Jag är tillbaka här igen efter ett längre uppehåll. I somras gick jag under namnet Lilja och nu har jag lagt till-12, för att markera året jag blev nykterist(min förhoppning alltså)
Känner igen en del namn som viktoria, mulletant m fl och det känns gott!

Jag har inte lyckats bli nykter och kämpar med en känsla av meningslöshet.Ligger på cirka 2 gånger i veckan men har vid flera tillfällen tagit bilen efter en dryg flaska vin.
Igår kämpade jag en timme för att INTE gå in på systemet. Grät i bilen och till slut gav jag upp. Åt varken lunch eller middag, bara drack. Tog sen bilen för att köpa mer,fick blackout några timmer, ramlade ur stolen och fick krypa in till sängen.Den ångest jag vaknade med vid 4 var inte nådig..

Jag är förtvivlad över detta!Om jag bara orkar åker jag till AA ikväll.
Det går "bra" ibland att dricka och andra gånger blir det bara tok.Jag skäms så fruktansvärt och mitt psyke har blivit så labilt.

Men som han Berra skrev i somras då jag klarade en hel månad och sen tog återfall: "du är nykter idag?"

Ja, jag är nykter idag...

vet inte om jag är alkoholist eller ej och det är ointressant egentligen. Vad jag VET är att jag har ett alkoholproblem som jag vill bli frisk ifrån. Hjälp mig snälla!
Lilja

i samma sits Lilja-12 ! Känn dig absolut inte obekväm att messa " nån nästan obekant " jag tycker absolut det är ett frikshetstecken att du gör det. Vi är inte obekanta med varandra och vår sjukdom, vi är alla så lika och vi som lämnar ut våra tekefonnummer till " nån nästan obekant " är bara glada om vi kan få ge tillbaka lite av det vi fått. På det sättet växer både du och jag i vår nykterhet.

Tjata du på "di gamle" som finns i din närhet :-))

hemasch

Att öppna upp och ta emot det stöd som finns från andra människor tror jag verkligen är A och O. På alla de AA möten jag har varit, är det aldrig någon som inte har välkomnat, kramat om, stöttat och sagt RING! "Pick up the phone instead of a drink", vad det någon som sa häromdagen. Klokt!

Stigsdotter

satt här och var ledsen i min ensamhet, snurrade runt på forumet och stötte på detta inlägg från dig till mig där jag inte hade hittat det tidigare. Tack för stödet Lilja, vad glad jag blev att hitta detta inlägg!!! jag skall tänka på ditt råd att ta hjälp från andra människor. För nog har jag fattat det redan, jag klarar inte det ensam. Samtidigt känner jag mig lite kluven just till detta, att förvänta sig hjälpen från någon annan istället för innifrån mig själv.

Som en läkare sa till mig, där finns så många missbrukare som valsar runt inom vården, de har fått alla verktyg men inser inte att de själva måste använda sig av dem, det kommer inte lösa sig av sig självt, man måste anstränga sig för att någonting skall hända. Jag tänker att AA är mitt sista halmstrå, jag har annars alla verktyg som behövs men jag klarar inte av att själv lyfta dem och använda mig av dem, Kanske att jag slänger iväg ett SMS nästa gång till någon då. Jag är bara så rädd att störa, särskilt någon som glömt bort hur det var...

Uppdatering: slängde iväg ett mess till en tjej jag träffat på den alkoholmottagning jag gick på tidigare, kändes jättebra att få svar och vi kan stötta varandra lite!

Lilja-12

Jag slås igen och igen av kraften i detta forum!

Att ibland skriver flera personer i princip samma sak men med andra formuleringar och med sin egen speciella touch på det, och alltid något från de egna, personliga erfarenheterna. Det är så stärkande!

Tänker när jag dippat mentalt här och fått flera heja-rop från olika, andemeningen densamma men just KRAFTEN i att FLERA skriver samma sak, men utifrån SITT perspektiv, har gjort att jag känt mig BUREN genom svårigheterna.
Det har varit SÅN hjälp för mig för SÅ många människor kan inte ha fel!!

ADDE! Även jag skrivit något som du själv tycker och tänker är det så viktigt (för mig) att du ändå skriver ner DITT synsätt och pepp. Vi må tycka lika men vi ÄR inte lika!
För mig är det SÅN KRAFT att känna flera människors engagemang och du har ju en "gedigen " bakgrund och vi behöver din kunskap!

Nyktra helgkramar till alla-
and be careful out there..

Lilja

Lilja-12

Så upplyftande det är att läsa om alla kämpar som upplevt en nykter fredag!

Så glad jag blir av inläggen! Inte att man inte "får" ramla, utan mer att kunna dela glädjen att inte se tv.n i en dimma eller knappt få av sig kläderna på grund av finmotoriken!

det är så skönt se sina egna reflektioner på pränt av andra; hur folk vandrar med sina systemkassar på fredagen och man känner "gör så ni, jag gör det INTE!"

Nykter en månad men ändå! Senast igår, ytterligare en påminnelse om senaste vändan och vad jag ställt till med! Idiotiska telefonsamtal och mess som gjort folk helt förvirrade..

När jag satt på middag hos vän igår började jag tänka hur mitt drickande har påverkat mitt psyke och mina handlingar, i nyktert tillstånd, eftersom allt egentligen bara varit en transportsträcka till NÄSTA gång jag får öppna vinflaskan.
Då blev jag rädd över att jag blivit en konstig person, kanske med psykiska egendomligheter; lite folkskygg, ombytlig, oberäknelig..

Såg mig själv i ljuset av den familj jag kommer ifrån med missbruk, hur jag där fick utveckla ett medberoende för att överleva, sen mitt äktenskap som var väldigt slitsamt, och sen när mitt EGET drickande tilltog..Blev ledsen och tänkte jag kanske är förstörd för livet!
SÅ många år av icke-friskt liv!
Nu vill jag vara "vanlig" och då slår det mig att jag känner mig udda och med ett alkoholproblem.

Det kändes så tråkigt..Jag vill vara som andra..

Men som pianomannen skrev så bra, man får kontakt med känslor man flytt ifrån då man slutar dricka..kanske är det det?Och det är rätt kämpigt..

Men att vakna utan bakfylla och känna att nervsystemet är I BALANS, jisses, vilken känsla!

Kram till er alla ute där!
Nu kör vi vidare!
Lilja

kalla

Men du är ju som andra, du är ju som oss :-) Visst är det kämpigt när känslorna väller fram som lavin och man är van att fly. Men jag lovar dig att tillslut så kommer dom mer som en liten bäck istället för ett vattenfall. Jag får ofta tänka på att det är bara nu och framåt jag kan förändra, det andra kan jag bara ta lärdom av.
Men nu tar vi ett steg till och ser framåt// Kram Kalla

Lilja-12

Javisst är man som alla andra, du har rätt. Tror att vad jag menade mer var att jag ibland vill vara en Lilja som aldrig druckit för mycket och inte har några alkoholproblem..

Det låter trösterikt att känslorna avklingar..och att man aldrig kan förändra "igår", bara påverka idag och imorgon.

Hur mycket jag än gjort bort mig har jag nu varit nykter en månad och gjort många saker för att bli frisk.

Och som du skriver; vänja sig vid att inte FLY känslorna utan bara acceptera, för dom går över efter ett tag..Tack!

kramar!

Lilja-12

Din fråga är både lätt och svår.Beror på hur mycket du dricker och hur ofta och hur länge du druckit.

Skriv lite mer så kan vi prata vidare.

Välkommen!
Lilja

Lilja-12

Jag läser här varje dag och begrundar; Annelie60, kalla, underisen, nisse-1, adde, ännuenvindåre med flera med flera.
Härliga hejarop under allas kamp med den förb-e flaskan!

Jag började alltså min tråd för 6 veckor sen med hur blir man nykter.

Tycker nu jag fått många svar på HUR man blir nykter..
1) man fattar ett beslut om att alkoholen börjar förstöra hela ens liv och känslosystem och den fysiska hälsan

2) man vänder sig utåt för hjälp; forumet här, AA, alkoholterapeut

3) man erkänner för någon nära vän att vinet tar för stor plats och att man vill avhålla sig

4) man fattar bara beslutet i korta steg, kanske bara timme för timme, annars blir det för svårt, Inget "ska aldrig mer dricka" då är risken stor att falla

5) I andras berättelser (framförallt här på forum) inser man att man inte är så djäkla unik. Historierna är olika men förfallet är lika. Kampen, viljan att sluta, fallet tillbaka, dividerandet med sig själv.Det ger en stark känsla av gemenskap

6) Man kapitulerar inför alkoholen typ" kan jag inte hålla upp nu måste jag ta antabus eller nåt annat

Och jag har jobbat hårt i 6 veckor med att skaffa mig dessa redskap.

I helgen blev jag sjuk. Har försökt återhämta mig men känner mig helt vimsig idag. Svår Värk och hög feber har fått mig ur balans.

Idag känns det. Jag saknar flaskan. Känner mig ensam, trött och sliten.
BLev less av att bli så sjuk när jag ville se framemot hälsa och dessutom på nykter kaluv.

Men jag ser mig själv utifrån, att jag tycker lite synd om mig själv, lite självömkan typ "jadu lilla LIlja, du kämpar du gumman och nu blev det DETTA också, hur mycket ska du orka..."

Nästa mening kan gott bli "när allt känns så dåligt kan du lika gärna ta dig några glas vin, det för varken till eller från när grundkänslan är så kass nu..känns värken lite mindre"

Är det nån som känner igen sig??

Hur gör ni då för att avstå och inte ramla ner i självömkans träsk (=dricka) och ta ett återfall??

Några tips??

Kramar till er alla ute där!
And be careful...

/Lilja

kalla

Jag kör på det Adde skrev på min tråd H A L T ,skall vi se om jag kommer ihåg hungrig, arg,ledsen eller trött måste bli ett MVG. Mycket bra att pränta in i huvudet. Sen är det ju detta eviga krig med den lille f.n i huvudet, men man får inte låta honom vinna.

Och även om man en kort stund skulle må bättre, så skulle man ju ångra ihjäl sig dagen efter och det kan det ju inte vara värt,Kram Kalla

Lilja-12

Om jag dricker nu-imorgon eftermiddag, HUR stor ska inte ångesten vara, och att jag brutit 6 veckor..

HALT är bra!!

Tack!

Jag är klart LEDSEN och TRÖTT.

Nu ska jag dricka lite svart te..

Kramar i vårsolen!

att läsa era kommentarer ! Jag blir så glad över att läsa det !!

Jag har en vän som tagit ett herrejössesåterfall nu där hon gjort bort sig rätt skapligt (tycker hon, jag har absolut hört värre) men hennes berättelse om den ångest hon nu genomlider kryper under huden på mig och skrämmer mig. Jag lider med henne samtidigt som det ger mig en kraftig påminnelse om mina ångestdagar och de var inte roliga.

Dit vill inte jag tillbaka !!

Njut mina vänner av er nyvunna nykterhet och känn in dagen idag !!

Ps Äsch, ser ut som värsta moralgubben har skrivet men så var inte tanken :-) Det ligger så nära hjärtat nu så jag var tvungen att skriva ner det. Ibland tar känslorna över :-) Ds

Lilja-12

Du behöver inte vara rädd att du är mindre karl för det!

Tack för din påminnelse...ångesten över fyllegrejer..och jag vet ju...jag KAN inte hantera det längre utan det blir tokerier..

Ja, en svacka idag men NU njuter jag min nykterhet!

Tänk att sitta här full just nu och svamla,ringa några idiotiska samtal som jag sen inte minns och då är det det MINST pinsamma jag gör..

De där svackorna..de går ju över!!

TRÖTT? Ja
LEDSEN? Nej, jag har ju forumet!

TACK!!

Liljakramar!!

Stigsdotter

...själklart är det sktsynd om dig! och ALLT skulle bli så mycket bättre om du tog ett glas. Eller? Nej, det är den där lilla djävuen som talar. Jag kan själv inte påstå att jag slutat lyssna till honom men jag vet ändå med mig att jag blir lurad ;-)

Idag har jag skolkat från jobbet. Gick ut i trädgården och SLOGS av allt kvittrande och pirrande som höll på därute. Om man blundar så hör man vad mycket det är som händer därute - naturen, livet! Det är rätt häftigt faktiskt!

puss o kram från mig!

kalla

Vi behöver verkligen våran moralgubbe, jag säger det igen du är en mycket klok man Adde. Vi är så tacksamma att du vill komma med dina kloka råd, så fortsätt med det//Kalla

Annelie 60

men jag tar tacksamt emot alla tips som du får. HALT, var jättebra. Lilja, hjälper det lite om jag tycker att det är jättesynd om dig, det är verkligen gräsligt att må pyton med värk och feber. Känner du hur jag skickar krya på dig-tankar och en varm kram över cyberrymden? Jag hoppas du mår bättre i morgon!

Lilja-12

Tack annelie, stigsdotter, kalla,adde

Jodå, jag lyckades stå emot trots missmod och den gamla välbekanta känslan av "men är jag inte en enda dj-a loser ändå..."

Ofta börjar ett återfall med lessenhet, ensamhet, ilska och sen nån slags barnslig trotsighet, "jag tar väl ett glas vin om jag vill?? Är jag inte en FRI människa?"

Jo pyttsan sån't snack!! Det är ju FRI jag INTE är med vin!

Jag ser igenom mina egna argument och jag lyckades denna gång, vilket gör att jag denna morgon kan räkna "för 6 veckor sen vaknade jag och ville hoppa från balkongen,allt annat måste ju vara himmelskt i jämförelse?"

Och det ÄR det, även om kroppen fortfarande värker och jobbsituation "suger" men jag har mina känslor opåverkade av Queen Alcohol! Jäpp!!

Jag följer allt på forumet varje dag, även om jag själv just nu är ganska låg, men det är så gott att läsa hur resonemangen går!!

Och jag fascineras av en sak!

VI stöttar och hjälper och bryr oss om och TYCKER OM varann(?) Iallafall en känsla jag får!
Och vi möts HELT utan förutsättningar!
Detta är det mest jämlika, fantastiska man kan tänka sig! Kan det inte vara därför det ger sån hjälp?

Jag menar så här: Jag har inte den blekaste om vad nån egentligen jobbar med (mer än små fragment som nämns ibland), jag har inte den blekaste om hur någon ser ut,vilken utbildning någon har,vilken bil någon kör, Volvo V70 eller skruttig gammal skoda(inget ont om Skoda..), överviktig och plattfot eller atlet, om nån läspar och har 3 miljoner på banken eller om nån har en makalös utstrålning och är i skuld hos kronofogden.

Detta forum står bortom alla yttre attribut som samhällsklass, pengar, utseende, yrke, statusprylar!

Vi möts verkligen som människor, i en önskan att hjälpa varandra!!
Ser ni hur jag menar? (och spik nykter är jag också..)

Jag tänker att allt jag har är en önskan att sluta dricka och att sträcka mig ut efter hjälp. Människor som gör det här gör det HELT utan vetskap om vem jag är.Jag kanske är drottning Silvia (jo jäklar, speciellt när jag ramlar ur soffan och inte kommer upp igen..)
Nej men ni fattar andemeningen?

Jag tror det är därför detta forum varit en sån hjälp för här blir jag på INTET sätt bedömd utifrån några samhällsmönster om vilken medborgare jag skulle vara! Bor jag i en etage-våning eller i en etta med persiennerna på tre kvart? Det spelar ingen roll, vårt stöd för varandra sträcker sig bortom!

Fy fan så djävla fint!!

Jag tror det är därför jag blivit så stärkt! Allt jag gör är att genom det skrivna ordet försöka sträcka mig ut till andra människor och det LYCKAS! I förlängningen ger det en väldig boost för självkänslan. Är jag gapig och stöddig rensas jag automatiskt bort här, man får ingen hjälp helt enkelt, man måste våga visa vem man är, något vi alkoholister är livrädda för, tills vi blir Nyktra alkoholister, och då är vi OSLAGBARA!!

Ärligare och sannare människor än nyktra alkoholister får man leta efter! Varför? För dom har tittat ner i sin egen avgrund! Fattat ett beslut att nu är det nog med självbedrägeri.
Det ger en sån otrolig styrka!

Jag vill också vara där en dag men än klarar jag det inte!
Jag skulle gå i en självhjälpsgrupp förra veckan(ej AA) men när jag kommer dit får jag se en person jag känner igen! Livrädd blir jag och springer därifrån! Jag fixade det inte..

Jag menar, han mår ju som mig och skäms som mig men jag fixade inte att han skulle veta att JAG...

Men en dag kanske jag törs..

Håll i alla kämpar ute där!

Tillsammans är vi STARKA!!

Liljakramar

Annelie 60

så himla bra du sätter ord på precis som jag känner! Det är nästan så att jag blir lite religiös och vill bara avsluta med... Amen!