...för förändring.

Jag tänker använda detta som dagbok.

Lite historia om mitt beroende:
* Har tagit insomningstabletter till och från i ca 20 års tid.
* För ca 2,5 år sen blev det stora förändringar på mitt jobb som ledde till att jag gick in i väggen. Tabletterna för sömn ökade
* För ca 1,5 år sen försökte jag dra ned på insomningstabletterna och då tog jag tyvärr till alkohol istället
* Mitt drickande har tidigare varit väldigt svenskt,dvs nykter nästan jämt och på fest för mycket alkohol.
* Min nuvarande sambo flyttade jag ihop med för ca 4 år sen. Han har oxå ett beroende, men det ser helt annorlunda ut än mitt. Han dricker ca 2 starköl per dag, men sen är det bra.
* För ett år sen bestämde jag mig för att nu får det vara nog med insomningstabletterna. Jag mådde inte bra av dom och jag hade även blivit beroende av alkohol. Gick till läkaren, fick naltroxene utskrivet. Det hjälper lite, men snart var jag igång att dricka igen.
* Hösten 2015: nu har jag dragit på mig både ett medelhavsdrickande och har kvar det svenska sättet. Dricker lite varje dag under veckorna och blir skitfull på helgen.
* Efter jul 2015 får min sambo nog. Efter att ha varit stupfull och betett mig som en idiot, slänger han ut mig. Flyttar till min bror ett tag och har sån tur att min sambo tar tillbaka mig, men med löftet att vi ska ha minst en vit månad och att även han håller uppe.

Så nu sitter jag här och skriver. Har varit nykter sedan 28 dec, med lite misstag, har druckit tre 3,5 utspridda på tiden och ca 4 cl minttu. Har dock inte alls varit full.
En del av mitt beroende beror på min och min sambos ansträngda förhållande. Vi är båda känslomänniskor, men vi hanterar det på olika sätt. Han lägger locket på och jag vill ta ut det direkt. Jag är hetlevrad och min sambo ännu värre. Jag tycker dessutom att min sambo är lite gammaldags, han vill gärna styra mig och tala om hur jag ska göra i olika situationer osv. Det tål inte jag. Jag har helt förtröstan till mig själv och mitt eget omdöme (utom vad gäller alkohol). Min uppväxt var sådan att jag och min bror fick göra precis samma saker. Vi arbetade mesta utomhus när vi var barn, så nån husmorsdröm har jag väl inte blivit. Inget jag eftersträvar heller, det finns viktigare saker att göra. Tilläggas ska att min sambo är 15 år äldre än mig. Å jag är ingen barnunge utan har 44 års livserfarenhet.
Nu måste jag oxå skriva att vi har väldigt fina stunder oxå, annars skulle jag inte vara kvar. Vi har väldigt många gemensamma intressen, jakt är ett. Å vi har väldigt kul ihop. Å min sambo är en ärlig människa som jag vet vart jag har. Snygg. Rolig, när han är på humör. Så egentligen har jag inte mycket att klaga på.

Jag har två barn som så klart märkt av mitt drickande. De bor varannnan vecka hos sin pappa. Den relationen fungerar väldigt bra, jag och deras pappa är väldigt goda vänner. Som tur är tror jag att det värsta i mitt drickande har jag lyckats undanhålla för dom. Men vad vet jag, de kanske har märkt det ändå.

Det jag har svårt att ta är min sambos ständiga gnällande. Han gnäller om disken, för mycket skor, ungarna stojar osv osv. På det viset är han ganska negativ. Om jag är ledig, tycker han inte att jag får sitta och ta det lite lungt, då är jag lat. Han skyller mycket på mig att det inte händer något, när det förmodligen är sig själv han är irriterad på.

Nu förstår jag att jag inte är nån lätt match att leva med heller. Jag vet att jag kan låta hård och domderande, fast jag själv inte alls tycker att det är så. Mina barn säger detta. Så troligen är min sambo och jag lika i det fallet.

Men, nu har jag varit nykter i 10 dagar, så när som på de där tre 3,5 och 4 cl minttu. Det här tänker jag hålla i.

Förut, när min sambo farit ut mot mig och klagat på nåt, så har jag tagit till bärsen. Nu är det slut på det

Som ex: idag sa jag att jag tycker vi ska göra något ihop hela familjen. Min sambo säger ofta att han tycker att vi inte gör några roliga saker längre. Å att det i princip är mitt fel. Det vet jag att det inte är. Men hur som helst så har jag i flera dagar försökt få till att vi ska göra något hela familjen dvs min sambo och jag + mina två barn, 12 och 14 år. Men det är omöjligt, han vill inte, det är ju skidor på tv, hockey på tv....åhhh jag avskyr tvn.

Hade det varit för två veckor sen hade jag löst det med att ta en öl. Men nu är det borta. Så skönt! Alltså suget är delvis kvar, men det är inte så svårt att låta bli.

Vill bara tillägga en sak; utåt sett verkar det inte som jag har några problem. Jag är omtyckt och betraktad som duktig och redig. Folk skulle nog inte tro sina öron om de fick höra sanningen om mig. Sköter arbete och allt annat fläckfritt...

farmor

Det låter som en jobbig runda som du trots allt klarade ut med ditt eget mantra!
Visst är det en seger! Grattis ?

Eulalia

Det var en jobbig runda. En sak till som jag kommit på; åka en sväng med bilen hjälper mig. Har en gång tidigare stoppat suget på det viset,för nån vecka sen. Tänker bra när jag kör. Men det är ju inte gratis direkt, men det är ju inte a heller kram kram

Eulalia

tipp, tapp, trippar fram på på tårna....varit helt själv vaken sen 05.00 för att plugga. Så tyst och skönt i huset, alla sover t o m hundarna.

Nåväl tenta idag, känner mig redo. Sen är det helg. Som blir nykter. Tycker fortfarande att helgerna blir lite tråkiga, nu utan alkohol. Vet inte riktigt vad jag ska fylla lördagskvällen med istället. Har dock varit nykter varenda helg sen 28 dec (mina små återfall har varit under veckan, av "oroliga skäl".) Men har ni nåt tips? Blir väldigt vardagligt att sitta och sticka vid tvn varenda kväll, även om jag älskar att sticka. Men det skulle vara kul med någon form av guldkant. Jag är inte så förtjust i godis och chips...kanske nåt i "småsnacksväg"? Jaja får fundera lite.
Likaså brukar vi basta...det känns inte heller kul, nu utan bärs, som är så jäkla förknippad med bastun...fortsätter fundera...

Ha en trevlig fredag, kära vänner! <3

farmor

Jag ser att du är inne och läser och peppar andra, mej tex, tack!
Tänker på dej och undrar hur det går för dej? ?

Januari

med så många nyktra helger, heja dig!! Vi har gjort efterrätter ihop med barnen på helgerna.., de har sökt recept och hjälpt till ;) Fullständig kaos i köket och ingen tid att tänka på det där med vin kan jag lova** Har oftast gjord detta i samband med matlagning och på så sätt haft fullt upp den stund som annars är som mest "kritisk" för mig. Det funkar faktiskt, och är kul och mysigt trots röran..;)
Önskar dig en skön helg Eulalia och hoppas tentan gick bra. Kram

Eulalia

det går bra. Tentan gick bra, och jag känner att vara nykter oxå går bra.

Jag är en lite rastlös typ. Får lätt tråkigt, och behöver att ha nåt att göra nästan hela tiden. Är nog delvis därför från början, som jag tog till flaskan. Ihop med en massa andra anledningar.

Idag har jag tagit en lååång sovmorgon, det var himla skönt, den här veckan har varit enormt hektisk.
En del skriver att dom sover så bra nyktra, och det måste jag skriva under på. Jag tycker att jag sover riktiga törnrosasömner nu. :-)

Ha en trevlig helg alla goa och många många kramar!

farmor

Du verkar ha fått harmoni i både kropp och själ. Rastlösheten får du använda till nåt kreativt!
Ha en vilsam helg!

Eulalia

Nä det har jag inte. Jag tycker själv att allt går bra, att jag själv mår bra, trots att jag faktiskt föll dit lite i lördags. Jag har svårt med lördagskvällarna!! Mycket för att min sambo oxå verkar tycka att de är tråkiga. Så i lördags åkte jag dit. På två 3,5or. Men det var stopp sen, jag ville inte ha mer.

Sedan tror jag oxå att det var för att min vecka varit sååå hektisk och jag sov jääättelänge på lördagen och hamnade liksom fel med rytmen.

Jag vet inte hur jag ska få honom att tycka att vi ska göra nåt kul, nyktra. Han deppar vid tvn, det börjar jag bli säker på. Det ÄR hans terapi, så jag tänker ta det lite lugnt med det.
Grejen är den att vi gör nästan allt ihop. Eller i vart fall, väldigt mycket. Så när han inte vill göra nåt, så är det så ovant för mig. Men jag antar att det är bara för mig att hitta på nåt själv tills han tagit sig ur sin bubbla.

Nu har jag lugnare, behöver inte plugga och ha mig. Har tid att sticka, jag gör mössor på löpande band, snart måste jag nog börja sälja. Eller skänka bort... haha, jaja värre problem kan man ha.

Kram alla fina

farmor

Ja, det blir lite avslagen stämning på helgerna. Min,man ser film efter film....skittråkigt. Men som du säger, det får vara så just nu.
Det finns mycket som man kan hitta på själv, jag började simma förra veckan efter flera års uppehåll. Åh, så avkopplande! Jag tänker att om jag håller mej aktiv på vardagarna så är jag mindre krävande mot honom på helgerna. Jag har stickat galet många sockar hahaha, härligt med mönster och färger.

Jag köper gärna en mössa :-). En mörkblå i så fall. Tror jag tyckte att det var lite tråkigt där i början att vara nykter. Nu är det en livsstil... Vi lagar ofta mat tillsammans sambon och jag. Det är rätt mysigt faktiskt. Jag har fått mer energi och hittar på mer saker. Orkar lite mer. Om familjen vill följa med är det ok (och roligt), men jag jobbar på att inte ta ansvar för deras mående som jag gjort tidigare. Jag gör det jag tycker verkar kul. De kommer oftast med och vi har kul, mest tror jsg för att jag är piggare.
Jag tycker att det är ok att "trilla dit" men gör det inte till en vana nu. Det är så lätt att man hamnar tillbaka i gamla ovanor.

Eulalia

Jag ska sticka en blå mössa åt dig...det är du värd. Strumpor kan du säkert få av farmor ? nu har jag börjat med ett lite större projekt. En poncho.
Allvarligt talat, nu flyter det på. Å den här veckan o i helgen har vi mina barn, då är det alltid lättare, för dom vill inte vara sysslolösa. Å så jobbar gubben hela helgen. Häromdagen hade ju den första månaden gått. Jag och sambon bestämde att fortsätta som vi gjort, vi är nyktra på obestämd tid. Det är så jäkla skönt att vi drar åt samma håll där.
Förresten fick jag mitt tentasvar, det gick toppen. Skönt!!
Kram o godnatt alla godingar

farmor

Visst är det fantastiskt! När man sitter nykter en fredagkväll och resonerar om alkohol och nykterhet. Bara det att kunna reflektera över hur man har levt tidigare och vad man önskar av framtiden. Slut på slentrianmässigt drickande! Så befriande!
Njut av barnen i Helgen! Vi njuter av barnbarnen. Självklart stickar jag sockar ?

Eulalia

Det har gått exakt 42 dagar sen jag och min sambo tog beslutet om en helvit tid. Jag har ju åkt dit nån gång och druckit ett par 3,5 or eller 2,8 or el liknande, men det är så lite i sammanhanget så jag tar det inte så allvarligt. Om vi säger att detta hänt kanske...3 ggr, 4 ggr, så har jag varit spiknykter i 38, 39 dagar av 42. Mina små återfall har däremot lärt mig vart mina fällor är. Eller förresten dom märks ju såklart även fast man inte faller och dricker lite. Men men, nu är det så. När jag druckit lite fast jag skulle vart nykter, betyder att de är de värsta fällorna.
En av mina största utmaningar är att hantera besvikelser och att hantera oro, eller vad ska jag säga, nervositet när jag har nåt på gång, kan vara vad som helst, nåt i arbetslivet, en hobby...ja nåt där jag inte kan vara helt säker på utfallet. Är nog lite kontrollfreak...

Nu måste jag gå ut med hundarna, fortsätter min summering sen

Januari

...bra jobbat där ;)
Vad tror du det är som gör att du hänger i?! Jag behöver alla råd nu för att komma tillbaka på banan...
Många kramar

Eulalia

det där! Men nu är jag tillbaka här igen.
Januari, jag har börjat uppskatta såna här småsaker i vardagen som är mysiga. Men jag har tur. Jag är en människa som gillar att skapa, och jag kan säga att detta hade varit mycket svårare om jag inte haft min stickning att ta till. Januari, du kanske inte gillar sånt. Men har du inget annat som du kan ta till. Jag kände att jag behöver nåt som inte kräver nån tankekraft och som jag kan göra samtidigt som jag pratar och umgås med familjen. (Det är nog inte så konstigt att jag tidigare varit rökare, som om att jag måste ha nåt att göra)
Vidare har jag börjat på att uppskatta att gå och lägga mig tidigt och läsa, då helst innan sambon går isäng, för han kan inte sova om jag läser...och jag sover som en prinsessa nu, utan alkohol! Sådana små saker låter jag "förstora" i mitt sinne.
En annan sak som är väldigt skön är att kunna andas på sina barn utan att fundera på om man luktar alkohol.

Förresten, igår blev jag väldans frustrerad på min sambo...ibland när man ska diskutera saker med honom så är det som att köra huvet i väggen. Hur som haver, det första jag tänkte då var: JAG VILL HA NÅT ATT DRICKA!! Men, den här gången gick det betydligt snabbare att övertala mig själv att inte åka och köpa. Istället tog jag en liten biltur. Har kommit på att jag lugnar mig när jag tagit en liten biltur. Så det går framåt, för det tillfället igår var helt klart ett sånt "risktillfälle" eller fallgrop. Ni fattar.

Men nu har jag en till utmaning. Sambon vill att vi ska åka till stugan i helgen, och ikväll måste jag fråga honom, för att försäkra mig, om vi ska vara helt nyktra där. Stugan är en fallgrop för oss båda, inte för mig när jag är där själv, men när vi är där ihop.
Till saken hör att min karl kan vara en riktigt Tjalle Tvärvigg, så går inte våra samtal hans väg, så blir det tvärnit.

Ja jag vet inte om ni fattar mitt surr, men håll tummarna åt mig tills ikväll att han säger att vi ska vara nyktra i stugan. Kramar

Januari

...det är väl just det, att inte falla tillbaka i gamla rutiner, och visst är det så att vissa ställen man besöker el aktiviteter man gör förknippas med gamla vanor. För mig blev det resan förra veckan, men jag är inställd på att komma tillbaka på banan igen. Måste vara svårt det där, vill han inte riktigt se problemet? Just detta, att inte dricka, är jag lyckligt lottad med med mannen, han är helt med... Men kan vara tvär han också, på andra sätt ;) Jag har insett att det funkar bäst om jag lägger det på mig själv, när jag vill ha min vilja igenom.., så lätt att det blir en fråga om skuld och då blir det tvärstopp. Önskar dig lycka till!!
Tyvärr är jag ingen konstnärsjäl.., har prövat det där att virka o sticka och det blir bara bedrövligt o jag blir förbannad :S
Jag läser gärna, och pluggar, har då en tendens att glömma tid och rum, och det är ju inte bra det heller... Jag får fundera på det där. Under förra veckan drack jag inte på nåt "konstigt" sätt (själv, för mkt), kanske helt normalt för en Svensson på semester. Men för mig är det inte ok. Det triggar ju igång. Så, vi får se.
Härligt för dig att du har metoder som funkar! Många kramar

Eulalia

Han var helt med på noterna, nyktert blir det i stugan. Skönt, då var det avklarat. Nu ska det bli riktigt mysigt, det blir ett annat sätt att vara där på. För det är ju det vi vill, det ska liksom kunna vara vardag där oxå.

Kram kram

Eulalia

...skulle sagt det, "jäla skit fan". Har en sak som oroar mig. Vill inte avslöja vad, men f-n f-n f-n det ledde till att jag åkte dit igen. Åh så jävla besviken på mig själv. Jag har absolut inte druckit mig full, men ändå...ett par starkbärs. Jag måste tvinga mig själv att se detta som ytterligare en lärdom, en fallgrop som jag har och som jag måste jobba med. Inte som ett stort nederlag, för att orka kravla mig upp igen.
Det enda som är bra med fallgropar är lärdomen, men...när ska jag ha hittat dom färdigt?

Januari

att du inte ser det som ett stort nederlag, it's a bump in the road.... Jag tror vi alla har våra olika fallgropar. Bra var väl att du fick stopp och att du nu reflekterar över vad som fick dig att ta de där ölen.
Hoppas helgen blir som planerat, på't igen bara, du vet vart du ska och vad du vill!
Xxx

Eulalia

det känns så klart som ett bakslag, men inte värsta sorten, jag vet så väl här varför jag vill bedöva mig vid ett sånt här tillfälle. Gäller bara att hitta ett sätt att hantera det här oxå. Men det ska jag lyckas med, jag har ju lyckats med de andra fallgroparna. Man lär så länge man lever.

Idag ska vi till stugan, nu vet jag att vi båda blir nyktra, skönt att få stödet från gubben. Kram och trevlig helg på dig, Januari. <3