Vad fint att det går så bra, grattis till nykterhet, nu fortsätter vi! Jordnötter är en bagatell i sammanhanget :)
Kram! ?

Tack alla ni trogna hjältar! Är även tacksam till Dr. Magnus Johansson som är grundare till detta forum. Forumet och alla ni här är de som har skapat förutsättningarna till att jag idag har kommit till bättre tankar.

Hade en skön kväll ute på restaurang tillsammans med vänner, inte det minsta sugen på vin eller öl med alkohol i. Njöt av mat, samtal och skratt och behövde inte någonstans känna saknaden av berusning. Inga moraliserande samtal om alkohol eller fokus på min nykterhet, det var bara naturligt att inte dricka, nästan som en självklarhet.

Kram på er och ha en skön helg!

Tack för ett öppenhjärtigt reportage och för den viktiga "reklamen" för Alkoholhjälpen.

Jag tror på dig. Lycka till!

Kram

Det var ett tag sedan jag skrev, min skiva snurrade som vanligt igen när vinter kom. Vet inte om det var lika illa som andra år men visst drack jag igen när decembermörkret kom. Förlorade dagar av bakfullhet och kände ångesten krypa på en när jag inte drack. Jag har lärt mig så mycket av de gånger jag har slutat dricka vad det innebär att dricka A. Den värsta ångesten går över efter ca 10 dagar och den beror enkom på abstinens, sen kan ångest komma sig av andra orsaker men det hör livet till och A är inte lösningen på dessa orsaker.

Den 15 februari fick jag ett fullkomligt utbrott av ilska – onykter. Detta utbrott fick mig motiverad igen att ta tag i min relation till A, nu har det gått 65 dagar sedan dess och nu börjar jag må bättre igen. De andra orsakerna till ångest består och blir allt tydligare. Jag är nöjd igen över att ta bort A ur ekvationen då det blir lättare att se verkligheten och med hjälp av ett nyktert perspektiv ta tag i orsakerna till mitt mående.

Ger mig aldrig även fast jag snubblar ibland.

@Rolf Grattis till 65 nyktra dagar! 🥳🥳🥳

Håller med Se klart - häng kvar här nu! Se forumet som ditt AA-gäng. Man behöver ”närheten till programmet” som det heter i AA-kretsar. Fast jag är inte talesperson för AA egentligen, utan jag har blivit en sådan som inte dricker med hjälp av det jag kallar faktametoden - och med forumets hjälp!

Kram 🐘

Välkommen tillbaka! 65 dagar är bra! Jag har ju gjort precis som du tidigare och börjat igen efter en tids nykterhet. Vid flera tillfällen, av olika orsaker. Du beskriver det där att allt snurrade som vanligt när vintern kom och jag tror att just det är viktigt att analysera. Jag vet att ett av mina återfall hände i samband med att min pappa dog, allas känslor skulle hanteras, det var mycket praktiskt som skulle ordnas och liten tid för återhämtning. Jag hade då heller inte slutat helt med alkohol så det var väldigt lätt att återgå till gamla mönster. Just det du skriver om december och höstmörker tror jag är viktigt. Man måste lära sig hantera sina naturliga svängningar utan alkohol och tillåta sig att känna efter, vara trött, se till att vila och återhämta sig. Typ allt det där man vet, kan och förstår men som är så svårt i praktiken. Jag tror inte att alkoholbegäret slår ner som en blixt från en klar himmel. Jag tror att innan ett återfall sker så har man haft en period där det successivt har blivit tyngre av olika anledningar, mörker, stress, tråkiga händelser eller andra inre anledningar kanske (hjärnkemin).
Den här gången känns det annorlunda för mig just för att jag faktiskt jobbar med mitt inre på ett annat sätt. Har lärt mig vila, vara här och nu och gör sunda val. Det är ett livslångt projekt det där med nykterhet tror jag.
Du skriver att du är nöjd att få bort A ur ekvationen och jag håller verkligen med. Jag har medicinerat allt möjligt med denna dryck. Nu när A är helt borta sen snart 8 månader så kan man lära känna sig själv igen. Jag har ju också fixat mina järnvärden vilket var helt nödvändigt för tankar och koncentration och alkohol i den ekvationen när värdena var var helt förödande. Så jag tror att utan alkohol blir allt så mycket tydligare. Vi stänger ofta ute trötthet, nedstämdhet och oro/rädsla/ångest och bara kör på. Nu tar jag fram det i ljuset. Det är väldigt skönt som du skriver att få bort alkohol ur ekvationen och kunna jobba på orsakerna.
Du har en spännande resa framför dig!

SeKlart och Andrahalvlek, vad glad jag blir att ni hänger kvar här och att det går så bra för er. Minns så väl era kval i början och nu har ni år bakom er i ert beslut, ni är så grymma och ni inspirerar.

Sisyfos din gamla räv - tack för din genomtänkta och fina kommentar och grattis till 8 mån, har följt dig för många år sedan men då hade jag en profil där jag hette Maharion. Bytte till Rolf då det var lätt förvirrande att skriva under ett namn där jag blir betraktad som kvinna och jag är en man. Nåväl, din nick beskriver dig väl där du bär upp den stenen på kullen som rullar ner och du får bära upp den om och om igen, likt mig fast min sten är en skiva med hack i. Är det inte dags för oss att inse att det nyktra livet är så mycket bättre och sluta snurra skivan och bära upp stenen? Vet att du i din ”kamp” har tänkt måttlighet och har testat alla möjliga varianter och observerat resultatet. Jag är då klar, även fast jag gör snedsteg ibland, jag är på det klara med att målet är ett livslångt nyktert liv, det är allt mindre för varje dag en uppoffring för mig.

”känna efter, vara trött, se till att vila och återhämta sig” är precis vad jag jobbar med, att låta mig sova, vila och återhämta mig. Har jag en dålig dag så får det vara så, fokusera på att återhämta mig och ta nya tag dagen efter.

Vintern är min akilleshäl det har jag vetat sedan länge. Har än inte hittat några metoder för att klara av det på ett bra sätt, men nu har jag en ny chans att ladda för nästa vinter. Träning, kost, bra tankar, jobba med min vardag och se till att mitt arbete fungerar. Helt enkelt (fast det är inte så enkelt) leva livet på ett sätt som är hälsosamt för min kropp och sinne.

En sanning som jag börjar lära mig är att hälsosamt är inte tråkigt, det är fantastiskt att lägga tid på mat och göra den god med grönsaker och massa näringsämnen som är nyttiga, det är fantastiskt att se och känna hur träningen gör under för min kropp och min mentala hälsa, det är fantastiskt att få sova och vakna utvilad. Ja det finns så många saker här i livet som är vackert när man väl tar hand om sig. Att få tillbaka energin, glädjen, lusten och känslan av att man lever igen är en ynnest för mig då jag väljer att värdesätta, respekterar och ta min egen kropp på allvar.

Valet är så uppenbart självklart när man väl upplever resultatet, förutsatt att jag klarar av att minnas hur livet var med A. Ska försöka göra som SeKlart att varje dag tacka för ännu en nykter dag och tänka på alla snäckor som finns kvar att samla i livet.

- Jag längtar efter havet som jag aldrig har fått se och att samla vackra snäckor är en underbar idé!

Kram på er.

@Rolf Vilket underbart positivt inlägg 😍 Någon gång är det sista gången - och jag tror att du har slutat dricka för sista gången nu!

Kram 🐘 (som har varit nykter i 438 dagar idag, tjoho!)

Grattis Rolf och ni andra som väljer nykterhet! Jag blir så glad att läsa det. Tittar in på forumet och känner inte igen det. Längesen sist men blev glad att se Rolf här och att det går bra igen. Det är en extra svår tid nu med allt kring pandemin. Extra stressigt och därför också extra viktigt att hålla nykterheten tycker jag. Andrahalvlek-det är så sant att nån gång är den sista gången. Man måste inte fortsätta i karusellen. Man faller ibland men det viktiga är att inte ge upp. En gång är man färdig.
Jag har nu varit nykter i snart nio (9) år! Jag fick pröva flera gånger och falla djupare innan jag nådde botten. Det finns många bottnar...Men en gång var det nog och nu tänker jag inte släppa det.

Min viktigaste lärdom är att aldrig tro att man är botad. Man faller igen om man börjar tro att man kan dricka ”normalt” igen. Vi som har en beroendeproblematik har aldrig riktigt druckit normalt. Enligt min mening. Den som inte har problem funderar aldrig över hur mycket man dricker eller över vita veckor eller månad. Tänker man så har man problem. Ett glas är alltid för litet. En annan lärdom är att det går att leva alldeles utmärkt utan alkohol. Det är en sån frihet att slippa.
Håll ut och det blir lättare!

Ha det så gott!

Tack @santorini ❤️ Alltid lika kul när ”gamlingar” hälsar på 🤩

@santorini: ”Min viktigaste lärdom är att aldrig tro att man är botad. Man faller igen om man börjar tro att man kan dricka ”normalt” igen.”

Det här tror jag också på. Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset. Man kan ha SÅ roligt utan alkohol 😍

Kram 🐘

Tack för alla fina ord, är glad att vara tillbaka. Just nu går min sambo en skrivarkurs, det fyller mid med avund av de personer som har fallenheten att kunna skriva med lätthet, att kunna uttrycka sig i skrift på ett stilistiskt sätt. Jag har inte den begåvningen och jag vet att det är något man kan bli bra på genom att öva. Det krävs för mig en stort mått av energi att skriva, vilket får mig, även fast jag är väldigt fäst vid alla er som stöttar i detta forum, skriva med ganska långa mellanrum. Det blir som en paradox att för att ha kraft att skriva så behöver jag må bra men samtidigt är det när jag inte mår bra som jag som mest behöver skriva här. Ska försöka att mer avslappnat skriva och inte fundera så mycket att det blir lite fel kring meningsbyggnader, stavningar och stil.

Idag mår jag bra och jag är tacksam för ännu en dag av nykterhet. Jag har dagar av ångest men känner mer och mer att jag inte behöver döva denna känsla med något annat än acceptans, vila och nya tag dagen efter. Jag tar mig mod och stärker min integritet genom att vara ärlig med mig själv och min omgivning och berättar om mina inre konflikter som får mig att må dåligt, det är befriande. När jag väl väljer att uttrycka min önskan om att tillgodose mina behov inför min omgivning så blir livet lite enklare, istället för att undertrycka, fly och döva dem med A. Jag har valet att välja mitt eget liv.

It matters not how strait the gate,
How charged with punishments the scroll,
I am the master of my fate,
I am the captain of my soul.