Fundersam79

Hej Mrx ,
Mitt mål är oxå att kunna u framtiden dricka med kontroll

Fundersam79

Jag ska försöka få insomningstabletter jag oxå ? Så himla jobbigt att inte kunna sova .hur går det för dig ?

Fundersam79

Välkommen ❤️ Promenader är inte så dumt men den stora grejen för mig är att hitta belöningar som inte är förknippat med alkohol !

Fibblan

Hej nya i tråden! Håller verkligen med om gemenskapen, för mig är den väldigt stärkande också❣️och att vi trillar dit hör till tillfrisknandet..! Håller med er andra! Det viktiga är att vi inte ger upp! Kapitulerat: Heja dig och fortsätt på den linje du vet blir bäst för dig ?! Och du har verkligen tagit många beslut som jag tror blir bra för dig! Vad modig du är! Det är en styrka att be om hjälp!

Igår gjorde jag en viktig seger och kände mig så nöjd när jag somnade efter bjudningen för jag ståndaktigt tackat nej! Idag är det nytt läge igen.. fysiska abstinensen har avtagit men den är verkligen inte över och mentalt/psykiskt kämpar jag som ett djur just nu. Ångest och vill inget hellre än att lindra med alkohol..men jag ska inte och kommer inte. Det är inget att diskutera! Ska ta mig ut, tror det blir bäst. Brutit ihop lite, gråtit lite och ska försöka att resa mig. Linda 545, så här gör jag när ångesten kommer/lite olika förlsag: steg1 jag erkänner den/accepterar könslan just nu. (Stångat mig blodig tidigare i kämpandet emot den tidigare och har funnit denna "nya" strategi mer verkningsfull för mig) Nu bekräftar jag liksom känslan, pratar högt med mig själv eller med min man eller min mamma. Har du ngn nära som du skulle kunna prata med? (Eller skriva av dig här). För min del har ångesten bara eskalerat när jag kör över den, för andra kanske det funkar.. Men som sagt, jag försöker behålla mitt lugn, påminna mig om andningen, hamnar ju lätt högt upp och i värsta fall med hyperventilation.. Talar mig själv till rätta att nu ska andetagen enda ner i magen..! Sedan kommer oftast tårarna och då låter jag dem komma, behöver jag skrika, gör jag det..! Är andra hemma, går jag ner i källaren och skriker i en kudde för att inte skrämma skiten ur man och barn..?. Och man har ju inte alltid bara möjlighet att ta sig ut, men det är det bästa och steg 2 för mig: ut och gå! Det tar emot- men gör det ändå. För mig känns det alltid bättre med frisk luft i lungorna och rörelse för kroppen!

Fibblan

Och tack för du så klokt kan påminna oss om att ta en dag i taget! Oavsett om det var en lyckad dag eller en dag när det inte gick som man tänkt..är detta en bra reminder! För egen del vet jag också att det kan komma en period när det flyter på lite smidigare, dagarna går utan konstant tänkande kring alkohol, och då behöver jag också va vaksam på detta. Jag får inte släppa garden samtidigt som jag längtar till den dag jag slipper ha alkohol-tankarna mer eller mindre ständigt närvarande..
Denna gång är jag iaf inte lika ambivalent. Jag vill också kunna dricka kontrollerat i framtiden men har gett mig fina på att klara mig helt utan fram till midsommar???!

Fibblan

Snygg omformulering av ordbehandlaren..? gett mig fina på att klara det istället för gett mig fan på att klara det..

Sommarflickan2018

Är mitt mål att fortsätta vara nykter i kombination med att lägga av med lugnande samt sömntabletter. Jag hatar ångest och de lugnande och sömntabletterna hjälper mig hålla ångesten i schack. Dock har jag druckit alkohol under hösten, vilket bara ökar min ångest. Då känns det för mig helt ologiskt att dricka alkohol. Jag vill ju inte ha ångest. Men man är ju inte alltid logisk tyvärr.

Så skönt att se att det går så bra för så många. Att köra i diket en gång eller så är inte hela världen, även om man själv känner nederlag. Då får man helt enkelt tänka att man kört mer på banan än i diket och det är strongt om man tidigare bara kört i diket. Hade det varit lätt hade ju detta forum inte funnits, för ingen väljer ju att bli alkoholist eller alkoholberoende.

Kram på er alla denna lördagseftermiddag (känns som kväll eftersom det är mörkt ute)

Men jag kommer ge mig själv
-nagelfix
-massage
-ansiktsbehandling
-fotfix
-någon bra konsert jag vill se
-extra god mat
-ut och köra mer själv (vilket jag inte kunnat/vågat innan) för att upptäcka nya guldkorn i naturen där jag kan insupa mindfulness - vilket är bra för själen och stärka min självkänsla!
-jag mår även bra över att få skämma bort mina barn ibland med så tillsammans med dottern gör jag något och tillsammans med sonen något. Har ju större rörelsefrihet när man är nykter liksom! ??✨
Plånboken tillåter ju inte allt på en gång givetvis men jag har bokat in en massage den 16:e. Det blir min första belöning för just nu gör kroppen jätteont. Som om 1000 spänningar håller på att släppa efter allt jävla smygsupande!

Kram PimPim?

Fibblan

instämmer med dig Pimpim! Också så ont i kroppen, så massage får bli min första belöning också??! Som om nu känner man allt skit alkoholen bedövat förut. En tand som jävlas också nu och tänker att det inte är en slump..
Jag är fortfarande övertygad om att alkoholen inte ska in i mitt liv, att inget blir bättre av det. Men jag har ngn slags 5e dagen syndrom. Ngn som känner igen sig? Kämpat som en gnu 3 dagar med abstinens och så lite hög på känslan igår när det värsta släppt. Idag, typ jaha, är det så här jag ska må nu..ont överallt, sover fortfarande knappt alls om nätterna och så deppet på det..?

Fibblan

Försöker påminna mig om att det bara är 5e dagen att det är okej att må som jag gör och att det inte kommer öppna sig några gyllene portar där rosenblad och guldglitter ska skimra ner över mig. Men det hade varit en fin belöning..?

Fundersam79

Underbart skrivet ! Unna dig massor som ger dig styrka ! Du är bäst och kämpa på ❤️

Fundersam79

Och ditt mående blir bara bättre och bättre ? Nu hoppas vi på god sömn och imorgon är det Söndag vilket innebär att största lockelsen är borta

DruckitKlart

Dag 6 utan att dricka alltså. Känns verkligen skönt. Det har gått bra, men jag har nog ”fått hjälp” av att jag har ont i halsen och inte mår riktigt bra. Blir inte så sugen på något att dricka då.

Svårast blir det nog nästa helg, då är både mina och min mans barn här. Samtidigt känns det väldigt bra att tänka att jag inte kommer vara påverkad, vänta på att de ska sova så att jag kan gå ut och röka (slutade röka 26 dec för hundrade gången. Röker till och från men bara lite, denna gång hade det dock hållt i sig ganska länge.)
Att det är svårt när alla barn är här är ju att det blir lite rörigare helt enkelt! Men det tar jag då! En dag i taget och i morgon börjar jag jobba igen!

Fundersam79

Sjukt bra jobbat ? Jag tror jag är på dag 14 nu och det känns riktigt bra ! Fortfarande svårt att sova men det borde vända snart .
Krya på dig

Ja ehm, eftersom jag också är 40+ (läs 27-årig man) och jag stött på många andra i 40+ här så undrar jag om det inte är då man kanske inser att om det här skulle lösa sig av sig självt när man blir ”vuxen”, så borde det ha hänt vid det här laget. 30+ är lite som en förlängning på 20. Man kan få ”bete” sig lite men när man nått 40 så är det dags att faktiskt lösa sina problem. I mitt fall går det inte riktigt att festa och öla som en student längre. Dags att inse vart jag faktiskt är i livet och inte vart jag tror att jag är, eller vill vara (ung och fri). Nu vid dryga 40 så är jag kanske redo att släppa den delen, och också acceptera att problem och elände är en del av livet som inte måste supas bort. Och med åldern kommer bättre självinsikt. Om man slutar nu så kan man ju vara 27 betydligt längre än om man fortsätter dricka (problem)lösningsmedel. Hejja 40! Och bra kämpat av er! Imponerande.

Fibblan

IronWill- Jag tror som du, dels orkade man mer med att festa och ändå va fräsch, sköta jobbet etc.. och att bli för full på ngn tillställning var liksom inte så förknippat med den skäms faktor det kan bli idag..

Dels vill man ju gärna va så frisk och sund man kan, för att hålla längre.. alkoholen bryter ju verkligen bara ner en.
Det långsiktiga perspektivet får ta större plats än förr. Visst blir vi klokare med åren?!
(Men det är ändå jävla skitjobbigt för begäret finns ju där, och alkholdjävulen tänker bara på kort sikt. Så det är en kamp, som jag sliter med i detta nu??!) Var finns din tråd förresten? Hittar den inte.