Så kom dagen när den unga läkaren med sin snälla blå ögon tittade på mig och sa, dina leverprover är inte bra och det är alkoholrelaterat en stund stannade allt av. Jag som alltid lyckats hålla masken tappade allt, kändes så jäkla skönt att säga att jag har problem. Sjukskrev mig en vecka och legat här, läst om alla er som kämpar så det har gett mig kraft varje dag att inte dricka något är nu inne på dag 8.
Så med många små steg skall jag nu försöka räta upp livet igen utan att döva ångest och annat med vin, vilket aldrig gått men man fått en stund ro innan man vaknar med ännu värre ångest.

Ja, det är nog det där man måste se i den där dialogen - hela vägen fram till undergången (eller till att man dricker hela flaskan). För mig funkade det där när jag var nykter, men sen när jag åter bjöd in a, så glömde jag att tänka. Då var det åter fråga om det där lilla glaset. Och återigen ett ställningstagande om nykterhet på morgonen och en dialog på em (tyst, tack och lov eftersom jag var på jobbet). Eller.., det kanske hade varit bättre om den skett högt, då hade jag kanske hört hur tomma argumenten att åka förbi systemet låtit. Hade dialogen igår igen.., bara en liten piccoloflaska. Vi hade en bit ost... Sansade mig, "jag dricker ju inte hemma". Vet inte om jag bara köpt en piccolo om jag åkt till systemet. Väl där hade jag troligtvis kommit på att det vore bra att handla något mer och sen när jag druckit min piccolo, DÅ är dialogen en annan. Förnuftet är borta och all alkohol hemma måste ta slut. Så går min dialog, tyst för mig själv. Ska kanske ta den högt nästa gång - även om man säkert kan verka lite knäpp ?. Ha en bra dag, Levande! Ska också ut i skogen idag.

Levande

Klarade kräftskiva och hade riktigt kul, även om spöket tyckte att jag var en riktig tråkmåns.
Skulle gått in på bolaget och köpt något alkoholfritt vin men fick någon knäpp innan och tyckte det skulle vara pinsamt. Spöket viskade att då kan du ju köpa vanligt vin också så blir det inte pinsamt. Har ni hört något så jäkla korkat, handla dunk på dunk är inte pinsamt men att köpa alkoholfritt är det.
Ibland tror jag min hjärna är felprogrammerad, men slutade med att jag köpte öl och cider på Ica givetvis alkoholfritt ? Där är det inte pinsamt, är det bara jag som är så här knäpp ?
Önskar er alla en fin söndag, jag bygger vidare på mitt nya liv

Nej, du är i bästa sällskap, vi är många knäppa på lite olika vis! Eftersom jag verkar ha forummorgon slänger jag iväg en hälsning i din tråd också (hoppas jag är på rätt nu). Följer dig i spåren och hejar på dej i livsbygget! Söndagskram / mt

Bra där! Just den där idén om att man kan köpa vanligt vin också känner jag igen. Det får jag brottas med ibland. Bra att du satte stopp där. Jag känner mig "sund" när jag köper a-fritt på bolaget. Sund och duktig eftersom jag måste mota bort tanken på att köpa vanligt också. Men man får jämt för sig så många knäppa saker om vad som sticker ut på olika sätt, men andra är ju inte sådär jätteintresserade av just mig, tror jag (de gånger som jag är klok). Har inte din Ica a-fritt vin förresten? Jag älskar möjligheten att kunna köpa mitt vin i vanlig affär, fast vissa gånger har de bara de som smakar riktigt illa, systemet har bättre utbud och där finns gingerbeer som smakar väldigt bra utan a (som en fräsch drink).

Levande

Det är kvitter i lagom dos, håller på att lära mig lagom.
Att lära mig bromsa när rastlösheten kommer i vardagen, tror många med mig känner den känslan.
Är så tacksam för jag vissa dagar får känna lugnet, vara nöjd just här och nu.
För känslan av att hela tiden skynda vidare och fly avtar för varje dag av nykterhet.
Slåss fortfarande med minnen och känslan av misslyckande, men står kvar och låter känslorna får ta sin stund.
Går sen till eken och lämnar dem där, för kan inte ändra på det som varit bara nu och framtiden kan jag påverka.
Så bygger vidare på mig själv och kvittrar idag, hoppas ni alla får en fin dag

Levande

I dag fick jag ett besked som stressade mig rejält och som genom ett trollslag så växte spöket.
Nu ca 30 min efteråt känns det nästan overkligt, suget är så starkt och de nyktra månaderna borta.
Varenda nerv i kroppen skriker efter vin eller alkohol i vilken form som helst och allt jag vill är att få lugn.
Någonstans i denna panik dök ett råd jag fått någon gång när det gäller begär, att det är själva rörelsen som lugnar.
Står vid diskbänken tar fram mitt vinglas häller upp egen gjord jordgubbssaft, sveper ett glas och häller upp ett till. Dricker detta glas lugnare och känner att jag är lugnare.
Nu börjar jag tro att jag är knäpp och faktiskt riktigt rädd för spöket.
Önskar er alla en fin dag och själv skall jag fundera över detta som hände

Funkar för mig med det där. Fast just vid de tillfällena så känner jag mig absolut inte rädd för spöket, utan mer skrattar i triumf... Ha, ha, ha här får du lite a-fritt för det är JAG som bestämmer. Jag är kanske ännu knäppare än du ?.

Heddali

Ni är inte knäppa utan kloka båda två!
Jag tycker just rådet att dricka mycket annat som ah-fri öl, iste etc fungerar väldigt bra. Igår när jag lagade mat (sug då) så drack jag säkert 2liter olika saker ah-fritt, kändes oxå lite weird att bälga i sig men det funkar ?

Levande

Om jag nu är tokig, så är jag i gott sällskap av er ?
Fredag och en riktig fin sensommar dag, är nu fortfarande lite skakad av det starka begäret så tillbringar dagen med saker jag gillar.
Tänk att man skall gå halva livet och inte förstå hur svårt det är att bryta ett begär.
Att lära om och våga pröva nya sätt att hantera livet, är ju en livsuppgift.
Fick en fråga om jag ville gå med till ett medium, men det vågar jag inte håller mig här och nu.
Eken börjar få några gula löv, undra om det beror på mig eller hösten. I år har jag satt en bänk under eken som är knallblå, tror den skall få stå kvar i vinter om jag behöver den då.
Önskar er en fin fredag

Levande

Tack Pi och Amanda för era ord och Amanda jag följer din tråd och skickar styrka och mod till dig.
Funderade idag på hur det är att vara nykter och att det just nu verkar vara det mest naturliga.
Har på dessa månader lärt mig mer om mig själv och livet, än jag gjort på de första 50+ åren.
Jag är så oändligt tacksam för läkaren som tog sig tid, ni på forumet som delar och stöttar för utan det hade jag inte varit här.
Önskar er alla en fin dag och att det blir kloka val som passar er väg, själv bygger jag vidare och vårdar den nya kvinnan

Levande

Här på landet har vi inga bussar, men en annan tidtabell att hålla. Räven skall passera innan jag låter hunden gå och rasta sig själv.
I dag var räven försenad och hunden drog efter in i skogen.
Nu jagar jag inte hund i gummistövlar och morgonrock, grannarna tror redan att jag är galen.
30 min senare kommer en nöjd hund tillbaka och jag kan äntligen lugna ned mig.
Så startade denna dag på landet
Önskar er en fin dag och jag bygger vidare

Levande

Vaknade tidigt och är inne i en period då jag funderar mycket, är säkert nyttigt och en process jag måste igenom när hjärnan har vaknat till igen.
Listade saker som kan vara hot och kan få mig falla ned i hållet.
Kom fram till att det största hotet är när jag inte vill vara klok längre, utan vill släppa ansvaret för min nykterhet och bara fly in i dimman.
För det är ett stort ansvar att hålla sig nykter och inte bara fly.
Ännu vinner de kloka valen även om det inte sker utan strid, så är jag fortfarande glad för varje dag som jag klarat av.
Önskar er en fin dag och kloka val som passar er väg, jag bygger vidare och stärker bygget för varje dag som går

Levande

Tack pi för din tanke, här är allt bra och mitt i äppelskörden.
Är lite tyst här på forumet men tror det är ytterligare en fas i tillfrisknande.
Läser varje dag men känner att jag inte tillför något just nu.
Livet rullar på och händer inget speciellt, är en riktigt farlig fas för mig.
Någon sa en gång att jag var en katastrofpilot för gillade kaos för att slippa jobba med mig själv.
Ligger nog mycket i det
Många funderingar och lär mig lite varje dag om mig själv och livet.
Bygger sakta vidare och önskar er en fin dag och kloka val

Men härinne känns du inte som nån katastrofpilot, utan som lugnet själv. Känns tryggt att du är här, Levande. Tänk vilken betydelse din läkare har haft. Fler som han, och fler som du behövs!

Levande

Tack Sisyfos, jag känner mig lugn i min nykterhet och den kvinna jag håller på att bli.
Lider med alla som har det svårt här inne, men har svårt att stödja och hittar inte orden ibland.
Alkoholism är en sjukdom, men också ett symtom på något annat.
Att det går bra för mig denna gången tror jag beror på att jag insett att problemet är större än alkoholen och lägger ned tid på att jobba med mig själv.
Har heller inte låtit mig få någon ny last utan tagit hand om känslor och minnen som kommer upp.
Just för mig har det varit lösningen att äntligen inse att jag druckit färdigt och inte behöver pröva fler gånger. Nu menar jag inte att jag inte kan trilla dit, men då är begäret starkare än det jag förlorar.
Och som du skriver Sisyfos så var den läkaren min räddning och kommer vara honom evigt tacksam.
Några ord i äppelskörden och must skall vara nyttigt så håller mig till det.
Önskar er alla en fin dag med kloka val till er väg