...för förändring.

Jag tänker använda detta som dagbok.

Lite historia om mitt beroende:
* Har tagit insomningstabletter till och från i ca 20 års tid.
* För ca 2,5 år sen blev det stora förändringar på mitt jobb som ledde till att jag gick in i väggen. Tabletterna för sömn ökade
* För ca 1,5 år sen försökte jag dra ned på insomningstabletterna och då tog jag tyvärr till alkohol istället
* Mitt drickande har tidigare varit väldigt svenskt,dvs nykter nästan jämt och på fest för mycket alkohol.
* Min nuvarande sambo flyttade jag ihop med för ca 4 år sen. Han har oxå ett beroende, men det ser helt annorlunda ut än mitt. Han dricker ca 2 starköl per dag, men sen är det bra.
* För ett år sen bestämde jag mig för att nu får det vara nog med insomningstabletterna. Jag mådde inte bra av dom och jag hade även blivit beroende av alkohol. Gick till läkaren, fick naltroxene utskrivet. Det hjälper lite, men snart var jag igång att dricka igen.
* Hösten 2015: nu har jag dragit på mig både ett medelhavsdrickande och har kvar det svenska sättet. Dricker lite varje dag under veckorna och blir skitfull på helgen.
* Efter jul 2015 får min sambo nog. Efter att ha varit stupfull och betett mig som en idiot, slänger han ut mig. Flyttar till min bror ett tag och har sån tur att min sambo tar tillbaka mig, men med löftet att vi ska ha minst en vit månad och att även han håller uppe.

Så nu sitter jag här och skriver. Har varit nykter sedan 28 dec, med lite misstag, har druckit tre 3,5 utspridda på tiden och ca 4 cl minttu. Har dock inte alls varit full.
En del av mitt beroende beror på min och min sambos ansträngda förhållande. Vi är båda känslomänniskor, men vi hanterar det på olika sätt. Han lägger locket på och jag vill ta ut det direkt. Jag är hetlevrad och min sambo ännu värre. Jag tycker dessutom att min sambo är lite gammaldags, han vill gärna styra mig och tala om hur jag ska göra i olika situationer osv. Det tål inte jag. Jag har helt förtröstan till mig själv och mitt eget omdöme (utom vad gäller alkohol). Min uppväxt var sådan att jag och min bror fick göra precis samma saker. Vi arbetade mesta utomhus när vi var barn, så nån husmorsdröm har jag väl inte blivit. Inget jag eftersträvar heller, det finns viktigare saker att göra. Tilläggas ska att min sambo är 15 år äldre än mig. Å jag är ingen barnunge utan har 44 års livserfarenhet.
Nu måste jag oxå skriva att vi har väldigt fina stunder oxå, annars skulle jag inte vara kvar. Vi har väldigt många gemensamma intressen, jakt är ett. Å vi har väldigt kul ihop. Å min sambo är en ärlig människa som jag vet vart jag har. Snygg. Rolig, när han är på humör. Så egentligen har jag inte mycket att klaga på.

Jag har två barn som så klart märkt av mitt drickande. De bor varannnan vecka hos sin pappa. Den relationen fungerar väldigt bra, jag och deras pappa är väldigt goda vänner. Som tur är tror jag att det värsta i mitt drickande har jag lyckats undanhålla för dom. Men vad vet jag, de kanske har märkt det ändå.

Det jag har svårt att ta är min sambos ständiga gnällande. Han gnäller om disken, för mycket skor, ungarna stojar osv osv. På det viset är han ganska negativ. Om jag är ledig, tycker han inte att jag får sitta och ta det lite lungt, då är jag lat. Han skyller mycket på mig att det inte händer något, när det förmodligen är sig själv han är irriterad på.

Nu förstår jag att jag inte är nån lätt match att leva med heller. Jag vet att jag kan låta hård och domderande, fast jag själv inte alls tycker att det är så. Mina barn säger detta. Så troligen är min sambo och jag lika i det fallet.

Men, nu har jag varit nykter i 10 dagar, så när som på de där tre 3,5 och 4 cl minttu. Det här tänker jag hålla i.

Förut, när min sambo farit ut mot mig och klagat på nåt, så har jag tagit till bärsen. Nu är det slut på det

Som ex: idag sa jag att jag tycker vi ska göra något ihop hela familjen. Min sambo säger ofta att han tycker att vi inte gör några roliga saker längre. Å att det i princip är mitt fel. Det vet jag att det inte är. Men hur som helst så har jag i flera dagar försökt få till att vi ska göra något hela familjen dvs min sambo och jag + mina två barn, 12 och 14 år. Men det är omöjligt, han vill inte, det är ju skidor på tv, hockey på tv....åhhh jag avskyr tvn.

Hade det varit för två veckor sen hade jag löst det med att ta en öl. Men nu är det borta. Så skönt! Alltså suget är delvis kvar, men det är inte så svårt att låta bli.

Vill bara tillägga en sak; utåt sett verkar det inte som jag har några problem. Jag är omtyckt och betraktad som duktig och redig. Folk skulle nog inte tro sina öron om de fick höra sanningen om mig. Sköter arbete och allt annat fläckfritt...

Eulalia

...tyvärr. Jag har märkt att jag tar fruktansvärt illa vid mig av vad min karl gör, kanske mest INTE gör. Två starköl. Nya, jävla tag i morgon!

cruella

Kan du stoppa nu efter två stark, eller har det blivit mer? Ni behöver definitivt jobba med ert förhållande, din karl och du, men du ser allt klarare om du inte dövar känslorna med alkohol. Snälla...bestäm dig för att det verkligen kommer bli NYA JÄVLA TAG IMORGON!!! Jag skriver och hör hur det går :-)

Eulalia

..Tack o lov. Två bärs, inget mer men irriterad som sjutton...har jag varit men det har lugnat sig. Ligger o ska sova nu, så det är lugnt. Lär väl ta nåt snack med gubben. I morgon blir det helnyktert igen. Tack o godnatt o kram på er

Eulalia

Kul du. Hoppas du hittar en gubbe utan tv ;-)

Eulalia

Jag måste hitta på nåt annat sätt att hantera när jag blir besviken. Nu blev de inte mer än dessa två öl, men ändå. Det är inte bra. Jag får klura ut nåt. Sen måste min karl och jag prata, men jag undrar om det leder nånstans...han förstår inte. Ha en fin söndag! :-)

Eulalia

Jag börjar se mina fallgropar. Jag stormtrivs egentligen med mitt nyktra jag. Det får en hel annan innebörd när jag reagerar på saker i vårt förhållande när jag är NYKTER. Innan har min sambo kunnat skylla på min fylla och jag har inte riktigt kommit ihåg heller vad som har skett.

Jag måste främst jobba med att hantera besvikelser! Sen eftermiddagar fram tills vi äter middag. De gånger vi varit ute och jagat är oxå en utmaning. Då har det suttit fint med en öl.
Kan ju tillkomma fler tillfällen ju längre nykterhet jag har. Får ta det då. Känner mig nästan alert för utmaningen. :-)

Januari

..att det stannade vid två öl igår!
Jag tänker på det här med eftermiddag fram till middagen, jag har ju oxå mitt sug då. Igår var det tufft under matlagningen, jag drömde om hur gott det skulle vara med vin... Drog igång och lagade efterrätt tillsammans med ungarna, fullständigt kaos i köket, på ett bra sätt. Vintankar skingrades.
Och, vad bra att din sambo inte kan skylla på fylla längre, och du får en bättre bild av situationen! Söndagskramar från mig

Eulalia

Vilka fina forumvänner jag håller på att få här, Vilja, du har verkligen vilja. Det känns alltid bra att göra något gott. Det får en att sluta fokusera på annat än sig själv. Å andra blir glada.
Nä, varken jag eller min sambo ska kunna skylla på fylla nåt mer. Jag gillar mitt klarsynta jag. Bra det där och liksom göra på ett nytt sätt i köket, där ska jag fundera ut nåt.
Kram kram på er goa vänner!

cruella

Att du gillar ditt klarsynta jag bådar gott för framtiden! Jaaa, hitta på nya sätt i köket!! Är glad för din skull!

Eulalia

Nä det har jag inte varit. Lagom är bäst, för mig. Men det går rätt bra. Idag ska jag göra potatisbullar, det ska bli så gott. Men mjölk till! Vi hörs igen, kramar :-)

Eulalia

Föll igen. Två starköl. Mer kommer det inte bli, finns inte mer öl å minttun har sambon koll på. Bra det. Vet inte varför jag föll den här gången, tror stress. Går en kurs på arbetet där jag måste läsa kvällstid, kände att jag var stressad över det...:-(

cruella

Nu vet jag inte om du slutade bara för att ölen var slut eller om du skulle gjort det ändå...men du har ju druckit ett par öl och sedan kunnat stoppa tidigare. Vi är alla så olika, men just det skulle jag aldrig klara, har jag börjat så fortsätter jag. Ställ fram en skål med ostbågar och jag äter upp hela skålen, bjud mig på en chokladbit och jag tar hela kakan. Sån är jag, omåttlig i allt. Därför är det bäst för mig att aldrig ta första ostbågen, chokladen, godiset, glaset! Jag tycker det var strongt av dig att skriva och berätta att du druckit, bara det gör att jag tror du kommer ta nya tag imorgon. Påminn dig om varför du inte vill dricka Eulalia och Lycka till i morgon! Du ska klara det här...eller hur!!?

blomstra

Håller med cruella! Finns inget stopp i mig, godis, kakor... äter tills jag mår illa. Som med alkoholen, tappar fokus på allt annat än alkohol. Och får ingenting gjort.
Ikväll blir det eldprov för mig. Särbon kommer hem efter 2 månader på resande fot. Alltid när han kommer hem längtar han efter öl. (han får inte dricka i tjänsten när han är borta..). Han har sagt att han gärna avstår för min skull ikväll, men det får ju mig att känna mig missunnsam och sådan är jag inte.
Inhandlat vanlig öl till honom och a-fritt till mig. Önska mig lycka till plz...
Trevlig kväll på er!

Eulalia

tror jag hade stoppat efter andra ölen....men helt säker är jag inte. Nya tag idag, jag ska fanimej klara det här. Ganska säker på att det berodde på stress igår. Så nu måste jag hitta ett sätt att hantera det.
Cruella, goa du, jag påminner mig nu och här. Genom att skriva det; jag vill sluta dricka främst för mina barns skull och min sambo, som jag vet att jag kommer att mista om jag fortsätter. Å det drabbar indirekt mina barn, de tycker om honom (han är ju inte deras far). Jag känner heller inte igen mig själv, alkoholen stjäl min självkänsla. Så jag slutar lika mycket för min egen skull.

Kändes bra att skriva ner det där, det var bra att du påminde mig Cruella.

Blomstra (vilket fint användarnamn; det är ju det du ska göra eller hur? Du ska Blomstra!), jag hade nog däremot inte klarat av att sitta bredvid min sambo om han drack. Men då verkar han ha druckit mycket mer regelbundet än din särbo. Så min sambo tycker själv att han måste hålla uppe med alkohol.
Jag hann tyvärr inte läsa igår, hoppas hoppas verkligen det gick bra för dig! Kramar

farmor

Ja, det stämmer även på mej! Tack för den analysen cruella. Den ska jag lägga i min låda med fynd genom detektivarbetet.
Det är intressant att se hur likartade beteenden vi alkoholberoende har.
Stress, Eulalia, det är också det som triggar mitt sug efter alkohol. Det är en utmaning att hålla stressen på rimlig nivå. Speciellt när man är stresskänslig.
Forumet är verkligen en väg att lära känna sej själv genom att känna igen sej i andra!
?

blomstra

..för användarnamn, hoppas på att få blomstra till sommaren!

Särbon tog 2 öl igår till pizzan, jag vatten och sedan te. Kändes hur naturligt som helst! Inget sug!!?? Märkligt.
Men det kommer säkert fallgropar. ..
Ha en fin dag!

Eulalia

Ja, farmor! Stress är en riktig fallgrop för mig. Idag klev jag upp kl 5 för att hinna plugga lite innan arbete, arbetade sen från 730 till 16, direkt till ridskolan med barnen skjutsade sen dom direkt till sin far. Har kört 16 mil idag. Plus att min gamla mor ringer o vill ha hjälp. Försöker med det oxå, o lyckas väl, även om jag bara gör det som måstes o sen kram o hejdå. Hemma till slut kl 2045, ut med hundarna sambon jobbar. Nu...suget enormt o jag helt slut. Måste duscha, jobbar mot suget. För jag har svårt att varva ner...

farmor

I det läget är det bra att hitta ett alternativ istället för vin. Dusch ? låter bra och kanske ett gott The, mysig musik och tända ljus...
Stress är verkligen en riskfaktor som vi måste vara beredda på att hantera på ett annat sätt än tidigare.
Men det går!

Stress, ja absolut en sv mina triggers också. Har varit mitt sätt att hantera allt som ska göras. Är sjukt stressad nu och jag dricker ju inte längre. Så vad gör man då... Jag småäter, håller tyvärr på med 5:2 så idag är det heller inget alternativ. Idag har jag helt enkelt ingenstans att fly. Så det jag gör är att försöka lära mig hantera stressen. Just nu går det sådär, men att dricka är förknippat med så mycket negativt. Jag är dessutom rädd att jag skulle behöva dricka alldeles för mycket för att få nån effekt och då dessutom blir fysiskt dålig. Det har jag ju inte tid med. Och så har jag bestämt mig för att inte medicinera med alkohol.
Så vi får väl helt enkelt hitta nåt annat sätt att varva (himmel, autokorren föreslog cava ska försöka att inte ta det som ett tecken) ned. Det går och för mig blir sömnen sämre och kroppen blir stressad av av alkohol och jag blir långsam dagen efter. Alkohol är en ickefungerande lösning... Eller som att laga bilen med silvertejp. Håller ett tag, men sen faller den isär.

Eulalia

Du är en klok människa. Jo, jag fixade det...nästan. En 3,5, tyvärr. Har du nåt mer bra tips för stress? Värst är det när jag redan på kvällen innan vet att det jag inte hunnit idag, måste jag göra i morgon. Egentligen finns tiden, men jag blir ändå uppstressad.
Undrar ibland om jag verkligen hämtat mig efter min sväng in i väggen våren 2014.? Kram till er o godnatt