Hej alla! Är ny här och måste bara få skriva av mig lite. Kan väl börja med att säga att alkoholen styrt mitt liv ända ifrån tonåren upp till idag 32 år gammal. Trots mitt missbruk (Helgsupande tills man tuppar av) har jag lyckades behålla fru och mina 3 fantastiska barn och jobbet. Men jag känner nu att kroppen, psyket och min omgivning inte orkar mer, jag har högt blodtryck, höga blodfetter och utrett levern som trots allt inte verkar vara helt slut tack och lov. Jag vet att jag måste få bukt på mitt Helgsupande för att må bra, men hur? Jag klarar att vara nykter träna och sköta mig i ca 3 veckor sen är det som att jävulen suger ner mig i flaskan igen, får ett sånt enormt sug efter att dricka efter ca 3-4 veckor som nykter hur ska man lyckas stå emot detta och blir det någonsin bättre ni som lyckats?

Orkar inte längre med den här ångesten och skadorna alkoholen ställer till med.. Efter en helgs supande så tar det väl ca 1 vecka innan jag börjar vara människa igen. Hjärtklappning, värk i ryggen, lever njurar å en enorm dödsångest :( vill bli kvitt den hör förbannade drogen men går det? Är det nån som haft en liknande situation och lyckats bryta mönstret? Hur?

Du skall gottgöra (eller bättre ord är förlika dig med) dom som du vet innerst inne att du oroat, gjort besviken, varit kass mot etc. Dvs sådana som du innerst inne har på ditt samvete och som ligger där som dåliga minnen..

Ex:
När du krökat och glömt din sons födelsedag
När du stulit något på fyllan
När du skällt ut någon (din arbetsgivare?) för att du varit full och känt dig kränkt bara just för att du krökat
När du lovat att göra saker ena dagen som du sedan glömt bort (supit bort).
När du gjort dina föräldrar skitoroliga när du försvunnit 1 dygn för att supa
När du slagits för att du varit full o inte minns varför

etc, etc..

Allt skit som du vill bli av med måste upp på bordet.

Det är lite som att bada isvak. Det är skönt efteråt.

Ville bara flika in att det finns många inom AA som inte gjort stegen och som håller sig nyktra bara genom att gå på möten..
Lås er inte vid 12-stegsprogrammet redan nu. Det kan ni ta ställning till senare om ni vill göra..
Det viktigaste just nu (om ni känner för att testa AA) är att bara gå på möten och lyssna..

Lycka till

Magnus33

Hemma och har landat efter mitt andra möte. Jag åker en bergodalbana i känslor för tillfället, det pendlar mellan saknaden av min bästa vän alkoholen och glädjen av att vara nykter och att ha funnit ett verktyg (AA) för att jobba med min alkoholism. Mötet gick bra, några nya ansikten och några jag kännde igen ifrån första mötet. Jag lyckades presentera mig som Magnus alkoholist iaf :) kändes befriande på något vis att höra sig själv säga det inför en grupp nya bekantskaper, min egen kamp mot ångesten och allt alkoholen ställer till med gömmer sig inte lika lätt för mig själv längre så att säga, jag har lättare att snabbt hitta tillbaka till varför jag är nykter när suget kommer.

Jag köpte AAs stora bok idag och fick ett råd att börja läsa del 2 så det är min plan att försöka läsa lite i den varje kväll framöver. Träffade även en medlem jag kännde väldigt mycket likheter med som varit nykter många år, jag fick hans nummer så jag kunde ringa om jag behövde extra stöd nån gång mellan mötena! Fantastiskt att det finns så mycket god hjärtade människor där ute!

Det är väldigt skönt att sitta på mötena och lyssna till alla jämlikar som faktiskt finns där ute :)

Kämpa på alla det ska jag göra ! ☀️

Leverjag

Men måste bara kommentera eller hälsa ;-) Blir så glad och varm i själen när jag läser dina inlägg. Vad bra du är och modig! Jag är på väg mentalt och det fysiska steget närmar sig. Jag har börjat längta och måste prova nu, känns det som.

Tack för läsning och sov så gott!
✨✨✨

Levande

Så modigt att du gör detta och att du har en plan. Blir glad över dina ord de sänder mod och styrka till oss andra.
Att våga säga ordet till sig själv och till andra är ett stort steg till ett bättre liv.
Så tack för du delar med dig och nu tar vi en dag till/ styrks till din dag

Nelly

Har druckit alldeles för mycket de fem sista åren vet inte varför har ett bra jobb härlig familj , men det finns saker som hänt som gör ont i själen önskar bara att jag kunnat lösa det utan att dricka !!

rabarber

Som andra säger, det är så härligt att läsa dina inlägg! Du är modig, stark och det lyser av motivation i dina ord! AA verkar göra så mycket bra för dig, vad bra att du tog steget!

Tack för inspiration! Hoppas du får en härlig helg!

RaniLee

Härligt att du tagit tag i ditt liv och gått på AA. Vilken resa du gör nu och jag vill önska dig ett stort lycka till på din väg.

Ska följa din resa!

Magnus33

Hej på er! Det stärker mig otroligt att läsa era värmande rader! Så tack ännu en gång!

Då var det fredag och hjärnan spökar på rejält! Tänker unna mig något extra flottigt och gott idag, har iaf joggat en runda... Man får väl tänka att allt är bättre än alkoholen så här till en början!

Trevlig helg alla kämpar! ☀️

Magnus33

Hej Nelly! Jag önskar också att du ska finna viljan att sluta dricka.

Jag hoppas du hittar ett sätt att jobba med det som tynger dig, men att sluta dricka tror jag kan vara en nyckel till att hitta drivet och så småningom även jobba med sånt som tynger dig förutom ditt drickande.

Jag kämpar för fullt med att få bukt med mitt drickande nu, jag har som styrt mina andra problem på framtiden för tillfället. Jag känner att jag måste hitta hälsan och drivkraften innan jag börjar jobba med annat som tynger mig. Alkoholen tror jag i de flesta fall är den största boven till att man mår dåligt... Häng på oss här och försök komma till rätta med drickandet! Vi kan klara det tillsammans med alla andra människor som kämpar här i forumet! :)

Magnus33

Det är dom här stunderna man måste försöka komma ihåg och känna att livet är till för, istället för det där ruset på fredag kväll med flera dagars ångest eller supande som följd.

Vaknade utvilad före barnen idag :) sitter och får ta en kopp kaffe i lugn och ro framför tvn :) fugan är ute och joggar en runda och när hon är klar är det min tur ! Fan vad skönt det är att inte vara bakis!

Ha en kanon bra nykter Lördag alla kämpar! Nu vaknar vi upp till en ångest fri söndag också! ☀️☀️

RaniLee

Så härligt att vakna på morgonen och kunna njuta av kaffe i lugn och ro och känna sig pigg och fräsh. Visst är det underbart att vakna och första tanken som går genom huvudet är, jag är inte bakis, jag drack inte igår. Det smakar inte gammal fylla i munnen och den jag möter i spegeln har pigga ögon och ser glad ut. Bara det kan vara förvånande :)

Önskar dig en härlig löprunda och en fin vit helg tillsammans med familjen.

Rickard

Hej, känner igen mig nästan på pricken det du skriver. Jag försöker bryta mönstret genom att träna mycket då jag får en skön trötthetskänsla tycker det funkar ganska bra. Tyvärr sitter jag ändå nu med ångest efter ett återfall och undrar hur jag ska kunna hålla mig från a. Det lutar nog mot någon form utav medicinering så att man inte kan dricka. Ska boka tid hos läkare nästa vecka

Trevlig helg

Magnus33

Träningen är helt klart bra när man försöker dra ner/sluta dricka man mår betydligt bättre både psykiskt och fysiskt när man får röra på sig.

Fy fan för den där ångesten den är inte att leka med! :( vet vad du går igenom, men upp på hästkraken igen så kör vi! Låter vettigt att boka en läkartid och få hjälp. Jag har insett att jag iaf inte klarar av att hålla mig nykter på egen hand så jag har börjat gå till AA en gång i veckan det är faktiskt riktigt skönt! Kan det kanske vara något ?

Magnus33

Snart nykter 3 veckor och Valborg kommer krypande. I helgen ska vi i vanlig ordning bjuda hem några familjer vi brukar ha på besök för att fira Valborg, det brukar bli en hel del drickande och jag är redan nervös om jag ska lyckas stå emot... Det jobbiga är att det inte är en situation jag kan välja bort utan jag måste klara det här utan bakslag. Jag ska gå på mitt tredje AA möte imorgon och hoppas att jag ska hitta kraft där att stå emot när det väl bär av! Tänk att det ska vara så förbannat svårt att stå emot fast man inte vill dricka det där satans giftet! Ska bunkra med alkoholfria alternativ !

Nu fortsätter vi den nyktra glada vägen tillsammans! ☀️ Sköt om er alla där ute!

rabarber

Festhelger är ju lite extra svårt, men samtidigt så galet skönt om man klarar sig igenom dem utan att dricka! Är på väg mot min 5:e vecka och har också middagsbjudning på lördag. Ett gäng glada vinpimplare. Själv kommer jag att köra a-fri öl (funkar bra, provat a-fritt vin men det var inget för mig). Jag har ju "provkört" ett antal olika evenemang där andra har druckit och jag inte, så har ju tränat lite. Går över förväntan tycker jag.

Heja dig! Du fixar det här, det vet jag! Och som sagt, tänk vad skönt sen (och vad dåligt alla middagsgäster kommer att må dagen efter. Ha!)

Ebba

Jag läste att du är lite oroad över om du kommer kunna stå emot att dricka nu i helgen. Jag kom att undra över en sak när jag läste det. Är det att det kommer finnas alkohol tillgänglig eller är det för att det inte ska väcka reaktioner som är grejen? För många tror jag att det är enklast att dricka istället för att det ska bli en grej som väcker frågor hos andra... Hur känns det för dig?

..är en utmaning. Men det är också där som du har chansen att ta nästa steg mot ett bättre liv. Efter att ha klarat av en nykter Valborg stärks självförtroendet enormt. Det är också då din omgivning registrerar att du inte dricker. Alla kanske inte berömmer dig omgående men steg för steg byggs en respekt upp för dig. Det kommer du får höra vid ett senare tillfälle, när någon plötsligt berömmer dig för vad du håller på med. Det kan komma vid ett tillfälle när du minst anar det..

Under mitt första nyktra år säkrade jag upp storhelger med AA möten. I tex Stockholm finns möten 365 dagar om året, oavsett om det är valborg, midsommar, julafton eller nyår. Har du inte tid att gå under kvällen på valborg så gå på morgonen före och efter valborg (om det finns möten där du bor). Speciellt viktigt i början på vår nykterhet..

Ta chansen nu ;)

Magnus33

Tack för peppen äntligenfri & rabarber! och vad skönt att det går så bra för dig rab! :) det stärker jag ska bannemig fixa den här kvällen också!

EBBA, förstår din fråga i vissa sammanhang kan det vara jobbigt som du säger att folk förväntar sig att man ska dricka och ifrågasättandet knäcker än.. Men här är det endast min egen hjärna jag är rädd för, jag vet hur lätt jag övertalar mig själv att en öl inte kan skada sen är det igång.... Folket vi ska umgås med har jag inga problem att vara öppen med och säga att det blivit lite mycket och att jag vill hålla igen. Kommer inte bli ifrågasatt på det viset så det är ju skönt iaf :)