...värre nu än under drickandet.
Hoppas att hjärnan fortfarande håller på att ställa om, för jag rör till det rejält både i skalle och i skåp.
Men varje gång det händer så känns det SÅ skönt att jag gör det nykter!

Ja varför var jag orolig över julen med besök av vindrickande mor.
Inget sug eller intresse alls för alkohol.
Bara en enorm tacksamhet över min nyvunna nykterhet.

Och när jag ser min mor dricka så är jag väldigt glad över att jag tog itu med mina problem vid 50 års ålder.
Vi ältar här ibland att vi skulle tagit tag i problemet tidigare.
Men vi ska vara tacksamma att vi förhoppningsvis gjort det innan alla följdsjukdomar drabbat oss.

God Jul kram till er alla som kämpar.

Håller med dig om att man inte ska älta att man inte tagit tag i sina problem tidigare. Är också drygt 50 år och har varit nykter i 2 månader. Mitt rekord hittills. Har tidigare inte varit riktigt 100 på att vara nykter för all tid framöver. Nu är jag det och det är kanske därför det går lätt. Jag har inte varit redo förrän nu. Så är det bara....

Nu har jag varit ledig sedan den 23/12.
Har alltid lättare med nykterheten när jag är ledig.
Jobbstress är min största trigger. Belöning för man varit duktig är nr 2.

Besök av vindrickande mor under julen gav bara mer avsmak för A.

Läste inlägg om det splittrade Jaget i en tråd av alkoholterapaut och Citadell.
Fick en liten aha upplevelse för vi pratar om alkoholdjävulen och det undermedvetna som gör att vi dricker.
Men på något sätt så kopplade jag detta inlägg om det "splittrade jaget" att det är ju JAG, även om det är ett JAG jag inte gillar som får mig att vilja dricka.
På något sett fick det mig att känna mig mer ansvarig då det kändes mer personligt än en röst som kallas alkoholdjävulen eller mitt undermedvetna.
Så tack för denna diskussion!

Eftersom jag senaste 1,5 månaden mest befunnit mig i ett nyktert tillstånd där jag inte alls känt för att dricka men inte orkat ta beslut över alkoholens vara eller icke vara i mitt liv.
Så har jag funderat som många andra över detta med kontrollerat drickande.
Min tanke om detta är att om man anser att alkohol är dåligt för en, ett gift som det tar 10 dagar att få ur kroppen.
Då är ju inte kontrollerat drickande intressant.

Kontrollerat drickande är bara något man vill ha i sitt liv om man fortfarande tror att alkoholen tillför något bra i livet.

Har också insett att jag passerat stadiet där sociala påtryckningar skulle få mig att dricka. Vilket är bra för min personliga utveckling då jag inte gillar konflikter och är en sån som vill göra alla andra glada och då ofta trampar på mig själv.

Fortsätter med en dag i taget och väntar på att polletten skall trilla ner?

Ser fram emot att möta våren nykter och förhoppningsvis få mer energi när ljuset och solen kommer.
Kram⚘

Grattis till din nykterhet, gläds med dig över din framgång! <3 Du skriver mycket klokt, varför skulle man vilja dricka kontrollerat oavsett när alkoholen är så pass giftig som den är?
Jag instämmer verkligen i det där med att inte gilla konflikter och att man alltid vill göra alla andra glada, även om det blir på ens egna bekostnad.
Har tiden gjort sitt eller har du några tips för att bli mer motståndskraftig mot sociala påtryckningar?

Hej
Jag har nog en lång resa framöver för att våga vara den jag vill vara.
Men nykterhet är ett måste för att komma vidare.
Det jag känner att nykterheten gett mig som hjälper är att jag är mycket lugnare, oroar mig mindre. Inga katastroftankar när saker går fel.
Tror det hjälpt mig att våga stå på mig mer☺
Kram⚘

Såg en positiv och upplyftande dokumentär på Youtube som jag vill tipsa om.

Club Sobriety: A Documentary About Being Alcohol Free

Keep up the good work?

Ge nykterheten mer tid. Jag tycker mig se att poletten är nära att trilla ner. ? Du kommer inte ångra dig.

Kram

2021 01 11 var det 5 månader sedan jag började denna resa.
Lovade då mig själv 3 månader utan A. Målet då var egentligen att sluta dricka i veckorna.

·        Månad 1 : Jobbig men med  tydliga fysiska förbättringar

·        Månad 2: Blev lugnare till sinnet. Mer ”chill ”som AH skulle säga.

·        Månad 3: Sorgsen för att jag inte fick den energi andra verkade få. Insåg att mitt mål att dricka på helgerna men inte i veckorna inte var rimligt utan att jag då snabbt skulle vara tillbaka där jag började.

·        Månad 4 & 5: Vilsen och velig. Ena dagen en vilja att kunna dricka då och då. Nästa dag känna att nej aldrig mer A. Funderar på regler för kontrollerat drickande.

Testar att dricka 2 ggr: 20/11 Mycket- Hel flaska och  5/1 Lite- 2 glas.
Hade inga problem att sluta, tyckte inte det var äckligt men det var inte heller speciellt gott och ruset var inte så trevligt som jag mindes det. Toleransnivån var väldigt mycket lägre.

Men inget känns bra. Är inte glad, lycklig utan nedstämd.
Kör en dag i taget. Lyssnar återigen på The Alkohol Experiment och läser Tänka klart igen. 
Allen Carrs bok blev vändningen.

För ca 2 veckor sedan ramlade polletten ner!
Allt detta funderande/velande var ett konstant surrande i mitt huvud.
Det har tröttat ut mig totalt med alla dessa funderingar.
Jag måste ta ett beslut. Få tyst på surret i huvudet.
Så jag bestämde att resterande tid av mitt första år på denna resa skall vara fri från A.
En dag i taget funkar nog bra, men jag måste ha ett långsiktigt mål.

Och när jag tog beslutet så infann sig ett lugn. Och helt plötsligt kände jag tacksamhet för allt bra i mitt liv. Surret i huvudet tystnade. Jag är klar med alkoholen. Den ger mig ingenting.

Jag har äntligen lite mer energi och känner en fladdrande känsla i bröstet som jag tror är glädje?
Vad härligt det ska bli med en vår/sommar utan missbruk och utan funderingar på A.

Kämpa på därute?
Alla har sin egen resa att göra.
Känns som min bara har börjat ?
Kram⚘

Det är så skönt när man kommer dithän att alkoholen faktiskt inte lockar längre. Man kan helt sluta fundera över det, för man vill dricka lite som man skulle vilja köra formel 1 eller nåt lika galet. Det blir en ickefråga.

Kram ?

Känner igen mig i mycket av det du skriver. Jag kör vidare nykter och vill bara dela att jag njöt väldigt mycket av min första nyktra vår och sommar. Det kändes som att jag var i samklang med naturen, att jag också blomstrade istället för att som så många somrar tidigare bryta ned min kropp med alltför många sena vinkvällar. Hoppas du kommer uppleva detsamma!

Vad skönt att poletten trillade ner till slut.? Nu behöver du inte fundera på om alkohol ska drickas eller inte. För du vill inte dricka, du slipper dricka. En mycket stor fördel med att inte dricka alls enligt mig.

Då kan man njuta av livet utan att ha de ständiga tankarna på om, när, hur mycket och varför man ska dricka. Jag förstår att energin och känslan av glädje nu sprids i din kropp. Jag minns det så väl själv.?

Man var klar med skiten, alkoholen tillförde inget positivt, den bara ställde till med besvär och behövdes inte för att må bra.

Detta är min erfarenhet och åsikt, och det står jag för. Alla är olika och det respekterar jag. Huvudsaken är att man hittar ett sätt som man är nöjd med själv, och mår bra av.
Och det tycks du ha gjort nu Kaye, stort grattis! ?

@Kaye, nu var det alldeles för länge sedan du skrev någonting! Hur går allt. Jag känner igen mig i dina funderingar ovan över hur mitt fortsatta liv skall se ut i förhållande till A.
Håller mig just nu i forumet ”måttligt” och får se hur det går där.
Skriv och berätta! 🙏🌸