Jag är tillbaka här igen efter ett längre uppehåll. I somras gick jag under namnet Lilja och nu har jag lagt till-12, för att markera året jag blev nykterist(min förhoppning alltså)
Känner igen en del namn som viktoria, mulletant m fl och det känns gott!

Jag har inte lyckats bli nykter och kämpar med en känsla av meningslöshet.Ligger på cirka 2 gånger i veckan men har vid flera tillfällen tagit bilen efter en dryg flaska vin.
Igår kämpade jag en timme för att INTE gå in på systemet. Grät i bilen och till slut gav jag upp. Åt varken lunch eller middag, bara drack. Tog sen bilen för att köpa mer,fick blackout några timmer, ramlade ur stolen och fick krypa in till sängen.Den ångest jag vaknade med vid 4 var inte nådig..

Jag är förtvivlad över detta!Om jag bara orkar åker jag till AA ikväll.
Det går "bra" ibland att dricka och andra gånger blir det bara tok.Jag skäms så fruktansvärt och mitt psyke har blivit så labilt.

Men som han Berra skrev i somras då jag klarade en hel månad och sen tog återfall: "du är nykter idag?"

Ja, jag är nykter idag...

vet inte om jag är alkoholist eller ej och det är ointressant egentligen. Vad jag VET är att jag har ett alkoholproblem som jag vill bli frisk ifrån. Hjälp mig snälla!
Lilja

Nynykter

Det drar ihop sig till halvårsjubileum (om du fortfarande tar rygg på mig vill säga?)
Jag hoppas att du som jag har haft en fin och nykter sommar.
Kram från Nynykter

RebeccaB

Snälla hjälp mig, jag tror jag lider av alkoholproblem. Har pratat med alla i min omgivning men ingen verkar tycka att jag har problem förutom jag. Jag ser på samhället & tycker att hela samhället är ngt alkoholiserat. Alkoholen tog min styvpappa för ngra år sedan sen & sen dess har min relation till alkoholen bara blivit värre.
Just nu känns det som om jag dricker för att alla andra vill att jag ska dricka, för att det är så man gör. Jag hatar att bli för full & tappa kontrollen men gör det för att bli socialt accepterad samtidigt som jag är lite blyg av mig & tycker det är skönt att bli lite mer öppen. Vilket dilemma va...
Jag hatar att vara bakfull & festa & njuter inte alls av det som alla andra i ens omgivning verkar göra. Klarar heller inte av pressen när ngn vill att jag ska dricka fast jag inte vill! Usch, det gör mig så ledsen! Mvh R

Stigsdotter

problem så har du problem. Känner du att du vill dricka mindre så ska du göra det. Det är din kropp du väljer själv hur mycket gift du vill hälla i den. Du har rätt i att hela samhället är alkoholiserat, vi bor i det s.k. vodkabältet. Alkohol har på något sätt blivit det naturliga i vårt samhälle - men det är ett gift och den förstör så mycket!

Kan du testa med att ha annat i glaset än alkohol? Varannan vatten är en bra regel! Dina vänner märker inte efter ett tag vad du dricker. Riktiga vänner som vill dig väl hetsar dig inte till att dricka om du säger att du inte vill!!!!

Kram på dig

Lilja-12

Kära gamla och Nya vänner!

AV någon anledning har min data vägrat släppa in mig på denna sida i månader och hävdat att den är angripen av virus. Har någon annan haft samma?

Efter en tid gav jag upp..Jag blev INTE insläppt utan info kom upp att sidan inte var säker.

Nu har jag inte testat på en månad men satte mig idag och jösses!! Jiiipii! Det FUNKAR ju igen!

Har nu massor att läsa om hur alla har det och mår!

Nästa vecka firar jag NYKTER 6 MÅNADER!!
Jajamensan!!Där SATT den!

Jag läser lite om mina egna kval i början och om andra nya som kämpar här.
Jag förbluffas över de sköra nerver alkoholen ger! Det hade jag GLÖMT!! Denna KAMP!!

Nu har jag långa perioder jag inte ens tänker på alkohol!

Dock! Kick-off med nya arbetskamrater och att inte dricka var en viss kamp...suget kom tillbaka och jag fick sen brottas ett par dagar med det.

Jag frotterar mig fortfarande i den underbara kärleken! Mannen jag träffade och blev så förälskad i verkar hålla sig kvar och det djupnar och känns mycket gott. Han dricker sparsamt med vin, (MYCKET sparsamt) och har bara varit berusad några gånger under sitt liv. ( Käre tid..tänk om man hade en SÅN historia...)

Jag berättar inte om mitt missbruk utan har bara sagt att jag väljer att inte dricka. Är det falskt?

Att vara Nykter. Att LEVA nykter. Tror jag måste börja med en NY nykter tråd, hehe.
Min rubrik har varit under "hur gör man för att bli nykter?"

Svar för mig just nu= För att bli nykter bara kämpar man sig igenom den hemska första tiden med hjälp av andra; forumet här, AA, kanske en alkoholterapeut som var stor hjälp för mig men gick bara 3-4 gånger, det "räckte" (än så länge, jag VET återfallet kan komma!)

Det finns ingen annan väg än att låta bli vinet tills fysisk och psykisk balans infinner sig!
Det GÅÅR till slut!

Det är en fantastisk känsla av frihet och en enorm stress-faktor som försvunnit! Att aldrig behöva ventilera med sig själv huruvida man ska dricka eller ej,hur mycket, var, hur man ska mörka, hur man ska ta hand om baksmällan, hur länge man ska ha ågren över blackouts eller annat tok.
Det blir TID över till annat!!

Nu ska jag läsa runt här och se hur alla "gamlingar" mår (hehe) och titta vilka nya kämpar som finns.

TILLSAMMANS klarar vi detta!

Kram i september till alla ute där!

Lilja

Nynykter

Åh Lilja, vad GLAD jag blir över att höra av dig och att du fortfarande är både nykter och kär! Du ligger ju några dagar efter mig :-). Jag håller med om allt du skriver. Det är SÅ skönt att slippa den där skörheten, spattigheten, det dåliga samvetet. Samtidigt märker jag att vissa saker som jag tidigare skyllde på vinet faktiskt finns kvar. Glömsk är jag fortfarande. Jag får påminna mig själv om att jag redan som liten var tankspridd och glömsk. Det måste alltså inte bero alkoholmarinerad hjärna och bestående men.

Du måste inte berätta allt för mannen. Låt din intuition vägleda dig. Någon dag kommer du kanske att vilja berätta, men tvinga inte fram något. Alla har dolda sidor och minnen och det behöver inte vara hinder för en djup och äkta relation.

Allt gott till dig! Snart siktar vi på ettårsjubileum!

Kram från Nynykter

Lilja-12

Long time no see!! Så GLAD jag blir höra ifrån dig och läsa att vi delar positiva upplevelser av det Nyktra Livet!!

Jag är så glad för din skull-och tack för allt ditt stöd!
Tack också för synpunkt ang Mannen-att man inte BEHÖVER berätta allt!
Jag kan ha problem med gränser, som dels är min person men också sviter efter allt pimplande genom åren- det jobbiga "öppenhjärtligheten".

TACK NN!

Nu kör vi vidare!!

Lilja-kramar i massor

Lilja-12

Kris! Firade 6 månaders nykterhet med att dricka mig full. Det var vidrigt. Jag gjorde människor SÅ illa och jag är förtvivlad.

Håll i Nynykter och alla andra! Det är fruktansvärt på andra sidan, gör det aldrig.

En slokande Lilja

Nynykter

Jag vill att vi båda ska bli vinnare och det kan vi fortfarande bli!
Men vilken j-a idé att fira ett halvårs nykterhet med en bläcka! Hur tänkte du där?
Nåja, vi är inte alltid så rationella vi människor. Kom ihåg nu att allt inte är förstört bara för att du tog ett återfall. Alla de nyktra dagarna finns kvar i din kropp som tackar dig för dem. Fundera bara på varför det hände så att du kan undvika återfallet en annan gång.
Tack för att du delade med dig. Så himla bra att du skriver här!
Du är fortfarande tvåa :-)
Jag tror på dig!
Stor styrkekram från Nynykter

Lilja-12

Be du till Gud och tacka för det är underbart att vara nykter!

Nej inte tänkte jag "fira" 6 månaders bläcka med fylla utan jag fick för mig att den underbare man jag träffar nog inte menar allvar och hjärnspöken som slogs hej vilt i mig. En son som flyttar utomlands och stress på jobbet. Spänningen blev så stark och jag drack, betedde mig illa mot nya kärleken och ofattbart nog är han kvar, fast han blev så illagjord!

Det lärde mig sannerligen en läxa hur jag blir när jag dricker och rent konkret fick jag bevis för hur vinet förstör för mig! Jag höll fasen på förlora karl'n!!

Det var dom inre spänningarna som gjorde att jag drack och jag trodde jag skulle kunna ta ett glas men det gick inte utan snabbt blev det flaskor...

Tack NN! Ska tänka att jag trots allt har 6 mån nykterhet i kroppen!
Jag tar fäste på din rygg igen!

TACK för stöd!!

Kram till er alla ute där,
Lilja

höst trollet

Kom igen Liljan! Det här ska inte få förstöra något för dig. Bara att du kom hit och skrev, är otroligt strongt!
Visst finns det tåga i dej och jag är säker på att du klarar det!
Vi kommer kanske alla att "trilla", men vi kan välja om vi ska resa oss upp och gå vidare, eller om vi ska ligga kvar och kravla.. Och du Lilja, var fort uppe på benen iaf!
GO girl, GO!
kramar/trollet

lampa

Det ger hopp att läsa detta. TACK! jag längtar väldigt mycket tills jag kan gå långa perioder utan att tänka på det ens. men nu känner jag att det kommer ;)

Lilja-12

Kära kämpande vänner! Jag har gjort ett uppehåll här pga att jag nästan jobbat ihjäl mig med fruktansvärt långa dagar och på det ytterligare 2 återfall..

Så på 7 månader 3 återfall...hade gärna varit utan!

Vinet smakar p...!! Usch! Har fått tvinga i mig en vinare och ångesten efteråt behöver jag väl knappast beskriva för alla "erfarna"?

Varför återfall? Har känt att jag egentligen inte fixar jobbet, en känsla av otillräcklighet.

Stress...det farligaste som finns för en nykter alkoholist eftersom man där tappar balansen och jämvikten, något vi ALDRIG får tappa!!STressen slår ut det logiska tänkandet, reptilhjärnan slår till och därigenom kopplas den gamla autipiloten in och stegen styrs mot systemet, fast det smakar helvete!
En vecka sen mitt återfall och jag köpte två flaskor men slog ut den ena! Så förbannad på denna dryck och på mig själv och på måendet!

Har ju träffat en underbar karl! Suck! Tänk att han är kvar ÄN, trots att jag flippat ut!
Har inte visat att jag dricker och han anar det inte men har blivit helt förmörkad i mitt tänkande, oerhört misstänksam och hittar fel och brister och tror han lurar mig och gud vet vad!
Alkoholen kan sannerligen förändra ens tänkande!
TRots detta bedyrar han mig sin kärlek och finns där och ställer upp!Fantastiskt!!

Nu har jag tagit time-out från jobbet, det GÅR inte köra på så hårt och samtidgt behålla nykterheten, inte för mig iallafall!!

Och jag tänker: INGET är viktigare än hälsan och hälsa är lika med psykisk balans och nykterhet.
Det är grunden för hela mitt liv men att jag måste acceptera att för höga krav på mig själv och hög arbetsbelastning är mer än jag klarar av.
Jag har skämts så över det, vill vara så lyckad.
Inser att jag bär på en slags "arve-skam" av att komma från en alkoholist-familj och tror att jag måste vara så perfekt, vilket jag "är", tills jag helt rasar igenom och pimplar och gaggar en massa strunt och överdriver och dramatiserar så hälften vore nog!!

Och kanske det viktigaste: efter en tids nykterhet tror man att man är "frisk". Har inte varit inne regelbundet på denna sida vilket var så fundamentalt i våras, då varje nykter dag kändes som en vinst. Nu verkar jag tro att jag är fixad och ska vara nykter i åratal av mig själv! Sån't strunt!!
DET funkar ju inte!
Är ju ett evigt arbete och man måste vara i kontakt med sina känslor hela tiden, därav nöta bänk i AA, som är så viktigt, och inte tro "jaja, jag har inte tid nu och dessutom är jag ju frisk nu!"

Jo pyttsan!!

Nu ska jag in här varje dag. Tre återfall på 8 månader är tre för mycket.
Det är bara tillsammans man klarar det!
Jag behöver er!

Lilja-kramar och med en önskan om att ni orkar hålla demonerna stången!
KOm ihåg:TILLSAMMANS ÄR VI STARKA!

Dionysos

Kör på med AA-möten och fokusera på det positiva - 3 återfall på 8 månader är ju ingenting om man ser tillbaka på den aktiva perioden i ens drickande. Tänk så många nyktra dagar du har haft på dessa 8 månader - tycker du skall vara stolt över dig själv. Ett kort återfall (de senaste du beskriver mer som en paus i din nykterhet än ett återfall) är kanske vad du behöver för att återigen inse vilken stark kraft alkoholdjävulen har i dig och ger dig än mer motivation för att besegra den samt att hela tiden vara på alerten :-)

Lilja-12

Att man så lätt kan gräva ner sig i misslyckanden vilket ju i sig lätt kan leda till ytterligare återfall!
Ja hur många NYKTRA dagar har det inte varit sen mars! Underbart!

Ditt peppning var så kärnfull och klok! Jag skrev av den och har lappen nu i min plånbok!

TACK!!

Lilja

Tilde

Jag tänker som Dionysus. Var stolt över alla dina nyktra dagar och din vilja!
Du skriver att du har hårda krav på dig själv när det gäller jobb och prestation, men jag kan ana (kanske har jag fel) att du har hårda krav på dig själv i annat också, att vara perfekt. Där känner jag nämligen igen mig... det är en jädra belastning när man har sådana krav på sig själv. Människor i ens omgivning har bilden av en som duktig, ansvarsfull och att man skulle ha full koll på sitt liv... Innanför den ytan finns en annan som kämpar med näbbar och klor för att vara duktig och egentligen inte orkar, vill vara den duktiga. Det är i mitt fall något jag jobbat mycket med senaste tiden... den "duktiga" biten. Nu måste jag släppa fram mig själv, den jag är innanför skalet. Det är verkligen dags... Visa den insidan också för världen. Känner att det blir mycket bättre numera, jag har mött något annat i människors ögon senaste tiden. En uppskattning, ett möte på halva vägen. Jag tror att vi ofta är lite rädda för de där "duktiga" samtidigt som många av oss har kravet att vara sådana.
Det är inte lätt att sänka kraven och själv så faller jag gång på gång och är tillbaka i min gamla känsla av otillräcklighet men så ger jag mig fasen på att jag ska tillåta mig de där känslorna och att det inte är farlig.

Jag kan inte se att det är katastrof att du druckit under några tillfällen de senaste månaderna. Tänk på alla dagar du inte drack, alla klara dagar du hade med mannen som älskar dig just för den du är. Känn dig stolt över dig själv! Du är älskad och du älskar! Du är människa, med fel och brister som vi alla har.
Bra att du tagit time out från jobbet en tid. Kom igen när du känner att det är dags. Gå på aa möten och känn efter vad som gör DIG stark i dig själv och vad som är bra för DIG på din resa... Kan ju finnas nya vägar som utvecklar dig och är roligt samtidigt. Ofta är det ju ett gammalt tänk som måste ersättas med nytt tänk...

Vi har ett stort stöd i varandra här även om vi måste göra våra egna resor.
Gå in och läs och skriv, bra dagar och skitdagar...
Vi är starka tillsammans.
Styrkekram från Tilde

Stigsdotter

Upp igen! Finns viljan så går det! Du har genomskådat den duktiga flickan, nu koncentrerar du dig på hälsa och välmående!

Dompa

Karln har vi ju redan avverkat. Du är värd den kärleken och varför skulle han inte mena allvar? Nu har ni träffats ett bra tag...vem orkar skoja så länge?

Trist att du föll...men som alla påpekar; Dina nyktra dagar är inte ogjorda för den skull. Och så hemskt är det inte...nu minns du.

Paus från jobbet är ju perfekt. Att du får tid att stressa av och koncentrera dig på att må bra. Nu läser du här igen varja dag. Straffar inte dig själv och försök att glädjas åt att du fostrat en sån stark son som känner sig redo för världen. Inte hade du velat ha en pojke som bodde hemma till sin egen pension...du, vet...dom finns också. Nu tar du tillbaka ditt självförtroende och sedan kan du njuta av lite vuxenliv med kärleken. Kram/R

Lilja-12

Ja du, dessa skyhöga krav på sig själv och den fasad av kompetens (till viss del sann, till viss del falsk) som man kämpar febrilt för att upprätthålla!Nu vaknar jag varje morgon och försöker innan de destrukktiva tankarna kommer "JAG ÄR VÄRDEFULL, jag är värd må bra".

När jag började känna att jag dignade under mitt nya jobb, att jag inte orkade, greps jag av desperation. "Jaha, nu klarar jag inte det här HELLER!" Och nya förhållandet? Ja HAN kommer ju att sjappa när han ser att här finns minsann problem..
För grundtesen är på nåt sätt att jag kan bara älskas om jag är perfekt, glad, kompetent, lyckad.
Men han har varit kvar trots att jag inte riktigt är så underbar som jag var i början..

Som du så träffande skriver Tilde, hur du försöker släppa den DUKTIGA biten hos dig själv, för att på så sätt få till stånd ett bättre möte med människor, ett mer ärligt?

Jag känner så väl, så väl igen mig i vad du beskriver...känslor av otillräcklighet..

Men alla månaders nykterhet och en mans kärlek har gett resultat. Nu kan jag mer sansat tänka att det viktigaste ÄR den psykiska hälsan och nykterheten och då får jag inte utsätta mig för att vara så perfekt, varken du eller jag Tilde!

Önskar dig en fin nykter dag och frid i sinnet!!

KRAAAM och tack!
Lilja