Hej alla!
Tillbaka efter ett tidigare försök i annan tråd med nytt nick. Det gick så bra för mig sommaren och hösten 2014 men så föll jag! När jag pga av krav på jobb och svårigheter hemma började dricka lite vin för att kunna somna var det igång. Jag har ju läst här hur man börjar igen och ofta återgår till en högre konsumtion än tidigare. Det stämmer in på mig också. I början måttlig men suget blev starkare och starkare.

Den ångest, sorg och skam A bidrar till ger ökat sug att bedöva och ta bort alla jobbiga känslor. Mitt nya nick är verkligen det jag undrar. Lever jag? Nej, det har jag inte gjort senaste tiden. Min lever börjar må väldigt dåligt också. Klarat jobbet men knappt och mått skitdåligt. Tappat lusten till allt, bara velat döva mig med A. Smygdricker, planerat möjligheter att dricka utan att det märkts, handlat A på väg hem från jobbet på olika systembolag (förstås). Började dricka för att domna bort. Blivit en djävlig trist och sorglig människa. Det går åt helvete! Har bara jobbat och druckit.

Ni som följde och peppade mig förra gången (som Vickan), minns hur jag tränade och var full av energi. Vad hände. Jag trodde faran var över. Tillät mig att medicinera med A och skämdes för att erkänna att jag misslyckats. Så mycket skam i detta. Nu erkänner jag för mig och er och startar en ny tråd.

Slutat helt, sedan fyra dagar. (Kan inte dricka måttligt. Vill bara ha mer när jag dricker) Läst om er som klarat er vidare och nått år eller flera av nykterhet. Läst om er som börjat om, som jag eller är här för första gången. Detta forum är så bra stöd!

Är nu med i kbt och program. Är betydligt mer på det klara med att jag faktiskt lyckats få rejäla problem med A efter alla dessa år och att det blir oerhört tufft att klara detta över tid. Är också en känslig konstnörssjäl som lätt blir beroende. Jag vill och måste lära mig att leva ett nytt liv-utan A och hantera mina känslor på ett konstruktivt sätt.

Kramar
Lever jag?

Leverjag, vad skönt att du kunde hålla det coolt under nyår. Se det såhär, nu har du blivit en erfarenhet rikare och insiktsfullare. Du har kommit en lång lång bit på din resa och jag blir inspirerad utav dig. Hoppas du mår bra.

Mvh Studenten

Ebba

Att du som är så klok "föll" på nyårsafton och drack visar så tydligt för mig och alla andra att "problem med alkohol" inte handlar om att man är en dålig, osmart eller sämre människa.

Jag har ju varit nykter i 1,5 år och inte en enda gång känt mig klokare eller bättre än någon annan.

För om det skulle handla om hur klok man/jag är då skulle jag ha slutat dricka redan efter min första fylla och verkligen inte fortsatt efter allt det har orsakat mig...

Jag känner mig inte klok som har lyckats att sluta med alkohol.
Jag känner mig befriad :)

Jag blir ändå lite ledsen.
Inte på dig och för att du drack lite på nyårsafton utan liksom för att du har kämpat så och inledningen på din tråd här visar så tydligt att du skadas av alkohol.

Jag vill inte att alkohol ska skada dig <3

När/om det där berömda och ökända suget kommer: Läs din fina tråd från början till slut.

Världens största kram från mig till dig.

Leverjag

För att ni finns här. Det känns verkligen i mig när jag läser era hälsningar LN, Zorro, xoxo, studenten och Ebba. Ebba, du fick mig att nästan börja lipa. Tårarna kom och bröstet snördes ihop. Det är det som är så häftigt att ni berör, att underbara uppmuntrande, allvarliga, kloka och omtänksamma ord blandas och förmedlas in i mig. Tack!! ❤️

Det är annorlunda denna gång. Förra gången var jag så definitiv. Det var nog ytterligare en prestation, så när jag druckit efter fyra månader, kände jag som jag förlorat, missat målet. Det är ju inte så. Xoxo, hoppas du hittar bort från prestationen, särskilt här. Zorro, så starkt av dig att stå emot och dela med dig. Studenten, tror på dig. Bra jobbat. Lena och Ebba, jag är så glad att ni skriver här och jag undrar ibland hur ni lyckades att vända och hålla fast så länge. Vet att det är frihet att välja bort A.

Jag väljer att inte se det som misslyckande utan som en del av den långa resan. Zorro, vi ska dit tillsammans. Jag gjorde ett val. Jag hade trevligt men vet att jag hade haft minst lika trevligt utan och att jag riskerade ett farligt sug som kan leda mig tillbaka till något jag aldrig mer vill vara i igen. Låt mig komma ihåg det! ?

Skönt efter långpromenad, ingefärste och nu bokad på träning och yoga framöver. :-) DET mår jag bra av!

Puss på er alla ?

aqua

Tack Leverjag för att du är så uppriktig och delar med dig i med och motgång. Jag tolkar det som att din nykterhet har hjälpt dig att ifrågasätta din livssituation och relation. Kanske det är nödvändigt för att kunna fortsätta ett liv i nykterhet med större värdighet och frihet att få växa. Är ju helt klart förknippat med en massa rädslor som du beskriver. Man vet vad man har men inte vad man får. Förändring i ett nötskal.

Du verkar ha stärkt din självbild, under tiden här på forumet, och skapat dig goda vanor och rutiner. Du är full av möjligheter och jag önskar god fortsättning och fortsatt lycka till :)

Hej fina du,

Vad gott att det kändes bra att lufta relationen mellan trådarna. Ibland vet man ju inte när man klampar på alldeles för mycket ;-)

Det är inte konstigt att många faller till nyår. Det är så extremt starkt förknippat med alkohol. Likaså midsommar. Men genom att vara ärlig mot sig själv, så är mycket vunnet. Nu är det nya tag som gäller, men det kommer du klara fint.

Stor kram

Mick

Du verkar mycket målmedveten och har bra motivation trots att du drack på nyårsafton, du får se det som en extra erfarenhet.
Du är stark och kommer klara detta galant.
Kram ?

m-m

Läst igenom din tråd idag, kommer ihåg dig som Vickan och att jag undrade vart du tog vägen. Skönt att du är tillbaka igen och på banan. Tråkigt att läsa om din relation men det döljs mycket bakom alkoholen som kommer fram när man tar bort luddfiltret....
Vill bara önska dig lycka till, och låt inte nyårsafton ge dig en anledning att komma på andra tankar med alkoholen.
/m

Leverjag

Vet du jag minns ju dig från förra gången och nu får jag fler och fler delar av dg och din fantastiska resa här och där i trådar. Började läsa några långa trådar bakåt i tiden igår. Vill läsa din om hur du tänkte när du gjorde de viktiga valen i ditt liv.

Ja, du luddfiltret har nog blivit ett sätt för mig att inte ta tag i en del jobbiga saker och slippa känna mig själv och min själ. Vad jag gjort då är att jag dels talat om för mig att jag nye är värd att lyssna på och levt med en partner som säger samma sak. Allt för den stora rädslan för förändring.

Jag har varit så ofantligt trött på att dra alla lass så länge, men det är ingen ursäkt för att inte stå upp för mig själv och låta det hela bli värre. Nej, jag tror faktiskt aldrig jag kommer hamna där i alkoholträsket igen. Det är liksom inte jag och det innebär också att jag måste göra de där läskiga och jobbiga förändringarna...

Leverjag

Nödvändiga förändringar för att få utrymme/frihet att få växa.

Hur många år har jag inte känt just det att jag kvävs och vill ha mer utveckling och att relationen i sig är allt annat än det jag önskar och behöver. Samma sak gällande jobb som jag tagit för hans val och familjens trygghet. Har försökt och levt i utveckling på sidan om. Nu skriker det ofta i kroppen/huvudet om en längtan efter nya upptäckter, samtal och tillfredställande utmaningar i en vuxenrelation. Osäker, skrämd och orolig för vägen dit. Ska inte dricka alkoholen för att döva mina behov längre i alla fall!

Tack och detsamma till dig vännen

Leverjag

Vet inte vad det är med dina ord. De utmanar mig, jag känner ofta igen mig och samtidigt inte. Du känns bekant, liksom. Varit lite rädd för dig för att du kommer nära...

Tacksam är jag för dialogen mellan trådarna, för att du frågar och delar och stöttar.

Tack och stor stor kram ?

xoxo

Du är verkligen en ledstjärna av inspiration i mörkret, LeverJag☺?
Bara genom att läsa din inlägg känner jag mig både stärkt och lugn (och lugn är en otroligt sällsynt känsla i mitt liv...)
Så nu ska jag med nöje och utan alkoholsug sätta igång med en smarrig linsgryta till middag! :)
Massa kramar och värme till dig! Hoppas att yogan går bra :)

Förlåt om jag skräms... vet att jag har den effekten emellanåt. Menar i vart fall inget illa, vilket jag hoppas att du förstår. Bit ifrån annars ;-)

Puss&Kram

Zorro

Leverjag, jag läste dit fantastiskt fina inlägg i min tråd. Jag vet inte hur du vet, men du prickar alltid in rätt tillfällen när ett sådant inlägg betyder lite extra.
Jag väljer att svara i din egen tråd. När man läser andras trådar är det ganska tydligt att vanliga egenskaper hos oss alkisar är att vi har höga krav på oss själva. Ensam är stark. Vi vill prestera och vara den där riktigt duktiga personen. Vi vill ha kontroll. Att då helt plötsligt inse att allt faller med alkoholen är åtminstone för mig jobbigt. Att inse att "ensam är stark" inte funkar. Att man inte har kontrollen att ensam klara av att avstå.
Jag har som person alltid varit sluten. Pratar ogärna om mig själv och är världsberömd för att kunna hålla en hemlighet! :-) På något sätt och av någon anledning går det så mycket enklare att prata om sig själv här. Att det trevligaste forum jag varit på, är ett forum med en massa alkisar. Det måste väl ändå betyda något! :-) Vi är helt enkelt vädligt trevliga och sociala människor.
Det är spännande att lära känna människor så förutsättningslöst och så kravlöst som man gör här. Vi vet egentligen inte så mycket om varandra. Vi vet inte vad andra heter, hur gamla de är, var de bor eller vad de jobbar med. Vi har aldrig sett varandra. Ändå fungerar personkemin och man vet när man träffar en riktig vän. Jag är alldeles övertygad om att vi hade blivit mycket goda vänner "in real life"
Integritet är för mig att man står för sina åsikter. Man låter sig inte påverkas av andra utan gör egna val. Inte alltid så kloka tyvärr, men man står för de ändå. Det behövdes inte många inlägg från dig innan jag förstod att du är just sådan.
Jag har sagt det tidigare, men tjatar lite... :-) Jag är glad att få kalla mig din vän. Något gott måste jag gjort i livet för att förtjäna det!
Kram!
/Z

Leverjag

Du fick mig att skratta (igen).

"Att det trevligaste forum jag varit på, är ett forum med en massa alkisar. Det måste väl ändå betyda något! :-) " Jag håller helt med dig! :-))

Vilken otrolig fart det varit härinne på forumet och din tråd är full av nya inlägg. Har haft att göra så jag har inte riktigt tagit mig tid att läsa och skriva härinne. Läste ditt inlägg från den 2 januari om att du ändå drack på nyårsafton och om vad det triggade för begär. Det är så betydelsefullt för mig att läsa om andras förhållande till alkohol. Så tack för att du delar med dig så öppenhjärtigt om dina tankar kring drickandet. Det är helt enkelt lite besvärligt när man inte begriper sig på sig själv och då är det lite till hjälp att läsa om andras komplicerade förhållande till drycken.

Mick

Hur går det för dig nu Leverjag?
Hoppas att allt är bra med dig, och om du kollade på AA filmen, vad tyckte du??
Kram ?

Leverjag

Det är verkligen svårt att förstå sig på sig själv ibland. På fem minuter hann jag ändra mig från helt inställd på att inte dricka. Helt otroligt!

Det har varit sådan fart och många nya så en hänger inte riktigt med. :-)

Godnattkram ?

Leverjag

Tack, ska kolla innan jag somnar. Har varit iväg igen på träning som gav min kropp en helvetes omgång. Synd om mig nu... ;-)

Det går finfint tack. Mycket i livet och allt snurrar på igen. Lite tufft på hjärtefronten. Vi börjar prata separation på allvar nu. Det är bra men jobbigt. Fullt med träning så endorfinerna sprutar. Har haft noll sug senaste dagarna. Mindre än vanligt. Skönt att helgerna är över, säger jag.

Kram och godnatt

Extremt hög igenkänningsfaktor i det du skrev i Ebbas tråd... Märklig känsla när någon annan beskriver sig själv och därigenom sätter ord på hur man själv känner det. Olika, men ändå så lika. :-)

Kram på dig