dricker jag för mycket

Lysistrate

Hej på er, ny här, hoppar in lite här och var i olika diskussioner.

Har alltid försökt putta bort "Herr Alkohol" som viskar: jo men du kan dricka lite, bara på firmafesten ...premiärens efterfest....... middagen med den och den.........

Nu har jag satt honom i rampljuset, sitt här på min scen, ta upp min tid, får jag se på dig i hela din skepnad.

Jag ska inte jaga bort dig längre, spjärna emot dörren när du knackar på för då får du störst plats på min hjärnscen!!

KOM IN, VÄLKOMMEN, DU FÅR VARA MED!!

Men sätt dig på en stol med värdighet och låt även alla andra få plats på min hjärnscen.

Hej "Meditation", det var längesen vi sågs,
"Dansa med barnen i köket", var har du varit?
"Gänget Träna", jag kommer bara mina vrickade vrister läker så kommer jag
"Fru Krav" kan du sätta dig brevid "Herr Alkohol" och bara vara tyst ett tag!!

Nu ska jag bjuda in den jag är mest rädd för:

"Lilla fröken Jag släpper allt, låter någon annan ta över ansvaret för": jobb, barn, trädgård, teatern, huset, lånen, vingården, olivlundarna, konflikterna på jobbet, att barnen spelar för mycke dataspel, att de äter dåligt, ser för mycket på italiensk TV skit, att jag förstör deras liv med mitt drickande o hela min existens, jag borde de o de o de o de o de o de och bara lägger mig ner på sängen, klappar mig på kinden och säga du duger och gör så gott du kan och det räcker"

Lysistrate

måne

gomorron godingar,gubbs o kvinns
så gött gött
att ni finns
tack för alla svar
jo,jag förstår nog ungefär hur du menar Victoria
svårt att få ner känslor i text ibland
men att ni har ett förhållande mellan dessa tillfällen
klart jag förstår det
det finns ju så många sidor av allt
det vet väl vi alla här om någon
schitzo,har jag i alla fall känt mig många ggr
vem är jag,vad händer,vem styr över detta
varför?
lär känna livet o mig själv mer för var dag
o är oändligt glad över min övertygelse om att vi inte är ensamma
i detta universum,bara en liten sårbar del i hela alltet
o andligheten känns mig trygg
all detta inom
o runt mig
en oförklarlig känsla
som gror
som i mitt innersta bor
en varm trygg känsla
att luta sig tillbaka på
flumflum,,,,
u know me,,

jaja
Pia
skulle gett alla pengar jag har för att få se dig som Ph
men moppen,häääärliga duuuu
pervo,hihi
men härligt galen du verkar
jjag får väl ta ett högt fiss då ,som pernilla W
jag lovar.det lär höras genom skogarna bort till dig
ska vi träffas o showa lite kanske?
"kärleken är större när vi är tillsammans,,,"
gulle dej,,
lysistrate lycka fenix adde
hoppas allt är väl med er,,
jag åker till turket ikväll
o vill göra denna resa till ett vackert minne
främst för mina barn,,,,bada ,,sola
äta massor av glass
kraaaama dem
o bara vara
bli lite brun i glåmigt ansikte
lite sol i sinnet
o jag ska sakna er i minnet
love u alla
kram
Måne
kanske hinner skriva en gång till

Lysistrate!
unna mig att vara nykter,,,vackert,,
jag är med

måne

välkommen Lysistrate
skrattar jag också
fast med en allvarsam ton
oändliga krav
hugger oss i bitar
måste vakna o se förbi allt
finnas till
för mig o mina barn
låta dammråttorna få dansa själva ett tag
medan jag gärna också tar en svängom med kidsen
ja,den minsta i alla fall
den äldsta får en dag på stan med mig
o mellansorken o jag läser läxor,mysigt om vi får va ifred
o jag ska försöka ge maken en extra puss
o mig själv lite egentid,,
mycket att hinna med
men allt går inte att leva upp till

så,du gör rätt
att klappa dig själv på kinden
o ja! vi duger precis som vi är
just precis så
kram Måne

victoria

Jodå Måne, det är ganska bra med mig. Varför det inte är helt bra är väll det här med jobbfrågan. Har ju sagt upp mig och slutar på torsdag, men vet inte alls vad jag vill göra. Ska iallafall åka bort några veckor, kanske blir kvar hela oktober. Det är tänkt som ett litet miljöombyte samtidigt som jag ska gå en kurs jag planerat sedan länge.
Har en del kval vad gäller mitt äktenskap, du vet som jag skrivit förrut. Klarar inte av min mans alkoholproblematik, har nog med min egen : S Han dricker inte lika ofta längre, men det hjälper inte då han måste dricka för mycket så fort jag inte agerar partybroms.
Vet i tusan hur jag ska hantera detta. I söndags, efter grabb-lördag, ville jag bara packa och dra. Vi får se...jag reser ensam. och det kan nog vara bra för oss båda.
By the way...tack för att du frågar...: )

Kvinna-mamma46

Puss puss på dig oxå lilla Måne!

Starkt gjort av dig, Viktoria, att stå pall trots både jobbig jobb-sits och med mannen.

Ja, vardagen är då inte lätt att pussla ihop när man är mitt uppe i barn och jobb tid. Man ska räcka till för så många så mycket, varje dag. Nu när jag (usch vad jag känner mig gammal. ) ser tillbaka så är jag inte ett dugg stolt över att jag hade ett välstädat hem, var duktig på jobbet, var smal och såg ung ut, hade många vänner och var ofta på fest. Nej, det är alla de ggr med kvalitetstid med ungarna,,, när de badade i havet, var i skogen, bakade pepparkakor, läste sagor, tittade tillsammans på bolibumpa och senare på Tre kronor och Vänner och fiender... alltid med milkshake och chokladbollar eller något annat hemlagat gott till.

Lätt att vara efterklok... men skulle jag leva om mitt liv så skulle jag ha tagit det mkt lugnare, med allt. O definitivt aldrig öppnat en vinflaska en vardagskväll... kommer så väl ihåg när jag gjorde det första gången. En annan sjuksköterska berättade att hon drack minsann vin mitt i veckan eftersom vi jobbar så många helger... o dum som ett nöt tyckte jag det var en jättebra ide`. Not!

Kram till er!

Lysistrate

TACK för era ord!
Har precis kommt hem från jobbet, idag är det fredag för mig, sitter med en kopp te istället för ett glas vin.

Skönt, i vanliga fall hade jag passerat mina 5 mil från jobbet i bilen med att gå igenom arbetsdagen med ett sug efter alkohol, (det är ju fredag även om så bara 20 min till) och med en underton av jobbiga känslor. Denna fredagskväll grät jag istället i bilen över en vän som inte kontaktar mig längre och en dålig relation med min bror. Känner mig lättad och jag behövde inget vin att trösta mig med utan en varm kopp te.

Ett litet steg att orka med mitt liv.

Kramar till er och allt mod i världen till dig Victoria!

måne

gomorron vänner
strongt Lysistrate
att trots lessenhet,inte döva det med alkohol,så lätt att få försvinna in i dimman för en stund
men sen vakna dan efter,o se världen genom ett otäckt klart sken
tillbaka till verkligheten,hård o kall känns allt ,när man fallit för flaskan,huvet spränger
ångesten kväver en o man vill bara dö en smula,,,
usch,,,,
bra att få gråta ut,ordentligt o på riktigt
utan alkohol som dämpar o förstärker om vartannat
jag har lätt att gråta,o det är skönt att få släppa känslorna som kommer,,

drack varmt te själv,igår,en nykter bra kväll,ingefärste med honung,min favorit,,
lugnande o värmande
"ett litets teg att orka med mitt liv"
jag hänger på,just så,bara ett litet steg i taget,kompis,,

Victoria,hoppas dina veckor ger dig andningsrum,o tid för att bearbeta hur du vill ha det
nyfiken på vilken kurs du ska gå,hur ska du bo?
svårt att ha en man med samma problem,vet inte om jag själv skulle klarat det,man har ju så otroligt mycket jobb med sig själv som det är,,men det är väl så,det måste bara gå,,,
respekterar din man din nykterhet,,förstår han sitt eget problem?
oj,vad frågor
du behöver inte svara om du inte vill
kämpakramar,,

Pia,tack för svar,oj,ja så många ggr man tyckt man var värd att dricka i veckorna
eftersom man jobbar varannan helg o kvällar
var väl inget konstigt,,eller?!
till slut blev det ju varje kväll innan ledig dag
o jobbade man kväll så kunde maN ju dricka också,hujedamej
en ny dag idag,ska jobba ikväll,men är klar o fin i knoppen
höstkänslor som gror i kroppen
likt höstens färger
skiftar i ton
är mitt inre lite upp o ner
men börjar på läget få fason
känner mig lite närmare ljuset
för var nykter dag
känner att jag börjar hitta tillbaka
till det som verkligen är jag
sorg,vemod ,glädje o lycka
en salig blandning av känslor
men alla behövs
o jag kan tycka
att livet gottpåse måste rymma dem alla
plus lite andlighet
det viktigaste för mig
som ni vet
oj,nu måste jag skjutsa tösen till bussen
härliga ni
ha en bra dag
det ska jag försöka att ha
carpe diem
Måne

victoria

respekterar din man din nykterhet,,förstår han sitt eget problem?

På A svarar jag vet inte, på B svarar jag nej...

Jag tolkar det inte som repekt att han blev märkbart berusad på min systers bröllop för 2 veckor sedan, och gjorde bort sig. Den ende som blev det dessutom - vi var bara närmaste familjen. Dessutom nu ihelgen då, då han fortfarande var full då han klev upp på förmiddagen, hans fylla har liksom slutat gå över, och han vaknar då full om han kommit hem 2-3 på natten, för att sedan framåt dagen ligga bakis och stum på soffan. HATAR!
Han säger att han tycker jag varit duktig som varit nykter så länge (om jag frågar vill säga), men jag kan höra att han tycker jag överdriver, det är det bekvämaste för honom för då, med hänvisning till fråga B, behöver han inte se sitt eget alkoholproblem. Han säger att han vet att det blir något glas för mycket ibland FÖR ATT HAN VÄLJER DET, men att han inte har något problem att inte dricka om han bara vill. Du kanske känner igen snacket...
Nä, det känns som om han är ganska fast i sin förnekelse, och trivs där. Frågan är väll om jag ska låta honom trivas på ensam, eller tro på en framtida förändring.
Jobbfrågan löser sig nog, det är mest en frustration över att inte veta vad jag "vill bli då jag blir stor" tror jag : )

victoria

Pia, jag förmedlar ofta dina fakta kring vad alkoholen gör med vår hjärna, det verkar han lyssna på iallafall med ett halvt öra.
Men du, jag undrar om du har någon aning om vad det är som gör att han tar så lång tid på sig att bli nykter? Ingen annan jag känner är fortfarande full kl 12 på dagen EFTER en fest, då man kommit hem vi kanske 02-tiden. Hur är det möjligt?? Han hör också till dem (precis som jag på slutet) som det märks på efter första ölen. Detta har jag förstått är ett alkis-tecken?? Sant?
Jag skulle behöva lite argument, för fakta verkar som sagt intressantare än vad jag känner (tragiskt, nu när jag skriver det själv)
Kram

Fenix

Hej Victoria!
Spontant tänker jag bara att han kanske dricker mer än vad du ser vid dessa tillfällen. Vräker han i sig till exempel starksprit efter och före? Bara en tanke.
Ja, jösses att ha en sådan partner. Min fru har ett liv vid sidan av vårt gemensamma, så därför kan vi vara nyktra ihop vilket är till stor hjälp för mig. Vore inte kul om hon skulle dricka en massa när jag inte gör det.
Kram
/Fenix

Lysistrate

Nu fick Du mig att le Victoria mitt allt det jobbiga.

Var det Vi i femman som de svarade " på A svarar vi etc? Jag fick en resa gratis till barndommen!

Du är verkligen en fantasisk människa som klarar av att inte dricka med denna relation!!!

Ta väl hand om dig, klapp på kinden! Måste iväg och hämta min lille prins som slutar skolan nu! Kram till alla Kämpar!!!!! Lysistrate

Lysistrate

Har ätit lunch på terassen, solen strålar in mellan fikonlöven, det doftar sött i hela trädgården av fikon ( som jag borde plocka o göra marmelad på men som jag låter ligga och mögla )

Jag äter mina egna druvor från vingården. Som tur var blev det inget vin i år, vildsvinen åt upp hälften och hälfen möglade så det blev bara lite kvar som vi nu äter upp.

När jag sitter där och njuter kommer Herr Alkohol och sätter sig till bords, han säger: Synd att du inte ska få njuta mer av ett gott glas vin....... först vänder jag mig bort som om han inte finns sen ändrar jag mig, ser honom i ögonen och säger: visst är det trist och det är verkligen synd om mig att jag inte är kapabel att ta mig ETT glas vin men den njutningen som det glaset ger mig förintas av all ångest, dåligt samnete osv.osv.osv så jag vill vara utan och nu tycker jag att du ska lämna mitt bord. Han bockar och går sin väg. Där fick du din jvl!

Att leva i ett land där alkoholen är ständigt närvarande men där de flesta ser det som livets salt, en nypa varje dag, har sina för och nackdelar.

Jag tror jag det skulle tagit längre tid för mig att upptäcka att jag faktiskt hade ett problem om jag hade bott i Sverige, hos er är det ju helt ok att vara full, det är det INTE här.Det var bara jag som blev det på alla middagarna!

Att säga att man inte dricker här är inget problem eftersom man inte provocerar någon med att vara nykter, i Sverige är man en levande bomb om man är nykter som stör balansen.

Det negativa är att det finns tillgång till alkohol överallt.

Jag sänder all SOL till ER!

Lysistrate

victoria

Det här med att man är som en levande bomb som nykter stämmer nog där det dricks mycket överlag. Har nu, efter 7 månaders nykterhet, sett att det finns gott om människor som inte alls dricker sig berusade var och varannan helg, eller som överhuvudtaget ite brukar dricka sig berusade. Befriande sällskap för mig, fast tidigare har jag nog inte ens velat låtsas om att det fanns ett annat sätt. Jag har valt att existera i sammanhang där mitt eget mönster blir "normalt".

Lysistrate

Ja alla drömde om att få va me i Vi i 5 eller komma fram till upp till 13!

Jag var 23 när jag flyttade utomlands, gänget som jag umgicks med runt 17-18 hade en slogan när vi åkte på skidresa till fjällen: "Full före Norrtull", tur att man bodde söder om stan!

Sen umgicks jag i teaterkretsar där alkoholen var ett självklart inslag. Hemma var man FEL om man sa/säger nej till alkohol.

Min Pappa blir oerhört provoserad av att jag säger nej, ( han har stora alkoholproblem, men han anser sig vara en stor konsument ej en alkis för han dricker inte för att han är nere utan för att det är FEST) det är "fest" varje kväll hemma i hans lägenhet, tycker han i alla fall.

Så inser jag precis som du Victoria att det finns massor av människor som inte dricker (av min far klassade som jvl nykterister= tråkmonsar) Tänk att man har gjort drickandet till en aktivitet, fn vad mycket man har missat! Provokationen ligger i att man inte vill vara ensam om att vara en suput!

Nu ska jag åka o bada i varma källor istället för att sitta o vänta på att få ta mig ett glas.

Häpp Lysitrate

victoria

Och tänk Lysistrate, på de snygga lyckostar som fick vara månadens läsar-omslags-tjej i Starlet! Alltså den lilla "pocket-varianten" innan den blev i a4 storlek. Så himla lyckade med levis-rumpa och kornblå mascara från Jane Helen under den perfekta Hemanenten. Suck...

Mamma Mu

Victoria,

Visst är det underbart när man inser att det finns massor med människor som inte dricker i veckorna, som inte ens tycker att man måste dricka när det är helg! Jag har, precis som du, förstått detta efter att i många år tyckt att man är konstig om man inte vill dricka vin när det är helg.

Och det är så skönt att inse det, att det finns människor som faktiskt har andra intressen än att titta långt ner i flaskan en lördagskväll. Jag ser stora möjligheter att hitta nya vänner när jag ser på det med nya ögon.
Jag har också valt mitt umgänge förut.. har valt människor som gillar att dricka alkohol (mer eller mindre) för att jag ska kunna "vara mig själv".

Jag känner en sån frihetskänsla när jag inser att jag faktiskt skulle kunna åka och träna en lördagskväll (eller vilken kväll som helst egentligen), eller ta bilen och åka någonstans eller göra något annat som kräver nykterhet.

Ett nytt liv - utan alkohol - det är vi alla värda! :)