ska få den tiden. Sedan kanske livet kan börja.
Läs själva, jag tror det var Thea som tipsade. Här kommer den riktiga länken, din variant hade något fel i sig. Här finns fyra skrämmande kapitel ur en bok av Sören Sigvardsson, docent i beteendegenetik.
http://www.lankarna.nu/hjarnan.htm
Ursäkta om jag fått er att sätta något i halsen, men förmodligen är det inte alkohol efter att läst det här.:-)
Hej Fenix, Ja min första ensamma helg vet ni ju om....
Hej Fenix,
Ja min första ensamma helg vet ni ju om. Inställd Eldkvarn och ensam på hotellet, gråtande...Ingen höjdare. Jaja jag är fortfarande nykter i alla fall. Ta det lugnt. Ha tråkigt! Man dör faktiskt inte av att det är lite segt emellanåt.
Kram på dig
Ja, du fick din beskärda del av "Hemska ensamma helgen"....
Ja, du fick din beskärda del av "Hemska ensamma helgen". Får hoppas jag slipper en sådan störtdykning, men du gick tydligen stärkt ur den striden. Nu börjar det faktiskt kännas lite krypande, fredag eftermiddag, så jag får hitta på ngt, åka till vuxendagiset och köpa en digital dvd kanske:-)
/Fenix
som du säger det är extra tungt nu när helgen närmar...
som du säger det är extra tungt nu när helgen närmar sig med stormsteg :(
Men det är nog en jätte bra ide att hitta på något och unna sig något, vi förtjänar det ;)
För som surran skriver, man dör faktiskt inte av att det är segt emellanåt.
Man dör inte av allt obehag giftet gör för att lura oss tillbaka i skiten, jag försöker hela tiden tänka på så jäkla bra jag faktiskt mår utan det(även om tvivlet sköljer över en vissa stunder) !
När man vaknar klar i huvudet med en stolthet, en styrka som ger en lite bättre självförtroende att man givit alkoholdjävulen en fot i arslet ;)
Man får bita ihop så garnityret spricker, bättre att fixa lite tänder en att förstöra livet och allt man håller kärt !
Mina tankar är med er och allt mitt stöd !
gomorron kompisar Fenixfågel hittade du nån...
gomorron kompisar
Fenixfågel
hittade du nån digitaldvd,på gubbdagiset,eller nåt annat kul
o hörru.ensam är du väl inte,,
vi finns ju här.always,,as long as we keep writing...
krypande lömska känslor
elaka som få
men kavla upp ärmarna
här finns inget som mig ska få
att ta en endaste droppe starkt
hu,det blir så mörkt,så oändligt kargt
livet vänder nedåt på en sekund
nej,ta ett djupt andetag
en stilla blund
andas,memorera,allt det ljusa med livet
allt detta,som vi tar för givet
som gör det värt att leva
kom o åk med mig i min scheva ?
hittade inget rim,typ
jag kör förresten saab
oj,lite frukost måste hinnas med
ska jobbe ida
kram,vi hörs
måne
Hej! Superbra information på din länk Fenix! Ta er...
Hej!
Superbra information på din länk Fenix! Ta er tid att läsa!
Pia
Ja, visst är det Pia, bland det viktigaste jag läst på...
Ja, visst är det Pia, bland det viktigaste jag läst på länge. Inte minst för oss män om sexlivet och alkohol. Men framför allt hur hjärnan fungerar ihop med alkohol. Tyvärr verkar boken inte gå att få tag i.
/Fenix
Förresten så ska du veta att jag är superglad att du...
Förresten så ska du veta att jag är superglad att du är på rätt spår Fenix!
Love!
Fenix, Glad att du uppskattade Sören Sigvadssons länk,...
Fenix, Glad att du uppskattade Sören Sigvadssons länk, den har verkligen hjälpt mig. Jag behöver fakta, o underlag o jag blev oxå skiträdd. Vad har man gjort typ!!
Om du vill, kan jag fråga Sören om hans bok, såg du på sista sidan på utdraget at han hänvisade till bokförlaget?
E det , det du kollade?
Kram/Thea
Jo ett tips till Fenix! Hjärnan av Lars Olson, skriven...
Jo ett tips till Fenix!
Hjärnan av Lars Olson, skriven av eliten inom neuropsykiatrin, utgiven av Karolinska Institutet Universety Press.
370:- adlibris tar 390:-
Har inte böjat på min än, men det verkar jäteintessant, läs på deras länk.
Det här med inga psykologiska vetenskapliga bevis, fattar jag inte riktigt.
Man kan ju påvisa flera forskares undersökningar om sambandet mellan uppväxtmiljö, arv, o alkohol (Missbruk)
T.ex barn med neuopsykiatriska svårigheter , ex. adhd, damp, m.m löper mycket större risk att hamna i missbruk o kriminalitet.
Man har gjort studier i Sverige bl.a på tungt kriminella o sambandet på i mitt ex. adhd o missbruk-kriminalitet.
Så det e ju genetiskt, men medberonde då?
Att som barn växa upp i missbruksmiljö? Bara gentiskt arv, eller psykologiskt????
O sista frågan. Spelar det nån roll?
Alltså jag vet nu att jag inte kan dricka "normalt". Spelar varför inte? nån roll?
Inte för mig iaf.
Thea
Hej Thea, För mig spelar det en viss roll att det...
Hej Thea,
För mig spelar det en viss roll att det kemiska har så stor betydelse. Under min långa karriär som missbrukare, har jag ändå i huvudsak skyllt på mig själv och min dåliga karaktär. Det är först på nästan senaste året som jag kunnat läsa om vilken enormt stor betydelse det har att hjärnan vants in i nya mönster så att man till slut inte förstår varför man gör vissa saker. Det är ändå en viss lättnad i skuldbeläggelsen, och det är också kanske lättare att göra något åt saken. Hoppas jag i alla fall, som snart börjar min femte nyktra vecka. Och då ska jag komplettera med andra bra inslag för att trivas bättre med mig själv. Återkommer i ärendet i mitten av veckan. Ska åka bort en sväng innan dess, och slurpar förstås i mig antabus i dag för att hålla kursen.
PS Tack Pia för din stöttning, you are my star. Love U2. DS
/Fenix
Glömde: Förresten Thea, du får hemsk gärna försöka...
Glömde: Förresten Thea, du får hemsk gärna försöka ta reda på hur man kan få tag i boken...
Hej igen, jo jag fattar vad du menar, viktigt för mig...
Hej igen, jo jag fattar vad du menar, viktigt för mig oxå. O det har abolut inget med karaktär att göra.
Karaktärsstyrka tror jag att missbrukare e enorma på. Tänk bara, att på darriga ben, illamående o allt, ändå orka få tag på drogen, vad den än e.
Vi gör det vi inte vill göra o hjärnforskningen förklarar varför det e så. Coolt!
Grattis till dina 5v. Skönt att antabus funkar för dig. Tycker de e starkt att du inser at du behöver dt.
Boken! Svar se tidigare inlägg!!
Ok, bara för dig då, Fågel Fenix.
Hjärnan, Lars Olson
Karolinska Instituet University Press 370 kr
Kram, Thea
Ska kolla Lars Olsons bok också, men det var framför...
Ska kolla Lars Olsons bok också, men det var framför allt den andra jag menade, Mer än vintergator.
Nu måste jag bara reagera,läste just att man ska höja panten på tomburkar till 1 krona. Vilken djäkla otur alltså, typiskt. Precis har man slutat dricka så höjs panten med det dubbla, jag som bar iväg en påse mest varenda dag. Vad tycker ni, ska jag sluta med antabus och börja dricka starköl igen, verkar ju löna sig?
/Fenix, som känner sig helpantad:-)
HEHE, köp cola på burk, o se det som en prövning!
HEHE, köp cola på burk, o se det som en prövning!