Hej igen,

Jag funderade mycket på om jag skulle flytta över hit till vidare livet, eller inte. Det jag kommer att skriva om här handlar i allra högsta grad fortfarande om att förändra mitt drickande. Men det handlar också om hur mitt förhållande till alkoholen skall vara under mitt vidare liv. Så då jag nu mått målet för "min resa"*, bestämde jag mig till slut att börja en ny tråd här.

Det här är en personlig tråd. Den handlar om ifall _jag_ kan ha alkohol i _mitt_ liv, eller inte. Den handlar inte om statistik, den handlar inte om dig, den handlar inte om någon av dina när och kära. Dina erfarenheter är naturligtvis väldigt värdefulla och du är mer än välkommen att kommentera helt fritt, utgående från allmän kunskap, eller dina helt personliga erfarenheter. Kom bara ihåg att dina erfarenheter inte direkt påverkar mig, lika litet som mina erfarenheter direkt påverkar dig. Om jag klarar av alkohol betyder det inte att det är en god idé för just dig att pröva. Om jag stapplar och faller, så betyder det inte att du behöver göra det.

Phui, vilken lång inledning, till saken: Jag har nu infriat det löfte jag gav mig själv i slutet av juli om att vara helnykter resten av år 2014. Nu är jag inte mera bunden av ett löfte och därmed fri att se framåt, in i det vidare livet. Hur tror jag att det kommer att se ut? kommer jag att pröva på alkohol? Kommer det att finnas vin på bordet till nyårsmiddagen?

Jo, jag kommer att pröva på hur jag klarar av alkoholen nu. Nej jag kommer inte att dricka vin idag. Jag har faktiskt ingen aning om när jag kommer att dricka något första gången. Vi har en överenskommelse med Sophie (min fru), om att inte tillsvidare dricka alkohol hemma, även om hemmet inte mera är helt a-fritt, då någon vinflaska dök upp här under julfirandet. Jag har inte ett särskilt aktivt socialt liv och går sällan på fest. Jag har ingen lust att springa iväg till krogen och "pröva". Så då januari är lågperiod för både fester och resor, ser det till och med sannolikt ut att jag förblir helnykter i en månad till, men det får tiden utvisa. Om någon ber ut mig på en öl i morgon, kanske jag tackar ja.

Mitt mål är alltså att kunna övergå till ett måttligt socialt drickande, men jag är fullt beredd på att det kanske inte lyckas. I så fall hoppas jag att jag märker det tillräckligt snabbt, så att jag kan återgå till helnykterhet före några problem hinner uppstå, men jag är nog medveten om att jag tar en risk. Min viktigaste styrka är den gångna hösten och vetskapen om att jag kan klara mig och trivas med ett liv utan alkohol. Den hösten har jag dokumenterad här på forumet och jag vill ännu en gång tacka er alla som var med och gjorde min resa så lyckad.

Stingo

_______
*Dagboken från "min resa", eller hur jag bröt med det dagliga drickandet och höll en helvit höst, hittar du här:
https://alkoholhjalpen.se/node/7582

Stingo

Har ingen erfarenhet av jetski, men med motorbåt kan det vara livsfarligt om man trillar i och båten börjar åka runt en. I värsta fall kan man inte ta sig ur cirkeln och får försöka simma där tills bensinen tar slut, många har drunknat där inne eller blivit träffade av båten. Bl.a. därför finns det ett snöre på alla snurror, som man skall fästa i sig själv och som då omedelbart stoppar motorn i fall man faller i. Finns det inte ett likadant på jetskin?

Vändningen

Tror inte det fanns på jetskin faktiskt, men på vattenskotrar har jag sett det. Nu var det några år sedan jag åkte och jetskin var för övrigt riktigt svårt att köra... så fort man fegade på gasen i en sväng så var det dopp i plurret.

mod60

Jag känner precis så som du skriver om livet just nu, det är verkligt och jag upplever det. Jag är närvarande. Inte inne i mig själv bakfull och trött.
Det bästa med att vara nykter är kontakten med barnen och barnbarnet. Jag är med och delaktig. Jag orkar, är nyfiken och har tid att finnas där :)
Jag gillar också att man känner sig i bättre form även fysisk!!!!
mod60

LenaNyman

... var det himla skönt att du fick rätsida på det där jolledilemmat, Stingo. Hade inte känts komfortabelt att ha dig guppande nånstans bland Bottenvikens(?) vågor. Strax ska jag ut på min power walk. Ha det gott.

Stingo

I dag har jag varit nykter i ett år. Ja, jag säger nykter, fast jag under det andra halva året också druckit alkohol. Mängderna har varit så försvinnande små, klart mindre per månad än vad jag drack varenda dag förra sommarsemestern.

Det var tuffa tider i början, då Sophie hade skuffat till mig hårt och ur mörkret inom mig en gnista började växa till sig. En gnista, som sade att jag både behöver och kan sluta supa, inte främst för Sophies, mitt äktenskaps, eller ens barnens skull, utan för min egen skull. Jag tror det tog ungefär tre månader för den gnistan att växa till en insikt om att jag inte bara kan leva nyktert, jag kan trivas med att leva nyktert. En insikt om att ett nyktert liv är ett bra liv för mig!

Kalendern visar obönhörligt att jag är ett år äldre nu, men tittar jag inåt så är jag snarare minst fem år yngre. Jag har i jämn takt (och utan att banta) tappat över ett kg per nykter månad (och har bara fem kvar till vad som kallas normalvikt), jag har återfått mitt goda balanssinne och smidigheten i mina rörelser. Mina blodvärden har normaliserats. En lista på mera konkreta fysiska problem, som snabbt blev bättre hittar den som är intresserad här: https://alkoholhjalpen.se/comment/74729#comment-74729 . Också psykiskt har jag börjat hitta hem till mig själv, även om det varit en klart långsammare process. Mindfulnessen, som jag hittade till i slutet av våren, har varit en ovärderlig hjälp och under semestern har jag lyckats gräva fram mycket av det som fanns i mig före alkoholen började sudda ut mig. Kanske också lyckats bygga vidare mot det jag ännu kan bli...

Det här forumet har varit helt ovärderligt under året. Här har jag fått massor med stöd och kunnat känna gemenskap med så många andra resenärer. Jag har också fått uppleva att jag kunnat hjälpa, det är en helt otrolig känsla att från någon kommentar få läsa att jag kunnat vara ett stöd på vägen mot nykterheten. Nu känner jag ändå att det är dags för mig att gå vidare härifrån. Jag skrev för några dagar sedan om att det finns för mycket internet i mitt liv och nu när semestern snart är slut, så vill jag göra förändringar i hur jag använder min tid. En av de förändringarna är att min tid som aktiv här är över.

Ett stort tack till alla er som har stött mig. Till alla er som har låtit mig vara ett stöd. Till alla som har delat av sina liv, sina glädjeämnen och rädslor. Till alla som har lärt mig så mycket mera om hur det är att vara mänska. Jag önskar er all lycka och glädje på era respektive resor och lovar att då och då titta in och se hur ni har det, eller lämna en liten hälsning.

-Stingo-

LenaNyman

Bara så, helt enkelt. For now and always.

för allt du delat! Jag förstår till fullo att du reflekterar över hur du använder din tid, jag känner igen det och har gjort motsvarande val:) Hoppas ändå att du gör verklighet av löftet att lämna en hälsning nu och då, det kan vara avgörande för någon i början av vägen. Din tråd är av stort värde! Och.... Sist men inre minst: Stort Grattis till ditt år!
Tack! Allt det bästa till dig och dina nära & kära! / mt

PP

Förstår dina tankar och ditt beslut Även om jag inte skriver lika mycket som under mitt första år i nykterhet, så läser jag flera gånger i veckan.Dina trådar och funderingar har bidragit mycket här Stingo. Just nu är det ganska stor aktivitet på Forumet. Förra sommaren var det betydligt lugnare vill jag minnas. Även om alla nya funderingar och berättelser är lika aktuella som våra egna, så tror jag vi alla kommer till en punkt när vi läst "det mesta". Våra egna trådar innehåller våra berättelser om vår alldeles egna resa. Det är bra så, och forumet kommer fortsatt att bidra till att nya personer kommer att lyckas med den svåra uppgift det kan innebära att förändra sitt drickande. Du har visat att det är möjligt, samtidigt som du generöst delat med dig. Tack för det Stingo. Ser fram mot att du lämnar ett spår till och från!

Lev väl

PP

FataMorgana

kloka ord du har bidragit med här på forumet, Stingo. Stort tack för det. Förhoppningsvis kommer allt fler av oss att följa i dina fotspår när den tiden är inne. Önskar dig all lycka till. Tack och kram från FM <3

mod60

Jag blir lite tagen och väldigt rörd av att du "lämnar oss" men förstår dig på samma gång. :)

Du VET vad du betydde för mig i början och fortfarande gör för så många av oss. Det var du som skrev först i min tråd när jag osäker och ångestfylld började min resa och dina ord fick mig att kämpa, att orka och att bryta med alkoholen. Nu har jag varit nykter 7 månader och de har varit underbara.

TACK fina du för dina så träffande ord, ärliga och stärkande. Jag kommer genuint att sakna dem och dig.
Samtidigt så önskar jag dig fri tid och att du får göra det du vill. Inte lägga mycket tid här, för det tar tid det märker jag.
Jag klarar mig :)
kramar i massor skickar jag över vattnet till dig.... hoppas du kände dem nu:)
mod60

mod60

stort GRATTIS till ditt nyktra år..... :) Du är en förebild stingo!
kram igen
mod60

steglitsan

Som jag identifierat mig i ditt resonemang. Vi har tänkt lika i mycket kring hur vi ska ta oss an våra respektive resor och det har varit en stor stöttning för mig. Hos mig kommer du alltid vara en person som inför dig själv och här vågat gå den väg du varit övertygad om är rätt för dig. Sen är du också en aldrig sinande källa till kunskap om det mesta faktiskt.

Så glad för din skull Stingo. Du förtjänar det bästa, hoppas Sophie förstår det ;)

Ta hand om dig och en stor kram
SL

myrkotten

Jag har inte följt din resa, har dock läst många av dina inlägg i andras trådar. Jag tror detta forum bygger på vår medmänskliga välvilja. Att de som kommit längre i sin nykterhet kan inspirera och har kraften att hälsa nya välkomna. Forumet sköter sig självt genom att äldre medlemmar engagerar sig i nytillkomna. Jag vill också stämma in i kören och avtacka dig och önska dig allt gott. Respekt att du varit nykter i ett år samt att du berättar att din aktiva period på forumet är över så man slipper undra vad som hände sen, det finns alltför många frågetecken ibland. Respekt att du inte skapar ytterligare ? ? ? Lev väl och sprid din kunskap till andra som behöver den, kram Myrkotten

Ett år! Härligt Stingo! Så fint jobbat! Det måste kännas väldigt bra. Jag är så glad för din skull! :-D

Förstår att du vill använda tiden på annat sätt fram över. Jag skriver ju inte heller lika mycket längre, men hänger här mer eller mindre i perioder.

Jag skulle också vilja ställa mig i raden av alla som vill tacka dig för din (mer aktiva) tid på forumet. Du har tillfört så mycket klokskap och bra tänk. Det har varit både spännande och en fröjd att få följa dig. Tack också för alla goda kommentarer som du har lämnat i min tråd och för alla de gånger jag fått dela mina funderingar med dig.

Jag hoppas nu att allt går som du vill och att du har en härlig framtid framför dig. Jag hoppas också att du & Sophie ska få finna tid och ro och ha det bra tillsammans.

Stor varm kram / M

Stingo

Tack för alla era varma hälsningar. De berör och värmer.

Visst har jag saknat er alla, era berättelser, funderingar och gemenskapen här. Men samtidigt är jag övertygad om att det varit rätt för mig att dra mig tillbaka härifrån. Först nu har jag kunnat släppa de dagliga tankarna på alkohol. Att vara här för ju automatiskt tankarna ditåt. I stället har jag kanske dykt lite väl djupt i mindfulnessen, men det är i alla fall något nytt och i grunden positivt.

Livet löper mao vidare ungefär som tidigare.

Vändningen

Såg inte att du lämnat, men jag förstår dig. Tack för ditt bidrag här, du kändes som en varm och reko människa. All fortsatt lycka till dig Stigge!