Hej alla!
Tillbaka efter ett tidigare försök i annan tråd med nytt nick. Det gick så bra för mig sommaren och hösten 2014 men så föll jag! När jag pga av krav på jobb och svårigheter hemma började dricka lite vin för att kunna somna var det igång. Jag har ju läst här hur man börjar igen och ofta återgår till en högre konsumtion än tidigare. Det stämmer in på mig också. I början måttlig men suget blev starkare och starkare.

Den ångest, sorg och skam A bidrar till ger ökat sug att bedöva och ta bort alla jobbiga känslor. Mitt nya nick är verkligen det jag undrar. Lever jag? Nej, det har jag inte gjort senaste tiden. Min lever börjar må väldigt dåligt också. Klarat jobbet men knappt och mått skitdåligt. Tappat lusten till allt, bara velat döva mig med A. Smygdricker, planerat möjligheter att dricka utan att det märkts, handlat A på väg hem från jobbet på olika systembolag (förstås). Började dricka för att domna bort. Blivit en djävlig trist och sorglig människa. Det går åt helvete! Har bara jobbat och druckit.

Ni som följde och peppade mig förra gången (som Vickan), minns hur jag tränade och var full av energi. Vad hände. Jag trodde faran var över. Tillät mig att medicinera med A och skämdes för att erkänna att jag misslyckats. Så mycket skam i detta. Nu erkänner jag för mig och er och startar en ny tråd.

Slutat helt, sedan fyra dagar. (Kan inte dricka måttligt. Vill bara ha mer när jag dricker) Läst om er som klarat er vidare och nått år eller flera av nykterhet. Läst om er som börjat om, som jag eller är här för första gången. Detta forum är så bra stöd!

Är nu med i kbt och program. Är betydligt mer på det klara med att jag faktiskt lyckats få rejäla problem med A efter alla dessa år och att det blir oerhört tufft att klara detta över tid. Är också en känslig konstnörssjäl som lätt blir beroende. Jag vill och måste lära mig att leva ett nytt liv-utan A och hantera mina känslor på ett konstruktivt sätt.

Kramar
Lever jag?

Mick

Visst är livet inte en dans på rosor bara för att vi inte dricker, men våra liv hade varit sju resor värre om vi inte slutat.
Jag känner oxå en stor glädje att jag har klarat att göra en så stor förändring i mitt liv, visst är det härligt ?

Grattis till hundratolfte dagen och krya på dig ?

Heddali

Inne på min 11dag nykter, är helt ok, håller ställningarna. Möjligtvis lite småsur men är oxå förkyld. Middag ikväll för vänner, äppelmust för mig!
Krya på dig och ta det lugnt!

Leverjag

112 dagar är 16 veckor. Jag gjorde ett överslag att om jag druckit alkohol två dagar i veckan plus varje dag i sex veckor varje år sedan jag var ca 18 år, så har jag druckit alkohol i (minst!) 3950 dagar!

Tänkte idag igen på att jag kan unna mig extra goda/lyxiga matvaror då jag inte längre dricker. Jag sparar faktiskt minst 1000 kr/ vecka. Det blir med sommar och andra tillfällen i alla fall 60.000 kr på ett år. Det kan man göra lite andra trevliga saker för istället. :-)

Penicillinkur påbörjad. Den sköna musiken på och under promenaden gav soldiset ett hopp om ljuset och våren. Livet är bra nu. ✨

Tack finaste Leverjag för orden i min tråd. Ska svara dig där också.

Just det där med sparade pengar är ju ett knepigt kapitel för mig. Var är de??? Herregud jag har ju sparat 2000 i mån i åtta mån, men vart tusan har de tagit vägen?
Månaderna innan jag slutade skrev jag också upp antalet kalorier jag drack... Ingen rolig läsning det inte... Ibland drygt 1000 kcal på en kväll. Sparar både pengar o kalorier nu.. Borde alltså vara både rik och smal nu.

Krya på dig fina Leverjag! Just nu har jag inte så många ord, men jag tänker på dig också som en vän.

för 13 år sedan, och har sedan dess ett bankkonto där jag sparar 1200 kronor varje månad. Köpte en motorcykel efter ett år, och har köpt många bra prylar sedan dess från detta konto. I det långa perspektivet vill jag också spara undan de 3000-4000 kronor jag tjänar på att inte dricka, men tyvärr höll jag på att säga så har jag fortfarande råd att dricka ekonomiskt, men inte mentalt förstås!!! Mina nyktra perioder har jag lagt till kontot och det märks direkt, men det är mitt liv det handlar om och inte pengar.

för 13 år sedan, och har sedan dess ett bankkonto där jag sparar 1200 kronor varje månad. Köpte en motorcykel efter ett år, och har köpt många bra prylar sedan dess från detta konto. I det långa perspektivet vill jag också spara undan de 3000-4000 kronor jag tjänar på att inte dricka, men tyvärr höll jag på att säga så har jag fortfarande råd att dricka ekonomiskt, men inte mentalt förstås!!! Mina nyktra perioder har jag lagt till kontot och det märks direkt, men det är mitt liv det handlar om och inte pengar.

Livsstark

med dina ord och tankar i mitt beslut att inte dricka. Tack för att du delar med dig. Jag är idag inne på dag 6 och är väldigt nöjd med mig själv. Små steg mot ett bättre liv för både min kropp och själ. Kram och ha en härlig söndag Leverjag!

Leverjag

Att vakna utan den vidriga bakiskänslan. En kväll med vänner och vin till avklarad. Trugades lite men nej tack. Inte väcka alkoholmonstret!! Det går "jättebraattdrickaettparglas" med andra MEN jag vet att begäret och suget väcks på nytt. Vill inte!

Livet är ok. Tom ganska bra. Fåglarna har börjar kvittra utanför mitt fönster igen. (Trots snöyran som måste ha skakat om dem igår) Jag kommer ihåg mig som ung människa då jag låg på marken i gräset och målade av olika grässorter. Det finns verkligen många olika! Blommor och fåglar har jag målat. Ansikten och människor fångade jag lätt ett tag. Då tittade jag noga på det jag såg utan filter och jag fångade uttrycken. Med tiden har ett tjockare filter vuxit till sig av föreställningar, logik, regler, historia, fördomar, rädslor, moral och ouppmärksamhet. Synskadad och färgblind av egot som vuxit till ett enormt brus och jättefilter! Jag ser ju inte längre, jag hör inte och vet knappt vad jag säger längre. Vem har jag blivit? Var är jag, den där sprudlande nyfikna flickan som njöt av världen. Hon finns ju där inne och hennes jämmer kunde dövas med alkohol.

Lyssnat en del på Tolle E och funderat på tystnaden i mig. Den är svår att höra. Letar efter den, lyssnar efter den och misslyckas gång på gång. Bortom ilskan, sorgen och alla andra känslor finns en stillhet och frid. Jag vet, för jag har känt den förr och jag känner glimtar av den. Jag får börja om, slänga alla känslor och tankar åt sidan, för jag vill lära mig se, lyssna och leva igen!
?

Kom igen

Har försökt börja läsa den boken av Tolle som finns på storytel , helt obegriplig än så länge, kanske mer givande att lyssna på youtube ?

Leverjag

Jag har läst mycket om olika metoder inom mindfullness/meditation till och från i fyra månader nu. Små portioner. Jag har även övat och yogat. Det går bakåt och framåt men sakta börjar en medvetenhet och en liten insikt komma till mig som ett grodd. Jag har gjort liknande med Tolle. Lyssnat på olika lektioner/föreläsningar på YT. Fick också tips om denna: http://www.oprah.com/app/a-new-earth.html

Har inte läst några böcker än men börjar känna mig redo för att ge det en chans. Kram och fortsatt lycka till!

Kom igen

Tack för tipsen, tror det är bra at försöka hitta ngt att hänga upp livet med , när man inte kan slå sig ner med en flaska whiskey.

Heddali

Influensasjuk Heddali här?
Allt är bara bra, 14dgr idag och nu går det som en dans! Återkommer till forumet när jag friskat på mig! Hoppas allt är bra med dig!

LenaNyman

Har absolut inget vettigt att säga. Vill bara ge mig tillkänna och säga hej till dig.

Hej.

(Vet du, blir du också vansinnigt less på prat ibland? Det ska talas och diskuteras och ventileras och analyseras i det oändliga. Ibland vill jag bara låta munnen vila, låta blicken tyst möta en annans och så får själarna sköta snacket.)

Leverjag

Lägger dock märke till en del av alla de där tankarna och "surret". Att hitta tystnad, att inte tänka på någonting alls är verkligen en utmaning. Tänkte på promenaden i sista ljuset (åh, äntligen ljus!) att jag tänker på att inte tänka tom. Koncentration på nuet och bara registrera igen och igen. Tänkte att det är väl därför träning, yoga, hobbies, handarbete och annat som kräver total koncentration på annat och kroppens rörelse blir en slags meditation. Vi får öva, Vilja :-)

Undrade var du höll hus Heddali. Stackare, nu har du också åkt dit. Jag har ätit penicillin ett tag men huvudvärk och är fortfarande inte pigg. Undrade idag om det är sjuka eller havererad hjärna. Längtar efter ork och energi. Den kommer. Ta det lugnt nu och vila ordentligt så det inte blir onödiga följder. Mycket vätska (honung och ingefära) som löser slem och hjälper kroppen nu. Många som fått lunginflammation hör jag. :-( Härligt att nykterheten går så bra för dig!

Kramar

Hmmm... törs man klampa in här i tystnaden och babbla lite...?

Jag har inte orkat skriva på ett litet tag, av olika skäl, och försöker nu läsa igen det som går. Det händer så mycket över allt... Jag hoppas verkligen att du börjar känna dig frisk och stark igen. Tänk på att det tar tid att komma igen efter en rejäl vad det nu var, så försök att vara snäll med dig själv.

Skickar ett stort lass med kramar till dig. Sköt om dig väl vännen!