Nu är det måndag morgon och tredje dagen på ett annorlunda liv. Jag börjar nu en ny tråd för egen skull och för att få era inspel.
Igår var första söndagen på mycket länge som jag gick och la mig nykter. Rastlös och ångestfull och det kröp i kroppen, men det fick. Tack gode Gud att det inte fanns A hemma.
Drömde om att jag hittade en halv flaska svalt vitt vin i snickarboden på landet, och att jag drack det innan jag kom på vad jag lovat mig själv... En ganska tydlig dröm som symboliserar vad kroppen trånar efter och kräver, och jag tror snickarboden symboliserar smusslande och hemligheter.

Tack alla ni som gett mig respons på hur jag ska klara av sociala sammanhang - det har fått mig att inse att jag inte alls kommer uppfattas som konstig och annorlunda. Snarare stark, hälsosam och klok.

Trevlig måndag på er alla!

Platina

Sitter på en restaurang vid havet, kvällssolen skiner och maten är superb. Maken dricker vin och jag - alkoholfri öl. Eftersom vi åker bil kan jag/vi ha det som anledning.

Mina känslor? Inte lika gott och trevligt som om jag hade druckit vin till. MEN eftersom det blivit flera glas och sedan fortsatt när jag kommit hem är det SÅ VÄRT DET!!!

Nyttig, realistisk och verklighetsförankrad insikt!

Platina

Hemma igen från middagen. Barnen ute o leker och mannen frågar om vi inte ska gå till den mysiga restaurangen mitt emot och ta oss ett glas? Han tänker sig en öl till sig själv och något alkoholfritt till mig.

Jag tvekar, STORT!. För jag vill ju så gärna "vara normal" och dricka ett glas vin och nu efter att ha varit i princip helt utan alkohol i två och en halv vecka förutom ett par folköl i helgen så vet jag ju att jag kan och då borde jag ju kunna ta mig ett glas eller hur?

Men då tänkte jag på er. På hur vi alla kämpar. Och på hur mycket bättre vi mår när vi väljer bort. Och på hur besviken jag skulle bli, för att inte tala om all ångest jag skulle ha.

Sagt och gjort. Beställde in alkoholfritt bubbel. Samma som jag köpte en hel låda av på systemet och fyra gånger dyrare. Men FAN vad trevligt det var! Och JÄKLAR vad stolt jag är nu! Och OJ vad nöjd jag kommer vara imorgon när jag vaknar!

Vilja, att hänga i dina hasor var dagens bästa idé! Jag hänger på ett tag till :-)

Soff

Du är grym! Om du hänger i Viljas hasor, får jag hänga i dina då? :) Du inspirerar och motiverar mej!

Och ja, känslan när du vaknar imorgon kommer att vara fantastisk. Ser också fram emot att vakna utan tungt huvud imorgon. Saknade mina obakfulla mornar så grymt mycket när jag vaknade idag.

Annapannasanna

Jag är full av beundran över din beslutsamhet. Det här fixar du!

Vändningen

Du har en helskön energi i dina inlägg och du verkar lägga den på rätt saker... det här kommer ju gå bra!
Ska tänka på dig som förebild när jag åker ensam på min resa nu. :)

Nyckelpigan

Fantastiskt, Platina!! Bra gjort! Jag känner som du, man har enormt stöd av alla här (du har hjälpt mig väldigt mycket), jag smyger undan och läser flera ggr/dag. Jag vill också känna mig normal... Vi brottas med våra demoner och stöttar varandra. Styrkekramar

Nyckelpigan

Fantastiskt, Platina!! Bra gjort! Jag känner som du, man har enormt stöd av alla här (du har hjälpt mig väldigt mycket), jag smyger undan och läser flera ggr/dag. Jag vill också känna mig normal... Vi brottas med våra demoner och stöttar varandra. Styrkekramar

Platina

Nu har jag funderat en stund och bestämt mig för att jag är faktiskt lika normal som ALLA andra.

Idag var vi på restaurang. Goda vänner, barnen leker fint på stranden, solen skiner och hela baletten. Som gjort för en flaska champagne och en flaska rosé och sen en till flaska rosé och eventuellt en irish coffee på slutet eftersom det blivit lite kyligt på kvällskvisten. På vägen till etablissemanget frågar maken "jaha, vad kör vi för story idag?" Han har ju direkt fattat grejen och är ju alldeles underbar! "Vi kör Flagylstoryn" säger jag. "Ok" säger han. Klart slut.

Kvällen löper på, jag dricker A-fri öl och vatten och ingen tycker det är ett dugg konstigt och när jag tittar runt omkring mig på alla andra dricks det vatten, vin, läsk, saft, öl, champagne, drinkar, kaffe, te, mjölk samt äppelmust. Och ALLA, jag menar verkligen ALLA, ser ju fullkomligt normala ut. Sålunda, jag är normal.

Kvällens slutsats: JAG ÄR NORMAL OCH JAG DRICKER INTE ALKOHOL. Som om det överhuvudtaget skulle ha med varandra att göra? Nixpix.

Puss, kram o godnatt!

Vändningen

Och klart att det är massor med folk ute en kväll som denna som INTE dricker alkohol. En god insikt. Kram påre även du normala människa! :)

Soff

Klokt! :) Jag har nog använt begreppet normal när jag skrivit här och därmed menat att jag är onormal. Så är det ju inte: Jag är lika normal som alla andra! :)
Inte skulle jag kalla någon med ex. diabetes onormal.

Är så trött på skammen kring alkoholmissbruk. Det borde inte finnas någon. Klart att många av oss trillar dit när alkohol är en sån norm i det här samhället! Hur sjukt är det inte egentligen att man måste ha ursäkter för att inte dricka? Galet!
Ingen kritik mot din ursäkt så klart, jag ursäktar mej också. Det är bara hela grejen som gör mej GALEN. Alkihol är överallt, en drog, men om vi skulle råka få problem med denna drog så ska vi skämmas. Så dumt!

Ja det är norm att dricka i vissa sammanhang verkar det som. Liksom att äta viss mat. Som vegetarian möter jag detta ofta. Folk byter blickar när jag tackar nej till den grillade biffen...och nej, inte ens kyckling "duger" tydligen, men det är väl inte kött??!
Jag önskar så att det fanns mer ödmjukhet i denna värld. Att alla får vara dem de är utan att behöva ursäkta sig. Att man ser människan, inte ytan.

steglitsan

Såg Thomas di leva på tv häromdagen han hade kavaj och byxor på sig. En så märklig upplevelse hela världsbilden sattes ur spel.

LenaNyman

... som vilken annan normal människa som helst! :)

Efter semestern ska jag köra igång på gymmet igen och fram till dess försöker jag utöka vardagsmotionen. I går kväll när det var dags för sista dogwalken tog jag sålunda med mig en påse full med plast för att lämna till återvinningsstationen. På så sätt skulle sista rundan bli minst dubbelt så lång. Sagt och gjort, ut med både påse och hund. När jag gick där kände jag mig aningens onormal. Så jag frågade en karl efter vägen: "Ser det väldigt onormalt ut att jag går här med den här påsen?" Han skrattade och sa: "Nä, det tycker jag inte" och jag fortsatte nöjt. Poängen var ju att det fyllde ett syfte, precis som att hålla sig från a fyller ett syfte för oss, och sen kände jag mig bara onormal halva vägen. På hemvägen var jag ju hur normal som helst. ;)

myrkotten

Jag står utanför och tittar in, ser det goda och "normala". Får höra att ensamheten beror på ens inre förmåga att hantera sin livssituation.
- Man måste klara motgångar!
Men om man inte gör det, är man "onormal" då?

LenaNyman

Man är mänsklig då. Och kanske extra känslig. Har jag förresten sagt att jag tycker du verkar vara en mycket sympatisk och eftertänksam människa, myrkotten? Jag är glad att du finns här på forumet. <3

myrkotten

Tack Lena det värmer en frusen själ.

Jag stod bredvid Thomas di Leva (iförd klänning) en gång, han var väldigt lång och stor på ngt sätt. Önskar att jag kunde uppskatta hans musik, för den är sådär härligt skum, men det går bara inte, värre än tonårsmusiken jag blir tvungen att lyssna på.

Platina

På riktigt, Vilja? Svamp? Har du hört den kommentaren?

Vi kan väl iallafall konstatera att VI ÄR ALLA FANTASTISKA OCH SUPERDUPERNORMALA!

Jag följer din forskning Vilja!!!
Nog för att jag sett på nåt naturprogram eller så att svampar är "intelligenta" o har samhällen av något slag, men att de är djur? Jag kommer iaf fortsätta följa hjärtat i mina matval. Känns det intuitivt fel, då låter jag bli...