Nu är det måndag morgon och tredje dagen på ett annorlunda liv. Jag börjar nu en ny tråd för egen skull och för att få era inspel.
Igår var första söndagen på mycket länge som jag gick och la mig nykter. Rastlös och ångestfull och det kröp i kroppen, men det fick. Tack gode Gud att det inte fanns A hemma.
Drömde om att jag hittade en halv flaska svalt vitt vin i snickarboden på landet, och att jag drack det innan jag kom på vad jag lovat mig själv... En ganska tydlig dröm som symboliserar vad kroppen trånar efter och kräver, och jag tror snickarboden symboliserar smusslande och hemligheter.

Tack alla ni som gett mig respons på hur jag ska klara av sociala sammanhang - det har fått mig att inse att jag inte alls kommer uppfattas som konstig och annorlunda. Snarare stark, hälsosam och klok.

Trevlig måndag på er alla!

Vara onormalt att dricka alkohol. Hälla i sig ett cancerframkallande nervgift utan att blinka. Man anses konstig när man tackar nej till ett glas. Sjukt egentligen. Säg som det är. Jag vill inte dricka ett nervgift som ökar risken för diverse cancerformer jättemycket.

Platina

På tisdag kväll när vi ska på semesterns första grillfest med kompisar på Gotland och jag blir erbjuden det sedvanliga välkomstbubblet då ska jag säga:

"Nej tack, jag dricker inte nervgift som ökar risken att få cancer. PUNKT."

Underbart! Då lär det bli tyst iallafall...

*LOL*

Madeleine 83

Har vinsuget lagt sig än? Jag vet hur det känns. Mitt bästa tips är att lukta på något äckligt, typ ner i papperskorgen eller så får man öppna en burk med makrillfilé i tomatsås. Om inte det hjälper så kan du tänka på att någonstans i Sverige så luktar en småbarnsmamma på sopor för att bli av med suget och då kanske det känns bättre bara av det ;-)

Platina

Herregud, nu ser jag alla oss framför mig, massor av fantastiska människor som stoppar ner huvudet i soptunnan.

Hur många burkar makrill har du förbrukat i syfte att hålla bort suget? Den är ju bra eftersom den luktar mer och mer bajs ju längre den ligger i soppåsen! Valuta för pengarna, menar jag :-)

Platina

Suget har för övrigt lagt sig en aning. Tankar på nervgift, cancer, makrill och sopor gjorde jobbet!

Platina

Idag hade jag min första riktiga jag-vill-ha-vin-NU-attack sedan jag slutade för 14 dagar sedan. Hemskt.

Bästa bästa ni, hade jag inte kunnat smita iväg, läsa lite i era trådar och få stöttning och uppmuntran hade jag varit berusad vid det här laget.

Suget går över. En ny och väldigt viktig insikt som ger hopp och förtröstan.

Förstår ni hur bra ni alla är och hur viktiga ni är?

TACK FÖR ATT NI FINNS!!!!!!

Sommarsol77

Du inger hopp och förtröstan!
Jag blir så glad när jag läser om att många hör på forumet faktiskt lyckas mota bort den dä..len som har ställt till det så mycket.
Alkoholen finns överallt runtomkring oss, jag har knappt varit ute på FB denna vecka för alkoholen flödar.
Idag är en ny dag och jag hoppas din blir superbra! :-)

Platina

I en annan tråd läste jag nyss en tankeväckande regel kring måttlighetsdrickande som Stingo skrivit:

- Det behövs aldrig en anledning till en nykter kväll
- Det behövs alltid en anledning om man skall dricka

När jag läser det inser jag hur OTROLIGT långt jag har kvar.

Tack Stingo! Min hjälte!

Platina

I Love You!

Jag går gärna en låååång promenad med dig! Ses om en liten stund ute vid grinden <3

Platina

När jag läste tidningen imorse var det på ett uppslag en stor annons för något rosévin. Och förutom alla förträffligheter som det här vinet tydligen har, fanns också den sedvanliga varningsrutan:

VARANNAN PERSON SOM DRUNKNAR HAR DRUCKIT ALKOHOL

Då slog det mig: Tänk om det istället skulle stå:

OM DU DRICKER IDAG VAKNAR DU MED ÅNGEST OCH SJÄLVFÖRAKT IMORGON SOM VANLIGT!!!!!!

Det skulle ju få mig att avstå, eller iallafall tänka till. Att hälften av de som drunknar är berusade är ju liksom ingenting jag kan ta till mig en vardagskväll i förorten lång från eventuella roddbåtar och bryggor.

Från och med nu ska jag "översätta" de där varningsrutorna till något som jag kan relatera till. Dessutom ska jag blunda och framkalla en bild av en orm -kanske en sån med flera huvuden- och framför den står jag med ett stort, silvervitt svärd som jag svingar i luften samtidigt som jag skriker "NEJ TACK! PUNKT!!!!!"

Nu är det dags att börja packa inför två veckor på Gotland. Kommer behöva all support och stöd jag kan få inför detta eldprov. Huuaaaa.

Stärker mig med att det idag är min sextonde dag som nykter :-) Heja mig!!!

Platina

Igår köpte min man alkoholfri öl till mig som han serverade i glas. Så gulligt! När vi ställde undan de två flaskorna han serverat mig tillsammans med middagen under kvällen såg vi att det inte alls var alkoholfritt utan 3,5%. Carlsberg - förvillande lika.

Idag har jag känt mig ledsen och nedstämd och inte alls lika "fri" i sinnet som den senaste tiden. Bara för att stävja detta dricker jag en till (!!!) av samma öl nu ikväll och känner det som att jag bara vill gråta och lägga mig i ett hörn.

Är det så illa att två folköl ställer till det så dan't?

Usch, mår inget vidare. Är inge glad, liksom.

Stingo

...utan hur vi tänker efter den. Får man i sig en liten mängd alkohol i misstag, så är så gott som ingen skada skedd. Att du drack den andra ölen var en onödig dumhet, men inget värre än så. Inget är förlorat, du kan fortsätta med nykterheten som om det där inte alls hade hänt. Det är bara "Sir Vääs" som försöker intala dig något annat. Upp med hakan och ge inte upp för honom.

Soff

idag (har skrivit om det i min tråd). Väljer att se det som en erfarenhet, det tycker jag du också ska göra. Slå inte ned på dej själv fina du, du är grym!

Jahopp, du drack öl och märkte att det inte var så lattjo, nu vet du det!

Platina

Lyckliga mig som har er som inte dömer! Får att inte åsamka mig själv känslor av misslyckande tänker jag helt enkelt ignorera helgens totalt tre folköl, sträcka på mig och fortsätta min tideräkning. Sjuttonde dagen idag, alltså.

TACK BÄSTISAR!!!!

Nyckelpigan

Jag tänker på dig platina! Jag håller med dig, det är en livlina att ha tråden att smita iväg och läsa hade det varit ännu svårare. Jag är ju på den där stugsemestern och igår var det chanpagneskålning för tre som fyllt 40... Ett sådant glas hade ju gått bra... Kändes väldigt svårt att säga nej, kände mig utanför även om det bara var i mitt huvud, det var ingen som gjorde något "fel". Jag hade dessutom med mig ett a-fritt alternativ med bubbel, kunde inte fatta varför jag gick med ångest hel dagen, drömmer mardrömmar om att jag druckit mm. Idag känns det dock bättre, men jag klarade inte av att säga att jag inte dricker för att jag inte klarar av a, sa att jag hade haft så mycket migrän (iofs sant) och a triggar det (sant) så jag hade bestämt mig för att helt avstå a. Hade inte styrkan att outa mig själv än... Styrkekramar till dig (kan vi inte stötta varandra i detta?)