Så kom dagen när den unga läkaren med sin snälla blå ögon tittade på mig och sa, dina leverprover är inte bra och det är alkoholrelaterat en stund stannade allt av. Jag som alltid lyckats hålla masken tappade allt, kändes så jäkla skönt att säga att jag har problem. Sjukskrev mig en vecka och legat här, läst om alla er som kämpar så det har gett mig kraft varje dag att inte dricka något är nu inne på dag 8.
Så med många små steg skall jag nu försöka räta upp livet igen utan att döva ångest och annat med vin, vilket aldrig gått men man fått en stund ro innan man vaknar med ännu värre ångest.

Levande

Tack Pi för din tanke, ligger i soffan och läser alla trådar.
Tror jag omedvetet börja ifrågasätta min sjukdom och då behöver jag påminnas igen.
Att man tystnar här på tråden är för mig en riktig varning och en början på flykt in i förnekelse igen.
Så här är jag och skall ta tillvara det stödet som finns här med er alla.
Så önskar er alla en fin lördag och tack till er alla som delar era liv här

ligg kvar i soffan och njut av nykterheten och friheten utan alkohol.
Du gör helt rätt när du påminner dig om hur det har varit, och om alkoholens alla lömska lockelser och mörka baksidor.
Fortsätt också med dina kloka val.

Trevlig helg

LenaNyman

Ett klokt val.

Det ligger sån storhet i det du skriver, har du tänkt på det? Så här skriver du: "Att man tystnar här på tråden är för mig en riktig varning och en början på flykt in i förnekelse igen."

Tycker du är en mycket klok människa. Glad att du är det. Och du? Ekar är ena himla bra träd. En varm och stilla kram vill jag ge dig nu. Du är en bra ek åt dig själv.

Levande

Tack Lena och Pi är en konstig period i mitt liv.
Blir rätt ofta nu otroligt sugen på ett glas vin i en kort stund, sen är det borta för att kommma tillbaka några timmar senare.
Suget blir nästan fysisk som det var i början, men lättare att hantera nu.
Begäret är konstigt och skrämmande, men lär mig hela tiden och hur skör min nykterhet är.
Så försöker med kloka val och viljan att vara nykter idag med små steg emot 10 månader.
Önskar er en fin onsdag

Sundare

Tänkte bara skicka dig en varm tanke! Underbart med dina steg mot 10 månader!
Du inspirerar och det tackar jag dig för/AlmaAmanda

Levande

Funderar mycket på hur jag fungerar, de gånger innan jag som jag gjort stopp med alkoholen har jag blivit för duktig.
Vad jag menar är att då skall hela jag göras om träna, fixa hela mig osv vilket jag bara orkat en tid.
Denna gången har jag bara lagt fokus på att försöka förstå min själ och sambandet varför jag reagerar som jag gör.
Låter säkert flummigt men för mig är det viktigt att behålla min nykterhet i lugn takt, vårda denna människan och låta tillfrisknandet ta sin tid.
En sak som är tydlig för mig är att när suget på alkohol kommer förändras mina matvaror och verkar som det hänger ihop.
Men är väl bättre att äta skumtomtar tänker jag och är rätt nöjd med mig själv.
Så i lugn takt tar jag ett klokt beslut för mig och önskar er en fin torsdag

Jag tillåter mig att äta och dricka vad jag vill. Det är klart att om man blir matmissbrukare eller socker beroende så är ju inte det bra heller. Jag tänker ändå att allt som jag äter eller dricker som inte är droger eller a, kan jag unna mig. Skumtomtar är jättegott att mumsa på, och det bästa är att man blir ju inte full, eller bråkig av dom, omgivningen eller vi tar ju inte skada heller. Jag tycker absolut att man kan unna sig det mesta för sin nykterhet. Kram på dig :)

Sundare

Att nå nykterhet är ett så stort steg i sig att det är detta som först o främst får mitt fokus. Vikten, träningen, utvecklandet tar jag sen. Orken omfamnar inte allt samtidigt. Skumtomtar är dock inget för mig, är mer en salt böna....
Kram o fin dag!

Levande

Tio månader och plötsligt inser jag att julen är en jäkla lång månad där alla skall umgås och dricka alkohol i någon form.
Julfester, glöggträffar osv har aldrig funderat så mycket över detta, men inser nu att sommaren är lättare att vara nykter än denna månad kommer bli.
Så jag laddar med vilja att möta tomten med klar blick, så kloka val så skall det här med gå.
Önskar er en fin dag

Nyckelpigan

Grattis till 10 månader!!! Jag tror det är en väldigt viktig och klok tanke du skrev tidigare, att man helt plötsligt ska bli så duktig när man blir nykter, allt ska fixas och göras om. Jag tror också det är väldigt viktigt att ta ett steg i taget, fokusera på att bli av med a, göra det som hjälper en att göra det och sedan ta tag i andra saker när man ha ork och är redo. Vi är inga supermänniskor och bara att komma ur a-djävulens klor tar all energi vi har, vi behöver tanka på den och inte slita ut oss på en total make-over av våra liv på en gång. Jag önskar dig styrka i glöggmånaden som är på väg! Stor kram

Förbered dig mentalt med vilja och styrka i förväg för framtida utmaningar, då blir du säkrare och tryggare och kommer att klara av dem.
Förebygg och bli stark och trygg är rätt metod. Ängslan och oro i förväg är fel, då blir man försvagad och kommer i underläge.

Men det här vet du ju redan, detta är väl en del av ingredienserna i de kloka valen som du praktiserat.

Jag är glad för att du kommit så långt och att din nykterhet fortskrider. Du är en klok, trygg och värdefull forum-förebild.

Många varma kramar så här i slutet på november

Gunda

Bra skrivet om det där med duktigheten, jag är nog lite i det också. Fick verkligen en tankeställare av det. Jag är säkert som många andra med mig, lite euforisk då jag har varit nykter nu i 7 dagar, tror att det är ganska vanligt att känna så i det här skedet.
Jag ska försöka ta hand om mig inte om allt annat och vara som en virvelvind i allt.
10 månader är kanon och det är verkligen en bedrift och det är härligt att läsa din tråd. Tack för den.
Ha en skön första advent.

Levande

Kurar i soffan och läser olika trådar, då jag varit inne i jobbkoma några dagar.
Trodde jag skulle bli mer stresstålig av nykterhet, på ett sätt är jag det men saknar fortfarande det att bara kunna stänga av.
Till helgen är det dags för decembers första fest och prövning, rustat min hjärna med mycket pepp och goda råd så känns rätt ok.
Men som sagt aldrig bli styv i korken då brukar man falla, gäller det mest tycker jag.
Så behåller min rädsla för spöket och hoppas att de ger mig styrka även denna gången.
Önskar er en fin kväll och att ni är rädda om er

10 månader, snart ett år. härligt... Glöggfester och julfester som man inte klarar utan A är bäst att hoppa över, tycker jag. För min del spelade det ingen roll vilken tid på året det var, alkoholen hörde till jämt. Jag blev bjuden på a-fri glögg förra vintern på jobbet, men avstod. Jag var rädd att det skulle trigga mig till dåliga beslut senare. Drack mest glögg tidigare för att det var alkohol i, inte för smaken. Ha det fint i Decembermörkret. Kram..

Levande

Varit tyst ett tag, då livet varit stressigt men hanterbart.
I dag skall jag läsa ikapp era trådar och hämta energi.
Önskar er alla en fin Lucia

Levande

I dag en sådan vacker dag, eken är tjusig i sin vita dräkt och lika klok som vanligt.
Jag har haft en oro i kroppen som jag känner igen, jag vill in i dimman.
Stressen denna tiden på året är inte bra för mitt sinne, så idag ställt mig på bromsen och får ta dagen till att samla mig.
Så idag håller jag mig hemma och går en riktigt långpromenad med hunden.
Sen tacka nej till festen i helgen, boka av några andra saker så jag hittar mitt lugn igen.
Hemskt att man inte vågar lita på sig själv, men känner mig klok nog att bromsa.
Så hoppas detta bara är en svacka och en prövning, men väljer ett klokt val idag och önskar er en fin dag med bra val för er

Hej Levande
Ja, den oro som du beskriver och som så lätt leder oss in i förgiftningen känner jag och säkert många andra av oss härinne igen.
Det jag lär mig av din beskrivning är att vara observant och inte negligera denna oro som smyger sig på.

Efterföljansvärt är också att du inte litar på dig själv när det gäller alkohol, utan stämmer i bäcken i stället för i ån.
Jag läste en gång frågan om man kan lita på en alkoholist. Jag har funderat mycket på detta eftersom jag gärna vill vara en person man kan lita på. Svaret jag kommit fram till är att man nog kan lita på mig, men inte när det gäller alkohol. Kanske stämmer det för de flesta alkoholister?

Ha det riktigt bra!
Ikaros

Levande

Tack Ikaros och sanna ord och börja fundera på om inte mitt spöke manipulerar min hjärna till ett återfall.
Logiskt vet jag att det är det värsta jag kan göra, men lusten på att bara vilja fly från jul, jobbkrav och resten av livet i några dagar växer i en takt som jag inte trodde var möjligt.
Efter snart 11 månader borde jag ha bra argument men är kanske bara viljan som saknas eller är det rädslan att må bra och ta eget ansvar som sviktar.
Många knäppa tankar under de här dagarna, glad jag skall jobba långpass och är säker där vilket är tur, för idag behövs tid för att ta ett klokt beslut.
Så en något virrig Levande idag önskar er en bra dag

Sundare

Tänker på dig och känner så igen mig i dina tankar. Jobbet är ett fantastiskt bra hjälpmedel, de virrande gäckande tankarna får träda undan till förmån för fullt fokus på uppgifterna, vårt yrkesmässiga åtagande.
Tänker på alkolism som en sjukdom, då kan man säga att du känner tidigare tecken på ett skov och kan därmed öka medicineringen; var ännu mer omtänksam om dig själv, sköt ännu mer om dig med vettiga val av mat och dryck. Som Ikaros imponeras jag av din klokskap att bromsa i tid. Du har lärt känna dina tidiga tecken så du kan mobilisera strategier för att inte falla.
KRAM!