så långt ögat kan nå??Dock ganska trött nu ett tag. Tror att min hjärna gått på högvarv så länge att nu tar bara tröttheten över.

Har tyvärr inte tid just för tillfället att vila. Ene sonen flyttar till en annan stad i morgon för sina studier och då skall jag ju såklart vara med?Sista grejorna skall packas hans lägenhet ikväll och tidigt i morgon går flyttlasset. Ytterligare två av mina barn hjälper till och deras respektive så jag tänker att jag kan liksom slinka undan lite grann i alla fall?

Annars går livet sin gilla gång. Även för de stackare som just nu på fredagseftermiddagen ilar fram och tillbaka till Systemet. SÅ kul att kolla på?De parkerar som vettvillingar och blir irriterade när det får böter. Ja, kära nån. Allt för alkoholen?Puckon kan jag tycka ibland när jag tänker på att livet faktiskt är skönare utan alkoholen?

Roade mig häromkvällen med att gå genom mitt kontoutdrag och se hur mycket jag lagt ut i denna butik tvärs över gatan under månaderna (ca 2) innan jag slutade. Jösses säger jag bara?Då behöver jag inte ha så dåligt samvete över att jag kostade på mig att tatuera mina ögonbryn och fixa ögonfransarna idag?För till Systemet går jag ju inte längre??

Kram?

Till 13 veckor??
Fantastiskt bra jobbat?

Läste om kontoutdragen du kollat.
Funderade på att göra det samma.
Men vet inte om jag vågar.
Får fundera på det lite till.....

Och min näst yngsta har flyttat?

Tänk vad man orkar när inte alkoholen inte finns med i bilden längre! Jag är glad, stark och tålmodig??Det är egenskaper som återkommit efter alkoholens uttåg ur mitt liv och jag är SÅ glad och tacksam?

Haft en fysiskt jobbig dag, men tänk vad den givit mig! Fått vara tillsammans med de bästa som hänt mig hela dagen?Men nu är det bara jag och hunden och det är helt underbart det också✨

Kram?

Tack?Och du är på riktigt god väg själv??Men du kan lugna dig med kontoutdragen om du vill för DET är ingen kul räkning?

Kram?

Grattis!??? Vad siktar du på nu då? Tillsvidare, ett halvår eller kör du igång och börjar dricka i morgon.?

Kram

@Andrahalvlek?

Klart jag korkar upp en flaska vin, men väntar till imorgon så att tremånaderskänslan får sätta sig lite @Torn?Näe, jag har inga som helst planer på att dricka alkohol. Men jag kommer aldrig säga aldrig för då blir jag bara knäckt om jag någon gång skulle smaka på alkohol igen?Jag fortsätter helt enkelt dag för dag och är tacksam över att jag klarar att avstå?

Har suttit och räknat lite och kommit fram till att det är ungefär sju år sen jag började dricka alkohol igen efter mitt långa uppehåll (ca 3 år). Sedan dess har jag inte haft något uppehåll så länge som nu.

Jag önskar så innerligt att jag vore en av dem som kan njuta av ETT glas vin! Men tyvärr kan jag inte räkna mig till den gruppen människor. Och varför skulle jag dricka nu när jag mår SÅ bra? Näpp, klarar mig bäst utan?

Kram?

Starkt jobbat och så härligt det är att läsa dina inlägg!
För mig hände det något efter tre månader- det var väl då jag på allvar började tänka på ett större beslut. Livet-beslutet.
Imponerad över ditt tidigare uppehåll på 3 år! Och än mer stolt ska du vara. Njut av din kväll! Kram ?

Kämpar ikväll med en avskyvärd ångest! Blivande exmaken kommer i morgon för att prata. Antar att vi skall nu börja verkställa skilsmässan och jag känner en djup oro för vad som kan komma när jag ställer mina krav.

Men det otroliga i det hela är att jag känner absolut INGET sug efter alkohol alls! Det har alltid varit i såna här situationer jag slagit upp ett glas vin tidigare. Och jag har verkligen känt efter ikväll, men nada. För mig är detta något helt nytt. Ett nytt liv? Eller är JAG helt ny? Jag känner mig ny i alla fall?

Jag fortsätter min ångestladdade kväll och hoppas att jag kommer att kunna sova så småningom.......

Kram?

slank ner i tisdags efter blivande exmakens besök. Och sen ytterligare en drink på det. Blev redigt berusad då jag inte klarar så mycket idag.

Hade såklart ångest igår, men som min ene son sa ”Tänk inte mer på det, mamma. Glöm det och se framåt”. Så jag börjar på dag två idag, eller hur jag nu skall räkna.

Hällde ut ALL alkohol igår. Till och med oöppnade flaskor. Det luktade som ett helt bränneri i hela lägenheten, men vilken befriande känsla!

För jag har bara blivit mer fast i mitt beslut att inte dricka. Låter säkert paradoxalt med tanke på att jag föll i tisdags, men tror på ett sätt att jag behövde det för att verkligen fatta ett nytt beslut. Vill inte mer nu!

Nu är skilsmässoansökan inskickad och tid hos en advokat bokad. Försöker se på mitt liv för att se om jag fattat rätt beslut. Och det har jag, men ibland tvekar jag. Men när jag tvivlar behöver jag bara prata med någon av ungarna som kan intyga att jag gör rätt. Ingen av dem är speciellt överförtjust i blivande exmaken. Min dotter tål honom överhuvudtaget inte.

Ja, så nu stapplar jag vidare på min gropiga väg. Nykter idag!

Kram⚓️

Kan faktiskt inte låta bli att le lite åt din reaktion efter att maken lämnat. Och champagne av alla drycker :D Firade du? Tror som du, att det är bra nu. Fortsätt på din nyktra stig. Det klarar du!

Kram!

Förlåt, blev liksom Charlie lite full i skratt. Det var nog helt rätt att fira skilsmässan med champagne, det verkar så med tanke på barnens reaktioner i alla fall.

Bra gjort att du hällde ut alkoholen! Bra att du känner att snedsteget gav dig ännu mer råg i ryggen att sluta helt.

Kusligt att du blev så full, men det skulle jag också blivit efter mitt långa uppehåll. Jag tror inte jag skulle kunna sluta dricka om jag väl hade börjat, och jag hade blivit asplakat, och just därför ska jag aldrig prova att ta första glaset. Du gjorde misstaget åt mig ?

Jag håller med sonen, tänk inte mer på det nu - åtminstone inte på ett sätt där du slår på dig själv. Men tänk gärna på det som en lärdom, det kan vi aldrig få för lite av.

Kram ?

köpte jag till blivande exmakens födelsedag tidigare i år. Den hade legat i kylskåpet ett bra tag och jag tror nog att jag haft en tanke om den hela tiden i bakhuvudet. En slags nöddämpare. Så det fick helt enkelt bli champagne och på ett vis kändes det riktigt eftersom det var hans flaska. Redig berusning berodde säkerligen på att jag inte heller ätit något innan. Aptiten är typ noll just nu.....

Har piskat på mig själv för tisdagen, men nu är det slut med det!

Pratar helt öppet med ungarna om alkoholen nu och det är SÅ skönt! Har inte kommit så långt att jag pratar med alla om det och kanske kommer jag aldrig dit heller. Men det känns bra att mina absolut närmaste vet nu?

Jag kommer att klara detta också även om min väg för tillfället är lite gropig?

Kram⚓️

Du skrev att du har inte drack alkohol under en period på 3 år i ett inlägg.
Kan du inte berätta om varför du inte drack, och varför du började igen.
Det kändes som om du började i samband med att du träffad exmaken.
Men bara om du vill förstås :)

Tror detta kalas på Champagne var ett bra avslut både på förhållandet och alkoholberoendet:)

Den period jag inte drack alkohol berodde på att jag fick påtryckningar av familj och en dåvarande pojkvän att sluta dricka för de såg alla att det var för mycket. Jag började sen smaka alkohol igen, men kunde hålla mig till ”normal” konsumtion. Hade inget sug utan drack i sällskap på fest.

Det är helt rätt att min alkoholkonsumtion har eskalerat i samband med att jag träffade min blivande exmake. Har funderat mycket på detta. Även han har ett sjukt förhållande till alkohol så vi hetsade varann i att dricka. Och han älskar när det är ”fest” (=alkohol). Vi har båda svårt att sätta stopp när vi väl börjat. Sen har jag druckit i min ensamhet mer. Försökt komma på varför, men jag tror att det har berott på att jag helt enkelt inte varit ok med mig själv och mitt äktenskap.

I samband med att jag i somras bestämde mig för att avstå så började jag också titta mer kritiskt på vår relation. Jag nyktrade till även på äktenskapsfronten så att säga.

Men nu är det över. Både med champagnen och äktenskapet. Och jag grubblar vidare på mitt fortsatta liv. Men nykter?

Kram⚓️

Skönt att du kom till insikt. Tror också att det ofta behövs en nykter period för att kunna reflektera över sitt liv. På allvar. Åtminstone om det inte känns riktigt rätt. Vilket det uppenbarligen inte gjorde för dig.

Lycka till med ditt nya liv! ?

Kram

Ja, fast egentligen inte ensam. Ene sonen kom igår och stannar över helgen, men nu har han gått iväg till några kompisar. "Då blir ju du ensam ikväll, mamma". Gullunge. Jag sa att det gör mig absolut ingenting. Jag sätter på någon gammal film och myser med hunden. Kanske bli "Star Wars" rent utav. Det var länge sen.

Annars har dagen fyllts med matlagning och tillverkning av morotsmarmelad. Så nu har både sonen och jag matlådor för hela veckan och säkert några dagar till.

Efter min champangekväll har jag inte känt något sug överhuvudtaget. Inte så konstigt kanske, men känns i alla fall skönt.

Skriver av mig mycket om skilsmässan för att få ur den ur mitt system. Skönt när jag inte behöver väga mina ord på guldvåg som jag gjort de senaste åren.

Den gamla sjömanskistan som jag haft full av alla möjliga alkoholhaltiga drycker gapar tom. Funderar på vad jag skall kunna förvara i den nu? Blomkrukor kanske?

Tack @Vinäger för ditt inlägg och "Lycka till". Det värmer i det murriga höstvädret!

Kram