Så kom dagen när den unga läkaren med sin snälla blå ögon tittade på mig och sa, dina leverprover är inte bra och det är alkoholrelaterat en stund stannade allt av. Jag som alltid lyckats hålla masken tappade allt, kändes så jäkla skönt att säga att jag har problem. Sjukskrev mig en vecka och legat här, läst om alla er som kämpar så det har gett mig kraft varje dag att inte dricka något är nu inne på dag 8.
Så med många små steg skall jag nu försöka räta upp livet igen utan att döva ångest och annat med vin, vilket aldrig gått men man fått en stund ro innan man vaknar med ännu värre ångest.

Levande

Stolt över mig själv och belöningen är att knopp och kropp mår bättre.
Är livet fantastiskt, nej det är som innan men lär mig att hantera det och inte fly.
Semestern väntar och allt vad det innebär, lätt att glömma var jag startade och hur jag mådde då.
Mannen dricker och sover, så planerar aktiviteter för mig själv och bygger vidare på mitt nya liv.
Att vara ensam i tvåsamhet är faktiskt värre än att vara själv, så skyndar långsamt mot nästa mål
Önskar er alla en fin fredag

Levande

Ledighet och fina kvällar, lockar fram det finklädda spöket.
En stund var ångest och andra hemskheter som borta, kvar fanns ett charmigt spöke som viskade fina ord om gott vin och drinkar.
Inser att detta är min helt nyktra sommar på väldigt länge och att ledigheten kommer innebära en del prövningar.
Men bygger vidare och vet att varje seger över spöket gör mig starkare och viljan att må bra är så stark nu.
Önskar er alla en fin dag med kloka val som passar er

och ledighet. Ledighet ger mer tid för tankar i lugn och ro, kloka tankar.
Besegra spöket och njut av segerns sötma och den bevarade nykterheten.

Kramar

Heddali

Du har varit så stark i att du just fått stå emot att din man dricker, det är beundransvärt! Meningen du skriver "Är livet fantastiskt, nej det är som innan men lär mig att hantera det och inte fly." sätter sig hos mig, jag har tristess och stress som främsta motivationer för att dricka, att hantera det jobbiga och sega i livet är utmaningen så för mig är det kloka ord som jag tar till mig!

Levande

Igår grill med grannar, hade tänkt köpa alkoholfritt vin men ångrade mig och höll mig till musten.
Att nykter betrakta sin omgivning är både intressant och skrämmande, de blir inte smartast av alkohol.
Men är kanske avundsjuka jag känner, att jag är annorlunda och udda.
Men det var en trevlig kväll och vaknade idag pigg som en mört.
I dag skall jag paddla kanot det var så länge sedan, så hoppas på en härlig dag.
Önskar er en fin dag och bygger vidare på mitt liv

för dig. Bra att du gör roliga saker för dig själv. Kanot låter mysigt. Har själv varit på semester både med och utan mannen. Känner att nu kan jag unna mig när pengarna inte går till alkohol längre. Håller med om att det är speciellt att vara nykter bland fulla människor. Men jag tänker att vilken tur att jag slipper göra bort mig och vara högljudd som jag brukade vara emellanåt. Grattis till 6 månader, mycket bra jobbat och ha det fint...

Levande

En fråga till er som har hållit upp lite längre, känns som om jag ramlar ner i ett hav av känslor. Allt känns helt övermäktigt och jag som nästan aldrig gråter, vill bara stortjuta.
Alla nedtryckta känslor väller över mig, gamla som nya i en blandning.
Är som jag ser hela mitt liv med val och konsekvenserna, flykt skriker hela mitt inre.
Skall kämpa mot svallvågor av känslor och slåss för mitt liv idag känns det som.
Usch inget kvitter en riktigt hemsk dag
Hoppas ni andra har en bättre dag än jag idag

Ebba

Att det blir så.
Hela mitt första år var så.
Allt vällde över mig.
Mitt första år var tufft som attan.
Jag tror dock att dessa känslor är en slags del i processen, det är tufft men nödvändigt.
Jag fick panik senast jag hade en sådan slags dipp men nu har jag insett att det går över.

Tålamod och att liksom tvinga huvudet att tänka rätt och bra är mina knep. Jag liksom stenhårt bryter mig ur detta tillstånd och kan oftast vända det och bryta det. Fast det gäller inte allt liksom, vissa grubblerier kräver tid och mognad för att komma vidare med.

Det är inte konstigt att man hamnar i tillstånd och dessa känslor du beskriver.
Det är jobbigt, tufft och kanske obehagligt.

Det viktiga tror jag är att försöka förstå varför och inte slukas och dras ned och ha tro på att det kommer gå över.

Som vädret, ibland är det storm.
Stormen lägger sig.
Jag brukar vid "storm" försöka hitta bra tankar jag har på lager.

Förut skrev jag ner i en bok "bra tankesätt" som jag tog fram dessa stunder och dagar.

Kram till dig och tack för att du skriver, det hjälper mig och andra.

kopplat till alkohol vi som nyttjar forumet, men vi är var och en unika individer med olika psyken och mentala förutsättningar. Så jag kan bara ge råd utifrån egen situation och egna erfarenheter.
Jag drabbas inte av dippar och svåra sug när jag är ledig, men däremot när jag är stressad, trött och utmattad. Det kommer jag att bli under hösten p.g.a. arbetet, och det kommer att sammanfalla med när jag uppnått 5-6 månaders nykterhet. Så hur tänker jag, och hur förbereder jag mig inför detta.
Jo, jag vet ju att det är oundvikligt att jag kommer att drabbas av svåra sug (dippar), jag måste acceptera att de kommer, och då måste jag vara på min vakt och vara extra beslutsam. Jag kan också tänka att jag inte vill rasera den långa nykterheten jag byggt upp och börja om från ruta ett. Dessutom, precis som Ebba skriver, så går dessa svåra perioder med sug och dåligt mående över. Och har man lyckats vinna ett sånt svårare slag mot a-dj....n, så får man mer styrka och självförtroende efteråt.

När jag hade mitt långa uppehåll på 16 år så fick jag efter 1,5-2 år uppleva en rofull trygghet gentemot alkohol. Oavsett situation, humör, trötthet eller miljö, så kände jag i stort sett aldrig några behov av att börja dricka igen. Detta ”tillstånd” varade år efter år. Om jag kan uppnå något liknande den här gången vet jag inte, men jag hoppas det. Om inte, är jag beredd att kämpa hela tiden. Dag för dag.

Så om du gör något liknande. Acceptera att det kommer svårare perioder. Trösta dig med att de går över, att du kan kämpa dig igenom dem, och att du står starkare och tryggare efteråt. Förhoppningsvis kommer du också att så småningom att få uppleva en rofull trygghet gentemot alkoholen. Att du blir trygg i nykterheten.

Dina texter och din kamp med kloka tankar har betytt väldigt mycket för mig, och för många andra här på forumet. Du är en förebild.
Du gav mig lite råd om stresshantering, att man skulle skaffa sig något lugnt att tänka på, en rogivande bild att plocka fram.
Jag har skaffat mig några sådana tankebilder, bl.a. från den norska fjällvärlden. Men jag har också en med en ek någonstans i Sverige, varunder det sitter en klok och trygg kvinna som gör förnuftiga val.

Styrkekramar till dig Levande

Levande

Tack Pi och Ebba för era ord och tankar, mycket kloka och hjälpande.
Känner mig helt slut idag men lugn, gårdagen var som en stor prövning och som alls sanningar ville upp.
Varför just igår, kanotfärden i tysthet dagen innan startade något.
Tröttheten efter en jobbig period på jobbet började släppa och känslorna välde upp.
Skrev ned alla mina virriga tankar igår om livet och hoppas jag får ut något av dem senare.
I dag går till återhämtning och låta en liten stolthet växa för att jag lät mig känna, inte flydde in i dimman.
Önskar er alla en fin dag

Levande

En dag som startade i fablernasvärld dvs såg rådjur, räv och hörde skogen vakna.
Många tankar om hur jag hamnade i träsket och viljan att fly dit så fort livet går för fort.
Saknar den snabba avstängningen men kommer också ihåg ångesten och skammen som gjorde att jag inte längre ville vara med.
Saknar avstängningen mer en ett glas på en uteservering, så skall försöka hitta nya vägar.
Avslappning funkar för mig när det är akut stress, men när livsstressen trycker på och man känner att man inte räcker till det är då träsket och dimman lockar som mest.
Men ledig så har all tid i världen att bena ur dessa tankar och hitta en ny väg.
Håller fast vid mitt kloka val och bygger vidare, önskar er en fin dag

Heddali

det är en insikt om någon att jag också saknar snabb avstängning, två snabba glas vin så börjar kanterna suddas ut lite. Det är en långsam tyst kamp mot ett liv med för mkt ah och kampen ser ut på så många olika sätt. Sug, längtan, konfrontation med minnen, känslor och beteenden. Trötthet, rastlöshet, uppgivenhet.,. Men som vi alla vet, inget som är värt något är lätt, och det är så värt att få ett bättre liv långsiktigt och dessutom med goda odds, ett längre friskare liv!

Levande

Luktar på ett speciellt sätt när hösten började närma sig, gillar denna tiden lika mycket som jag älskar våren.
Det ändrar sig i färg och form varje dag, är som en levande tavla.
Funderar mycket över att viljan att dricka socialt eller måttligt, läste i tidningen om Kjell Olof fäldt igår och blev så jäkla arg.
Känner flera som valt bort alkohol av olika anledningar och det är varken bittra eller arga.
Sen tycker jag att alla får välja sina vägar till sin ro och harmoni.
Jag väljer just nu och förhoppningsvis för alltid att avstå för min ro.
Skulle säkert klara ett tag att hålla det snyggt, men vill inte chansa eller bevaka mig själv hela tiden.
Skulle falla ned i avgrunden så fort stressen blev stor är inte beroende utan ett inlärt beteende som skulle döda mig.
Så för att göra det enkelt för mig själv väljer jag att avstå och jobbar för att det skall förbli så i framtiden.
Något röriga tankar i från tanten, men skyller på blåsten fick tankarna att virvla.
Önskar er en fin dag

Heddali

Jag tycker också att hans uttalande och inställning till ah och missbruk var märklig. Med all respekt för att man kan tänka och tycka olika så var mitt intryck att han saknade insikt, att han fortfarande "medicinerade" med en hög dos ah varje vecka och kanske inte är en förebild till ett friskt förhållningssätt till alkohol. Men som sagt, man väljer olika, det är en kamp att avstå från ah när man har ett beroende men jag delar inte hans inställning att det därför inte skulle kunna vara värt att avstå. Märkligt synsätt men det var iaf tankväckande :-)

träningstanten52

Visst måste man hitta sin egen väg, läser också mycket och det vore skönt om termen missbrukare försvann! Den har försvunnit ur den senaste diagnos manualen DSM.
Ha en skön vecka!

ZNCM

Nu har jag läst nästan hela tråden, hoppade lite, men läst i alla fall 80 %. Dina inlägg ger mig hopp. Jag SKALL klara detta. Du inspirerar mig. Till skillnad från dig lever jag inte tillsammans med någon. Och till skillnad från dig har jag, sedan jag fick problem, bara druckit i smyg, när jag varit själv. Sedan ett par år tillbaka dricker jag alltid mineralvatten när jag träffar familjen, för att sen smygdricka. Jag har sårat min familj så många gånger. Jag vill inte detta längre. Att det har gått så bra för dig trots att du har din mans drickande så nära, ger mig hopp.

En stor kram till dig och alla andra som kämpar.

Levande

Bra om jag ger någon hopp och styrka till att finna sin väg.
Att vakna upp och inse att den man lever med en som har ändå större problem var en chock då.
Nu ger det mig mer kraft att jag skall hitta min väg och lider med honom som mår så dåligt.
Sen hamnar jag i svåra situationer Tack vare honom, städade i ett skåp och där stod en öppnad vinbox. Några sekunder fanns tanken att nu kan jag dricka utan att någon får veta.
Men skillnaden nu är att jag lovat mig själv att vara helt ärlig emot mig själv i alla val.
Men var en svår stund innan jag gjorde mitt val och hällde ut den.
Han kan ju inget säga för han gömmer ju och smyger med det, han har flera ställen.
Men så lätt kan det vara att trilla dit
Men ännu håller kloka val och foten på bromsen
Hoppas ni alla har haft en fin dag

heueh

så oerhört starkt! Jag är full av beundran, du väljer rätt i en situation som skulle vara omöjlig för många av oss!