Har precis lyssnat klart på boken ”På liv och död - sanningen om Micke Svullo Dubois”. Skriven av hans fru Gittan ihop med en journalist tror jag, men det är hennes ord och den är skriven i jagform.

Fy fan säger jag bara. Den här boken borde vara ett inlägg i debatten om vår urusla psykvård i Sverige ?

Mickes alkoholmissbruk nämns inte mer än att han festade mycket, men visst var hans drickande en stor orsak till hans depressioner och svåra ångest.

Och läkarna skrev ut zoloft, sobril, stilnoct, som förstås inte skulle kombineras med alkohol. Det sket väl han i. Han fick ingen samtalshjälp. Inlagd en gång men då kände han sig så ovälkommen att han skrev ut sig själv. Det är bedrövligt.

Han hängde sig i en snara i cykelgaraget i källaren. Satt på en stol och drack och tog tabletter tills han slocknade, och då hängde han sig själv.

Fyrabarnspappa, 46 år gammal. Hans pappa tog livet av sig vid 42 års ålder, och han var också en suput.

Kram ?

AmandaL

Usch ja det är så hemskt. Och tänka på att man själv kunde hamnat där om man inte tagit sig ur sitt missbruk är skrämmande. Jag mådde också så otroligt dåligt och förstod inte vad orsaken i stort var, sen jag slutade dricka mår jag så bra, inte alls samma problematik med ångest, stress och oro mer. Önskar alla bort från den oskrivna regeln att man ”måste” dricka alkohol i sociala sammanhang, för att ha kul, för att slappna av eller alla andra låtsas anledningar. Livet började när jag blev nykter, livet som jag förtjänar att leva det ?

Sovit hyfsat trots våningssäng. Stugan har visst inget pentry eller kyl. Så mitt medhavda kaffepulver hjälpte föga ? Det fick bli snabb dusch och knäckefrukost och sen iväg.

Nu sitter jag på ett kafé och hinkar i mig några koppar kaffe. Minst fyra koppar innan kl 12 behöver jag för att bli människa.

Vädret är sådär idag. 16 grader och molnigt. Inget regn än. Hoppas slippa det för jag har varken packat varma kläder eller regnkläder - jag lever på hoppet.

Det ska enligt appen i mobilen bli lite bättre väder imorgon så Norrvikens trädgårdar får vänta tills dess. Idag blir det köra runt och utforska området med spontanbesök här och där.

Jag gillar verkligen att bara köra runt på måfå och uppleva det jag upplever liksom. Varje stopp berikar mig på något sätt.

Jag och äldsta dottern upptäckte Gdynia i Polen på det viset en heldag förra sommaren. Lite strand, lite natur, lite fik, lite museum, lite shopping. Från tidig morgon till sen kväll. Allt spontant, det ena gav det andra. ”Kolla, där finns...” Lovely ❤️

Men alla gillar inte sådant. Minns för två somrar sedan då jag semestrade med alkoholiserade ex-sambon (just då motvilligt nykter). Vi bodde på vandrarhem och ”upptäckte” norra Skåne, som delvis var hans hemtrakter. Jag tror att han hatade varje minut. Han förstod inte alls vitsen med någonting.

Och jag kunde förstås inte heller njuta ett enda dugg. Det var som om jag tog på mig ansvaret för att även han skulle ha behållning av vår resa. Vilket han inte hade alls, så det var en hemsk resa på alla sätt.

Med yngsta dottern hade en sådan här resa också varit en mardröm.
- Vad ska vi göra sen?
- Öh, jag vet inte.

Hade aldrig funkat. Det är kanske just därför jag tycker om det så mycket. För att jag behöver mer spontant i mitt liv.

Just därför ska jag göra sådana här resor oftare. Två bokade övernattningar, möjligen något planerat - och resten tar jag på studs.

Det är verkligen konstigt att det heter Laholmsbukten medan staden Laholm ligger två mil in i landet. Om det ens är en stad? Måste googla.

Kram ?

Sett och upplevt massor, har även badat förstås, men matställen i min smak är det ont om. Det blev en trist kycklingsallad på ett hamburgerhak till lunch och nu tar jag med mig en pizza till stugan.

Konstaterar sorgligt att det nog på varenda pizzeria med sittplatser och ölrättigheter finns ett gäng som sitter och dricker öl. Varje dag, även en måndag.

Kram ?

När jag hade promenerat runt i Laholm en bra stund, och bland annat besökt Teckningsmuseet, så såg jag den. Gröna skylten.

Som en spann vatten kom ett barndomsminne från alla semesterresor. Till vilken stad vi än kom skulle först den gröna skylten hittas. Först. Alltid.

Kram ?

Idag hittade jag en bok på Storytel som heter ”Tough love” av Johannes Hansen, som är mental rådgivare.

Enligt boken ska ”Du få lära dig att uppmärksamma, och bryta ner, dina försvarsmekanismer, utmana dina rädslor, formulera dina målsättningar, sätta rätt ambitionsnivå och göra din framtidsplan.”

Låter som en bok man kan ha nytta av i nykterhetsarbetet. Johannes får göra mig sällskap i bilen imorgon!

Kram ?

Riktigt coolt att att inte ta med varken varma kläder eller regnkläder och helt kallt räkna
med att det inte behövs.? Kyl är ju
också overkill att ha tillgång till egentligen.?

Synd att du inte hittar några bra matställen dock. Men du verkar ju ha det bra ändå.?

Kram

Köpte kall latte i förpackning och färdiga dubbla knäckemackor så morgondagens frukost är räddad! Smör och ost i kylväskan får jag slänga när jag kommer hem.

Man får tänka om ibland. Och jag har inte fått en regndroppe på mig! Lite svalt är det ute nu ikväll, men jag har fleece och det finns filtar i stugan.

Kram ?

PS. Dovhjortarna gör mig sällskap när jag sitter på verandan. Tydligen bor jag på kullen för sena kvällsbetet. Lyllos mig ?

Med kall latte från Starbucks och Wasa sandwich börjar jag den här dagen i Halland.

Stuga utan toalett är rätt kasst om man behöver tantkissa två gånger på natten ? Men jag klättrade över verandaräcket och nyttjade gräsmattan i mörkret. Precis som dovhjortarna. Busigt.

I natt har det sovit folk i stugan bredvid. Hörde en man och en kvinna som satt på verandan och pratade högljutt sent igår kväll.

Nu på morgonen skäller de på varandra högljutt med väldigt kränkande ordalag. Pinsamt. Det har gått långt om man gör så offentligt.

Det är tveksamt om någon av dem är körbara på ett tag. Kvinnan kom precis nu och frågade om jag hade cigg, så de kör nog snart ändå.

Även om jag fick tänka om vad det gäller frukosten så har jag givetvis tillräckligt med snus med mig ?

Kram ?

du trots högljudda grannar har en härlig semester? Funderar på att göra detsamma nästa år. Med mig själv i mitt eget sällskap. Köra dit jag vill och se det jag vill. Kanske tar jag med mig maken...

Ha en skön dag?

Kram??

Norrvikens trädgårdar var verkligen en sagolik upplevelse. Helt otroligt vackert och välskött. Magiskt. Ligger ute på udden mellan Båstad och Torekov, med Hallandsåsen i ryggen.

I tre timmar traskade jag runt där och njöt till max ❤️ Yngsta dottern hade tröttnat efter en kvart ? Väldigt många hade med sig barn i varierade åldrar, och en del var riktigt upprörda. Barnen alltså. ”Varför skulle vi åka hit” skrek en tjej i yngre tonåren på sin mamma flera gånger. Kul semester. Not.

Sen blev det hit och dit lite till och sen hem. Totalt 80 mil på tre dagar, så mycket hit och dit blev det. Google-maps är spännande, den väljer nya vägar hela tiden. Har sett otroligt många småvägar, byar, skog och odlingar. Mycket majsodlingar.

Maten är enda missödet med resan. Hittade inga bra matställen alls! Pizzerior, hamburgerhak, McDonalds och mat/glass/godis från bensinmackar var vad jag hittade. Suck. Säger väl en del om den tid vi lever i kanske. Imorgon ska jag laga mat!

Nu ligger jag nybadad (badkaret), slapp, slö och trött i tv-soffan. Ska bli skönt att sova i egen säng. Tunna madrasser i våningssäng är verkligen tortyr för runda tanter ?

Kram ?

Att planera maten är minst lika viktigt som själva turen om du frågar mig! Ett tips är att ladda ned appen White guide. Där finns bra restauranger och cafeer med en kvalitetsstämpel i hela landet. Jag brukar faktiskt boka restaurang inför att jag åker till ett ställe för att slippa hamna det träsket du gjorde den här gången. Har samma erfarenhet som du historiskt :D.

Känner igen det där med maten- brukar försöka bo på ställen där man kan laga sin egen mat. Känner även igen känslan att det är skönt att komma tillbaka till sin egen säng;). Välkommen hem!

Instämmer med Charlie att White guide är riktigt bra och pålitlig. Men viktigast att du haft det bra, och skönt att alkohol-tankarna var så långt borta. Kram!

White guide-appen ska jag ladda ner! Här i närområdet har man ju full koll på alla bra matställen, och det måste ju finnas motsvarande överallt. Men kräver mer förberedelse nästa gång som sagt!

Kram ?

Mitt alkoholstopp har inte som för så många andra inneburit viktnedgång. Tvärtom tyvärr.

I början var jag flitig med motionen, mest för att hantera ångesten. Jag ersatte även alkoholen med choklad. Massa choklad.

Sen slutade jag med motionen, tappade helt enkelt bort vanan när det var som stressigast på jobbet innan semestern. Men jag fortsatte med chokladen, och annat onyttigt. Det var jag ju ”värd” när jag var så duktig.

Nu när det närmar sig sex månader känner jag mig redo att skippa chokladen. Åtminstone varje dag. Kanske unnar jag mig fredags- och lördagschoklad. Kanske.

Jag hade tänkt börja springa nu under semestern också. Men det är bara att inse att jag är för tung för det, min stackars fötter och ben pallar inte ? Jag vill inte riskera skador.

Så det blir att börja cykla igen helt enkelt. Det är också pulshöjande. Istället för runstreak får det bli en bikestreak. Cykla minst en mil varje dag så länge jag orkar. 45 min på cykel GÅR att klämma in varje dag med lite planering.

Jag behöver inte ens variera mig, jag vet redan en perfekt runda med enbart cykelbana som är precis en mil lång.

Jag ska även sluta med choklad och annat sött, det har bara blivit en dålig ovana. Ett dåligt men tidigare nödvändigt substitut till alkoholen.

Jag börjar där. Jag har inte bråttom. Jag har ju resten av livet på mig att varje dag må så bra som möjligt.

Cyklat en mil idag och promenerat ca 7 km totalt så jag har lite ont i benen nu. Lagat mat också, och det var så gott med riktig mat ? Stadsvandring blev det också ikväll så hjärnan har fått sitt också!

Kram ?

AmandaL

Lycka till andrahalvlek med ditt nästa projekt! Eftersom du klarat av snart ett halvår som nykter tvivlar jag inte en sekund på att du klarar att säga nej till den dagliga chokladbiten med den viljestyrkan! Men jag hejar på dig här vid sidan om när du nu ska börja med förändring nr två! Heja heja ???

Du klarar detta med cykling och choklad galant skulle jag tippa!
Du motiverar mig och andra till att hålla oss nyktra, ditt härliga driv smittar av sig.
Ride on!
GP

Vad glad jag blir, jag vill gärna inspirera andra om jag kan göra det. Och din cliffhanger ser jag fram emot att få veta mer om, rätt snart hoppas jag!

Kram ?