Hej alla!
Tillbaka efter ett tidigare försök i annan tråd med nytt nick. Det gick så bra för mig sommaren och hösten 2014 men så föll jag! När jag pga av krav på jobb och svårigheter hemma började dricka lite vin för att kunna somna var det igång. Jag har ju läst här hur man börjar igen och ofta återgår till en högre konsumtion än tidigare. Det stämmer in på mig också. I början måttlig men suget blev starkare och starkare.

Den ångest, sorg och skam A bidrar till ger ökat sug att bedöva och ta bort alla jobbiga känslor. Mitt nya nick är verkligen det jag undrar. Lever jag? Nej, det har jag inte gjort senaste tiden. Min lever börjar må väldigt dåligt också. Klarat jobbet men knappt och mått skitdåligt. Tappat lusten till allt, bara velat döva mig med A. Smygdricker, planerat möjligheter att dricka utan att det märkts, handlat A på väg hem från jobbet på olika systembolag (förstås). Började dricka för att domna bort. Blivit en djävlig trist och sorglig människa. Det går åt helvete! Har bara jobbat och druckit.

Ni som följde och peppade mig förra gången (som Vickan), minns hur jag tränade och var full av energi. Vad hände. Jag trodde faran var över. Tillät mig att medicinera med A och skämdes för att erkänna att jag misslyckats. Så mycket skam i detta. Nu erkänner jag för mig och er och startar en ny tråd.

Slutat helt, sedan fyra dagar. (Kan inte dricka måttligt. Vill bara ha mer när jag dricker) Läst om er som klarat er vidare och nått år eller flera av nykterhet. Läst om er som börjat om, som jag eller är här för första gången. Detta forum är så bra stöd!

Är nu med i kbt och program. Är betydligt mer på det klara med att jag faktiskt lyckats få rejäla problem med A efter alla dessa år och att det blir oerhört tufft att klara detta över tid. Är också en känslig konstnörssjäl som lätt blir beroende. Jag vill och måste lära mig att leva ett nytt liv-utan A och hantera mina känslor på ett konstruktivt sätt.

Kramar
Lever jag?

Leverjag

Upp och ner, toppen och botten, vardag, lycka och oro. Snus beroende. Går och funderar när jag ska klara att sluta. Blir så sjuuuukt påverkad länge.

Beroende
Beroenden
Trött på beroenden
Mina beroenden

Har varit sugen igen. Kämpar i hjärnan. Vill inte. Inte gott och vet att det startar sug som övertalar mig att oftare och oftare vilja ha alkohol. Nu är en jobbig tid. Måste använda verktygen. Hitta tillbaka, lugna ner, lyssna inåt, vila, äta och bara låta bli den här dagen också. Kommer nog aldrig kunnaa dricka "normalt" igen. Jag funkar inte så längre. Jag vet att det inte är gott eller får mig att må bra men A-flykten suger som Gollum till älsklingen, ringen.

Träning denna vecka att lägga märke till hur det känslor känns i kroppen. Vad är det egentligen som känns. Ett obehag, ett tryck i halsen, magen. Hur. Känns det?

Ganska bra är livet. Solen i ansiktet häromdagen ljuvlig. Energi att ta tag i saker och sinnesjukt trött däremellan. Någon mer som lider av vårtrötthet? Vet inte vart jag är påväg. Vet bara att jag fått många verktyg. Som hjälper mig att vara i detta liv. Mycket mer medveten om mig själv och hur jag fungerar. Bra.

Snart ut på resa igen. Släppa taget. Vara i nuet. Det är vilsamt och gör mig klok. Bra vanor hjälper mig. Snart träning, hör glada barn i huset, när jag kokongat en stund i min renbäddade säng med värk i ryggen. Röd-gula tulpaner i vasen, ett tryggt hem, ett jobb, mat i kylskåpet, en bil som fungerar. Livet rullar på. Vad är mitt problem just NU? Ingenting faktiskt. :-) inte just nu. ;-)
?

Tänker säga denna modifierade klyschan nu...
Ibland måste man må lite dåligt för att må jävligt bra.

Häftigt att du vågar och försöker identifiera dina känslor, det är inte lätt, men det går.
Det kommer komma en tid när snusen dör för dig oxå, kanske inte just nu i vårtröttheten. Har du läst alen carr "äntligen icke rökare" boken? Har för mig att den går att tillämpa på snusning oxå, bara ett tips :)

Jag har oxå gul-röda tulpaner hemma. Vackra är dem, precis som du ?

Kram!

Hej fina du,

om jag får säga... sluta inte snusa just nu... Det är så jäkla lätt att halka dit på annat, om man gör det för svårt för sig själv. Tänk att när du varit nykter ett år eller så, då - och inte förr - ska du ta tag i nästa beroende. Skrev just om detta i Ebbas tråd - därav kommentaren här hos dig, eftersom du skrev om snus.

Var hos psykologen idag och vi pratade om inverkan av stress. Inget nytt under solen, men jag tänkte på dig då. Vi verkar ju vara ganska (!) lika på många plan, vi drar gärna igång och kör fullt ös, varvar lätt upp osv. Det är så mycket som stressen påverkar. Jag blir efter en lite för lång tid nedstämd och deprimerad. Då vet jag att det är fara å färde med alkoholen också. BALANS i livet - tror det är nyckeln till allt!

Vill ha tulpaner hemma jag också! NU!

Puss o kram

Maharion

Instämmer, håller med, känner lika dant, rekommenderar detta, bra talat. Balans!
Går och köper tulpaner!

Leverjag

Är det nu mot tidigare. Jag ha faktiskt verktyg nu. Jag kan medvetet låta jobbiga dagar gå då jag vet att det vänder (självdistans). Jag kan medvetet lyssna och reflektera vad som kanske fattas mig eller vilka behov jag har. Obalansen var rubbade rutiner med hormonkrydda, tror jag. Då lade jag in andning, ingefärs-te, vila i sängen, yoga, träning och att ÄTA ordentligt och regelbundet. Stoppar tankar som leder till negativa känslor, stress och otillräcklighet. Det funkar! Balans igen. Hinner med mig själv, mina tankar och känslor i förhållande till världen. Kan nu kalla det att jag har goda rutiner som fungerar för mig, som jag kan ta hjälp av när jag håller på att tappa balansen. Ungefär som när jag fokuserar på en punkt snett framför mig när balansen utmanas i yogan. :-)

Vi är vackra, studenten! De rena tankarna visar oss det. ? Har inte läst boken men tack för tips. Jag ska nog vänta lite med att sluta, som också Muränan råder. Behöver nog mer nykter tid. Jag funderar ändå om inte mitt snusande håller kvar mitt sug för alkohol också... Men Ebba och Muris vittnar om att det är bra att ta ett beroende i taget. ;-)

Tänk mig sluta snusa med pms- Ren livsfara för allmänheten..! ?

Syskonsjälen Muris, du har så rätt. Det mönstret följer jag med. Har gjort vill jag hoppas påstå. Enastående perioder med efterföljande tomhet och nedstämdhet. Sårbar och vilsen utan lust och energi som en brukar. Då knackar vinkyparen på dörren. På menyn står olika vinsorter med olika bouquet. "Får det vara lite lugn, eller lite glädje, kanske ork och lust, sällskap eller varför inte lite vila och sömn? Jaha, men så bra, lite lycka och ansvarsfrihet idag!"
Tycker mycket om dig. ?

Tulpanerna är nu ännu vackrare fullt utslagna! Hoppas ni kan titta på era hemma, Marion och M.?

April är den sjätte månaden och den ligger inte långt borta. Då har jag för mig att nybildning av celler i levern kan börja igen. Inte sugen längre. Balans och självsnällhet. Jag får vara så här. Jag duger precis som jag är. Det är ok! :-)

Puss på er, forumvänner. Tycker ni är de verkligt coola och smarta! Vi fortsätter ta kontroll i våra liv!
??✨??

"Får det vara lite lugn, eller lite glädje, kanske ork och lust, sällskap eller varför inte lite vila och sömn? Jaha, men så bra, lite lycka och ansvarsfrihet idag!"

Nej tack, inte för mig. Jag, har för mig att de också innehåller oro och ångest, skuld och skam, och att sömnen inte riktigt håller god kvalité. För att inte tala om att de ibland orsakar hjärtklappning, minnesförlust och illamående.
Så nej tack! Idag står jag över

Leverjag

Superbra svar tillsammans med ett strålande leende. Det är ju självklart för den andre. Och om vi tänker efter så är det falsk marknadsföring. Vi väljer vad vi VILL att alkoholen ska ge oss. Kan likna det med bantnings- eller muskelbyggarpreparat. Om jag väljer att ta en enkel väg för att jag inte orkar/ids göra de förändringar jag behöver göra för att nå mål och det jag längtar efter men ändå vill ha det, så kan de dyra preparaten locka. Innerst inne vet vi att det är fel väg att gå, att det finns många biverkningar och inte ger oss ett långsiktigt resultat. När vi ändå väljer den snabba fixen, stänger vi av all fakta-information och förnekar det vi vet. Vi är bra tokiga, vi människor... Tänk om en skulle hoppa bungyjump utan att vara säkra på att vi har en lina som håller, eller köra fort med en bil i farlig terräng som vi vet saknar bromsar..?

Ja Sisyfos. Det framkommer inte vid serveringstillfället hur mycket gift och biverkningar vinet innehåller. (Åldrande, dumhet, olyckor, hjärndöd, ångest, skam, stress, oro, meningslöshet, skakningar, muskelsvaghet, livsluckor, förlorat liv, tappad kontakt med barn, pinsamheter, ensamhet, misär, oförmåga, förvirring, skakningar, personlighetsförändring, dåligt humör, kronisk trötthet, organskador, fulhet och mycket annat...) biverkningar och faktainnehåll måste vi själva ta reda på och när vi sitter där, mitt i en situation där det framstår som det mest naturliga i hela världen att dricka alkohol, då måste vi vara modiga och starka och påminna oss om vad vi faktiskt redan vet.

Jag tror att vi behöver ge oss en viss tid och fokus, för att hinna påminna oss om biverkningarna, en stund innan vi leende kan säga och verkligen mena; Nej tack. Jag mår bättre utan!
??✨

Sundare

...jag har insett att jag mår bättre utan! svarade jag häromveckan o fick ett ställt ansiktsuttryck till svar. Sen pladdrade jag på o var fritt otvungen som vanligt - a är inte något måste för mig att klara sociala sammanhang vilket ju är en hjälp för mig. Att de andra drack gjorde mig inget. Min utmaning är att säga nej till mig själv då det varit "självmedicinering" av stress, press o nedstämdhet.
Du skriver så klokt här ovan om begäret efter snabba lösningar. Jag skulle aldrig köpa bantningspreparat då jag vet att det inte funkar långsiktigt men alkohol har jag hällt i mig trots att jag vet detsamma om detta fullkomligt värdelösa kassa "universalmedel".
Min tråd hette först - Hur dum får man vara?! En högst adekvat fråga!
Ha en fin dag ni alla här!

Leverjag

Jag sitter här sent i ljuset av stearinljus som brunnit ikväll efter en middag med familjen. Våra middagar blir alltid fulla av prat, diskussioner, lite kiv, prata ut och blicka framåt. Vi satt några kvar och lyssnade på musik och pysslade var och en med sitt. Jag har läst lite här och känner att jag vill skriva något i min tråd.

Balansgång är det för att det är en ny väg jag går på och den känns som en lina ibland. Så lätt att jag tappar balansen men jag går på den och jag kommer vidare! Det är lätt att låta gamla vanor börja ta överhanden i bara farten. Jag är numer mer uppmärksam när det händer och så vet jag vad som krävs och fokuserar igen på att hitta balansen. Det går bättre och bättre.

Vad som senaste tiden smugit sig in är en genuin glädje. Ibland bara finns den där. Oftare är jag glad över det jag har. Jag håller negativa energier på avstånd men känner mycket med andra. Jag har agerat och hjälpt främlingar på vägen och känt deras känslor i min kropp och samtidigt då vetat hur jag ska agera. Det känns bra att hjälpa andra. Jag tror att jag börjar känna mig lite mer ödmjuk inför mig själv och människor runt mig. Vi kämpar, vill väl och försöker leva våra liv. Vi har bra dagar och sämre dagar.

Några nya typer av samtal har börjat ta form mellan maken och mig. Jag har visat att jag inte är med på det gamla längre och varit tydlig med vad jag vill och inte vill. Jag accepterar inte skuldbeläggande och okonstruktiva beteenden längre. Jag tror han börjar förändras han med. Han kan inte längre skylla på annat och på mig och är väl också då tvungen att blicka inåt och börja jobba lite med sig själv. Han verkar bli lite smittad av att göra val. Det är en liten bit på väg men det börjar bli mer ömhet mellan oss. Vi har pratat lite om det som hänt oss och hur vi hanterat krisen vi haft och hotet vi lever med.

Jag har tyvärr lite oftare haft suget att få ta ett glas vin på kvällen, särskilt fredag. Men mina vanor kopplar inte alls ihop kvällen och helgen med alkohol. Behöver varva ner, vila, distans och närhet. Och det går bra utan alkohol.

Tänker ofta på hur kvällen skulle slutat och morgonen skulle ha känts med alkohol. Senast idag efter match med yngsta barnet. Jag hade inte varit så öppen och avslappnad i nya situationer och relationer som jag är nu. Jag hade undvikit, försökt gömma mig och skynda hem. Varit rädd att det luktat och synts.

På jobbet märker jag att jag är stoltare och rakryggad kan möta de som skrämt mig förr. Jag känner styrka och inte skam. Det gör stor skillnad i hur jag upplever situationer och antagligen hur jag upplevs.

Alla dagar är inte på topp. Jag är ibland dödstrött, har en hel del värk och skjuter på saker jag borde ta tag i men det är ok för jag fokuserar på att hålla balansen och le nu...

?

Leverjag

Sedan jag började mitt andra försök att bli fri giftets grepp om mig. Det har varit ett halvt glas skumpa med familjen julafton, några glas vin på nyår, ett glas vin med jobbet på AW i jan, knappt ett glas med maken på middag innan föreställning för några veckor sedan och tre folköl 33cl förra helgen. Får passa mig för jag vet att den A-törstande finns inom mig för alltid nu. Den som vill ta en snabb medicin eller njutningshöjare och då skiter i konsekvenserna. Den ska jag bemästra och tämja med självsnällhet och självinsikt hade jag tänkt. :-)

LenaNyman

... glädje och självsnällhet och självinsikt.

Låter som en bra plan, Leverjag. ♥

God morgon, förresten.

har inget vettigt att skriva som svar på dina inlägg mer än,
1) Gud vad skönt det måste vara.
2) bra jobbat leverjag, sluta aldrig reflektera.
3) tack för att du delar med dig.
4) ❤️

Kram!

Sundare

Med glädje, balans o obalans!
Ocskå ett balanserat liv innehåller att man förlorar balanse ibland. 20 veckor; Sån seger för dig, härligt!
Stor kram från mig som tar intryck o gläds med dig.

Leverjag

Tack för besök i min tråd. Blir glad att så fina människor är här och delar kampen och livet med varandra i forumet.

Fick plötsligt en tanke på alkohol idag på väg hemåt. Hungrig, törstig och trött. Jag glömde helt bort det efter en kort stund. Åt direkt jag fick chansen.

Ser fram emot ledighet och resa. :-)

Också lite sugen nu. Borde kanske äta och dricka alltså?
Är faktiskt väldigt törstig nu när jag tänker på det.
Påskpuss till dig med!

Leverjag

Vill jag nästan vända på. ;-)
Hur klarar jag att dricka på resa egentligen? Blir, trött, snurrig, seg, grinig, missar massa roliga saker och är allmänt ofräsch, om jag dricker. :-))

För att försöka svara så ligger det nog i inställningen och det är lättare om resan och sällskapet är sunt. De flesta dricker inte. Några kanske dricker lite öl någon kväll. Det handlar mycket om att inte koppla ihop livets alla göromål med alkohol eller byta aktiviteter, tror jag. Det tar lite tid men efter ett tag, inser i alla fall jag, att den där fixeringen vid att få dricka är galen. Det är jag som tänker på alkohol, inte de andra. De är jag som vill hitta anledningar och möjligheter att dricka, för jag har problem. När jag vänjer mig vid att livet består av att leva utan alkohol så blir inte längtan stark längre. Det är inte normalt för mig att dricka längre. Jag saknar det inte.

Så mitt svar. Goda vanor, fullt av aktiviteter och sällskap som inte dricker (dricker extremt måttligt). :-) Det är mitt beslut att få ordning på mitt missbruk och då gör jag val hela tiden. Om det är svårt, undvik, annars tacka nej. Varje gång jag tackar nej och är social, så stärker det mig att jag har lika trevligt och att det går väldigt bra att avstå.

Tycker vi har rätt sjuk alkoholkultur i vårt land. Varför ska kristna högtider och helgdagar vara en en anledning att supa??! Är det det enda sättet folk har klarat att släppa på hämningar och varit lite glada och sociala på förr? Sorgligt.

Vet inte om du fick något vettigt ur det men det är mitt försök att svara på din fråga. Varför ska jag dricka utomlands om jag inte dricker hemma, liksom... :-)

Kram

Levande

Kloka ord och håller med dig, gäller att tänka om och släppa fixeringen på alkohol.
Låter som en riktigt härlig resa med trevligt sällskap ?
Kram och tack för kloka ord