Det är lite förvånande att du inte mådde sämre än du gör på en hel flaska. Det är ganska mycket ändå, men det var kanske en lång tidsperiod och tillsammans med mat (kan man ju hoppas).
Personligen tror jag att kontrollerat drickande kräver väldigt god planering när man har varit där vi är. Jag hade ert ”sunt” drickande en lång period, begränsad mängd, 2 glas 3 dl totalt, bara socialt, inte hemma i soffan... sen inträffade en jobbig period och plötsligt hade jag bjudit in igen. Då gick det bra periodvis och sämre ibland. Man leker lite med tigern när man inte avstår helt.
Sen tror jag att det beror på vilken typ av kick och effekt du får av alkohol om det fungerar eller ej. Vissa här beskriver att första glaset släpper all kontroll. Andra har ett annat dryckesmönster.
Jag tror man måste vara på tårna. När valet är gott vin under de mängder eller den hastighet som krävs för att få berusningseffekt, då lever man väldigt farligt. Vissa får den effekten direkt, andra inte.
Men jag tror heller inte att du behöver vara orolig för att ha släppt in nu om du inte om några dagar börjar fundera över att det kanske är en bra idé igen, eftersom du nu kunde stoppa direkt... då lever du lite farligt tror jag. Du drack för mycket vid ett och samma tillfälle och behöver se till att du inte kan dricka ur allt om du provar igen. Och vänta gärna minst dina 10 dagar med testa igen. Gärna längre!

Hej Kaye, det är många intressanta reflektioner här. Tror det kommer att går bra för dig framöver. Jag väljer att bara gratulera till de 100 och lämna resten därhän :) Kram!

Efter 3 månader kände jag mig så trygg i att inte dricka, hade inget sug alls.
Kände att jag hade ett annat tänk gällande A.

Kände att jag var tvungen att ta reda på om rädslan jag hade var befogad.
Rädslan att om jag dricker så kommer jag att vara tillbaka där jag slutade.
Något många trådar här visar kan ske.
Gå och vara rädd för A resten av mitt liv var inget alternativ.

Visst- Det var trevligt och gott.
Men det gjorde inte min Fredagskväll fantastisk och underbar.
Ruset var inte trevligt, kändes mest obehagligt.
Dagarna efter har varit hemska, mått så dåligt.

Så nu kan jag säga att jag får dricka.
Men jag vill inte!

Men som du @Kenny noterade. Varför drack jag hela flaskan?
Att inte göra det fanns ingen tanke på.
Så ska det bli fler tester framöver så får de nog innehålla en begränsning.

Men om jag begränsat mig så hade jag kanske fortsatt dagen efter för jag inte fick det obehagliga ruset och baksmällan.

@Sisyfos Det blir klart mer än 10 dagar. Kan just nu inte se när jag skulle vilja dricka igen faktiskt.
@ Blenda -Jag tror också det kommer gå bra för mig☺
Kram⚘

Jag drack också efter tre månader. Klämde i mig en flaska fin champagne och ett par drinkar till. Efter det racet finns det inte på kartan att jag kommer att dricka igen!

Kunde känna precis som du (innan champagnen?) att jag inte var beredd på att avstå kanske helt och hållet. Det är som bortblåst nu! Finns idag inte med i min framtid att jag kommer att dricka för viljan är liksom borta. Jag mår helt enkelt för bra utan alkohol??

Kram⚓️

Ja- Just nu har allt intresse för A försvunnit.?
Hoppas det fortsätter så.
Trevligt att höra från dig ☺
Kram⚘

Det ser ju ut som om du kom undan vin racet med blotta förskräckelsen Kaye.? Då har ju du och Sommarbarnet samma erfarenhet, att det snarare stärker viljan att inte dricka. Det funkar uppenbarligen så för vissa. Intressant!

Ha det bra och lycka till med stickningen! Kram ?

Har provat Blossa svartvinbärsglögg med anis.
Den var jättegod och inte så söt som Blossas vanliga alkoholfria.( som barnen älskar☺)

Rekommenderas?
Kram⚘

Ditt tips ska provas i dag. Tack!

Skönt att du känner dig på rätt väg igen. ?

Kram

Igår blev jag befordrad (lite överaskande) och fick en rejäl löneförhöjning.
Då kom tankarna på lite A för att fira....
Och sedan för att göra allt lite svårare fick jag hänga med min dotter till en butik som ligger granne med butiken som säljer A.
Och klockan är 19.45 !!
Jag ska ärligt säga att det var rena rama turen att det inte blev firande med A igår kväll, och att jag tänkte "Ja men du kan åka dit imorgon istället"☺

Sedan mindes jag även hur dåligt jag mådde efter min vinkväll för 2 veckor sedan och med pepparkaksbak på schemat idag så var det avskräckande.

@Andrahalvlek Glöggen är fortfarande saft tyvärr men inte så söt och sliskig.

@Vinäger Härligt att ha tillbaka dig på forumet ?
Här har du en till som försöker hitta sin egen väg.
Just nu har jag inga förbud, utan tar dag för dag och alla utan A är bättre än hur det var tidigare.

Kram⚘

Kände också behov av att fira igår kväll, efter medarbetarsamtalet med min chef. Jag tänkte tanken att stunden var värd champagne, men sen orkade jag inte åka och handla ? Och hade jag gjort det hade jag nog valt den alkoholbefriade Oddbird spumante, hoppas jag. Även firande är ett tillstånd som är intimt förknippat med alkohol. Vi behöver träna på att fira nyktert helt enkelt ?

Kram ?

Tycker det går bra med en dag i taget och inget förbud.
Har sug och tankar på att köpa vin någon gång ibland.
Främst på fredagar, men skjuter upp det till lördagen och då har jag inget intresse längre.
Men oroar mig för Julen då min mamma kommer och bor hos mig.
Hon dricker vin och jag vill inte tvinga andra till nykterhet.
Oroar mig för att jag då när vinet finns lättillgängligt kommer att dricka.
Planen är att ha köpt hem A-fritt rött och vitt vin i mängder!!
(Det röda Se klart tipsade om var helt ok, Prade på SB)
Jag har ju alkohol hemma, främst sprit men även en Prosecco och detta har aldrig lockat.

Jul har aldrig varit fylleslag, nästan tvärt om med mindre A.
Det är det där j**la röda vinet som är min svaghet.

Hade jag velat dricka så hade detta inte varit ett problem, men jag vill ju inte?
Måste hitta något som stoppar det impulsiva i mig.
Kram⚘

En svaghet du delar med mig och många andra.... Du gör helt rätt i att på förhand tänka igenom potentiella fallgropar och att bunkra upp med alternativ. Tänk också på att ha nötter eller annat mättande att knapra på när mamma dricker vin. Du fixar detta!

Kram!

Berätta att du är orolig. Berätta att du verkligen vill vara nykter. En mamma vill alltid sitt barn det allra bästa. Det innebär inte att hon behöver avstå helt, men hon kan justera sina förväntningar, sköta drickandet lite snyggare, och framförallt okeja inför dig att du har tagit helt rätt beslut.

Kram ?

Jag tror på just mentalt bearbeta mig för det är impulsiviteten jag är rädd för.
Finns inget hemma är det svårt att falla på den.
Jag blir lite som @Blenda sa, en trotsig tonåring ingen ska bestämma över!

@Andrahalvlek jag har funderat på att prata med henne.
I alla fall så hon inte trugar mig och bjuder mig på sitt vin.
Hon har tagit till sig av mitt arbete med alkohol
Hon har numera 3 dagar i veckan utan A och säger att hon är piggare och får mer gjort de dagarna.
Vi har även haft en bra pratstund om det faktum att 1 glas vin gärna blir 4?
Men jag känner att jag måste klara detta själv utan förbud eller att be någon annan se till att jag inte dricker..
Kram⚘

Just att hon inte trugar dig är nog viktigt. ”Bara idag, ett glas gör varken till eller ifrån” är det lätt hänt att hon säger annars, när hon själv druckit några glas. Oftast vill den som dricker att alla dricker, som ett alibi liksom. Du kan helt lugnt säga till henne att du respekterar att hon dricker vin, och att du vill att hon respekterar att du inte gör det.

Kram ?

Kaye, jag kan inte nog tacka dig för det utmärkta receptet på lussekatter (finns i Finalisas tråd). Jag körde på det och nu äter jag och sonen lussekatter som om vi aldrig fått några tidigare i vårt liv :D. Jag tror nyckeln är det där med att inte smälta smöret utan vispa mjukt smör med socker (ganska länge)!

Hur går det med jultankarna? Jag föreställer mig att du blir helnöjd med dig själv om du avhåller dig från alkoholen. Mörkt och trist ute men utmärkt för löpturer. Hur går det med det? Du skulle ju slå Torns 4 km....

Kram!

Vad kul att du tyckte om receptet och att det gick bra med bakningen.
Problemet med bullarna är att de tar slut för snabbt, i min frys finns en påse med texten "Rör ej till julafton"

Julfunderingarna går upp och ner, men jag tror på mig själv.
Har jag fixat alla dessa dagar ska jag väl fixa julhelgen. Ibland blir jag arg på mig själv för att jag oroar mig.
Men det blir ett nytt läge jag inte varit i tidigare med vindrickande mor i flera dagar?
Jag har dock hittat en psykologisk morot. Helvit December.

Är i en konstig fas med nykterheten just nu. Vet inte hur jag vill ha det framöver.
Förutom att jag aldrig vill tillbaka till där jag började ?
Så jag tar en dag i taget och får jag en tanke på det j**la röda vinet skjuter jag upp det till nästa dag.
Och vips så finns det inget intresse den dagen?

Löpning samt all annan träning ligger nere. Soffläge här!
Har dock stora planer på hur bra jag ska bli på löpning så fort det är ljust när jag kommer hem från jobbet.
Få se om det kan bli någon testrunda under julledigheten då jag kan springa i dagsljus.
Eller så blir det kanske bara promenader.?
Kram⚘

Jag har haft en fumlig lördag.
En sådan där dag då allt går fel.
Saker har ramlat ur köksskåp och badrumsskåp.
Till slut stod jag där och upptäckte att jag tänkte " Man kan ju tro att jag är full"?
För så var det ju förut, fast det ville man inte erkänna.

Man kan tydligen glömma saker och tappa saker även som nykter.
Nu ska jag tända 4:e ljuset.
Kram⚘