Läser igenom din tråd, ser och känner igen mig i din strävan efter sunda vanor och hur stort det är att få ny kunskap och erfarenheter som ändrar ens perspektiv. 8km i spåret imponerar, blir lite avis här. Ska banne mig ge mig ut och springa mer, vet hur mycket må bra känsla man får när man får till löpningen. Träningsvärk kan man se som förändringsvärk, ett kvitto på att vi är på väg åt rätt håll.

Tar till mig din styrka och integritet att säga nej till att köpa ut och att du tar dig tid att ta dialogen om varför. Det blir inte lätt att argumentera mot dig med denna gedigna lista av böcker som du har plöjt.

Tror starkt på dig!

Känner att dippen jag haft nu börjar vända.
Kanske för att det är helg?

Känner mig dock starkare av den.
Vinsuget var inte nådigt där i mörkret.
Men löftet om 3 månader och er här inne gjorde att jag klarade av att bara sitta i soffan och må skit.

Har varit avundsjuk när man läser om allas energi och själv inte har någon.

Tack för att du tror på mig @Rolf Jag tror på dig!. Starkt jobbat med artikeln.

@Andra halvlek och @Jullan65 man kanske skulle starta en egen tråd om klimakteriet och Alkohol.?

Men nu är det slutdeppat för denna gången!!
Kram⚘

Det kan komma sådana dippar, främst mellan dag 40 och 70. Jag hade nog min värsta dipp runt dag 55. Bra att du härdade ut och inte drack något.? Det är ju därför det rekommenderas minst 3 månaders nykterhet. Jag tycker det är väldigt synd när en del ger upp, eller testar att dricka innan dess. Det är ju först from 3 månader och framåt som många börjar må bra på riktigt, med mer energi, förändrat tänk och en växande glädje över att slippa dricka.

Kram ?

Skönt att du mår bättre igen. När jag har sådana grådagar brukar jag tänka att man ska ha lite tråkigt ibland för att verkligen uppskatta de roliga dagarna. Att det är skillnaden som gör grejen liksom. Ja, jag vet att jag är snudd på neurotisk med mitt positiva tänk i alla situationer ? Det är som en tvångshandling.

Kram ?

Så jag ligger lite efter dig. Känner gemenskap med många av dina tankar. Har också negativa mönster i min släkt med en mamma som drack samt syskon med destruktiva mönster kring alkohol. Har alltid tyckt att det är roligt att dricka o bli lite full men på senare år har det negativa konsekvenserna ökat och jag kan inte sluta när jag börjat dricka i många fall. Just nu känns det enkelt att vara vit men vet att jag kommer att behöva stöd. Har varit inne på AH tidigare och trott att jag kan dricka vanligt igen. Men nu har jag fått nog. Vi stöttar varandra och till slut ska det gå.

...sägs det ju :), och jag tror på det. Jag är också i klimakteriet och har tidigare mått skit med pms-besvär, men det åtgärdades genom att sätta in en hormonspiral. Jag blev en annan människa! Familjen var lika tacksam som jag at slippa raseriutbrott för minsta lilla. Så skönt! Men klimakteriet påverkar oss nog mer än vad vi fattar, och vad forskningen (den obefintliga) kommit fram till. Jag har varit nykter i två månader nu och har också upplevt en väldig trötthet, svårighet att sova hela nätter, nedstämdhet och varit allmänt ledsen. Men såklart också pigg och glad däremellan. Och sugen på alkohol. Jag tror att vi måste göra som rävarna härinne säger - stå på oss och invänta belöningen. Jag tror den kommer snart. Ha en fin söndag!
Kram

Rosa-Lie

börjar här försiktigt, gör programmen, läser era trådar, hittade din, tack för tipsen om litteratur och podd. Jag valde för ett år sedan att vara helt ren i ca 60 dagar, gick ner i vikt och kände sammas förändringar som du, sen kom sommaren. sen var jag igång igen, det var för ett och ett halvt år sedan. Är också medelålders kvinna, som sköter drickandet " snygggt" haha tror jag. Vill få ett slut på detta en förändring innan något riktigt allvarligt händer. Tacj igen för tipsen.

Börja din egen tråd @Rosa-Lie - det kommer att hjälpa dig lite extra att klara nykterheten längre denna gång. Det är min fasta övertygelse. Att skriva om sig själv fungerar som en slags terapi. Prova!

Som dricker för mycket men ofta är högpresterande och sköter jobbet finns det många här inne.
När jag hittade hit så var det så skönt att se att jag inte var ensam.
Började min tråd vid dag 40, jag var lite feg?
Har du fixat 60 dagar på ren vilja tidigare så fixar du 3 månader med stöd här inne.
Och läs och lyssna på den litteratur som tipsas om. Kunskap och motivation behövs.
Välkommen?
Kram⚘

Mitt sug efter A i mörkret jag hade i veckan försvann tack och lov.
Nu känns det bra igen.
Ta en dag i taget var verkligen ett bra mantra denna period.

Helgen har varit ovanligt aktiv
Har hämtat dottern som var på fest med skolan natten mellan fredag/lördag.
Check på den- Vuxenpoäng.
Sprungit exakt 5 km, inte en meter till orkade jag.
Långpromenad med väninnan och mycket tjattrade som vanligt.
Började idag med Andrahalvleks Hittaut. 6 kontroller fixade jag.
Flyttade in saker i dotterns garderober som nu stod tomma.
Hittade då en tom flaska Smirnoff bland handdukarna.
Och Nej det är inte jag som gömt den där på fyllan.
Det var sonen.....Kul att se hans min när han kommer hem och ser den på sitt skrivbord.
Nu blir det storkok så jag har matlådor i veckan.
Nu tar vi nya nyktra tag en vecka till?
???

Smirnoff är ju verkligen det tunga artelleriet direkt ? Själv drack jag mest öl och Aurora i tonåren. Minns ni det äckliga söta vinet Aurora? Urk ?

Kul att du också hittat hittaut ? Perfekt att bara plocka några stycken kontroller då och då, med eller utan sällskap - och lära känna sitt närområde! Vi hittade ännu ett tätortsnära strövområde på vår runda idag ?

Kram ?

Jag minns att jag köpte vitt vin som hade hög alkoholhalt.
Typ dessertvin. Sött och äckligt. Fick blanda med spriteläsk.
Mycket alkohol skulle jag ha för pengarna?
KIR minns jag med.

Jag har tjatar i flera år att de ska hålla sig borta från starkspriten.
Tror sonen drack cider när han var ute senast. Öl är äckligt tydligen.
Dottern dricker också sprit blandat med läsk. ( sällan dock)

Jag säger det igen. Det faktum att det smakar så hemskt att man måste blanda med söta drycker beror på att det är ett gift!
Tror tyvärr inte att de hör mig här inne☹

Bor centralt så jag hade 1a hittaut kontrollen 20 meter från porten?
Kram⚘

Här i min kommun stängs hittaut ner för säsongen 1/11. Sen kommer nya kontroller den 1/5. Hittills har jag hittat 89 av 150 i min kommun. Hinner med några till ?

Kram ?

PS. Kir minns jag också, urk ?

Att ungarna dricker tillhör nog. Oftast. Min 23-åring har aldrig druckit, hon har valt bort det. Pga mitt drickande delvis. Och hon vet ju att hennes morfar var alkis, och hon pratar om ”arvet”. Plus att hon har ett litet bråck på sin magmun så hon tar omeprazol varje dag och avstår kaffe, te, alkohol och fet mat. Min äldsta dotter har mer vuxenpoäng än jag har ?

Men oavsett så föregår du med gott exempel för dina barn. Barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör. Förutom min äldsta dotter då, hon är undantaget som bekräftar regeln. Hade jag inte burit henne i min mage hade jag knappt trott att hon var min dotter ?

Kram ?

Missat det. 30/10 var det slut.
Tja då får jag vara redo nästa säsong och lära mig lite dessa veckor.?

Kram⚘

Stressiga dagar☺
Landat i soffan vid 20.30 igår 21.00
Många nya. Säger som Andrahalvlek är det artikeln i DN?
Igår blev det löpning exakt 5 km igen. Nu siktar jag på lite bättre tider istället.
Ska packa för resa imorgon -begravning. Måste resa med min mamma.

Det här med alkohol och jul känner jag mig väldigt lugn över.
För mig är det nog ett tillfälle jag sällan druckit mycket.
Jag har överlag alltid skött mitt drickande i sociala situationer.
Jag drack i min ensamhet☹

Min app säger att jag nu ska ha gått ner i vikt.
Nja, gick ner i början men det har jag gått upp igen.
Eller är det bara muskler ??

Jag är fortfarande så tacksam varje kväll jag somnar nykter och slipper vakna med hjärtklappning. Påminner mig om detta så jag aldrig ska glömma!
Kram??

Ok!
Jag vill göra Boef Bourguignon.
Är det någon som har ett alkoholfritt alternativ som funkar att ha istället för rödvin.
För annars får det bli en runda till systemet och hälla ut det jag inte behöver.
Kanske är lika bra att få det testet överstökat.
Kram⚘