Jag tycker också det är svårare i veckorna, när man måste prestera.
Ligga under en filt och läsa och äta godis går lättare :)
Men det där med dåligt samvete för a-fritt tycker jag är onödigt Kaye, det kan du faktiskt dricka livet ut utan att det är farligt. Det är ju en sak om det gör att suget blir värre, så att du plötsligt vill byta ut till alkoholhaltiga flaskor, men beteendet i sig är väl inget att må dåligt av? Det måste vara någon form av projicering av gamla synder :)

Håller med Blenda om alkoholfritt! Fast jag förstår dig också. Jag har själv gömt undan alkoholfria tomma flaskor så min man inte skulle se hur många det var. Har dock Försökt minskat ner, mest ur kalorisynpunkt.

För mig är det ett perfekt substitut. Älskar öl och det finns så många goda alkoholfria sorter, liksom en del bubbel.

Om det inte triggar dig till att vilja dricka annat tycker inte jag heller att du ska ha dåligt samvete över det.

Kram

Tack för kommentarerna om A-fritt.
Nej A-fritt lugnar behovet efter Alkohol för mig.
Tror det mer är att jag sitter med ett glas vin....
Men behöver det för att få lite festkänsla, helgfirande typ.

Har städat köket idag.
Ställde ner Bag in box stativet i förrådet för 2 månader sedan.
Idag när jag städade kom jag på hur det alltid var rödvinsfläckar på köksluckorna där stativet stod. Och även på golvet ibland.
Hur orolig jag var att någon sett dem innan jag han städa bort spåren.
Inga fläckar att städa bort idag?
Skön känsla?
Kram⚘

Tänk så många gånger som jag pimplat vin och städat! Bara för att det år sååå tråkigt att städa?Tycker visserligen fortfarande att det är tråkigt att städa, men det går faktiskt ok utan alkohol också har jag kommit på?

Det där med vinfläckar överallt, ojojoj. Undrar hur många vita tröjor jag förstört genom att gömma tröjan efter jag spillt och sen går inte fläcken bort?Vinspill i hela köket när man kommer upp dagen efter. Nu slipper man det?

Kram⚓️

Hur har det gått för dig i helgen, fick du några tips härifrån som hjälpte till att hålla A borta . Hoppas!

och säger hej??

Hoppas allt är bra?

Jag har faktiskt lite sol idag☀️Hoppas att du också kan få njuta lite av denna, för tillfället sällsynta upplevelse?

Kram⚓️

Ingen sol dock☹
Känner mig lite piggare och gladare igen.

Kollade mina kontoutdrag på SB.
Har ganska bra koll på min ekonomi och utfallet blev det jag trodde.
2000 till 2500 kr per månad har jag lagt på A.
Undrar var de tog vägen?.
Fast månadsbudgeten har varit lättare att få ihop de senaste månaderna...
Kram⚘

Men vet du vad jag gör med pengarna nu? Jag lägger dem på mig själv??Har tatuerat ögonbryn och fixat ögonfransarna bla?Efter blivande exmaken flyttade ut har jag också upptäckt att jag har mer pengar över då jag tidigare lade en hel del på honom. Så jag satsar på mig själv helt enkelt?För att jag är värd det och för att jag skall må bra?

Kram⚓️

Så var det äntligen helg och jag skulle få sova länge på lördagsmorgonen.
Och vad händer.
Min älskade lilla honkatt blir dålig kl 23.00.
Hela natten har jag torkat upp hennes spyor.
Är helt slut, får bli tupplur i soffan idag.
Nu har stackaren ätit och druckit till slut.
Det får bli innedag för katten idag, något hon har svårt att acceptera.
Behöva gå på lådan inne är ju pinsamt enligt henne?.

@Sommarbarnet Jag skulle behöva prioritera mig själv mer.
Ger det mesta till barnen. Men det jag vill och behöver kommer ofta sist.
De är ju stora nu och klarar sig själva med extrajobb.
Men det är lika svårt att bryta detta beteende, som det med alkohol.
Kram⚘

Och stackars katten ? Men skönt att katten mår bättre nu i alla fall. Allt blir som det blir, och inte alltid som man tänkt sig. Det tänket tycker jag att jag enklare kan anamma i nykterheten.

Själv skulle jag ha låååång sovmorgon. Det var planen. Somnade kring midnatt, vaknade kl 5 ? Låg vaken en halvtimme, blixtepigg. Blev hungrig och fick ta en minst sagt tidig ”förfrukost” i sängen. Vid sjutiden kände jag mig trött nog för att somna om och sova tre timmar.

Kram ?

Idag har det varit många ledsna inlägg om Coronan och hur vi får leva våra liv på ett sätt vi inte är vana vid.
Idag blev jag hemskickad och ska jobba hemifrån.
Inte för att det fungerar speciellt bra med mitt jobb, men jag tycker faktiskt det ska bli skönt.
Känner att det jag inte kan fixa hemifrån får väl vara då.
Återigen lite av den där coola nya jag som dykt upp när jag slutade med A.

Min syster skyller på Corona så hon slipper besöka vår mor.
Tydligen kan man inte ringa heller pga Corona?

Är tacksam att jag inte dricker A just nu under denna perioden.
Då hade nog allt varit ännu värre.

Önskar bara jag hade mer energi som så många andra upplever.
Tror dock att min brist på energi beror på att jag jobbat halvt ihjäl mig i flera år och alkoholen var mitt stimulantia. Nu när jag inte har den längre så känner jag hur slut jag är.
Har funderingar på att ta en veckas semester nu i November och vara ordentligt ledig under julhelgen.
Men det är liksom ingen idé när man hela tiden ska svara i telefonen och ta hand om mailen. Det finns ingen vikarie att ta in precis.
Och jag behöver vara ledig utan att ha dåligt samvete och känna stress för att folk inte får hjälp. Eller behöva jobba ifatt som en idiot veckan efter.
Behöver prata med min chef om detta och då känner jag mig urusel för att jag inte pallar trycket.
Kram till er alla därute⚘

Utan alkohol känner man verkligen hur trött man är. Jag gör knappt inget annat än jobbar, vilar och sover i perioder. Jag tänker att det är min kropp som talar till mig: ”Ligg ner för fan”. Så det gör jag.

Då och då får jag energi och lust att göra något. En kort stund. Jag tror att man ska invänta den lusten att göra. Inte försöka tvinga fram den, inte heller vara orolig för att den inte kommer. Utan bara bida sin tid och ge kroppen vad den behöver just nu. Sova, vila, bra kost och motion. Läsa böcker, dra ner tempot. Det är den tiden på året nu. Förr i tiden sov man nästan från att solen gick ner, men man jobbade ju desto mer sommartid.

Klart att du ska vara ledig! Kan du inte ha fasta tider då du kollar mailen? Jag kollar mailen kl 11 och 15 varje dag. Däremellan är den nedstängd. Men jag har inte ett jobb där saker måste fixas pronto. Jag har märkt att om jag inte alltid är tillgänglig så det är en hel massa som löser sig på annat sätt ?

Kram ?

Hej Kaye! Exakt så känner jag, alkoholen gav bränslet. Förnuftsmässigt förstår man ju att det kostar i någon annan ände. Och min bror verkar resonera som din syster kring våra mödrar. Suck.
Nu försöker vi våga att sluta palla trycket och visar oss mänskliga tycker jag. Vilar nyktert.
Kram!

Ja vi måste bli mer lagom. Och det gäller de flesta här.
När det gäller min stress och press på jobbet har jag själv satt mig i situationen. Lär man folk att man alltid är tillgänglig och fixar allas problem på kort tid så tror de att det är det normala.
Sedan är det nog mitt bekräftelsebehov som gjort att jag överlevererar.
De är ju alltid nöjda och ger mig beröm.

Hos mig är det så här.
De ringer och säger . Jag mailade dig för 30 minuter sedan. Hur går det?
Eller De mailar och skriver. Du svarade inte i telefonen så jag mailar.
Sms: Ring Mig!!!!

Jag behöver bli bättre på att inte ta på mig allt hela tiden.
Kan inte skylla på chefen heller för han säger hela tiden att jag skall anställa hjälp. Men jag orkar inte, och tror inte på att den jag behöver finns därute.
Corona situationen gör också att jag är orolig att anställa.
Vem vet, jobben kanske försvinner.
Kram⚘

Så var de 3 månaderna passerade. ✔
Månad 3 var ingen höjdare. Extremt trött. Deppig med klimakteriedepression, och mycket tankar på hur jag nu skulle gå vidare.
Mycket dividerande och förhandlande med mig själv.
Och inte gjorde det humöret bättre!
Ska jag sätta nytt mål eller köra en dag i taget?
Ska jag testa att dricka på helgen?
Ska jag bara dricka vid sociala sammanhang, något jag alltid klarat sköta snyggt.?

Har haft tankar på att jag måste testa någon gång.
Har funderingar på om jag undermedvetet planerar för detta.

Om jag är helt ärlig med mig själv så vet jag att 2 glas vin inte kommer vara nog. Då kan jag lika gärna vara utan. Så känns det fortfarande.
Och när 1a glaset druckits så försvinner mitt omdöme och jag dricker hela flaskan.
Sedan är jag rädd!
Alla återfall jag läst om gör mig rädd.
Om jag dricker tror jag att jag väcker suget och inte kommer kunna hålla mig till helgdrickande.
Eller kommer jag att typ dricka ikapp under helgen för att jag hållit upp i veckan
Och 3 månader egentligen. Det är ju inte speciellt länge.
Det är ju inte ens en graviditet.

Har till slut landat i att jag behöver TID!!
Och jag måste jobba på att se nykterheten som det naturliga tillståndet!
Och jag behöver nog mål.
Mål 1: 100 dagar?
Mål 2: November månad ut
Mål 3: Året ut.
Mål 4: 6 månader

Livet är kanske lite tråkigare men det är klart lugnare.
Ingen ångest, Inga sömnproblem, Inga hjärtarytmier.
Klart mindre orolig och stressar inte upp mig lika lätt.

Och som ett brev på posten har mitt sug efter avslappnande vin efter jobbet helt plötsligt försvunnit.
Jag har kanske tränat klart på det nu?

Och just nu känns det faktiskt helt naturligt att vara nykter.
Men det har jag lärt mig kan förändras snabbt☹

Hade jag inte satt 3 månader som mål och inte haft forumet så vet jag minst 3 tillfällen då jag hade gett upp.
Kram⚘

Stort grattis till 3 nyktra månader! Du har kämpat på jättebra ? Håller med om att livet kanske är lite tråkigare, åtminstone inledningsvis, men lugnet som infinner sig efter ett tag är verkligen önskvärt. Och efter ännu en tid finner man glädje i andra saker, man värdesätter annorlunda helt enkelt.

Stort grattis till alla dina kloka insikter - och till att du har satt fyra nya delmål, tjoho!

Kram ?

Det har varit roligt och givande att följa dina 3 månader, och jag ser framemot fler tankar.
Jag har ju samma mål, 3 månader, och tänker redan nu (efter 5 ynka veckor) ibland på hur jag ska hantera resten av framtiden efteråt. Då tar jag mig själv i hampan och påminner mig om en dag i taget. Det är lång tid kvar med den icke-förhandlingsbara nollan för min del, och det räcker gott med att hantera den tiden :)
Men det är inspirerande att läsa om hur du tänker nu när du är där, och har nått ditt första mål.
Du är klok. Grattis igen!

Grattis till 3 månader!! Jag är snart där. Har precis samma tankar som du att jag vill testa i framtiden men är livrädd för återfall. Det enda man kan göra är ju att ta en dag i taget. Mitt mål är nykter året ut! Sen får vi se.

Kram