Det vidare livet.

Ebba

Tack som f-n!
Otroligt härligt att få läsa att du har läst hela min tråd och det känns verkligen att det kom rakt från hjärtat ditt tack :)

Känner du för mer läsning så kan jag varmt rekommendera Muränans tråd. Hon går mot 2 år utan A och hon har hittat ett annat sätt (ej AA) att göra det på.

Klokt att du inte tänker börja dribbla med snusandet ;)

Ebba

Följer det slaviskt och förundras över hur lika det är alkoholmissbruk. De kommer till slottet tyngda av övervikt till följd av flera års destruktivt och felaktigt ätande. De har bestämt sig för att blotta sitt innersta, förändra och kämpa. Det syns så tydligt på dem hur tunga de är. De får hjälp & stöd. Det är blod, svett och tårar och allt eftersom veckorna går lättar de. Det syns på vågen och i deras ögon. De blir levande igen, får hopp och livslust. Så otroligt likt min egen resa bara det att jag inte var tyngd av synliga kilon jag bar på. Varje dag gör de förändringar för att nå målet eller mer en varaktig livsstil. Jag tycker att det är ett fantastiskt program, ett viktigt program och det säger mig tydligt att förändringar inte sker över en natt. Att stöd och insikt är viktigt och att det går att födas på nytt och bli sitt sanna & härliga jag som legat begravt under tyngd av olika slag...

Samma här. Missbruk som missbruk. Beroende som beroende. Döva något som är för jobbigt, sorgligt, hemskt eller tufft att vara i/hantera. Same same but different.

Ebba

...att det lugn jag trodde att alkohol gav mig, det lugnet som tre öl tidigare gav mig, upplever jag nu nästan dagligen, tack vare att jag har fått bort alkohol ur mig och mitt liv.

Helt jävla fantastiskt är det!
Makalöst.
Otroligt.
Ljuvligt.
Och samtidigt så självklart på något sätt. Tänk om man skulle hälla alkohol i en häst gång på gång. Herregud. Vilket plågeri. Och så plötsligt en dag får hästen en ny ägare som befriar den från alkohol...

Ebba

Tre öl gjorde mig lugn men jag stannade ändå inte efter 3 öl.
Ville bara klargöra det...

Ja ofta var det lugnet jag också ville åt. För att dämpa oron i kroppen som till stor del var orsakad av alkohol. Sällan med tre öl dock, hellre vin. Lugnet för mig är att befinna mig i nuet och njuta av stunden. Tidigare var det en längtan till tidpunkten då jag kunde dricka. Var sällan här och nu.
Och jag tycker dina (och andra som lyckats) inlägg andas ett sånt lugn om man jämför. Även när du slutar snusa så är det ett lugn. Tänker mig ibland er som de "gamla släktingarna" som sitter inne med all kunskap och fäller det förlösande ordet, när alla ungdomar hetsat runt, irrat runt och inte vetat vad som ska göras.

Ebba

Jag är väldigt glad nu, 22 månader utan alkohol, när jag kan se förändringar och känna.
Det är som natt och dag inombords. Förut var det som en instängd fluga med panik som surrade runt, nu är det tyst och lugnt. Det är häftigt! Kan den här förändringen hända inom mig så känner jag att det är möjligt för alla att få må bra och hitta lugnet. Det gör mig glad :)

Kram

jas75

Det är bra gjort! Jag har kommit på & som alla skriver som varit nyktra ett tag är: Att jag har så mycket tid när jag inte har barnvakt alltså. Härligt :) God helg?

PP

Vill verkligen skicka dig en liten hälsning Ebba! Helt fantastiskt det du lyckats med under de snart 2 år som passerat.
Minns så väl när du dök upp här, flugan i panik...
jag blev nästan rädd för vad jag läste då. Idag är allt så annorlunda. ☺

Blir så glad när jag tänker på allt det!

/PP

LenaNyman

Vet du en grej?
Sen annandag påsk har jag varit snusfri.
Vet du vem jag vill tacka för det?
Dig.

Du har den inverkan på mig att jag vill sträva efter att bli en bättre version av mig själv.
Det är så jäkla fint.

PUSS!

Ebba

Vet du, det var bland annat därför jag ville och gick på Alkoholhjälpens Decemberfika.

Efter all dramatik jag skrev om här när jag hade livskris-krasch ville jag att "folk" skulle få träffa mig, se att jag mår bra och inte är sådär som all kaos inombords ledde mig till att må och bli<3

Berra var ju där, han skrev ju sen att bilden blev en annan :)

Du förstår att jag är glad va, nu vet jag att det är möjligt även för alla andra surrande flugor att få lugn.

Tack!

Ebba

Har fortfarande inte gått ner de 5 kilon jag åt till mig när jag var snusfri de där veckorna och jag snusar igen.

Ska man skratta eller gråta?
Jag grät väl först, nu skrattar jag.

Det kunde vara så mycket värre :)
Ofta tänker jag att det var en lyx att få ta del av dina ord här var och varannan dag.

<3

Ebba

Du kanske missade det men min entré här misstänker jag ligger på de som driver Alkoholhjälpens topplista över mest kaotiska användare genom tiderna.

Så mina 22 månader har inte varit som en enkel resa.
Första fyra månaderna var kolsvarta, jag hamnade på sjukhus. Allt sköljde över mig som en tsunami.

Usch det är jobbigt att skriva om.

Kram och tack!

PP

Förstår att träffen i vintras var en hit. Skulle själv gärna ha varit där. Jag måste tillstå att jag är väldigt nyfiken på gänget som hänger här, är "på riktigt"
Visst, vi är på riktigt här med, men det är klurigt att få en bild som stämmer. Ja Ebba, idag har jag en känsla av att du är glad, vilket naturligtvis glädjer mig. Minns inte, men gick du dit som Ebba? Om det nu är ditt alias förstås? ☺
Måste har varit otroligt spännande i alla fall. Sker det igen kan jag nog inte hålla mig ifrån att åka dit, hisnande tanke...

Trevlig helg!
/PP

Vi pratade om en ny träff senast då vi som arbetar med alkoholhjälpen hade möte. Vi bestämde att Vi vill ordna en ny sådan träff senare i år. Vi återkommer snart med mer information.

/magnus

Ebba

Jag minns att jag tyckte att Sanna Lundell var präktig, tråkig och bitter som förespråkade att barn förtjänar en vit jul med helt närvarande vuxna.

Det säger mycket tycker jag.
Nu när jag tänker själv och mina tankar inte är grusade av alkoholförälskelse håller jag med henne till 100%

*

För mig, det som har gjort att jag inte har druckit alkohol på 22 månader, är bland annat att jag kom till en punkt där att inte dricka alkohol inte var en uppoffring.
Det blev ett val som handlade om något större än att stå över alkohol.

Jag valde och väljer att vara rädd om mig själv. För mig handlar det inte om att inte dricka, utan att vara rädd om och ta hand om mig själv. Det innebär att jag inte dricker.

Innan dess hade jag lovade mig själv att inte dricka eller att inte dricka så mycket ungefär sjutusenenmiljon gånger.

Kanske bara jag själv som förstår hur jag menar för jag känner inom mig den skillnaden...

*

Ja PP, som Ebba :)

PP

När du beskriver ämnet med en vit Jul kampanjen slår det mig att det var ett samtalsämne även runt mig för kanske 5 år sedan. Jag förstod inte ett dugg vad de menade, att barn skulle må bättre om vi vuxna inte drack?

Jag förstår exakt vad du menar med skillnaden att inte få och att inte vilja dricka! Jag får dricka om jag skulle vilja. Ingen annan hindrar mig och det finns alkohol i huset. Men jag vill inte. Jag vill inte få tillbaka det som jag nu känner att jag långsamt lämnat bakom mig.

Ja, då kanske vi ses om det blir något nytt möte :-)

//PP