Så kom dagen när den unga läkaren med sin snälla blå ögon tittade på mig och sa, dina leverprover är inte bra och det är alkoholrelaterat en stund stannade allt av. Jag som alltid lyckats hålla masken tappade allt, kändes så jäkla skönt att säga att jag har problem. Sjukskrev mig en vecka och legat här, läst om alla er som kämpar så det har gett mig kraft varje dag att inte dricka något är nu inne på dag 8.
Så med många små steg skall jag nu försöka räta upp livet igen utan att döva ångest och annat med vin, vilket aldrig gått men man fått en stund ro innan man vaknar med ännu värre ångest.

heueh

som cirklar runt dig, Levande. Just nu är det vida cirklar, han vill att du ska vänja dig vid att han finns där, men så småningom blir cirklarna snävare och snävare... Håll ögonen på den och ryt till när det behövs.
Kanske är det inte rätt tid för att leva i stunden just nu, kanske behöver du ta till de vita knogarnas taktik ett tag. Sikta på dagarna efter nyår, ta på skygglapparna och bara trampa på. Du har egentligen bara en enda uppgift, en enda sak som betyder något och som behöver din fulla uppmärksamhet; din egen nykterhet. Vårda den så löser sig allt det andra av sig själv.
Tänk så här: om du jobbar på att hålla dig nykter i två veckor till, och bara det, vad är det värsta som kan hända?

Levande

Tack för era kloka ord och putt i rätt riktning.
Tänk så skör man är och så lätt det är att göra ett dåligt val.
Att ha detta forum har hjälpt mig så många gånger, att dela och ta del ger sådan styrka när viljan vacklar
Önskar er en fin dag

Levande

Att inse att jag är rädd för året fick lite ångest att släppa.
Hur kan man vara rädd för att må bra, åter till självbild och läsa på igen.
Har en tendens att stoppa huvudet i allt jag tycket är kul och intressant, för att sen rasa när det blir för mycket och då fly.
Vet med mig själv att lagom är inte ordet för mig, men 2017 skall bli det året jag lär mig lagom.
Inga stora projekt och engagerad lagom i det mesta, skall bli min väg till ro.
Tror eken log igår när jag gick förbi, mumlade du hållet på att bli klok kvinna.
Så fortsätter min skola till att bli hel igen och våga leva ett riktigt liv utan flykt.
Önskar er alla en riktigt fin dag med många bra val

Marianne44

Har följt din resa! Påminner så mycket om mig själv och mina tankar! Är så inspirerande att läs om din resa!
Hut länge och hur mycket hade du druckit när du hamnade hos läkaren? Har dina levervärden blivit bra nu?

Levande

Tack för era tankar på mig, har varit fullt upp med många kloka val.
Mina värden är fina nu och hade druckit mycket under lång tid.
Närmar mig året och många prövning har det varit och fler kommer de bli.
Ibland undrar jag hur friska människor hanterar livet, jag vill ju fly från allt och jobbar med det hela tiden.
Sen är jag hopplös stoppar huvudet i allt och sen blir jag trött, men kan inte lära mig att inte ge för mycket.
Men fortsatt träning på detta under 2017 och inte bli kaxig
Många kramar till er kämpar där ute, älska dig själv och gör kloka val som passar din väg❤

BElisabeth

Har läst HELA din tråd nu på morgonen. Hatten av! Ödmjuk inför den resa du gjort och gör kan jag bara önska dig all lycka. Du är en helt otrolig människa med en klokhet som gör mig till en våt fläck :). Jag begriper inte hur du bär dig åt. Du har hela tiden haft alkohol i din direkta närhet men ändå klarat av att inte ta det där glaset.

Du är fantastisk!

Levande

Nytt år och snöstorm, hunden och jag myser under filten idag.
Har ju innan gjort många försök att sluta, dra ned på konsumtionen mm.
Denna gången har jag gjort jobbet grundligt med mig själv, mitt problem är ju att jag vill fly och stänga av hjärnan ibland.
Detta har krävt att jag tittat på mig själv och inte bli övermodig.
Men har fortfarande diskussioner med mitt spöke, men brukar gå in här och läsa hur jag mådde de första dagarna och det är nyttigt att bli påmind om hur det var.
Så går nu in i sista månaden på första året och fortsätter att prata med Eken och bråka med spöket.
Så kramar till er där ute som kämpar och ta kloka beslut som passar er väg ❤

Nyckelpigan

Stor kram till dig! Vad klokt av dig att börj bromsa när du kände att du ville in i dimman när stress inför jul och allt satte igång. Det gäller, precis som du är, att vara ödmjuk inför a även när det gått en tid. Många kloka tankar och ord! kram

Hoppfull

Du Levande för din historia. Fantastisk fin och tacksam att få ta del av den. Jag är ny här och tycker a tar alldeles för stor plats i mitt liv. Men inte så lätt veta hur jag ska ta tag i problemet. Ska försöka vara här för du har gett mycket kunskap till mig i hur kämpigt det kan vara. Och att man varje dag måste tänka på det för att inte spöket ska slå till. Och att komma ihåg att resonera med sig själv som du tycks ha gjort? Att du klarat krävande arbete och mannens drickande under din kamp är ofattbart. Vilken styrka!

Sige

att följa är du.Jag har läst och förundrats över din styrka. Hur du tar dig an hindren på din väg, analyserar, reder ut, finner kraft och går vidare. Beundransvärt. Här kan jag hämta kraft och inspiration.
Tack.

Levande

Att bryta de dagliga vanorna är fortfarande ett problem, ha ont lockar fram spöket.
Men det är väl ännu ett sätt att växa in i det nya livet och lära mig mer om mig själv.
Gillar inte vara hemma, funkar bäst när jag jobbar och allt är vanligt.
Men nu funkar det inte så bara att gilla läget och härda ut.
Läste Heuehs tråd om snö och fina vinterbilder, här kör vi en dag snö och sen regn igår var det nästan lite vår en stund.
Önskar er alla en fin dag och tar en dag till

Levande

Att inte få sova är inget bra, att ha värk på nätterna gör att spöket växer.
En annan skräck är att jag närmar mig året, vet inte varför det skrämmer mig.
Men ett stort mål och kanske rädd för att viljan tryter då när jag väl är där.
Rädd när nykterhet skall gå från kämpande till vardag, fast man skall ändå kämpa utan känna sig duktig.
Får nog ta en runda till eken i dag och lämna dessa tankar och ägna dagen åt att stärka mitt bygge av min nya kvinna.
Så tar ett klokt val i dag och hoppas att jag även gör det i morgon.
Önskar er en fin dag

Sundare

Levande och ekarna, det finns ju en bok som heter Simon och ekarna, och här på forumet har vi dig.
Hoppas du kan sova bättre i natt, det kan ju vara så att det blir kämpigt att sova ett par nätter för att sedan vända o så tar man ifatt vad man förlorat med råge. Hoppas det blir så för dig.
Jag är så imponerad över ditt år men mig även förstå din rädsla att falla på målsnöret. Herregud Kvinna, vad du har varit och ÄR duktig!! Vilken kamp och klart också detta gör dig lite trött. Nykter vardag låter för mig som en dröm och jag inser att det är en kamp varje dag och ett klokt beslut som ska fattas - varje dag, varje dag, varje dag...
Ha en fin måndag nu du Levande, kloka och vackra människa!