Så tacksam för era tankar om detta !

Tack för era fantastiska tankar och förtroenden som ni delar här.

Tiden har ben. Nu ska det bli sååå skönt att bara avverka de 3 sista arbetsdagarna och sedan sova och vila i två veckor. Vita dagar sträcker sej framför mej likt en snöslänt. Det är så skönt. Stå ut med exmaken över jul för tjejernas skull. Men sen är huset mitt. Mina katter i knät, min tystnad, min tv-serie, min nattmacka...och mina älsklingsungar. Till dem ger jag min egen finaste julklapp - min nykterhet.

Styrkekramar ?

"Stå ut med exmaken över jul för tjejernas skull."

Åh, vad jag älskar den meningen. Tänk om bara en bråkdel av alla föräldrar kunde tänka så i denna egocentrerade värld. ?

Du är så bra!

Kram

John-Erik

Nurture säger att tiden har ben..
Älskar uttrycket... Stämmer bra...
Tiden är ju det som vi A-kompisar har som helt avgörande
i vår lilla kit för framtiden.Tiden ... är bra..för oss
Kram alla..

fina compadres - John, Märtha, Vinäger(intelängre) och ni andra. Jag kämpar för att ni kämpar. Det här forumet är unikt och väldigt viktigt för mig. Alla här är en del av min lösning och min upprättelse.

Styrkekramar ?

En avgörande faktor i mitt tillfrisknande är min psykolog.

Jag sökte mej till henne när jag var i slutänden av ett långt, komplicerat förhållande som berövat mej mitt självförtroende, min stolthet och min sömn. Åh, släng in värdighet och initiativkraft också. Jag kallade det en livskris.

Jag kunde inte somna utan alkohol men ville inte dricka egentligen. Det var en början på en lång resa där mitt mående först blev sämre tills en alkoholinducerad kris, kombinerat med en kulmen av min chefs mobbning av mej, ledde till en allvarlig incident där jag kunde ha dött. Jag hade tur. Men jag messade min psykolog en julafton för två år sedan och jag var ett vrak.

Den avgörande faktorn i mitt tillfrisknande har varit professionellt stöd, varannan vecka i snart 2,5 år. Kanske var mitt missbruk inte så avancerat som vissa här, men det var illa nog.

Så till er som tvekar att söka stöd i psykiatrin - för *mig* har det betytt allt. Jag åt egentligen bara antidepressiva de tre första månaderna med ett visst stöd av Propavan ( alla andra sömnmedel får mej att gå i sömnen ) en tid. Utan alkoholen kom sömnen till slut tillbaka.

Med hjälp av Sigge och min psykolog ( det du Sigge - det var du som gav mej den sista pushen ) anmälde jag min chef för trakasseri och blev förflyttad. Nu lever jag ett annat (arbets-) liv.

En utomstående kan ge ett torrt, men samtidigt inkännande, perspektiv på dina känslor. I mitt fall har det varit avgörande.

Jag är inte utom fara än och kommer alltid att behöva vara vaksam. Jag väljer ett nyktert liv i det stora hela. Alla fixar inte det. Kanske tar jag ett år 2019 utan alkohol, av hälsoskäl ( främst vikten ).

Utan forumet hade det inte gått lika bra, även om jag varit på min resa i gott och väl 22 månader innan jag hittade hit. Men nu stannar jag här.

Styrkekramar till alla ?

John-Erik

Nu förstår jag bättre vad stödet här innebär.. Sug åt dig Sigge...:-)
Här stöttar vi varandra... Ävvlans bra beskrivet Nurture...

Ingen nämnd och ingen glömd. Jag tar mina vitaminer och probiotika varje dag och skickar dej ett tack i tanken, finaste vännen ?

Konstaterar att året 2018 blev året då jag lämnat saker bakom mej. Tobaksmissbruk, det sura jobbet med den hemska chefen, själva kryckan som alkoholen var, en massa ångest och en sjuk vilja att göra alla till lags. Så mycket dåligt samvete hivas härmed på bålet; nojande över den avslutade stora kärleken 2016 och följderna, den påföljande fina relationen med en man som tyvärr inte kan vara närvarande, ett bilvrak och en liten älskad mamma..

Saker som jag klivit in i är ett st gymkort med goda intentioner, ett till slut övervägande nyktert sista halvår, ett nytt hopp, ett nytt jobb och ett ärligare sätt att leva.

Intentioner för 2019 är att jobba på en stensolid ekonomi, bra balans jobb/liv, mera utomhusvistelser och att kasta massa stenar i vattnet.

Således förpassas 2018 till handlingarna som det ’gravade’ året för det var en hälsosam blandning av socker och salt.

Ett av de finaste plussen är ni. Jag fortsätter att jobba med mej själv men det är så mycket lättare tack vare er. Ni är sannerligen skyddsänglar.

Styrkekramar ?

Härligt att få läsa om alla framstegen du redan gjort under 2018 - strongt verkligen! Och också få läsa om dina intentioner för 2019. Spännande.

Vi är med dig här i processen!
/Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Carina,

Tack, jag tycker det känns tryggt att luta mej mot forumet samt att jobba med min psykolog. Det är väl ett jobb som aldrig tar slut, men det är ok ?

John-Erik

Toppenfint beskrivet.. Är överlycklig över att läsa texten.. precis så som du gör
vill jag göra.. Allt kanske inte passar in på mig, men just det att du jobbar med alla bitar
i ditt liv tolkar jag som en väl avvägd plan över hur arbetet med livspusslet ska vara utormat för att
ge en fulländning i slutändan..Man får komma ihåg att resan mot målet är den viktigaste delen.
Du är inne på en väldigt fin del i bästa biten av ditt liv...
Bra jobbat....

Massor av kramar

John

Märthan

Ditt inlägg skjuter rakt in i hjärtat! Fatta vilken fantastisk person du är! Tack ❤️

Fina ni. Mina stöttepelare genom 2018 då jag började läsa här. Jag är oändligt tacksam för att ni osjälviskt delar med er av era erfarenheter och det är ni som gett och ger mej styrka varje dag.

Nykter. Masterchef på TV. Och.... jag har träffat en jättefin, öm, smart och väldigt klok man. Han har mycket måttliga vanor och hänger gärna på mitt ’nästan inget-drickande’. Han är alldeles i närheten och vet vad det innebär att ha fått dra hela lasset själv.

Nåväl. Nurture 2.0 var det som skulle bli 2019 och jag jobbar vidare på det. Men jag sänker inte garden. Vaksamhet. Eftertänksamhet. Tid.

Styrkekramar, compadres ?

John-Erik

Vad härligt och spännande det låter.. :-). Du är värd allt gott som livet kan erbjuda dig.. Njut i fulla drag nu.
Att vara förälskad ger mer energi än allt annat... Förstår om du mår bra :-)

Grattis vännen

John

Vilka fina inlägg från dig, vännen. Du låter harmonisk, vilket är ett av de finaste tillstånd jag vet. ? Kärlek gör underverk.

Önskar dig ett fortsatt underbart 2019.

Kram

Ville bara titta in och hälsa att jag mår bra :) Dricker nästan inget och känner aldrig för en fylla. Livet är så mycket bättre utan ...

Styrkekramar ?