Så tacksam för era tankar om detta !

Tack för era fantastiska tankar och förtroenden som ni delar här.

John-Erik

Får jag gissa: Franska, Italienska,tyska och engelska då :-)
Hoppas att du har det bra på konferensen.
Laddar för nykter helg men lite snacks m.m. unnar jag mig men inget socker.
Ska nog funka framför brasan.. Hoppas på lite ruggigt väder:-)

Kram

John

Franska, holländska, engelska italienska svenska... italienskan kon nog efter jag skrivit förut ??

Laddar för svartvinbärsläsk, sallad och en bra bok i sängen. Och fönstret öppet mot ljudet av vågor.

Njut ?

Stolt att jag överlevde en flygplats utan A. Väntade med att räkna ner tills jag var säker men nu har jag tickat av den här dagen ?

En ny dag och mycket signifikant. Dels för att det på riktigt känns som att det jag varit med om har sjunkit in; dels för att jag verkar kunna omsätta det i praktiken.

Idag hämtar jag min nya bil. Och åker nog till IKEA. Idag tror jag på mej.

Jag är lycklig ?

Styrkekramar ?

Äntligen tickar dagarna ned ordentligt igen. Jag har äntligen hittat det perfekta läppstiftet och är... tacksam för att jag släppt en del tankar om svårigheten med att ha en partner på distans, att mitt hus blir vackrare och att jag kommit igång med mina projekt. Nu måste jag komma ihåg att ta det lugnt. Tänk. Andas. Det mesta kan vänta.

Styrkekramar ?

Fin dag med nya saker att lära sej. Tack och lov att det blir mildare här. Det var alldeles för kallt igår och i förrgår även fast ”det är så det ska vara”...

Styrkekramar ?

Jag ökar till 13 - så länge är det innan älsklingen och jag åker till Paris. Bra att ha en plan ?

Sitter och njuter av att läsa din ”blogg”. Fan vad jag känner KRAFT. VILJA och livslust! Loving it ❤️.
Fast jag fattar inte ett skit om ditt räkningssätt???? Men vad fan gör det, räcker bra att du kan/vet hur den funkar.
Kram

Idag ska jag och tösabiten jobba i markerna. Varje nykter dag är en gåva. För 2 år sedan kunde jag knappt komma ur soffan och sov nästan aldrig i min säng. Akut depression och separationsångest.. självmedicinerade med a..Den här resan har jag gjort själv. Älskar verkligen mitt liv idag. Värdesätter. La vita e bella ? Är inte helt vit. Dricker ibland. Men inte på samma sätt. En kväll. Aldrig på andra dagen. Ingen ursäkt, jag bara redovisar. Överlevt första månaden på nya jobbet. Intensiva lyckokänslor mestadels, och ett nytt självförtroende. Klappar mej själv på axeln. Men är ödmjuk och böjer huvudet inför a. En ny insikt. Respekt.

Styrkekramar ?

Idag hyllar jag känslan av tillhörighet. Jag som druckit för mycket och skämts över det har ofta känt ett utanförskap, eftersom jag burit på en hemlighet. Det krävs enormt mycket energi och slughet för att dölja att man dricker för mycket. Med detta vill jag alltså säga att ’I’m coming out’ för gissa vad ? I det stora hela dricker jag inte för mycket längre. Enstaka gånger, javisst. Men mina döttrar har inte sett mej onykter på bra länge och jag kan fronta ett blodprov utan att noja.

Att inte dricka när man har gjort det länge och mycket betyder trygghet. Som betyder så mycket. Det betyder fanimej allt att kunna ta bilen på morgonen och inte behöva tänka eller räkna. Komma till jobbet frisk och pigg. Kunna gå ut med väninnor och bara vara med för att skratta.

Jag är inte rädd längre. Och det är så viktigt för mej.

Ja, det får jag av dig. Inspiration. Du känns så självklar i dina tankar och i livet i stort. Läser in en stor portion ödmjukhet, vilken förmodligen bottnar i att livet inte alltid har varit snällt mot dig heller.

Tack för att du finns här. ♡

Kram

Jag lägger stolt till en vit dag till mitt liv. När jag låg i min säng och funderade på om livet som jag kände till det var slut, en morgon för nästan 2 år sedan, kunde jag aldrig ana vilken resa som låg framför mig.

Imorse förklarade jag för min äldsta vad progressiviteten i alkoholism innebär och jag hävdar att man inte blir mer tolerant för alkohol med åren, utan snarare mindre. Många håller säkert inte med, men om man varit i ett läge där länken mellan frontallob och den centrala delen i hjärnan som reagerar på alkoholen, bryts, så att tänk och reaktioner inte längre följs åt, förstår man kanske vad jag menar. Då har man inte bara gått in i dimman utan förlorat kontrollen över vad man vill göra, och vad man de facto gör. Fick det förklarat fysiologiskt av en nykter alkoholist ( som för övrigt håller kurser ) en gång. Jag hade sökt en förklaring, och där fick jag den. Det slog även an, för det innebär att om man fortsätter dricka förlorar ( eller kan man förlora ) kontrollen över sina intentioner.

Och den insikten var läskig.

Försök ha en nykter dag, mina fina forumvänner.

Styrkekramar ?

Har bara inte hunnit på sistone, antingen pga jobb eller alkohol. Men, nu ska jag bättra mig- började bra med en nykter helg! Vad bra att du verkar trivas på nya jobbet- allt blir ju också mycket enklare när man är nykter..

God natt <3