@Rehacer Bra att du fick med dig killen/ gubben/ särbon/pojkvännen.
Kärt barn har många namn. 😃
Alltid bättre att vara två på en vit månad så att man kan peppa varandra.👍

@Rehacer Hej vännen❤️. Så roligt att du kikade in i min tråd. Det gjorde mig glad😁. Tänker på dig då och då och funderar på hur du mår och har det. Hur mår du och hur har du det?

Kram❤️

@vår2022 Hej kära du!
Tittar in då och då för att checka upp på alla er som anslöt samtidigt som mig. Det verkar som de flesta av vårat ”gäng” tystnat här, men jag är glad för att du fortfarande är aktiv och sprider din kunskap, dina tankar och din kärlek här än. ❤️
Så sorgligt med din pappa. Vet inte vad jag ska säga helt, men ta din tid och bara var. Sorgen har så många vägar och inget är rätt eller fel. Önskar dig vila i allt!

Mitt liv är helt perfekt, men ändå inte. Mitt liv vore en saga om det inte vore för vinet. Den där älskaren hemsöker mig fortfarande nästan dagligen. Med tanke på att jag hittat mitt livs kärlek så är det ju totalt värdelöst att dessutom ha en älskare. Vem behöver det liksom? Å vem orkar med det??! Jag orkar det verkligen inte och det blir mer och mer tydligt!
Varför är jag inte nöjd med det ruset min man ger mig? För han gör mig verkligen hög på livet och ger mig toppar jag aldrig sett maken till! Varför lockar då ändå vinet, den evige älskaren?! Som förstör, förgör men ändå gör mig skönt avslappnad och glad. Det är sjukt irriterande.
Att bo på varsin kust av Sverige gör att jag och min man ses endast varannan helg. Det ger älskaren vansinnigt mycket tid att uppvakta. Han får mer tid än min älskade man får. Oerhört sorgligt.
Men en plan håller på att utformas och snart är jag redo att kicka ut Mr Wine. För jag är tröttare än någonsin och orkar inte med det här livet! Orkar inte!!! Så kanske hänger jag dagligen här igen…
Den som lever får se.
Stor kram 🤗

@Rehacer Ja, häng kvar här, det är så bra att kunna ventiler sina tankar och känslor här och sådana som man inte brukar ta upp med omgivningen. Jag kan känna igen mig, när jag träffade min nuvarande man för drygt 16 år sedan, vi är som gjorda för varandra och bästa vänner. Det var rätt tuffa år i början med bonusbarn och nya familjekonstellationer och det var skönt att dricka alkohol för att ”orka med”. Jag drack i min ensamhet innan vi flyttade ihop och vi fortsatte att även dricka tillsammans när vi sågs, förhöja och trycka undan känslor. Det fortsatte även när vi flyttade ihop och många år framöver även när allt lättat upp och framförallt veckor utan barn. Jag gick längre och längre in i mitt beroende och såg inte många alternativ till att känna den upprymdheten som vinet gav. Det slet ned mig allt mer och mer och jag började ta återställare, gömma, smyga och smussla för att orka hålla mig på ytan. Men det tog i själva verket ned mig under ytan, sakta, mer och mer. För drygt två år sedan orkade jag inte längre hålla andan mer där under utan, jag skulle ha drunknat om jag inte slutade dricka. Och det var då jag träffade på dig här som första person som jag pratade med och det betydde så mycket för mig och min nyktra resa startade😁.

Jag minns att du höll upp 3 månader och vi peppade varandra. Jag minns hur bra du mådde. Du fann din stora kärlek på vägen, något du längtat så efter❤️. Jag fann min stora kärlek och han har varit min största supporter på min nyktra resa. Han förstod allvaret i det, då jag för första gången helt ärligt berättade att jag kommer att drunkna om vi fortsätter som vi gjorde, att vi måste göra detta tillsammans. Det är såklart en utmaning att ni endast ses varannan helg och det är så lätt att vilja förhöja tillvaron med alkohol. Men en utmaning är att det också följer med dig i din vardag och när ni är ifrån varandra. Ett beroende ser ingen skillnad på dagar eller helger, den falska älskaren vill vara tillsammans med dig varje dag.

Sätt upp en plan, minns den sköna känslan du hade när du hade uppehåll, kom dit igen! Jag är med dig och jag stöttar dig gärna. You can do it!💪 ha en fin måndag och kram❤️

Har hållit mig uppehållen med annat än vin ikväll, ovanligt. Första kvällen på länge utan en droppe.
Inte orkat skriva här, även om jag har massor att skriva om. Läste dina rader på jobbet @vår2022 och blev alldeles tårögd. Så fint! Tack!
Nu sovdags här, ny dag - nya löjligheter imorgon.

Dag 1 ✅

@Rehacer Vad underbart att du är tillbaka och tar nya tag💪👍❤️! Det viktigaste är ju att inte ge upp. Själv tillbaka och har tre nyktra veckor nu, har klarat vara nykter i för mig långa perioder men hittills alltid tagit återfall. Så jäkla onödigt och meningslöst för jag få ju inget ut av alkoholen längre men ändå…. Kram till dig och strongt jobbat, en bonus direkt är ju att kaffet imorgon kommer smaka så gott!

@Rehacer Välkommen tillbaka🤗. Du var en viktig stöttepelare för mig våren förra året då jag tog tag i mina problem och är tillbaka igen. Nu fixar vi detta tillsammans 💪🏻.

Så underbart att läsa om din kärlek och lyckan du funnit 😍.

Vad bra att du tar nya tag💪🏻. Tycker du sätter huvudet på spiken när du pratar om tröttheten som blir av vinet. Vad mycket tid och ork för annat det finns om man skippar vinet. Men det är lätt att man inte tänker på det förrän man nåt en viss nivå av trötthet, som du kanske upplever nu, för att inse och göra något åt det. Spännande med din plan för att kicka ut Mr Wine. Du skrev att du samlar kraft och mod och du är ju redan en god bit på väg, du är här igen och har bockat av dag 1😊. Heja dig!

@Ny dag & @Vinägermamman Trevligt att se välbekanta ansikten, känns lite tryggare!
Tack för att ni hejar på, jag behöver det och Ni behöver det! Heja er, vad bra ni gör det!! ❤️

Jag känner mig låg idag. Jag känner mig grälsjuk. Fick nyss avsluta samtalet på telefon med min man för jag kände att jag tog upp onödiga saker, tyckte till om saker jag inte har nåt att göra med och var bara allmänt bitter. Ingen person jag vill vara, bättre att avsluta och backa in i grottan igen.
Jag är oerhört trött. Längtar efter en filt att dra över huvudet och försvinna, komma tillbaka till våren nykter sen 4-5 månader tillbaka, fräsch i hyn, klara ögon och utsövd. Som en ny version av mig själv, 2.0 liksom.
Tänk om man kunde ta time-out, ha möjlighet att bara satsa på sig själv och sitt mående. Det hade varit som en dröm!
Istället har jag ett heltidsjobb, 2 extrajobb, en man 55 mil bort som jag flänger fram och tillbaka till och dessutom ett alkoholberoende som tar all övrig tid. Inte undra på att man är trött, inte undra på att man vill fly in i dimman och sen bara slockna.
Men det gör jag inte idag, inte idag heller! Har inte alls varit frestad att åka och köpa vi och har ingen alkohol hemma. Det är bra!
Dag 2✅
Zzzznark 😴

@Rehacer Att vara trött och ur gängorna ”hör” liksom till de första dagarna så håll ut, du har gjort det förr och vet att det snart bli mycket bättre…..för mig brukar det lätta efter första veckan. Nu följs vi åt och stöttar varandra här! Tänk vilken härlig första advent 🎄du kommer få som nykter tex. Styrkekramar 💪❤️

Godmorgon @Rehacer ! Jättebra jobbat med 2 dagar 💪🏻. Hoppas du sovit gott och känner dig piggare idag. För mig vände måendet snabbt nu. Jag har haft sug ett par gånger, men jag lyckades avleda mig. Jag har ersatt A med te nu. Passar bra denna årstiden tycker jag. En annan sak är daglig motion.
Hur tänker du, vilka utmaningar ser du? Har du tänkt ut några strategier? Förstår att det är tufft med heltidsjobb och 2 extrajobb. Finns det något du kan ta bort? Kan du skapa tid/utrymme för dig själv, för det är klart att göra denna omställningen tar kraft. Kan din man stötta dig?

Nu kör vi på och håller i! Kram 🤗

@Rehacer Bra jobbat! Ja, det är en hel del alkoholtrötthet i början och som lägger sig på övrig trötthet så här i november. Låter som du jobbar väldigt mycket också och massor av flängande varannan helg, det tar på, förstår att du är trött. Men att utesluta alkoholen kommer att göra sin verkan på knopp och kropp, man blir inte lika sliten och urlakad. Försök hitta små stunder att ta hand om dig själv, ett bad med lite spa, promenad i skogen, vila i soffan med en god bok eller en serie. Ha det gott och kram❤️

@Ny dag @vinägermamman @vår2022
Jo, vi har gjort det här förut.. log åt att du skrev det Ny dag! Detta är inget nytt, vi har ju provat det förr. 🤪
Jag är ständigt trött, kommer liksom aldrig ifatt. Å Mr A har inte gjort det bättre. Har ofta längtat efter att få slockna, få däcka efter några glas just bara för att få sova. Har använt det som ”sömntablett” på vardagar. Men jag vet ju att det inte hjälper med A i kroppen, det blir ingen kvalitet på sömnen då…
Jag har ingen strategi, ingen plan och då får det vara just nu. Jag provar mig fram. Å jag känner efter. Det blir bra det här! Är glad för att jag ens är här, att jag gör nåt!
Det här året har det inte varit många alkoholfria dagar i mitt liv! Januari tog vi iofs vit båda två, men sen har det inte varit mkt vitt alls. Upptäckte ganska snart efter att min man och jag träffades att han oxå är svag för Mr A. Vi har myst tillsammans ofta alla tre, det har aldrig spårat utan det har faktiskt bara varit trevligt. Men det gör det ju svårare att avstå för mig när vi ses. Som nu i helgen t ex.
En sak i taget, allt löser sig. Vi ska bara ta det lugnt, båda är trötta och slitna och en helg utan Mr A är inte alls en dum idé. Ska föreslå det. Att jag ska på 3 heldagars kurs månd-onsd kan oxå vara motivation för att avstå - kanske kan vara lite klarare i skallen då efter 1 vecka nykter. 😁
Kram på er
Dag 3 ✅

Det är så roligt när jag sätter gröna bockar i min kalender i telefonen nu, för telefonen minns vad jag skrivit tidigare. Idag föreslog den 3 veckor när jag skrev ✅3 dagar! 😊
Testade att skriva ✅7 och då föreslog den 75 dagar. 🙌
Så tydligen har jag kunnat samla gröna bocksdagar förut. Det känns ändå som en sporre att jag då kanske kan göra det igen! 🥰

Härligt med nya bockar, bra gjort! Självklart kan du nu. Det är ett viktigt val, låt inte beroendet lura dig att du lika gärna kan sluta senare, det gäller att köra på när du har motivation. Gläd dig åt en bock i taget nu!

Mastig dag på jobbet. Fick information idag att min närmaste chef ska sluta vid årsskiftet och att jag får ta över hens arbetsuppgifter. Ska dessutom utbildas tre dagar nästa vecka för att kunna ta över en annan tung arbetsuppgift på jobbet framöver. Känns lite övermäktigt just nu. En känsla som är lätt att dricka på.. men jag gör det inte.
Jobbar hemma imorgon och kommer inte heller då besöka affären där flaskorna finns, så även imorgon blir nykter. Känns utomordentligt bra!!
Dag 4 ✅

Precis när jag skrivit får jag detta sms:et. 😱
”Jag har btw köpt vin till helgen. Om fröken vill ha…!? 😘 ”
Den där Mr A vill vara med överallt. Sa att han får lämna det hemma, om han vill ha själv så får han dricka rött (för det gillar inte jag). Jag dricker julmust skrev jag. 😁

@Rehacer Starkt av dig👍👍 och nu har du redan gjort det lättare för dig i helgen genom att redan berätta att du dricker julmust. Och såklart att du kan samla många ✅✅✅✅ igen! Nu hjälps vi åt, vi har gjort det förut och fått lärdomar. Du kan igen💪🥰