Jag startar en ny tråd eftersom jag tycker min tidigare har lite fel rubrik. Jag har druckit alldeles för mycket och för ofta. När jag var yngre var det på fester och på krogen, på äldre dagar har det blivit hemma, ensam. Jag började på riktigt försöka dra ner på mitt drickande, dvs främst drickandet i soffan, hemma själv, i oktober, Det har gått helt okej, även om jag definitivt skulle behöva minska ännu mer. Att helt sluta dricka finns inte i min värld, jag ska dra ner på det. Det är mitt mål. Det är ju bara det att jag tycker det är så himla trevligt och avslappnande att ta ett glas vin i soffan, eller ett, det blir aldrig ett glas, det brukar bli tre. Jag är rätt ensam, jag lever själv, visst vänner, men det är ju inte så att vi ses så ofta och när vi ses så dricker vi mest, det är ju socialt.

Emma73

Låter underbart!
Varför väljer man "vin" framför allt annat som är så mer underbart härligt för kroppen, hjärnan och välbefinnandet???? Allt handlar om vilka val man gör på dagen. Hjärnan är så lat och man måste hela tiden lura den, varje dag!! Problemet är att man hela tiden tar den enkla snabba vägen till välbefinnande..?

anonym11208

Du är också fin! Men vet du, det är bara att ta nya tag, man trillar dit, men idag är det en ny dag, gårdagen kan du inte leva om. Idag är det nyktert! Vilken härlig vårsol det är idag då!! 6 månader! Det är ju fantastiskt, var glad och nöjd med dig själv!

anonym11208

men inget vin hemma, vilket är toppen. I morgon kommer jag kunna vakna utvilad. I morgon ska jag inte svänga förbi bolaget. Det är lättare än att svänga förbi bolaget och sen försöka avstå från vinet.

AlkoDHyperD

Kommer tanken/impulsen farande om att gå in på bolaget kan du ju även välja att göra något annat ärende innan så "klokhjärnan" hinner ikapp.
Kanske skriva några rader också först. Typ, nu tänker jag ta en sväng in på systemet för att.....osv

anonym11208

När man mår så bra utan att dricka A. ja, jag vet att det är ett beroende, eller sjukdom eller vad man ska kalla det. Men idag har jag mått bra, känner mig glad jag känner mig "normal". jag är inte bakis på jobbet, jag kan fokusera osv.

anonym11208

Allt känns bra i kropp och själ. Jag har sovit gott, jag har druckit gott kaffe på morgonen, känner mig klarare i huvudet. Men det blir som en carusell, jag klarar några dagar, sen dricker jag, men visst har det blivit bättre, men det ska bli ännu bättre. Inte ens haft en tanke att gå förbi systembolaget idag.

anonym11208

Allt känns bra i kropp och själ. Jag har sovit gott, jag har druckit gott kaffe på morgonen, känner mig klarare i huvudet. Men det blir som en carusell, jag klarar några dagar, sen dricker jag, men visst har det blivit bättre, men det ska bli ännu bättre. Inte ens haft en tanke att gå förbi systembolaget idag.

Jag tycker också vin är gott! Dricker för att slappna av! Det stör mig att jag måste dricka vin för att uppnå det! Ensamhet är hemskt! Det måste väl finnas andra vägar att gå för att slippa vara själv jämt? Det kan vara annorlunda för dig! Fundera på varför du dricker? Jag gör samma sak och insett att jag saknar saker i mitt liv! Bra att du dragit ner på konsumtionen!

anonym11208

Jag dricker också för att slappna av, det första glaset är så goooott, men det är bara det att det blir inte bara ett glas vin, utan gärna tre, eller fyra. Vinet är också mitt sällskap i ensamheten. Jag försöker hitta på annat, som till exempel träna, läsa böcker, saker som jag inte förknippar med vin.

anonym11208

Det är ingen nyhet att alkohol torkar ut kroppen, och därmed också huden. Alkohol skapar också en histaminreaktion som orsakar rödhet och rodnad från utvidgade blodkärl. Alkohol är inflammatoriskt vilket är varför ditt ansikte ser svullet ut dagen efter. Upprepade inflammationer från drickande skadar muskelvävnaden, vilket gör att det stoppar huden från att återhämta sig så fort som möjligt och istället leder till att huden blir trött och åldras i förtid. För mycket alkohol minskar också nivån av A-vitamin i hyn, som hjälper till med cellförnyelse och klarhet. Plus, eftersom din kropp är så fokuserad på att fixa till din lever dagen efter lägger den ingen större uppmärksamhet på din hy.

Så sant, visst sätter alkoholen spår på utsidan av kroppen också! Jag har ytliga små kärnbildningar här och där, samt blir plufsig och röd i ansiktet efter att ha druckit. Men märker stor förbättring efter några veckor, utan alkohol (mindre svullnad iaf.) Hoppas allt väl med dej. Kram

anonym11208

Och det är ju givet att man ska gå till systemet, men varför ska jag det egentligen? Ska jag strunta i det idag? Jag vet att jag borde, men det är så gott med ett glas (eller en flaska) vin....

anonym11208

Jag gick till systemet igår och drack alldeles för mycket igår alldeles själv.Dumt! Men igår är igår och jag tar nya tag i dag, Idag ska jag inte dricka en droppe. Det dumma är att jag har vin hemma, men egentligen spelar det ingen roll, för jag ska ju inte dricka. Så var det bestämt!

anonym11208

Drack som sagt igår, det var så onödigt. Jag skulle önska att jag skulle kunna dricka ett eller två glas vin hemma framför tv:n, men tar jag första glaset så stannar jag inte där. Så egentligen är det väl enkelt, ta aldrig första glaset. Det låter lätt iallafall :-)

anonym11208

Just helgerna är värst, alltid ensam, eller inte alltid, men oftast. Då är vinet min vän. Ingen bra vän dock. Längtar till vardagarna, då jag kan jobba och träffa kollegor. Alltid varit rätt ensam, och jag trivs med det stundtals, men ibland känns det så svårt. Som idag, har inget vin hemma så det går inte att dricka.