Som många andra här så dricker jag inte "för ofta", men däremot så kan jag inte sluta när jag väl börjat. Jag dricker helt enkelt så länge det finns alkohol. Om jag köpt hem en flaska vin så känner jag ångest när jag ser att den snart är slut och vet att jag inte har mer alkohol hemma.
Jag tycker om att dricka vin. Tycker om att gå ut och äta och ta ett par glas och de gånger jag lyckas göra det så får jag ofta underbara kvällar.
Jag har gjort så mycket dumt på fyllan. Varit otrevlig, osmaklig, blivit omhändertagen och allmänt bara skämt ut mig. Dejter har slutat höra av sig ibland och jag har då förstått att jag varit väldigt osmaklig. Själv minns jag aldrig vad jag gjort och skäms för mycket för att fråga. Jag sticker bara huvudet i sanden istället. Det känns som att jag nu hunnit skämma ut mig inför precis alla i min omgivning. Det finns inga kvar som inte sett mig redlös och pinsam.
När jag är nykter är jag rationell, snäll och glad, så jag förstår inte riktigt själv hur kontrasten kan bli så pass stor.
Jag försöker ofta lova mig själv att nästa gång blir det bara 2 glas vin, sen vaknar jag på morgonen med kläderna på och undrar hur jag kom hem och är livrädd för att kolla min telefon.
Jag vet inte vad jag söker här. Kanske behöver jag mest få ur mig detta inför människor som förstår. Få "säga" detta högt.

Karin01

På fredag har jag tre veckor utan bläckor.
Jag känner dock av det där vi diskuterade, att tiden mellan de dagar jag "får" dricka blir transportsträckor. Jag längtar fram till dagarna då jag har något inplanerat eller vet att det kommer en fredag då jag kan dricka vin hemma.
Jag behöver nog tänka om och fortfarande ha ett maxtak på antal dagar jag får dricka, men verkligen inte göra så att det är ristat i sten utan också smyga in lite vita veckor.
Imorse när jag gick till jobbet slog någon form av ångest till. Alla människor jag skämt ut mig inför, allt pinsamt jag gjort som jag mår illa av, allt bara spelades upp i en rasande fart. Sen försökte jag tänka att hey, jag har kommit till insikt, jag försöker ändra mig, jag har inte skämt ut mig på tre veckor och det, det är väl ändå något.

aldrigsnyggt

Känner igen det där med ångestminnen som helt plötsligt sköljer över en. Där gäller det, precis som du säger, att försöka gå vidare och fokusera på det positiva i att ha kommit till nån sorts insikt. Inget kan göras ogjort och det är ok att göra misstag. Det viktiga är att försöka lära sig nåt och minimera risken för att händer igen. Alkoholen är en stooor riskfaktor för mig även om jag är rätt bra på att begå misstag även nykter ?

Imponerande om du fixar att smyga in vita veckor i perioder där du egentligen "får" dricka. Jag hade då rakt inte klarat det. Men att du nu fixat 3 veckor utan dyngbläcka visar nog att du är av annan kaliber eller i ett annat stadie jämfört med mig.

Ha en fin dag!!

Linnea Lieto

Tack Karin som frågar. Har varit en tid av drickande som kulminerade i att jag hamnade i en fyllecell. Varit nykter i två dagar nu och bokat läkartid hos en alkoholläkare. Kände mig riktigt eländig och skämdes när jag vaknade i cellen. Dock får väl vara tacksam för att de plockade in mig. Nu väntar otåligt att få träffa läkaren och har bestämt mig att vara nykter till dess. 14 dagars väntan. Kram.

Karin01

Där har jag också vaknat. Jag lider med dig men är glad att inget annat hände.
Stark du är som bokade tid. Kram!

Linnea Lieto

I dag har känts helt ok att inte dricka. Det får vara sista besöket i den sortens inrättning för mig. Tycker det borde finnas tillnyktrings enheter inom vården istället för att sjuka människor måste känna sig som kriminella. Men det är klart mycket bättre att jag hamnade där istället för att råka ut för något värre. Många kramar och en härlig nykter god natt till dig Karin och alla andra.

Tiger

Stor kram! Din livs resa börjar nu! Du har tagit det första steget det viktigaste att du inser själv att du har problem och vill ha hjälp!!

Karin01

Jag var på en middag igår och hade bestämt innan att jag skulle dricka. Jag hade också kommit överens om att jag skulle få skjuts hem nästan direkt efter middagen så jag visste att det inte skulle kunna spåra ur.
Det gjorde det inte heller utan jag kände att jag hade kontrollen. Efter middagen så plockades det dock fram en likör och några i sällskapet skulle prova den. Jag frågade om jag också kunde prova den och när alla fyllde på sina glas med vin så frågade jag om jag kunde ta påfyllning av likören istället. Efter detta tackade jag för en härlig kväll och åkte hem medan alla förutom jag och min vän som körde stannade kvar.
Idag har jag ångest. Ångest över att jag frågade om jag fick ta av likören och ångest över att det känns som att jag drack den så snabbt. Jag har svårt att hitta en logik till denna ångest då min ångest brukar bestå av att jag inte minns hur jag kom hem, att jag inte vågar titta på min mobil eller att jag inte ens vaknar hemma. Ligger alltså kvar i sängen och skäms över något jag själv inte förstår.

Hej Karin 01, tror inte det är händelsen med likören som satte igång ångesten. Utan alkoholen i sig. A är ju ångestframkallande och hjärnan spelar en små spratt om varför vi mår SI el så.

Helle

Åh vad härligt att jag hittat detta forum ..
Känner mig så ledsen och desperat, maktlös inför det faktum att jag är besatt av alkohol ..
Har tidigare besökt AA regelbundet och lyckades hålla mig nykter en längre tid.
Nu är jag mammaledig och kan inte ta mig till möten.
Känner att hela mitt liv är en lögn. Mina anhöriga är medvetna om mina alkoholproblem .. Nu har jag börjat smyga med mitt drickande. Dricker dock inte varje dag men när jag väl dricker börjar jag tidigt för att sedan dricka hela dagen.
Jag vill verkligen inte dricka men kan inte styra det längre.
Tänker att det kan vara bra att få stöd här..
Hjälp hjälp

Karin01

Härligt att du vänt dig hit och letar en förändring.
Hur mår du idag?

Helle

Lite skakig efter tre dagars drickande ..
Ledsen och ångestfull. Faaan, jag vill ju inte dricka.
Jag måste hitta människor där jag känner att jag kan vara 100% ärlig.
Känner mig som en stor jävla lögn.
Jag är tyvärr inte den perfekta tjejen som många tycks tro. Jag är en stor lögn hela jag och jag hatar mig själv. Största egot som älskar att tycka synd om mig själv.

Karin01

Jag tycker att du verkar vara fin och reflekterande och jag är säker på att det inte finns några skäl att känna hat mot dig själv.

Första_steget_

Hej,
Hoppas allt är bra!

Jag är ny här, kom precis, första dagen nykter..
Får börja nånstans :)

Första_steget_

Hej,
Helt sjukt..
Jag är likadan :/

Första dagen nykter och första dagen här, helt skev i skallen av en veckas ledighet med karatefylla varje dag :(

De slut, vill inte mer

Helle

Tack för stöd. Nu ska jag ta en lång promenad..
Har en tuff tid framför mig.. Vågar dock ej lita på mig själv längre. Har lovat mig själv så många gånger.
Därför tar jag hjälp av er, mina likasinnade.
17 oktober 2016,, mitt nya nyktra liv.
Kram

Helle

Tack!
Måste känna tillit,,
Vill ju inte förstöra mitt liv. Har så mycket att kämpa för.❤️