Fibblan

Det tar nog 3 dagar för många, och jag känner igen det från tidigare s.k bryt med min vän som jag numera betraktar som min fiende.. 4e dagen påbörjad och en helt annan känsla i kroppen, yey?!
Fortfarande abstinent, men det är som att jag åtminstone fått upp visiret eller vad det kallas ..?. Tänker mig som en motorcykelhjälm som jag varit instängd i och nu fått upp "luckan" iaf?!

Varit på promenad med vän som bjöd in till middag ikväll, och så blir det öl och vin på det..och fredag är det, så det är ju inget konstigt i deras värld. De som kan hantera alkohol vill säga.. Hon vet inte att jag ska avhålla mig till åtminstone midsommar och som en del också redan nämnt hamnar också jag i ett dilemma kring vad jag ska "skylla på", för dricka det ska jag ABSOLUT INTE! Det är jag säker på?!

Jag kan bara inte med o säga att jag ska avhålla mig till midsommar för då är det som att erkänna för dem att det är/varit ett problem för mig. En del vänner kanske redan har anat det, kanske till och med pratat med varandra sinsemellan.. och jag vill inte ge dem det! Så jävla barnsligt! Jag vet, men det hänger väl ihop med det där med stolthet kontra skam.. Just nu är jag inte starkare än så här..? kanske när det gått en tid eller när jag vid midsommar bestämmer mig för att inte dricka alls då heller, då kanske jag kan prata med dem om det, men inte nu-mitt i det och allt känns så skört och intimt på ngt vis..
En bra ursäkt är ju att köra bil, men vi har gångavstånd till varandra, så den går inte. Man kan ju säga att man tar en vit månad kanske.. många dricker ju mer under jul och nyårsledigheten så det kan ju kanske "räcka" som skäl..

Det roliga är att min man också blev ställd, han har levt sig in så i mitt beslut och vill stötta vad han kan, så han började också genast fundera på hur han skulle göra.. Hur säger man nej till alkohol liksom.. jag sa att han ju är fri att dricka, men han hade liksom också gått in i min målsättning mentalt- inget förrän tidigast midsommar! Känns helt fantastiskt faktiskt och väldigt gulligt av honom❣️
Och sen vet inte jag hur det är för er andra men mina problem har förstås fått honom att tänka till extra kring sina alkoholvanor också.. Innan jag började med mitt vardagsdrickande och en del smygande hade vi ju alltid alkohol till helgen och även om inte han har ett beroende eller druckit dagligen så har det blivit för mkt för honom med. Lite typiskt medberoende på ngt vis, han har liksom också druckit då varje helg för o normalisera mitt beteende som jag ser det..
Och har vi varit utan barn har vi festat oss in i kaklet ett antal gånger..och vi har haft det väldigt roligt då.. men också tillfällen som spårat ur, blivit ovänner om ngt som ingen av oss kommer ihåg dagen efter.. Måste få fatt i de minnen med för plötsligen nu kom det in en liten drömsk bild av de bra gångerna. Att få va berusade och lite galna ihop, det har jag liksom tagit ifrån oss nu..Bara te om kvällarna..tråkigt för honom. Men som sagt, så enormt tacksam att han väljer min linje❣️

Oj, det blev ett långt inlägg det här..oavsett om ngn läser eller inte, så är det skönt att skriva av sig sina funderingar.. Jag tror precis som många andra varit inne på, att det hjälper att hålla min linje också. Som att det blir en extra drivkraft, nu är jag här och sätter ord på mitt problem med alkoholen och för varje ord, kommer jag mer och mer till insikt.. att jag INTE KAN och INTE SKA dricka!
För det hade varit mer som jag att struntat i min målsättning bara för ikväll annars. Typ, äsch, jag tar nya tag imorgon.. Men återigen, vill inte tillbaka till den helvetes abstinensen som jag haft dessa dagar.. men så skulle det ju inte bli imorgon, säger alkholdjävuelen i mig. Vad då tre glas vin på sin höjd.. det skulle ju inte va som att börja om helt imorgon..?. Det kommer ju inte bli så mycket som nyårsafton.. Ja, ni märker ju-hooked som fan. Men ? ska vinna!

Fibblan

Inte varit i din tråd, kanske blir tillfälle senare idag. så jag vet inte om du klarade natten utan att ta till ngn alkohol.. oavsett är du en kämpe ❣️ och som du skrev här, nya tag idag❣️Badda ögonen som du sa, en promenad om du har möjlighet! Styrkekramar!/Fibblan

Fibblan

Skönt att du också verkar ha en stöttande man, det är guld värt ❣️ Tror på dig, er,!
Och oss alla här- vi ska fan klara det! Nyktra härliga helg- here we come ??!

Fibblan

Tack för pepp ❣️
Och precis som du sa, det blir mindre och mindre betungande med abstinensen!
Hur har du det då, Still going strong??

Sommarflickan2018

Hej.

"Roligt" att läsa att vi är några i ungefär samma situation. Det får en att känna sig mindre ensam. Även om jag inte önskar någon att sitta i denna situation.
Just sömnen "brukar" hämma mig också när jag lägger av (Ok, bara lagt av en gång tidigare men just sömnbristen var riktigt jobbig). Utan sömn blir en helt koko och det blir dessutom fler timmar på dygnet att kämpa sig genom. När man verkligen hade behövt att det varit tvärt om. Även då jag tagit insomningstablet har jag haft sömnproblem när jag slutat dricka alkohol. Det är så jobbigt att ligga där och vrida och vända på sig. Fattar inte hur ni pallar utan hjälp. Så starkt och häftigt! Klappa er själva på axeln när ni går och lägger er.

DruckitKlart

Haft en skön kväll. Ätit middag med min man hemma hos min svåger och hans tjej. Det hade köpts in en särskild drink (på burk) som jag gillar. Men jag sa bara nej tack, jag sa ju att jag skulle ha en vit månad, eller kanske ett vitt år...Lite trist tyckte min svåger, men has tjej sa bara direkt att det avgör hon ju själv! Jag hade ett par alkoholfria öl så jag drack dem, vi spa-badade ute efter maten. Hela kvällen gick bra även om det hade varit lätt att tänka ”ok- ett undantag” så känns det väldigt bra nu. Sitter med en kopp te som ska vara extra bra inför att somna.
Trevlig helg på er, hoppas det gått bra med fredag för er!

... galna! Men men det blir nog bra! Ska ta mig en kopp te jag med nu som ska vara bra för sömnen.
Eftersom jag är Gastric-opad så kan jag endast dricka vatten, kaffe och te nu allt annat är för sött och tur är väl det.
Vanan att ha ett glas jämte sig om kvällarna gör ju att man dricker kopiösa mängder vatten nu. Jag kissar konstant! Och vaknar på natten över att behöva tömma blåsan. En börjar bli gammel ??
Men det gör inget för det bästa är att jag somnar nykter ?
Och imorgon vaknar jag utan baksmälla ??

Kram PimPim ?

Fibblan

Är så imponerade av oss båda?! Vi stod ju inför ett liknande dilemma ikväll, första bjudningen med alkohol sedan beslutet! Hoppas du somnar med samma stolthet över dig som jag gör över både dig och mig?! Så lägger vi dag 4 till +kontot!

DruckitKlart

Kissade hela förmiddagen efter att ha druckit två enorma tekoppar i går kväll och en i morse. Avslutar med en kopp te nu just innan läggdags. Njuter ockåså av att vakna på lördagsmorgonen utan att vara bakis!

DruckitKlart

Kan bara hålla med dig Fibblan - vi fixade det! Och, helt ärligt så tror jag så här i efterhand att kvällen var lika bra som jag hade tyckt med alkohol. Men nu vaknar vi pigga och fräscha (eller allt är ju relativt, men inget är ju bättre när man är bakis!)

Fibblan

Vad roligt att du också hittat hit! Jag har hållit mig till denna tråden; fundersam79, som startade den, eftersom jag kände igen mig i hennes beskrivning och så var det fler kvinnor här i liknande situation. Liksom för dig, betyder det en hel del för mig att det finns gemensamma nämnare; mindre ensamt och löttar lite på skammen och att våga dela med sig. Hur ser dina mål ut denna gång? Ingen alkohol alls? Dricka måttligt etc? När började du med det du bestämt dig för nu? Eller är du i startgroparna? Eller du kanske varit nykter ett tag, vad vet jag??

Fibblan

Känner likadant druckitklart- Alkoholen hade varken gjort till eller från i stunden men med den avgörande skillnaden att vi somnar klara i bollen och får vakna likadant, precis som du pimpim?! Heja dig också❣️
Piggare när jag knappt sovit alls utan alkohol än timmarna med som gällde förut..också en förvånande insikt?.

jag gjort genom åren apropå åldern..... Om man enbart använder alkohol så slår kvinnor mer ofta i sin personliga botten runt 40 och män runt 50. Inte vetenskapligt utan bara en notering som sagt. Om tabletter (blandmissbruk) används så går det bra mycket fortare.
Ett tips om snabbare kommunikation är att sätta upp ett fb/messenger/whatsapp-konto med nicket och använda det. Nackdelen som jag ser det är att era erfarenheter då försvinner från forumet men ibland kan snabbheten vara bra.
Men jag hejar iaf på er som nu tar era första steg till en förändring !!

Kapitulerat

Hej alla! Ansluter mig till den här tråden då jag känner att den passar.
Skulle vara nykter från 1/1 men hjärnan förhandlade sig till a igår?Jag har dock sökt hjälp och väntar på kallelse från beroendeenheten, samt att jag ska gå på mitt livs första AA möte på måndag. Har erkänt mitt problem för mina närmsta och känner mig stolt över det? Visst kommer vi fixa detta även om det kanske kommer ta tid? Detta är första gången som jag försöker sluta trots många år av allergi mot alkohol, har levt i förnekelse fram till nu...

Du har bra insikt och det är viktigt för vidare framgång. Jag började min förändringsresa i september förra året. Har trillat några gånger sedan dess men rest mig upp snabbt. Totalt sett har det blivit otroligt många vita dagar för min del. Jag har verkligen lärt mig att jag mår bäst utan alkohol. Mitt mål är att i framtiden kunna dricka kontrollerat.