Hej alla!
Tillbaka efter ett tidigare försök i annan tråd med nytt nick. Det gick så bra för mig sommaren och hösten 2014 men så föll jag! När jag pga av krav på jobb och svårigheter hemma började dricka lite vin för att kunna somna var det igång. Jag har ju läst här hur man börjar igen och ofta återgår till en högre konsumtion än tidigare. Det stämmer in på mig också. I början måttlig men suget blev starkare och starkare.

Den ångest, sorg och skam A bidrar till ger ökat sug att bedöva och ta bort alla jobbiga känslor. Mitt nya nick är verkligen det jag undrar. Lever jag? Nej, det har jag inte gjort senaste tiden. Min lever börjar må väldigt dåligt också. Klarat jobbet men knappt och mått skitdåligt. Tappat lusten till allt, bara velat döva mig med A. Smygdricker, planerat möjligheter att dricka utan att det märkts, handlat A på väg hem från jobbet på olika systembolag (förstås). Började dricka för att domna bort. Blivit en djävlig trist och sorglig människa. Det går åt helvete! Har bara jobbat och druckit.

Ni som följde och peppade mig förra gången (som Vickan), minns hur jag tränade och var full av energi. Vad hände. Jag trodde faran var över. Tillät mig att medicinera med A och skämdes för att erkänna att jag misslyckats. Så mycket skam i detta. Nu erkänner jag för mig och er och startar en ny tråd.

Slutat helt, sedan fyra dagar. (Kan inte dricka måttligt. Vill bara ha mer när jag dricker) Läst om er som klarat er vidare och nått år eller flera av nykterhet. Läst om er som börjat om, som jag eller är här för första gången. Detta forum är så bra stöd!

Är nu med i kbt och program. Är betydligt mer på det klara med att jag faktiskt lyckats få rejäla problem med A efter alla dessa år och att det blir oerhört tufft att klara detta över tid. Är också en känslig konstnörssjäl som lätt blir beroende. Jag vill och måste lära mig att leva ett nytt liv-utan A och hantera mina känslor på ett konstruktivt sätt.

Kramar
Lever jag?

Mick

Vi får ta dag för dag och ta oss igenom stressen som julen innebär, detta är första vuxna julen utan alkohol för mig med och det blir tufft, men jag är säker på att vi kliver in i 2016 med en vit jul och nyårshelg bakom oss om vi kämpar tillsammans ?

Leverjag

Dina ord till mig hjälper. Det är så bra att vi kan studs-peppa varandra. ;-)

Pepparkakshus avklarat. Kan inte lägga in bild men efter funderingar blev det inget traditionellt utan ett modernt hus med pulpettak, stora fönster och balkong med pelare. Lite skevt och vint men pumpat med godis, stjärnor och små tomtar. Flera granar utanför blev det också. Yngsta barnet är så bra på dekoration. Vet du vem som bor i huset? Snögubben. ?

Ja, jag vill möta 2016 nykter och stolt och våga fortsätta utan A. Det handlar om mod att leva annorlunda, tro på sig själv och möta alla känslor nykter.
?

Holistic

Hej,

Oj det låter inte bra. Jo det går att ha en jul utan alkohol. Jag tror att du kommer att klara det! Du nämnde tidigare att era släktingar kommer att vara hos er. Kommer du att göra all mat eller kommer släktingarna att ta med något? Hjälper din man till med julfixandet? Om andra hjälper till blir det mindre stress och press för dig.

Kram

Mick

Visst är det ovärderligt detta att vi peppar och stödjer varandra, det är verkligen till stor hjälp.
Jag tänker ibland på AA, att kunna träffa andra med samma problem som jag och prata ansikte mot ansikte, det skulle nog verkligen vara något när det känns som jobbigast, men jag är inte mogen eller har mod för att kontakta AA ännu, jag bor på en mindre ort och det känns inte så anonymt då alla känner alla.

Det lät ju roligt med det moderna pepparkakshuset, det är bara våran fantasi som sätter gränserna ?

xoxo

Jag har också funderat på hur man gör när man bor på en liten ort. Om det nu finns en grupp lär ju dom som går vara måna om att behålla anonymiteten, men hur f*n lyckas man med det?

Leverjag

Maken hade köpt en pepparkaksdeg som var ny för mig. De blev inte riktigt hårda och på morgonen hade huset rasat! Men alla delar var fina och balkongen stod kvar så vi ställde upp upp dem och nu har vi en väldigt vacker pepparkakskoja för snögubben och hans små tomtekompisar i marsipan. ?

Holistic. Jag har varit lite ur gängorna och stressad (lider av ojämt kontrollbehov ;-). Tror jag känner att all planering och ansvar ligger på mig. De andra vill ta med sig. Har tagit lite i taget och gjort en del godis. Några julklappar kvar som stressar för jag vet inte vad jag ska hitta på. Har planerat all mat och rätter och fördelat ut. Vi hinner...

I detta varma julväder med förmiddagssol såg jag till att unna mig en långpromenad och en stund på bryggan. Skönt. Måste få ner andning och tankar. Meditation regelbundet är viktigare än jag anat! Så lätt att glömma bort vad som gör att man mår bra.

Vet du Mick. Jag tänker också ofta på AA. Jag har gjort det denna gång och känner att det skulle vara ett jättebra stöd. Vill träffa folk i verkligheten och ha en långsiktig relation och stöd. Jag bor också på en mindre ort nära storstaden så har känt mig tveksam. Men de vill ju också vara anonyma som vi så det borde vara lugnt. Många här vittnar om stödet, värmen och glädjen i grupperna. Det är ett stort steg men jag tror jag mår bra av att ta det. Ska vi våga Mick?

Leverjag

Xoxo, det måste vara A och O att alla respekterar önskan om att vara anonym. Alla sitter ju i samma båt liksom. ;-) De som är i gruppen är förstås inte anonyma. Det finns öppna och slutna. Man kan kanske börja med att ringa och berätta hur man känner och vad man undrar över, anonymt. Visst lan man åka till andra orter men då kan det vara svårt att hålla den kontakt man behöver.

Mick

Ja, vågar vi, det är frågan....
Jag får nog ta en rejäl funderare på detta, än så länge så har detta forum och människorna här hjälpt mig oerhört mycket och tiden får väl utvisa om jag behöver mer stöd än så.

Jag skulle med som du vilja träffa folk i verkligheten, det finns en AA grupp på orten där jag bor och jag vet var dom har sina möten, problemet är att många andra vet det oxå, och man vill ju inte synas där för allmän beskådan.

Jag känner faktiskt en person lite ytligt som är medlem, men det är för att hen gått ut med det offentligt, resten av gruppen är säkert anonyma.

Vi får stötta varandra här medans vi funderar ?

Xoxo, jag har med funderat på hur man behåller anonymiteten på liten ort, det borde som sagt gå då andra är det, som nämts tidigare så är nog bästa sättet att kontakta AA och höra sig för vad som gäller.

Kul att läsa om dina julbestyr. I år står våra pepparkakshus kvar, men tidigare har de säckat ihop ibland. Men det låter stressigt. Tror att vi måste vara noga med att prioritera oss själva och göra saker som vi mår bra av. Lättare sagt än gjort när julstressen sätter in.
Och om du börjar i en AA grupp vill jag börja i samma. Tror att du skulle vara en enorm tillgång. Fast det är kanske så också att du skulle börja ge väldigt mycket i en sån grupp. Det känns lite ibland som att du är i stort behov av att samla in din energi till dig själv. Oj, nu är jag inne och klampar och det var nog lite så att det är det där jag försöker jobba med hos mig själv. Att vara i nuet och inte i alla planer eller hos andra. Det går oerhört långsamt, men framåt. Lycka till Leverjag. Är säker på att ditt 2016 blir vitt och bra!

Tack för fina inlägg i min tråd. Vet du, även om det kanske inte ser ut så, så har jag släppt julstressen väldigt väldigt mycket i år. Känner just nu att jag lika gärna kan hoppa över julen för egen del... Ny känsla... Men jag har ju barn och de längtar så klart. Därför fixar jag klappar, mat och städat hus. Men inte för att jag måste eller för att svärföräldrarna tycker det eller grannarna eller vännerna eller resten av släkten... nä, bara för barnen. Och då blev det ganska lätt att prioritera vad som ska göras och inte. ;-) Nä, varför ska allt vara perfekt? För vem? Sätt dig ner och ta det lite lugnt istället.

Sedan håller husmor ändå på att explodera, men det har heeeeeelt andra orsaker...

Du har ställt två frågor i min tråd. För det första vad som liksom är det viktigaste som nykterheten har gjort för mig. För det andra om jag kan sammanfatta lite vad terapin har gett/ger mig. Jag går och lurar på de frågorna. Är nog inte mogen att sammanfatta än, men återkommer i frågan!

Ha nu en riktigt skön och fin jul. Stor, stor kram

Leverjag

Nu redo. Lugn och helt klar med förhandlingar. Det blir A-fritt resten av året. Det blir trevligt med alla som kommer imorgon. Lite stolt över min knäck och apelsinkola. Igår gjorde jag och äldsta nougatpraliner. Superfina och goda.

Sisyfos, du har ju rätt såklart. Man känner igen sig själv i andra ;-) Är medveten om det sedan många år och det går framåt och lite bakåt med den saken. Jag gillar att finnas för andra men det är inte bra ner energin sprids för vinden och jag inte fyller på. En AA-grupp med dig vore toppen!

Muränan, så klokt. Ja, jag gör det också för barnen skull. Jag kan lätt vara utan! ? Ser fram emot funderingar från dig och tillsammans med dig nästa år. ?

Alla ni andra, ge er den bästa klappen till er själva. Låt beroendet stå längst ner i källaren, njut av nykterheten resten av året och börja det nya med att vakna oförgiftad och nöjd.

Stora styrkekramar och God, god jul! ✨❤️✨

aqua

Jag gör som du Leverjag, följer den nyktra vägen. Varför välja oro, stress och skam när man mår så mycket bättre utan A!?

God jul och önskar alla en "vit" jul :)

Zorro

Vill bara önska dej en riktigt God Jul Leverjag och hoppas allt är bra!
Stora kramar!
/Z

Zorro

Vill bara önska dej en riktigt God Jul Leverjag och hoppas allt är bra!
Stora kramar!
/Z

xoxo

God jul!
Ser fram emot att läsa ikapp i denna tråd när jag får liten egentid:)

Holistic

Hej!

Jag hoppas du har haft en bra julafton. Jag har också ett kontrollbehov och föredrar att göra saker själv. Jag försöker jobba på det men det är svårt om man är van att göra på ett visst sätt. Mitt kontrollbehov har orsakat mig mycket stress och ohälsa. När det var som värst fick jag sömnproblem, ångest och alkoholproblem. Jag insåg därför att det är viktigt att hitta en bra balans i livet.

Om man ska anordna en middag för fyra personer är det hanterbart att fixa allt själv. Men om det gäller en så pass stor högtid som julen kan det vara svårt. Var inte rädd för att ta emot hjälp från andra.

Kram

Leverjag

Bästa dagen på året, juldagen! ✨❤️✨

Julafton blev jättemysig. Huset var så mysigt och vackert med alla levande ljus och julpynt fullt av nära och kära. Jag älskar adventsljus, stjärnor och julgrans ljus som ensamma lyser på natten och tidig morgon. Det är minnen från barnsben och det för mig är jul. Julfrid.

Jag var förberedd och lugn dagen innan och hela julafton. Stort fint julbord och som vanligt klarade jag knappt att äta hälften av det innan jag blev proppmätt. Julklappsutdelning med rolig tomte och familjespel. Många lyktor tända upp till huset som lös så fint när de sista gästerna gick. Sådant uppskattar jag. Det vackra. :-)

Att vi är nyktra jag och min man gör att flera andra minskar intag. De får gärna dricka för min del. Ingen drack något starkare än öl och vin. Mina systrar gillar inte att dricka. Lugn jul och många kramar och värme. Skålade i alkoholfria skumpadrinkar och lite riktig skumpa. Jag och maken gick med på ett halvt glas champagne. :-) Resten av kvällen A-fritt.

Juldagen idag är den bästa. Helt fri, huset så vackert, fullt med mat, julgodis och inga måsten alls. Kaffe och skinkmacka på sängen. Jag myser.

Jag är inte det minsta sugen på alkohol och det är så skönt att slippa vakna bakis. Hela huset är fyllt med julfrid. Allt jobb innan är värt denna belöning!

Kramar
❤️

(Det blir bara lata mig med bok, film och forum idag tror jag)

Zorro

Härligt att höra dig beskriva en riktig barndoms jul! Jag hör lite svagt i bakgrunden när jag läser ditt inlägg "Bara tomten är vaken"! :-) Ja, juldagarna som följer är härliga och kravlösa dagar.
Kram
/Z

Leverjag

Två månader/åtta veckor/femtiosex dagar har gått sedan jag slutade med Alkohol denna gång.

(Om man bortser från det halva glaset skumpa som jag till slut sa ja till för att ngn så gärna ville bjuda på fin sort. Ngn visste att jag inte dricker längre och jag kände att det var ok. Dumt? Känner inte minsta ånger eller rädsla för det. Det är jag som måste fatta beslut och ha fortsatt kontroll.)

Det är så kort tid men en bra bas som start. En tredjedel av ett halvår! En sjättedel av ett år! Dit vill jag, helst nu! Jag vet att det är förrädiskt efter tre, sex och nio månader... Får inte glömma.
Har läst min tråd igen och hoppas innerligt det gått bra för er andra och att ni hittar er motivation. Livet är så mycket bättre utan alkohol.

? Önskar alla här inne mod, vilja och styrka att förändra det vi kan och vill förändra! ?