Anonym26613

Vad säger du???? Är han helt från vettet??? Varför gör han så? Kan inte varit på plats när begåvning delades ut!!!

Så fel tidpunkt för detta! Du förtjänar inte skit ❤🌸

Men även detta kommer att gå över. Du är inte ensam 💚🌸💚🌸💚

Hemskt! Varför gör han så? Är han pappa till dina barn? Det behöver du såklart inte svara på, men det känns än mer olämpligt då.
Du kan be honom ta bort inlägget. Eller stämma honom för förtal. Eller välja att inte bry dig och försöka glömma det. Du är inte nån annan människa än den du var igår. Om andra undrar eller pratar skit så förändrar inte det den du är. Du dricker dessutom inte nu ändå. Men en sån där händelse är jättejobbig och jag förstår om det känns jobbigt att undra om andra läst etc, men jag tänker att du är den du är. Att det här har hänt påverkar faktiskt inte vem du är. Glorian hamnar kanske lite på sned en stund, men det går över 😇. Men inlägget säger mer om honom än om dig.

Ja, han är pappa till mina barn.
I inlägget skrev han att han äntligen kände sig redo att prata om alkoholism och sitt medberoende. Redan det är ett gränsfall. Men i en kommentar till inlägget angav han när medberoendet ska ha inträffat och alla som vet att han var gift då fattar ju att det är mig han syftar på.

I ärlighetens namn tror jag inte han gjorde det för att jävlas utan för att han var genuint glad över att äntligen kunna börja bearbeta det och ville dela med sig av den känslan.
Jag kontaktade honom och nu har han tagit bort kommentaren som angav tiden. Önskar att han ville ta bort hela inlägget men det är bättre än inget.

Kanske finns fler i hans närhet som har varit drabbade av sjukdomen. Starkt av dig att säga till honom och bra att han tog bort tiden då. Han tänkte kanske faktiskt inte på att det inte bara handlade om honom.
Tycker också att du hanterar det bra!

Igår drack jag. Ett glas vin på en hel kväll. I sällskap. Jag kände inte sug efter mer. Nu blir det nyktert igen. Jag har inte fått ångest, sovit dåligt eller mått dåligt på något annat vis.
Jag såg det lite som ett test.
En hint om att det gått ok är ju att något sug efter mer än det glaset eller önskan om att dricka idag också inte infunnit sig.
Jag kommer fortsätta nykterhetsarbetet ändå. Vill aldrig hamna i att dricka själv och mängder igen.

@Edda4 skrev:"En hint om att det gått ok är ju att något sug efter mer än det glaset eller önskan om att dricka idag också inte infunnit sig."

Alkoholdjävulen är en lurig jävel. Väldigt många lyckas efter en tids uppehåll dricka just ett glas eller två, några gånger. Då släpper de garden och tänker ”Det här gick ju bra, jag har nog inte problem med alkoholen”. Och inom några månader är de tillbaka på ruta ett igen. Säger inte att det blir så i ditt fall, vill bara höja en varningens finger av omtanke.

Tack för omtanken!
Som jag skrev ovan, jag kommer fortsätta vara nykter. Jag har inte tänkt börja sällskapsdricka igen.
Ändå vill jag inte se glaset igår som ett återfall, utan mer som en lärdom på vägen. Att det inte var så himla gott, och jag precis lika bra kunnat dricka alkoholfritt.

Anonym26613

Tack för att du delar med dig 💚🙏
Så bra alltid att få höra när A inte varit så gott som man tänkt sig. Själv vågar jag inte ens lukta 😅🤣 Rädd att det går bra och jag får tillbaka tanken om att "jag egentligen inte har ett problem ".

Var försiktig 🙏💚🙏💚🙏

Ok. Confession time. Igårkväll, alltså kvällen efter att jag tog ett glas, kände jag mig sugen på mer A.
Och precis som du skrev,Mary Poppins, kom tankarna på att jag egentligen inte har ett problem med A.
Nå, nu har jag provat, jag drack tack och lov inte så mycket, och jag kommer inte göra om det. Fortfarande för tidigt att fatta beslutet ”aldrig mer dricka” så jag har i vanlig ordning bestämt mig för att den här veckan också ska vara nykter.

Anonym26613

Okej, då vet vi ❤👍
Inget mer med det. Du är inte ensam. Ni är flera stycken som börjar resan idag eller runt här.
Följ med nu och testa lite längre period den här gången 😊💚👍

Nu vet du det. Just det som du gör nu att reflektera över känslan som kommer efteråt är klok tror jag. Mer sug. Ja, då vet du det. Om man har haft de här problemen (och även annars) är det bra att reflektera över vad som händer i kropp och knopp. Alkoholen fyller ju nån funktion, täpper igen ett hål, skapar energi, lugnar tankar etc. Att lära sig leva med sig själv utan är viktigt och nyttigt. Du är på god väg!

Fortfarande nykter!
Har haft intensiva dagar och har inte orkat uppdatera tråden.
Är väldigt trött och känner mig deprimerad. Har alertat min behandlare inom psykiatrin (som jag knappt behövt träffa det senaste året) om att måendet går neråt och har fått samtalstider. Hade den första tidigare i veckan. Han tror att jag har fått något som kallas sekundär depression, eftersom det är ett ganska tydligt samband mellan måendet och hur livet beter sig. Han sa att det inte är konstigt att jag mår dåligt med tanke på omständigheterna. Det gör ju också att det är meningslöst att sätta tillbaka mina antidepressiva eftersom ett piller inte löser konflikten mellan mig och barnens pappa.
Hursomhelst, är galet stressad och har väldigt dålig ork. Men, jag dricker inte!!

Anonym26613

Grym du är 💪💪💚!!!
Själv tycker jag att nykterheten har hjälpt mig genom massor med skit, och tror det kan vara samma för dig 😊❤👊
Det är bra att vara stark. Men glöm inte att du gör faktiskt något vackert för dig själv. Går i terapi. Håller dig nykter. Du är huvudpersonen i ditt liv. Ta hand om dig 💚🌸❤

@Edda4 Skönt att du har fått snabbt samtalsstöd. Jag lider verkligen med dig, depression är helvetet på jorden på många sätt. Det är som om man ständigt har mörka glasögon på sig, man ser allt i svart. Du får säkert många bra tips av din terapeut, men jag vill ge dig ett råd som har hjälpt mig mycket under mina depressioner. Hur jobbigt och motigt det än känns så är det viktigt att du GÖR saker - sådant som du brukar tycka är roligt och rent vardagliga saker. Om du blir liggande i sängen och isolerar dig blir det bara värre. En annan sak som skulle förvärra ditt mående är alkohol. Så din nykterhet är guld värd, även om det inte känns så nu. Fortsätt skriv!

Kram 🐘

@Andrahalvlek
Det där är verkligen sant, att tvinga sig till att göra saker. Följa rutiner. Även om jag skalar bort mycket för att jag inte orkar är det ju saker som måste göras. Hunden ska ut= bra för jag måste klä på mig och får röra på mig utomhus flera gånger om dagen. Mat måste lagas, även om jag bara värmer lasagne i ugnen. Det är mat det med . Har jag barnen är det läggdags, väckning läxor hygien osv.
Har boendestöd ett par gånger i veckan som hjälper mig, hemmet skulle gro igen annars.
Viktigt för mig också är att försöka hålla sömnrutinerna. Helst vill man ju bara sova bort eländet men sover jag mer än en 15 min powernap under dagen störs nattsömnen.

@Edda4 Det låter som du jobbar på riktigt bra! Det blir bättre, jag lovar 🙏🏻 Och alkoholen skulle bara försämra ditt mående så den bakdörren mår du bäst av att stänga helt. Spika igen.

Kram 🐘

Ja, att dricka överlag är en dålig idé för mig och extra dåligt nu när jag mår dåligt. Tror inte jag skulle palla dagen-efter-känslan som jag mår nu.
Lyckligtvis känner jag väldigt starkt att jag inte vill dricka och mina strategier för att låta bli funkar tycker jag. Dvs, om jag känner att jag börjar vackla i nykterheten så undviker jag att exponera mig för möjligheten att dricka. Det kommer ju inte funka att undvika de situationerna resten av livet men det är dumt att utsätta sig för det när man är så skör som jag känner mig nu.