Jag säger nu godmorgon på dag 11! Magiskt! Sovit så gott. Njuter av att vakna upp avslappnad, nästan utvilad och inte må illa, utan att känna den fadda smaken i munnen... Ingen ångest... Underbart!

Kaffet smakar så gott idag med☕

Andrahalvlek, jag förstår att du tycker att jag dundrar på i en för snabb takt nu, men jag lovar att det är under kontroll. Jag har ett helt vårdteam som finns för mig. Jag gör detta i samförstånd med min psykiater, eftersom läkemedlet inte hade nån effekt och jag har trappat ner under en tid.
Imovane får ta lite längre tid...

Dag 11 utan alkohol
Dag 6 utan SSRI

Tycker själv att min livsresa är lite spännande..... ?

Men jag tar en dag i taget och minut för minut. Little by Little

Torn! Inatt kommer jag inte ihåg en enda dröm, bara några fladdriga bilder från dagen som varit....

VaknaVacker visst är det underbart när de små framstegen visar sig! ???

Jag vet också att det kan komma bakslag. Så många gånger jag har upplevt bakslag, när livet kraschar. Det är nog därför jag njuter av när det flyter på relativt smärtfritt, även om det rör sig om en dag, en timma eller en minut av lycka.. Jag fångar den...

Så idag ska jag fånga dagen, nykter!

Kram Saskij, klok som en ?

Har du en läkare inom psykiatrin bakom dig i detta så är du nog i goda händer. Och om medicinen inte ens hjälper så är det förstås viktigt att trappa ut den.

På mig hjälper medicinen, och att då trappa ut just nu vore väldigt oklokt. Nu när jag mår bra.

Jag vill också trappa ut men har ingen läkare att bolla det med ens ? Företagshälsans läkare skriver ut recepten, men deras kunskap är urusel.

En av läkarna där sa till mig när sömnstörningarna var som värst: ”Kan du inte sova på natten så kan du ju gå upp och stryka eller städa skafferiet.”

Jag höll på att nita henne, men var för trött för det. Jag svarade henne istället: ”Har du NÅGON som helst erfarenhet av den här typen av diagnoser?”

Sen anlitade jag inte henne mer och jag klagade hos hennes chef. Och eftersom jag representerar arbetsgivaren också, så ser jag till att ingen av våra medarbetare hamnar hos just henne.

Kram ?

Jag har en lång erfarenhet av psykisk ohälsa... Nu har jag turen att ha ett fantastiskt team inom öppenpsyk... Lyx! Så om jag skulle må sämre fångas jag upp snabbt.

Hoppas att du lyckas med att finna det du behöver... Jag har äntligen haft tur....

Det finns tyvärr många läkare där ute som inte har en susning om vad psykisk ohälsa, sömnstörningar och beroende innebär... En del är så klumpiga och oproffsiga i bemötande... Trist att du inte fått bra hjälp...

Jag blir också stärkt av att klara av att säga nej till vinet. Även om det bara är 11 dagar på rad nu...

Men jag är så in i själen beslutsam över att jag ska vara nykter även idag! Tar endast en dag i taget.

Detta forum har gett mig så mycket insikter, motivation, stöttning och gemenskap. Det är magiskt så bra det varit för mig.

Kram Saskij ?

Det här forumet är verkligen som balsam för själen ?? Så mycket klokskap, omtanke och välvilja på ett och samma ställe att man blir gråtfärdig av tacksamhet.

Kram ?

Du ser, det var det vi tjatade om i början, det blir mycket bättre efter en vecka eller två.?
Efter ca tre veckor fick jag värsta lyckoboosten och fick en motivation utan dess like. Jag gjorde upp
massa planer för framtiden och så. Det var härligt och höll i sig någon vecka innan man kom ner
på jorden igen. Bara att surfa vidare nu Saskij, men var beredd på att alkoholdjävulen lurar runt hörnet.

Andrahalvlek, du skulle ha nitat henne, så kanske du hade åkt i finkan och fått träffat en vettig läkare.?
Nä skämt åsido, hoppas du får tag i någon bra läkare.

Kram

Idag har det varit lite mer rastlöshet och tristess denna kväll. Tror jag börjar tröttna på ensamhet, avståndstagande, rädsla och oro för smittan. Tvättar nästan sönder mina händer... Att inte alls ha fysisk kontakt med någon annan, inte gå på massage, har ingen relation osv. Detta gör något med mig som individ. Sen tillkommer suget efter alkohol ikväll. Lite kämpigt..... Men låtsas att det är natt nu så jag kan sova bort kvällen. Jag har inte ro till att se på film eller så.
Jag har ändå varit ute på min långpromenad idag men inte träffat någon. Tur att det är en ny dag imorgon.

Dag 11 till ända

Kram Saskij ?

Du gör det så bra?
Man möter sina känslor utan filter så det är klart det går upp och ned. Var stolt och fri. Du bestämmer nu över ditt liv ??
Det tar lite tid men du skapar nya mönster och vanor och rätt vad det är, är det liksom normalt att inte dricka. Så skönt att vakna vacker och dricka morgonkaffet imorgon?
Sov gott fina du o kram??

Ny dag och lördag morgon. Dag 12. Det går fortfarande framåt sakta.. En dag i taget.

Sovit bättre inatt. Jag tror att jag helt enkelt är utmattad på kvällarna... Då jag brukar bli rastlös, lite deppig och suget kommer då. Som vanligt gäller det att ha tålamod, stå ut, acceptera känslan, klappa sig själv på axeln....

Men vad jag saknar fysisk närhet... Det känner jag mer och mer. Svårt att åtgärda själv.

Kaffet smakar underbart idag också.

Igår kväll, var suget ovanligt starkt... Det kröp i kroppen, lätt ångest, oro....

Men jag stod ut.... Somnade till slut efter att ha spelat otaliga mobilspel och lyssnade på ljudbok.. Nån feelgood...

Kan bli arg på mig själv att jag inte gör något konstruktivt istället, vika tvätt, städa eller vad som helst....

Men nu är det en ny dag att ta sig an, nykter.

Kram Saskij

Har varit rätt ok. Fått gjort en del idag. Blir lätt frustrerad över mig själv.. Orkar inte så mycket.. Men det får vara som det är. Kvällen avslutades med en timmes powerwalk, varma mackor och en dusch.. Nu ska jag krypa ner i min renbäddade säng... Sämre kan man ha det. Och... Jag är nykter. 12 dagar till ända...

Hoppas ni har en skön helg därute...

Kram Saskij, klok som en ?

Söndag morgon. Vaknar upp ganska tidigt. Sovit ok. Kroppen känns trött och musklerna är helt urlakade.

Allt är så stilla och tyst.

Tankarna far iväg. Hur hamnade jag här?
Ensam, i en för stor säng, på tredje våningen i ett hyreshus i en förort.
Barnen bor mest hos sin pappa.
Jag har mått för dåligt.
Min långa sjukskrivning med utmattningsdepression och därtill medelsvår depression som eskalerade för ett halvår sedan. Ångest och oro, obefintlig självkänsla, tankar på att dö, försvinna. Då fanns ju vinet där... Vad spelade det för roll om jag drack? Det fick mig att slappna av och vila ifrån alla jobbiga känslor. Jag var ju ensam. Ingen behövde veta.

Det var nu det började eskalera, toleransen ökade, jag drack mer och mer... Men jag skämdes nåt oerhört. Har inte sagt något till någon.. Bara en person, en vän som har samma problematik...

För snart tre månader sedan kom coronan och skrämde upp ett en hel värld. Jag fick råångest, låg i sängen flera dagar, vågade inte gå utanför dörren... Men då gick det ju att beställa vin på nätet... Räddningen? Nej.. Det blev mitt förfall.

En leende transportkille ringer på min dörr, står där med ett stort leende och 10 flaskor vin! Lycka! Glädjepirr i magen...

Men sen på kvällen låg jag deckad, raklång på sängen, med kläderna på...
Vaknar upp med ändå värre ångest.
Två flaskor var urdruckna ser jag. Minns inte riktigt hur jag fick i mig så mycket...

Men det här återupprepade sig fler gånger... Tills för en månad sedan...

Då hade jag fått nog

Så det var då jag tog beslutet att få hjälp här.

Jag har nu klarat 12 dygn. Idag är det dag 13. Jag kan snart börja räkna i veckor.. Hoppas jag.

Jag mår nu bättre än på länge. Jag får tampas med min oro och ångest utan alkohol.

Det hjälper mig mycket att skriva här, men även mina dagliga långa promenader har varit bra för att mildra oro, suget och rastlösheten. Igår kväll började jag till och med att jogga korta intervaller...

Jag strävar efter att fylla livet med bra vanor, så att vinet liksom inte har någon plats i mitt liv längre.
Nåja.. Nog med dystra tillbakablickar...

Idag är en ny dag.. Kaffet smakar utmärkt. Jag är någorlunda frisk. Kroppen är nog i chocktillstånd efter min ganska drastiska omställning... Ingen a, ökad fysisk aktivitet och mat på bestämda tider...

Jag vet att jag inte är bäst på att kommentera andras trådar... Men jag gör det mer när jag känner mig mogen.

Kram Saskij, klok som en ?

Och vad skönt med 12 dagar i bagaget! Det där med ångest är inte kul det har jag och upplever själv. Den hade man kunnat byta ut vilken dag som helst men det blir bättre känner jag själv. Det tar ett tag för hjärnan att ställa om från det som varit självklart så länge. Nya vanor som du skriver. Du är ju grym som sticker ut o springer . så långt har inte jag kommit än. Kört några pt pass hemma men ska nog snart växla upp. Kram och ha en fin Söndag?

Ja snart räknar du i veckor. Bra gjort av dig. Du får ditt liv tillbaks. En resa du inte kommer ångra! Kanske dina barn är mer hos dig framöver?
Heja dig och kram?❤

Jag vet att jag inte är ensam, men vi gör alla en resa i livet med en vilja om att det ska bli bättre...
Det är inte alltid lätt, det tar massor av kraft och tid att ställa om. Varje nykter dag är en seger.

Men det är förrädiskt lätt att falla tillbaka, till det där sköna pirret, avslappningen....

Men... Jag tränar på att säga Nej tack! Och stå ut i de jobbiga suget och rastlösheten... Då funkar mina promenader och kanske kan jag börja jogga mer framöver... Hmm... Ska jag unna mig ett par nya skor kanske? Fira 2 veckors nykterhet? ?‍♀️?‍♀️

Det får jag fundera på tills imorgon...

Ha en underbar söndag???

Kram Saskij, klok som en ?

Jaa, jag jobbar på att få mitt liv tillbaka och förhoppningsvis styrka nog att ta hand om barnen mer. De har turen att ha en fantastisk pappa som har betydligt bättre förutsättningar än jag på alla plan. Ekonomiskt, han har bil, villa, trädgård mm. Jag... Har en liten trea, ingen bil, sjukpenning...

Så vi får se hur framtiden blir. Först och främst vill jag bli stabilare och få tillbaka mitt liv igen.

Kram Saskij ?

Vilket oerhört fint inlägg om allt det svåra du har gått och går igenom, och med ett lyckligt slut. Jag älskar lyckliga slut ❤️

För det ska bli ett lyckligt slut för dig! Fortsätt kämpa som du gör nu. Fortsätt fokusera på fördelarna med nykterheten.

Fortsätt välja nykterheten en dag i taget så kommer ditt liv att skifta från gråtoner till pastellfärger så småningom ?

Synd att inte barnen bor hos dig. När jag var sjukskriven för utmattningsdepression för två år sedan så valde jag att fortfarande ha yngsta dottern boende hos mig varannan vecka. (Givetvis med hennes pappa som backup.)

Rutinerna hon indirekt krävde av mig hjälpte mig att hålla näsan ovanför vattenytan. Jag kunde inte släppa taget helt eftersom hon behövde mig.

Kram ?

Andrahalvlek! Det värmer!

Rutiner, leva i stunden, ta en dag i taget...

Snart kommer livet spraka i de mest fantastiska färger...

Det är min dröm..

Tack alla för att ni finns?

Kram Saskij, klok som en ?

Som vanligt kommer suget och rastlösheten krypande nu på kvällen. Så igenkännande.

Längtar bort... Längtar efter närhet, kärlek, gemenskap....Och efter det liv som fanns innan corona och min utbrändhet, lyckan när jag dansade, gick på bio, middag med vänner osv...

Det blir tidigt i säng ikväll... Vill drömma mig bort...

Imorgon är en ny dag. 2 hela veckor ändå.

Kram Saskij, klok som en ?

God morgon på er. Nu har jag klarat hela 2 veckor. En hel del funderingar i mitt huvud. En nära vän fyller 50 år...är det ok att köpa en liten flaska champagne i gåva? Klarar jag att gå till systemet utan att köpa med något till mig själv? Är det så farligt om jag skulle ta bara ett eller två glas ikväll? Tankarna snurrar. ...

Känner att jag behöver lite råd och tips gällande detta.

Kram Saskij

Grattis till 2 veckor! Köp något annat i gåva. Totalt onödigt att testa om du klarar att gå till bolaget i nuläget. Och om du klarar ett par glas själv nu vet du nog svaret på själv. Eller hur? Extremt onödigt att testa. Inte sabba allt nu när du kommit såpass långt.

Försök att hitta på något att göra som du vet att du tycker är kul. Det ger mersmak.

Kram

Du skrev om att köpa ett par nya skor, det låter som en strålande ide'?

Kram