Så kom dagen när den unga läkaren med sin snälla blå ögon tittade på mig och sa, dina leverprover är inte bra och det är alkoholrelaterat en stund stannade allt av. Jag som alltid lyckats hålla masken tappade allt, kändes så jäkla skönt att säga att jag har problem. Sjukskrev mig en vecka och legat här, läst om alla er som kämpar så det har gett mig kraft varje dag att inte dricka något är nu inne på dag 8.
Så med många små steg skall jag nu försöka räta upp livet igen utan att döva ångest och annat med vin, vilket aldrig gått men man fått en stund ro innan man vaknar med ännu värre ångest.

heueh

utom dom dåliga, brukade min far säga. Fäder ska ju lämna visdomsord till sina söner, min far lämnade mest frågetecken. Hursomhelst, i den situation du var spelar det ingen större roll hur du uppnådde ditt mål, det viktiga är att du gjorde det. Kloka strategier får man tänka ut i lugn och ro, när paniken slår till tar man till alla medel som står till buds.
Grattis till en lyckad resa!

Levande

Sant Heueh alla sätt är bra och nästa gång kanske blir lättare.
Hamnade i en svacka när jag kom hem, var som rädslan tog på kraften och orken.
Var en riktigt jobbig dag med massor av tankar, Känns ibland som varje seger väcker nya tankar.
Men att jag mår bättre är helt klart för sover som en stock även efter en sådan dag.
Så med ett riktigt höstrusk ute blir det att kura i soffan och vara glad åt att hunden ogillar regn lika mycket som jag.
Önskar er alla en fin söndag

Levande

Är inne i en jobbig period där min hjärna hakar upp sig på alla former av alkohol.
Inget sug som inte går att hantera, mer som ett myggbett som kliar och irriterar.
Måste säga att måendet under dessa månader påminner mycket om en bergbana och korta stunder av ro.
Så inget direkt kvitter här idag utan mer pust och gnäll.
Men även om det är tyngre så bygger jag vidare och hoppas på kvitter imorgon, önskar er en fin dag

träningstanten52

Med mina begränsningar och jag tycker du är en stjärna som klarat dig så bra. Läser gärna härinne men kanske inte så ofta som tidigare.
Kloka ord kan man inte få för mycket av. Ser fram emot hösten och mycket fågelkvitter på morgnarna när jag inte är bakis!

Levande

Är det som jag har svårast för att vara lagom, jobbar för mycket och hittar jag ett intresse så äter de upp mig osv.
Är oftast duktig på det jag gör, lätt för att lösa problem och har oftast lätt för att lokalisera ett problem och lösa det.
Men när det gäller mig själv är jag helt hopplös, nu när nykterheten börjar gå mot nio månader skriker min hjärna efter vila.
Något triggade igång när jag var på jobbresa som verkar växa, argumenten som spöket har är fantastiska och så tröttsamt.
Skall försöka att komma ihåg hur jag mådde när jag startade denna resan, tvinga mig tillbaka till verkligheten som den var.
Så bygger en bit till och påminner mig om val och konsekvenserna, önskar er en bra kväll

Nyckelpigan

Känner igen mig i det du skriver.. bra att du stannar upp och reflekterar över det, själv har jag en tendens att bara fortsätta köra på.. ska försöka tänka mig för i framtiden... kram

heueh

dom där tankarna, omärkligt men ändå fort. Det behövs bara ett litet frö och att man tittar bort i vad som verkar vara ett ögonblick.

Men du är stark, du är medveten och du är fokuserad. Du vet vad du gör och du gör allt rätt, det kräver bara så mycket energi att det är naturligt att vara trött. Jag önskar jag kunde gå med dig ett tag och hjälpa dig att bära. Du får föreställa dig mig där bakom med ett stadigt tag om bördan, hojtande fånigt hurtiga tillrop medans du går där framme och kvittrar!

Levande

Tack för erat stöd och bärhjälp, det behövs just nu.
Är som du skriver Heueh räcker man tappar fokus ett ögonblick så växer fel tankar.
Jag vill inte ha ett glas jag vill stänga av, dvs bli skitfull vilket är helt absurt.
Men idag skall jag använda dagen till att klippa ned det som växer och tvinga in mig på rätt väg.
Så många sanningar skall upp bordet idag och skriva ned allt jag kommer på.
Önskar er en fin dag med beslut som passar er väg

LenaNyman

Hur har du det med ogräsrensningen? Jag tänker på hur förnuftig och eftertänksam du varit genom hela denna process. Det är inte konstigt att det blir ett fokusdropp. Du ska veta att jag tänker på dig ibland när jag passerar en ek. Då tänker jag mig att du sitter där, genom alla årstider, och med din hand på ekens trygga grova sträva stam berättar du för den allt du känner vet och kan.

Du har gett mig och många andra på forumet styrka när det svajat. Jag är tacksam för det. Tänk efter hur du vill ha resten av ditt liv. Styrkekramar med extra kraft och energi får du av mig. Stor kram

Gunda

Lagom det är ett ord som jag inte känner igen. jag är som du, när jag startar nått så drunknar jag i det och när jag är trött på det så hittar jag något annat att drunkna i. Köper en massa som jag använder i det projektet, sen tröttnar jag och börjar med något nytt.
År detta ett personlighets drag hos andra jag trodde jag var ensam om det.
Lagom, jag önskar att jag kunde vara det.

Levande

Tack för er stöd och i dag är jag mycket klokare och det som växte är ned klippt så vägen är snygg igen.
Plågade mig riktigt igår med att titta vad alkoholen ställt till med under åren och hur jag använt den.
Visst har jag haft trevliga stunder, där mat och gott vin stått i centrum men sista åren mest för att döva.
Att vara ärlig och ta fram minnen som är mindre trevliga är så nyttigt för mig, vill ju gärna glömma och rusa vidare.
Att jag inte tagit ett återfall är för rädslan håller mig tillbaka, rädslan att fastna i det svarta hållet och aldrig mer finna orken att ta sig där i från.
Så spöket fått en hård match och tror att den är över för denna gången, klokare men ännu mer respekt för begäret och viljan att fly från livet.
Så fortsätter mitt bygge med hjälp av er, för utan er så hade jag inte klarat det här.
Så idag blir eken gladare för igår öste jag problem och svarta minnen över det ståtliga trädet.
Så tack av hela mitt hjärta till er mina hjältar som alla kämpar för sin väg önskar er en riktigt fin dag ❤

Ja, jag tror att du gör rätt i att vara rädd... och du, det funkar heller inte som man tror det där med avkopplingen... så fortsätt du att vara rädd. Det är så mycket bättre. Avkoppling får man söka på nåt bättre sätt och jobba med det som orsakar stressen. Bli lite mer lagom helt enkelt. För mig fungerar det bättre att jobba med strukturerna runt. Försöka organisera och säga nej ibland. Men det är oerhört svårt. Önskar dig all styrka.

Levande

Nu nio månader och några dagar, blev det som jag tänkt mig.
Nej verkligen inte vaknade upp till ett kaos, både privat och jobb.
Tror många med mig känner detta när möjligheten att fly och döva är stängd, är livet rätt jobbigt.
Är ju inte så att man kan leva i en dimma i flera år utan det får konsekvenser.
Så här står jag nu, nykter och början på att städa upp mitt liv.
Eken fällt sina löv och jag mina tårar, tid att börja nästa kapitel på denna resa.
För gårdagen kan jag inte ändra utan bara idag och imorgon,så bygger vidare med hopp om att finna ro.
Till er hjältar där ute önskar jag en fin dag med kloka val och att livet är snällt

och känner likadant ibland. När a-dörren är stängd till dimma och falsk flykt, måste man ta sig an vardagens berg- och dalbana med
sina naturliga och obedövade känslor. Ibland lite tufft, men det går. Och för min del är det lite lättare än jag trodde, att hålla a-dörren stängd.

Du klarar det också bra Levande, och fortsätter att vara ett föredöme, med dina kloka texter och val.
Ha en bra dag!

Levande

Nu blåser det och regnar isbitar ifrån sidan, november är en tråkig månad i mitt tycke.
Livet rullar på och dagarna går, jag är tystare mest för att jag just nu inte har så mycket att säga.
Följer er och hoppas ni hjältar finner era vägar och gör kloka val som hjälper er.
Kram på er

Sundare

...jag följde dig under mitt förra alias AlmaAmanda, jag är här igen nu men nu gör jag detta på riktigt. Glad att det gått så bra för dig.
Stor kram!

Levande

Lite vingligt i min tro på mig själv just nu, livet har bestämt sig för att pröva mig på alla sätt.
Men nykter ännu och även om lusten att fly är större än vanligt så håller jag mig på vägen.
Lördagsmorgon med radion på och traditioner som kommer från barndomen och ger en stund av trygghet.
Riktig frukost, tidningen och radio konstigt vad små saker skapar en stund av ro.
Och AlmaAmanda så glad att höra av dig, tänkt på dig många kramar och styrka till dig.
Önskar er en fin lördag och glöm inte ta tillvara de små stunderna

Sundare

Ja vi får fortsätta hålla oss på vägen. Skillnaden nu mot förra tråden är att jag fört ett resonemang - Tredje gången gillt - och insett att jag behöver externt stöd. Känns märkligt men rätt att ha tagit det steget. Klarar inte detta ensam. Vingligt är det hur som men skönt att kommit ut ur garderoben och smygandet.
Tänkt på dig också må du tro Levande! Kram