Så tacksam för era tankar om detta !

Tack för era fantastiska tankar och förtroenden som ni delar här.

Pluralis majestatis=när en person använder ’vi’-formen för att betona rang.

Oftast är det omedvetet. Ibland medvetet. Mitt ex brukade använda det hela tiden - ’Vi borde tvätta skjortor’. Det betydde alltid att han tyckte att ”jag” skulle göra det.

I Stockholm används epitetet ”söta du” som en (omedvetet ? nedsättande) tilltalsform av kvinnor som tycker sig förmer än andra kvinnor.

’Jag är ingen älskling’ sjöng Lena Ph.

De ovan beskrivna uttrycken - ”vi” använt av personen som egentligen borde säga ”jag”, ”söta du” och ”älskling” är förstörda för mig.

För övrigt blir dagen helt fantastisk ? Hoc punctum brumbrum ?

Planering. Undring. Lugn.

Igår mediterade jag för första gången på länge. Det var jätteskönt. En riktig buddhistisk präst ledde. Jag sov som en baby inatt. Det är nog en av de största fördelarna med att inte dricka - att få sin sömn tillbaka.

Styrkekramar till alla ?

Vet snart inte vad jag räknar för egentligen. Jag dricker i genomsnitt 1 g/vecka, utan dramatik, och jag tycker illa om det. Det har faktiskt slagit mej att sluta helt, men då utan pukor och trumpeter. Mest för mej själv, liksom. Den där goa magkänslan jag får av att vara helt nykter är underbar.

Vad f-n har hänt med mej ?

Styrkekramar ?

Ah, intressant. Jag har en kollega som allt som oftast säger ”vi ska ta tag i det där” etc. Där gav du mig en tankeställare för jag har alltid tyckt att det är som du skriver, men hans fall ofta ”någon borde” men kanske inte just han själv. Men då är det kanske mer att ”lova” utan att ta ansvar. Om man säger ”vi” så delar man ju ut ansvaret på hela gruppen. Men om man är i ett parförhållande så blir det kanske mer tydligt ”du”. Hur som, intressant.

Tycker det är strongt med 1 dag/v. Kräver ju samma kraftansträngning som att sluta helt för att inte låta det gå över styr.

En nykter helg igen. En av många. Reflekterar över hur jag mår och känner. Den ihållande paniken och skulden har tonat ut. Mitt mående är viktigast. Barnen då ? Jo, det är ju så som vi alla vet att om mammor och pappor mår bra och håller vad de lovar, mår barn bra. Mina mår prima. Har serverat den lilla en skogshuggarportion med italienska köttbullar och ris, på sängen. Hon äter som två hästar och är smal som en pinne.

Just nu ( säger jag försiktigt ) känns det som om bitarna i livet faller på plats. Jag har ingen ätstörning, och ingen längtan efter alkohol. Ett nytt jobb har erbjudit både utmaningar och belöningar. Jag håller mina löften till andra, och skall hålla dem till mig själv.

Easy does it betyder försiktigt. Easy är inte lätt för nånon som är så renons på tålamod som jag brukade vara. Men det är verkligen så, att konsekvens och försiktighet leder till möjlig förändring. Det som jag trodde var fullkomligt omöjligt. Jag såg inget ljus i tunneln, ingen himmel runt hörnet.

Såg på Lena Ph’s krogshow på tv igår. Vi är årsbarn. Fin tjej, Lena. Går ut där och öppnar sej. Visar att livet kan göra vansinnigt ont för de som verkar ha allt. Alkoholen förstörde ju en fin del av hennes liv. Collateral damage; debris humaine.

Snart skall jag åka och hämta upp min äldsta vid stationen. Hon och Lillan blev inte debris humaine - den stöten tog jag mestadels själv. Men det gör inte ont längre - det gör f-n gôtt ?

Men jag behåller ett minne på axeln som viskar ’memento mori’ i mitt öra.

Styrkekramar ?

?

Jag vet att en del älskar snö, men jag är ambivalent. Jag vill mest vara inne och titta ut. Jag har nog aldrig haft någon som med normal, svensk regelbundenhet åkte på skidsemester, utom pappa. Jag saknar det lite, även om kaos runt liftar, isande vindar och pjäxor som spänner inte är min idé om paradiset ?

Nåväl, det blir en nykter dag till. Är aptrött - hittade en otroligt bra serie på Netflix igår - Bodyguard - och sov alldeles för dåligt inatt. Borde vila, men ’no rest for the wicked’.

Styrkekramar ?

själv, vackra själen Vinäger.

Här är jag i Paris. Alltså, jag är en medelålders, berest kvinna men jag har alltid dissat Paris förut.

Jag är ju helt pantad.

Paris är heeeelt underbart. Min Bello har bokat upp restauranger. Vi åt vansinnigt gott till det. Jag hittade en bit av ett snäckskal i maten - bet på det - och kocken blev förkrossad.

Fram med Alba-tryffeln för att blidka oss. Ok ?. Det funkade.

Har druckit lite vin till maten. Det var riktigt gott. Men sen var det nog, och tidigt till sängs.

Massa vatten. Jag älskar Badoit.

Hälsningar från la belle France ?

Härmed inleds projekt Nurture 2.0

Snart lättare och mer polerad.

Så det så.

= jag behöver bli smalare. Jäkla karl att boka upp restauranger !!

Mmmmm så skönt att vara hemma. Vilsamt, varmt och bara jag, katter och tösabitar. Så skönt att kunna ta en fastedag. Kunna köra bilen på morgonen. Vila. Städa. Fundera.

Vardagslycka ?

Lång tröttsam dag igår. Försökte hålla i och vara positiv men jag fräste som en arg katt mot slutet av den. Men. Sol, 20 grader och ljus har gett denna vackra dag ett riktigt skimmer. Jag behöver bara vila. Ladda batterier. Sova. Äta sunt. Kroppen säger grönsaker. Så ovanligt ?

Den italienska skönhetsmadonnan skällde på mej. Trasiga nagelband. Pfff. Pillat på naglarnas sidor. ’Solamente voi puo farlo. Cominciamo adesso’. Det blev gelnaglat, ansiktsmask, ”ta bort den orangea hårtonen”, tagliere giovane viene !!

Barbara och Patricia förskönade en massa kvinnor idag. Jag satt där i 5 timmar medan de jonglerade mellan yngre och äldre kvinnor: bröllopsfrisyr, färg och klipp, brushing, naglar... ryska mamman och dottern, den höga sköra sydafrikanskan, äldre och yngre amerikanskor varav en med ung son och svensk make - alla fick vi vårt, i en rasande fart. Espresso, toast, dietkex och skönhetsråd langades ut i en underbar kvinnlig gemenskap, ett kontrollerat varmt kaos och uttalat systerskap.

Un capolavoro. Grazie tanto ?❤️

och dina underfundiga inlägg. Läser och ler, ett skönt avbrott med lite lättsamhet i allt det tunga. Vet ju att du har den någonstans nödvändiga djupheten ändå.

Tack för alla fina finurliga, förändrande, frågande och ifrågasättande funderingar hos mig. Du berör. ?

Jag hade en väninna på besök i fredags. Hon bodde över. Till min goda fiskgryta serverade jag vitt vin i de fina glasen som numera står och dammar i skåpet. Åren med vinprovningar stora mingel är långt bakom mej, liksom. Det var i ett annat land.

Våninnan hade med sej Champagne.

Jag gillar inte att dricka längre men drack faktiskt för att stå ut med henne. Har inget problem med den mentala övervintringen i den här perioden då det vassa regnslaskregnhelvetet driver på tvären genom kroppen och jag kurar buttert i väntan på buss eller tåg. Jag gillar att känna. Och efter i princip åratal av slentrianmässigt vinintag och emotionell avtrubbning som en följd, gillar jag att känna. Sinnena är vidöppna.

Väninnan tillhör en annan tid. Jag är en ny jag. Det är bra.

Igår var jag på köpcentret och köpte ljusslingor. Fina, små till minigranarna. Vid kassan ser jag möjligheten att dräpa mitt dåliga samvete. Divine Sensitive - det låter nåt, va ? ’Fits any Venus handle’. Nu går associationshjärnan på högtryck i lilla mej.

Rakblad till det gamla handtaget som jag velat byta blad på i åratal ! Ja, nu är det slut med knöggliga ben och skärsår - close&comfortable skall det bli att bli av med dem ämlans stubben.

Känner mej uppfylld i reptilhjärnan. Ännu en sak på plats. Är mindre rörig. Kvinnofunderingar.

Styrkekramar ?

Dina texter förmedlar, lugn, stabilitet, välmående, optimism. Så roligt att läsa att du tycks ha hittat balansen och behålla den. Gläds med dig. Haha, Divine Sensitive...
Önskar dig en fin andra advent.
Kram

Kulligullan

Tack Nurture för roliga och tänkvärda inlägg? Jag har med börjat unna mig vardagslyx som nya härliga dofter/duschcremer, skrubb osv. Känner mig fräschare? Igår när gubben somnade på soffan(som vanlig en helg, han kan inte sluta med A) så tog jag mig ett varmt massagebad med tända ljus och en kopp kaffe. Mysigt❤️ Ha en fin dag??