Tack Andrahalvlek och FinaLisa. Ja, 40 dagar+ har jag nu varit utan denna dryck. Jag kan inte annat konstatera igen att jag mår bättre utan den. Livet är som mycket enklare, även fast jag har massor av jobbiga känslor för andra saker som händer i livet. Men de problem som kommer i vägen blir mer som gupp i stället för berg som ska bestigas. Nu har har jag orken att ta tag i problemen.

Aldrig mer är min devis, jag är klar.. Har tagit mig 4år med olika försök att dricka ansvarsfullt, nu vet jag att det inte behövs, för jag vill inte längre någonsin vara onykter igen. Min längtan av hälsa och kraft är starkare än att fly och få en stunds andrum av A. Jag har funderat över återfall och återfallsprevention och kommit till min lösning som är att aldrig sluta med att utveckla mig. Vid varje ny förändring ska jag påminna mig själv om att den friska förändringen tar avstamp i min nykterhet.

Nu är jag klar och det är en befrielse. Jag menar inte att jag är klar med med att vara på min vakt och att fortsätta skriva här, jag menar att jag är äntligen är klar med mitt binära nej, att jag tänker vara helnykterist och i all fortsatt framtid avstå från A. En slipper dilemmat med kognitiv dissonans för den som vill fördjupa sig i att ta ett binärt beslut.

Tack Santorini för att du putta mig hit.. det tog en stund.

Kram på er!

Tack, Vilket skönt inspirerande inlägg!
Härlig känsla när poletten ramlat ner ??✌️
Även om man gör det mesta av jobbet själv så är Santorini en hejare på att få en att fatta på riktigt ?

Grattis Rolf och önskar dig fortsatt framgång på den vita vägen?

Kram ???

Så bra, jag blir så glad över din framgång och dina insikter! Jag har trott på dej från första början, att sluta före jul och nyår visar på motivation. Sen blir det lite gupp och sidospår innan det är över. Missbrukshjärnan är oerhört svår att få ordning på. Men det går och med tiden blir det längre mellan påminnelserna från den.

När man börjar fokusera på alla fördelar med att vara nykter så minskar lusten att dricka. Frihet och kontroll är viktiga nyckelord för mej. Att vara pålitlig, både för mej själv och andra. Dom dåliga beslut jag tar nu är i alla fall på nyktert huvud och lättare att hantera och förstå.

Bra jobbat!

FinaLisa - Ja det är verkligen en befrielse. Är mest fascinerad att det är svårt att släppa livsstilen. Att det är så svårt att se att det inte är något som en behöver sakna. This Naked Mind med Annie Grace hjälpte verkligen mig. Hade några nötter kvar att lösa efter jag hade läst boken, men jag har äntligen gjort upp med de sista tveksamheterna jag hade.

Santorini - "Frihet och kontroll är viktiga nyckelord för mej. Att vara pålitlig, både för mej själv och andra." Detta är en av de egenskaper som är grunden för de drivkrafter jag har inom mig. Jag har kommit till en punkt i livet där jag inte längre litar på mig själv. Jag lovar mig själv och andra att göra saker som sen inte blir av för att min hälsa inte är som den borde. Så här har större delen av mitt liv varit och jag har nu bestämt mig för att det inte ska behöva vara så. Under 6år har jag jobbat med egenskaperna styrka och integritet. Styrka att ha mod att vara ärlig för mig själv och andra. Integritet att stå upp för den jag är inför mig själv och andra. I mitt nya förhållande har jag aldrig valt att smygdricka eller sticka under stolen att jag har ett A problem. Att öppet erkänna inför min sambo gör att hon kan lita på mig även fast hon har stunder där hon har misstyckt att jag valde A framför henne. Det bästa är nu att hon aldrig behöver tveka på om jag talar sanning när jag nu säger att jag inte dricker.

miss lyckad - Tack, o tack själv. du och många här på detta forum är magiska i att få en att komma framåt. Inte bara i sin egen tråd utan även i att läsa och ta del av din och andras dagböcker.

Så lugnt och fint det är att läsa ditt senaste inlägg. Det andas förtröstan! Tack för att du delar med dig. Kram ?

Jag hade på min lista att fördjupa mig i det som Annie Grace tar avstamp utifrån i sin bok "This Naked Mind" begreppet "liminalt tänkande". Dave Gray är den som jag har förstått myntar detta begrepp och har skapat en modell för detta. Klart läsvärt och beskriver det som vi kallar filterbubblor och uppfattningssnedvridning (bias) i ett annat perspektiv. Att ifrågasätta våra trossatser (inte ur ett religiöst perspektiv utan som våra övertygelser) ger oss större förståelser för andras syn på världen. Det behöver inte innebära att vi håller med andras övertygelser, men vi kan lära oss att förstå hur de kommer sig att andra människor ser på världen på ett annat sätt. I vårt samhälle idag så har vi en förlegad diskurs som hindrar oss att samtala och resonera kring andras uppfattningar och landat i strikta åsiktskorridorer och slutna grupper i sociala medier där ens egna tankemönster ensidigt befästs. Tänker att det polariserad klimatet inte leder till att öppna upp sinnen till att förstå nya perspektiv. Detta är så starkt i vårt samhälle idag att epitetet har blivit viktigare kasta på andra än utforska själva företeelsen och skapa en förståelse. Exempel på detta är samhällets bild och politik kring droger där det inte förs en nyanserad debatt om bruk, missbruk och eget ansvar när vi tillför främmande substanser till våra kroppar. För den som brukar alkohol, så länge andra eller denne person själv inte erkänner att det är en skadlig drog som påverkar menligt på personens beteende och hälsa, är enligt denna diskurs en normal brukare. Den som ser att alkohol i sitt liv leder till negativa konsekvenser får epitetet alkoholist och har då missbruksproblematik som orsakas av individens svaga karaktär och inte på grund av de facto att alkohol bevisligen är en beroendeframkallande drog. Ovan diskurs är förvisso inte felaktigt, men saknar nyans. Den korrekta verkligheten, enligt mig, är att alkohol har negativa konsekvenser för alla som brukar alkohol och dess negativa konsekvenser står i proportion till hur mycket personen brukar samt hur ofta. Den sunda konsumtionen är att låta kroppen och psyket läka och återhämta sig till dess naturliga balans mellan varje tillfälle av nytt brukande av den skadliga och beroendeframkallande drogen alkohol, vilket tar olika lång tid beroende på personens fysiska förutsättningar. Den rådande alkoholkulturen i Sverige erkänner inte detta förhållningsätt utan ser bara problemet när personen väl har kommit till punkten att personen själv eller någon annan upplever negativa konsekvenser av konsumtionen och lägger då ansvaret på individen att själv upptäcka och förstå verkligheten. Vi har ett kunskapsgap mellan våra upplevda trossatser om alkohol och dess verkliga påverkan.

Har inte bokat något denna lördag mer än att ägna denna dag till bokföring. Jag valde att sova ut för att jag känner att jag behöver vila vilket slutade med att jag vaknade kl10 och kom inte igång med bokföringen förrän kl12. Nu är jag plötsligt stressad över jag inte hinner det jag har tänkt. Min stress och inre oro håller på att äta upp mig. Tror inte att detta har något med min tidigare bruk med A att göra. Det är just den här känslan jag lätt skulle kunna självmedicinera för. Jag är noll fokad och alla tankar far runt i huvudet. Stressen över att inte kunna koncentrera mig gör att jag blir än mindre fokad. Försöker verkligen andas och leva i nuet och göra en sak i taget men det går verkligen inte bra.

Mantra just nu: andas - en sak i taget - var snäll mot mig själv - acceptera - återhämta mig - se glädjen i det jag gör

Ibland när jag har svårt att komma igång med saker är jag hjälpt av att tänka ”Jag ska bara kika på det lite.” Efter ett tag är jag igång och jobbar.

Ett annat sätt är att tydligt sätta tidsgränser. Att man bara ska jobba en timme, kl 14-15, innan och efter får man vila. Då är chansen god att man kör på en timme till av bara farten.

Just igångsättningsfasen är allra svårast för mig, men då brukar jag ta till just de här två knepen.

Klart bättre idag. Släppte på massor av kraven idag. Valde att göra det som jag vill och såg till att ha kul på vägen. Har fått en hel del gjort och mår betydligt bättre. Hur jag förhåller mig mentalt till det jag företar mig gör uppenbart skillnad. Gav mig ut och sprang imorse och märkte att kroppen inte hänger med riktig som jag förväntar mig. Gissar på att det är något virus som min kropp håller på göra upp med. Känner mig dock inte sjuk men helt klart inte stark heller. Det är lite intressant när man börjar lyssna på kroppen istället för att bara döva signalerna.

Ha en bra kväll :)

Hel

"Hur jag förhåller mig mentalt till det jag företer mig gör uppenbart skillnad".... Tack för den insikten! Tar den med mig.
Du har kommit långt med ditt nykterhetsarbete. Bra jobbat!
Fortsatt trevlig kväll

Nu kommer hösten med besked. Läser att stormen Alex som drar över Europa och som är på väg in över Sverige. Jag bävar inför hösten och vintern som alltid har varit min svåraste period. Ofta har förkylningar i kombination av dessa oxveckor lett till behovet av flykt och andrum. Nu behöver jag vara stark i mina strategier att hålla mig nykter och finna alternativa vägar till vila och återhämtning. Lista av bra saker:

- Andas
- D-vitamin
- Sova
- Träna utan krav på att det måste vara hård träning
- Dra ner på åtagande
- Acceptera att jag inte hinner med allt
- Elda och tända ljus
- Äta god mat och massor av grönsaks-smothies
- Skriva listor och planera.

Det låter verkligen som kloka strategier!

Jag har en grej som jag alltid brukar göra den här tiden på året. Jag brukar planera in något roligt en gång per månad. Teaterbesök, spa-helg, weekendresa med kompis etc.

Då har jag något att se fram emot, och tänka tillbaka på. Kräver lite extra planering nu i Coronatider, men det går om man vill. Spa-helg med kompis tänker jag planera in i oktober ?

Kram ?

Ska också göra några nu när mörkret kommer, tidigare min sämsta tid men har blivit bättre med åren. Förlikar mig med hösten på något vis. Hör ihop med livet. Och det finns en frihet i att inte så mycket gör anspråk på oss. Vi får stänga dörren.
Dag 50- det är bra det ? många hinder som är avklarade. Heja dig!

Fortfarande nykter, så skönt. Fick underbart mycket gjort igår. Tänker inte särskilt mycket längre på A, det är en befrielse. Märker dock att jag vill ha något att fira med, vilket har blivit chips, nötter och mat. Ska jobba med att hitta ett sunt förhållande till mitt ätande, gissar att det är lite samma process som att sluta dricka. D.v.s. helt enkelt stå ut i ca 10 dagar så går det värsta suget över.. Vi få se jag börjar räkna det som dag 0, därav min rubrik 57+0.

Dags för mera goda vanor :)

Viktigast först - vara nykter! Det där man tuggar i sig som substitut får man ta itu med i ett senare skede. Äventyra inte nykterheten - ät hellre chips och nötter då!

Grattis till snart två nyktra månader!

Kram ?

Underbart. Det känns verkligen befriande att passera 60 dagar. Livet återvänder verkligen för varje dag. Men det där med nötter får jag nog hålla med Andrahalvlek, de kommer bli svåra att fasa ut. Jag kan dock ha det som ett frö som får slå rot och gro i min hjärna. Ska jobba med att hitta alternativ som får mig att sluta fingra i jordnötsskålen varje kväll.

Njuter av min nykterhet och trivs med att göra upp med mitt tidigare alkoholideal.

Läser DN på nätet om Alkoholhjälpen och instämmer med mitt alias Peter att ni alla här är hjältar.

Kram på er.

Jättebra artikel tycker jag och glädjande att information om alkoholhjalpen.se kommer ut brett! Grattis till det Rolf och 61 dagar + 0. Toppentoppen ju!

Kram!

Till 60+?
Läste också artikeln. Den var jättebra.
Visar att vägen inte är spikrak och det viktiga är att inte ge upp.?
Kram⚘