Det låter riskabelt med en bjudning så här inpå. Jag hade lätt sjukat mig. Ett råd i all välmening, men såklart känner man bäst själv. En liten varning till... även om bjudningen i sig går bra, kan den fungera som en trigger och vips sitter man md glaset i hand några dagar senare. Så var på din vakt hursom.

DagsförFörändring90

Bli så glad av all respons man får här, vilken fantastisk gemenskap!

Många varnar för att det kan bli tufft att redan så här tidigt delta i en så pass frestande situation som ett julbord. När jag läser runt i andra trådar så verkar det vara en vanlig fälla. Är i nuläget lite kluven för hur jag ska göra... En del av mig vill ha det sociala och delta i gemenskapen, samtidigt så vet jag precis hur frestande just såna här situationer blir.

Har förvarnat den kompisen som jag ordnar bjudningen tillsammans med och berättat att jag har känt mig hängig i veckan och oavsett om jag kan vara med imorgon eller inte i vilket fall som helst inte kommer dricka alkohol.

Grejen är den att alla de 5 som kommer vara med imorgon är personer jag verkligen står nära och egentligen så känner jag att jag skulle kunna vara helt öppen med dom om mitt problem. Men samtidigt så är jag så tidigt in i processen och på ett konstigt sätt så känns beslutet som något väldigt betydelsefullt och vackert och skört och något jag vill ska bara vara mitt eget, iaf ett tag till.

Hm, får se hur det blir med morgondagen, men en sak är säker, jag vill aldrig dricka en droppe alkohol igen.

Så var det för mig i oktober när jag inledde min senaste och förhoppningsvis slutgiltiga nyktra resa. Jag firade att jag fyllt jämnt och skulle bjudas på grejor hit o dit. Bliv inställt av covid som tur är. Hade med mig bil o alkoholfritt på en hemmaw men kände att det var för tidigt då att outa mina framtida planer. Tänk om jag ångrar mig och alla vet mitt problem. Med tiden har dessa känslor klingat av men jag har märkt att det går bra att delta i sociala sammanhang tills folk blir berusade. Då tackar jag för mig. Vet inte hur gärna du vill vara med imorgon men tänk igenom noga innan hur du ska hantera din nykterhet. Heja dig du kommer må så mycket bättre jag lovar! Lycka till o kram

DagsförFörändring90

Nu är dag 3 avklarad, känns bra att hålla räkningen men samtidigt så vet jag att det är helgerna som alltid varit mitt problem, så nu stålsätter jag mig för det första elddopet.

Dagens plus är att lusten efter eller tankarna på a har varit så gott som noll. Ångesten som varit förlamande under veckans 3 första dagar har idag övergått till mer av en medveten skam, äcklig, kletig och grumlig, men inte kvävande som ångesten. Har därför också kunnat fokusera bättre på arbete och sysslor.

Idag är det nobel. Redan som barn tyckte jag att det fanns något pampigt och mysigt över sändningarna från stadshuset och det har blivit lite av en tradition att slå sig ner och ta del av prisutdelning och fest. Som person har jag alltid haft en förmåga att hitta just det mysiga (ni vet känslan av ett litet pirr i magen) i det mesta i livet och skapa egna traditioner av egentligen ingenting. Jag hade förmågan att le i höstregnet; för jag såg inte de blöta skorna och den mörka himlen, jag såg istället den varma koppen te, den omslutande filten och den mjuka soffan som väntade när jag kom hem. De senaste två åren har något förändrats. Alla tillfällen för "mys" har blivit kidnappade av alkoholen. Istället för att känna glädjen av att komma hem en fredag; bara för fredagens skull, så kommer istället "mys:et" av tanken på att få öppna en öl och sedan fler. Vid den här tidpunkten förra året, framför samma nobel-sändning minns jag att jag satt och drack, för det var ju ett festligt tillfälle... men jag minns ingenting från sändningen.

Jag kan inte låta bli att känna en sorg över att jag har försakat så många tillfällen som egentligen redan var perfekta, precis som dom var, bara för att jag har lurat mig själv att dimma och domna bort dom. Samtidigt så känner jag mig just nu också väldigt lycklig, för vet ni, just nu ligger jag nedbäddad i soffan, framför nobel och helt och fullt medveten om stunden och med den där känslan av magpirr och mys som egentligen saknar anledning.

Blir mycket tidig kväller idag, nu ska jag sova ikapp!

PS. stort tack för alla fina kommentarer

Annie Grace formulerar det så bra: ”Alkoholen tar ifrån oss förmågan att känna glädje i det vardagliga”. Efter en tids nykterhet kommer du att bli helt euforisk när du plötsligt återupplever alla dessa guldstunder i vardagen ?

Man beter sig nästan lite nyfrälst när det stadiet kommer, man njuter av allt så mycket mer. God mat, godis, umgänge - allt är toppen liksom. Innan har livet bara varit en transportsträcka till nästa fylla. Du har SÅ mycket att se fram emot om du bara hänger i och håller ut. Första elddopet i morgon, vi väntar med spänning på rapport ?

Kram ?

Känner igen ALLT med det positiva mystänket, var exakt så jag också innan helger och ”speciella” stunder började förgiftas av fylla!
Försöker dock att inte ha ångest över att det blev nu! Försöker se fram emot stunderna som inte kommer bli så ? första fredagen för dig idag! Stålsätt dig och tänk på känslan du hade efter förra helgen och att du inte vill känna så imorgon ? känner du dig tråkig eller ensam under kvällen så kan du ju skänka en tanke på mig som är 23 år och kommer sitta framför tvn med mineralvatten, lilla vovven och rulla tryfflar inför jul hela kvällen ??
Fyll på med kraft under dagen!!??

DagsförFörändring90

Ja, då var det dags för den första ordentliga prövningen. Jag ska om bara några minuter iväg och börja förbereda maten.

Känner mig bestämd och trygg i mitt beslut. Det som oroar är de där blixtinfallen, när man får frågan om man ska ha och sedan svarar ja, innan men ens hunnit tänka över saken.

För att vara rustad mot dessa blixtinfall så har jag förberett en liten taktik. Om den lyckas så kommer jag dela med mig av ikväll eller under morgondagen.

Och känner jag mig tråkig eller lite utanför ikväll så kommer jag tänka på tryfflar ;)

Hoppas ni alla får en fin fredag vart i landet ni än befinner er!

DagsförFörändring90

Är nyss hemkommen från julbordet och det gick väldigt bra.
Vid ett par tillfällen under kvällen fick jag några korta infall av längtan efter att dricka, men inte på ett sätt att jag skulle säga att det vid något tillfälle var nära ögat.

Jag tyckte början av kvällen var svårast, att inte kunna ta den första ölen till matlagningen, ta en fördrink med övriga och den första julölen till maten. Men efter de inledande timmarna så gick det relativt smärtfritt. En observation från kvällen var att jag blev trött väldigt tidigt, längtade efter sängen redan vid 21 medan jag i vanliga fall brukar vara den som försöker ge festen konstgjord andning fram till 04.

Jag upplevde också att jag kunde njuta betydligt mer av kvällen och atmosfären vilket mer än väl vägde upp för den alkohol jag gick miste om.

Nu tänker jag somna med lugn i sinnet och vakna utvilad!

När jag drack ville jag aldrig gå hem från festen, åtminstone inte innan drickat var slut. Nu avviker jag oftast tidigast. Kan börja gäspa redan vid 21-tiden, allra helst en fredag efter tuff jobbvecka.

Så känner jag också på fest numer. Det är lite stelt inledningsvis innan festen tar sig. Det är då man hade behövt något stärkande. Men det är bara att vänta ut. Jag tänker att alla tycker att det är lite stelt, och jag är även nykter bra på småprat. Jag skulle kunna få en betongvägg att småprata tror jag ?

Och sen är jag galet kvällstrött, allra helst den första tiden. (Nu är klockan 01 men det beror på att jag tog en höneblund kl 19-20.) Det var precis som kroppen började känna riktig trötthet. Kropp och hjärna har ju en del att läka. Men jag kan avvika tidigare utan problem. Det är skönt att avvika tidigare, innan de andra börjar bli för fyllegaggiga.

Min upplevelse är också att jag blir mer lyhörd och mer genuint intresserad av vad andra har att berätta. Jag frågar mer och babblar själv mindre. Jag har jättetrevligt, är mer kvicktänkt och kan lättare växla mellan olika sällskap eller diskussioner.

Guldstjärnor till dig också ⭐️⭐️⭐️

Chill helgkram ?

Vad härligt att läsa att det gick bra i går och att du fick en positiv erfarenhet med dig :)

Jag måste bara säga att du har en utomordentligt förmåga att uttrycka dig i text. Du förmedlar dina tankar och känslor på ett så illustrerande sett. Känslorna bryter igenom och det är inte så ofta texter väcker starka känslor i mig.

Superstarkt att vara bestämd å tillfreds en fredag fylld med festligheter?? Hoppas du känner ruset av en liten lycka idag över att inte vakna tung i huvudet! Det gjorde jag! Blev klar med 2 sorters tryfflar igår ;-) ? samt att jag var upp vid 9, tog en kopp kaffe å satt sedan igång med att organisera i köksluckor med julmusik i bakgrunden ?? Såååååå skönt att inte låta hela helgen gå åt till att må skit ???? återkoppla gääärna om hur du mår idag! ????

Superstarkt att vara bestämd å tillfreds en fredag fylld med festligheter?? Hoppas du känner ruset av en liten lycka idag över att inte vakna tung i huvudet! Det gjorde jag! Blev klar med 2 sorters tryfflar igår ;-) ? samt att jag var upp vid 9, tog en kopp kaffe å satt sedan igång med att organisera i köksluckor med julmusik i bakgrunden ?? Såååååå skönt att inte låta hela helgen gå åt till att må skit ???? återkoppla gääärna om hur du mår idag! ????

Bra att du gick dit när du kände att du så gärna ville det. Känner också igen att det känns lite konstigt ibörjan men sedan är det inga problem med alkoholfritt i glaset. Och tröttheten tidigt. Tror helt enkelt att man känner efter mer som nykter plus att tankarna är mer samlade istället för det flipperspel som de kan hoppa runt i på fyllan. Håller med om att det är roligt att läsa din tråd. Jag är en lite äldre generation med barn din ålder men känner ändå så mycket igen mig i dina tankar. Tryffeln tar jag med mig. Den behövs idag av en annan orsak.
Kram ??

DagsförFörändring90

Tusen tack för alla era fina svar, det betyder verkligen så mycket!

Idag vaknade jag upp och kände mig väldigt nöjd och stolt över mig själv. Ingen betongkepa, inget illamående och framför allt ingen ångest. Jag minns den goda maten, de trevliga samtalen och den mysiga stämningen. Jag ska vara helt ärligt med er, visst kände jag stundvis under gårdagen att jag gick miste om något då jag valde bort a. Men idag har det betalat igen sig x10. Jag känner ett sånt inre lugn som jag inte gjort en lördagsmorgon så långt bak jag kan minnas.

Känner ingen oro för att det blir någon a idag heller, har inget hemma, ska inte iväg på något och planerar för att mysa ner mig i soffan framför vinterstudion, kanske någon julfilm och bara ha det lugnt, kanske unna mig lite take away.

Hoppas att ni alla får en lugn och härlig dag!

DagsförFörändring90

Dagen har varit lugn. Sovit länge, huserat en hel del i soffan och i största allmänhet njutit av gårdagens lyckade julbord.

Under kvällningen var jag hos en kompis och blev då erbjuden alkohol. Men tackade nej utan några större problem.

Också idag har jag, liksom torsdag och fredag, på ett helt annat sätt kunna njuta av det lilla och jag upplever livet mer och friskare, när ångesten och oron inte skymmer.

En dag i taget, idag valde jag att vara nykter.

... att läsa att du så snabbt tar vara på fördelarna med att vara nykter. För mig var just helgmorgnarna som små mirakel som uppenbarade sig! Ligga kvar i sängen och dricka kaffe- se fram emot dagen. Att vara uppmärksam på små saker är en förmåga som kommer att hjälpa dig mycket! Hejar på dig, kram!

DagsförFörändring90

Dag 6 började med en tidig morgon, Lucia på tv:n och en lussekatt i handen. Det var härligt att vakna nykter även idag. Den här helgen är den första på många månader, om inte år, som jag faktiskt har upplevt i sin helhet. Inga minnesluckor, dimmigt sinne eller bakfylla. Så mycket tid man har över! Idag tog jag upp en gammal hobby då jag saknat den, men också för att kunna fylla mina dagar under den stundande julledigheten. Jag vill verkligen undvika tristes lika mycket som stress. Jag tror att det för mig är viktigt att hitta tillbaks till en bra balans mellan att ha det lagom tråkigt å lugnt och aktiviteter å full fart.

Den här tiden förra veckan var jag full, riktigt full och på väg att bli ännu fullare. Det var förra helgens 3 dagar långa fylla som skrämde mig till att se sanningen. Även om det bara har gått en vecka sedan dess och ännu färre dagar sedan jag anslöt mig hit så känns det som att det skulle ha varit månader. Jag har lärt mig så mycket av alla era berättelser och jag har även fått så mycket stöd och varma ord. Jag har verkligen burit forumet med mig hela veckan.

Det har hänt så otroligt mycket både med min inställning till alkohol men även i synen på mig själv. Jag vet att jag har en lång väg att vandra och det kommer komma många tuffa dagar och utmaningar som jag behöver hålla mig skärpt inför. Men jag är redo! Visst händer det att jag undrar hur det ska bli att vaka in julafton utan glögg, öl och irish-coffe. Jag tänker på julafton utan snaps, nykterhet på mellandagarnas hemvändarfester och nyår utan champagne. Men, som så många här på forumet lärt mig, en dag i taget. Jag vet att jag vill leva ett liv där alkoholen inte dikterar vem jag är eller styr de val jag gör, det är värt mer än någon drink i hela världen.

Enligt mig gör du precis rätt nu. Hittar saker att greja med, tar en dag i taget (inte tänka aldrig mer), läser/ skriver mycket på forumet och har tålamod. Bra jobbat ! ?

Du beskriver mig och som jag hållit på sen jag började dricka... minnesluckorna och att dricka snabbt.. varför är det så med oss? Vilka är vi??

Men jag är inne på 100 dagar nykter och är stolt men också ledsen och orolig.. har alltid haft härliga födelsedagsfester och varit en riktig liten fixare, nu fyller jag 23 snart och har ingen lust att fira mig, de känns tråkigt att inte få smaka av champagnen eller vin till maten.. men jag vet ju att jag alltid velat ha mer efter det ändå?
Jag ser hur långsamt folk dricker nu när jag är nykter och jag blir nästan stressad av det..
Ja jag har lång väg att gå, fortfarande ångest för snesteg i mitt liv men tiden arbetar bort det!

Ska bli superkul att följa dig, eftersom det kändes dom jag läste om mig själv! Jag tycker livet utan alkohol ger så mycket mer. Starka människor som är nyktra är fascinerande

DagsförFörändring90

Då var dag 7 avklarad. Trots måndag har upplevt en del triggers. Är det inte lustigt, jag som hade varit så orolig för helgen, laddat, rustat mig och väntade på en anstormning av känslor... och sen gick allt så enkelt. Idag, en vardag och så drabbas jag av flera prövningar från oväntat håll och betydligt större utmaningar än de jag upplevde under helgen.

Den första utmaningen kom då jag i ett ärende tog en promenad genom en krogtät del av staden. Innanför dessa portar har åtskilliga timmar och tusenlappar spenderats under årens lopp. Jag passerade den ena mysiga krogen efter den andra och kunde inte hjälpa mig själv från att drabbades av minnen. Minnen av julbelysta men ändå mysigt mörka restaurangerna i goda vänners lag. Se hur främlingars vardagsliv rullar förbi i eftermiddagsmörkret. Alkoholromantiken och drömmen om ett lagom utanförskap, att lajva Röda rummet eller Paris 1800-tal. Att vara dom som säga nej till hamsterhjulet och festa bort det vardagliga. För några sekunder slås man av tanken att det här med att dricka lagom kanske ändå skulle funka för mig... men nej det gör det inte. Längtan blev dock rätt kortvarig och har inte lämnat någon bestående längtan efter a, men ändå en liten rädsla för mig själv.

Senare på kvällen utsattes jag för en andra prövning. I mina tidigare inlägg i forumet har jag i huvudsak fokuserat på de problem jag har när det kommer till festande, helger och att dricka för mycket när det väl serveras. Jag skulle fortfarande påstå att det är mitt primära problem och det jag har dragits med längst. Men det är så att det finns särskilda situation och känslor som fått mig att dricka även på vardagar, i alla fall under det senaste året.

Det är nämligen så att jag är en riktig people pleaser av rang. Jag tycker så illa om att säga nej eller att göra människor besvikna att jag så många gånger i hela mitt liv har valt att offra min egen lycka och hälsa för att vara andra till lags. Det senaste året har jag på grund av personliga tragedier och andra anledningar tvingats till att bli hårdare och säga nej, annars hade jag inte överlevt. Dock har varje nej tagit oerhört hårt, efter ett liv av people pleasing så saknar jag nog de naturliga verktygen för att hantera situationerna. Denna konflikträdsla är något som jag har dämpat med alkohol, ibland inför samtalen men framför allt efteråt, för att hantera skuldkänslorna. Idag tvingades jag att hantera en sådan situation. Direkt efter samtalet började skuldkänslorna banka innanför pannbenet, hjärtat bultar och ångesten kastar sig över mig. Där jag då befann mig fanns alkohol tillgänglig och till det även en omgivning som inte hade höjt på ögonbrynet om jag tagit mig något att dricka. En del av mig bad om att få dricka, bara den här gången, lite smärtlindring... Jag drack inte, utan gjorde vad jag kunde för att hantera mina känslor.

Känner mig lite nedslagen och trött. Imorgon är en viktig dag på jobbet och jag försöker flytta fokusen dit. Hantera ett problem i taget och andas.

Kan i alla fall rapportera ännu en dag i total nykterhet och imorgon är det dags för en till!