Hej
Det är ett par månader sedan jag var aktiv.... o värre har det blivit! Då mamma o pappa har gått bort med ett par månades mellanrum har drickandet lindrat o hjälpt. Jag började gå till samtal o började med tabletter o tyckte jag drog ner drickandet till nått glas fre o lörd. Sedan skulle jag utomlands o jag drog ner på tabletterna, mest för jag är så jävla flygrädd o ville bli lite berusad av nått glas vin.... Bara där ökade drickandet igen

Nu de sista 4-5 veckorna har jag haft tarmvred o åkt in o ut till akuten varje vecka, inga tabletter hjälpte så jag slutade med A tabletterna. Smärtan har jag lindrat med starka tabletter o vin.... Oro för op (gjort 4 st var av två med svåra komplikationer ) har gjort att jag druckit mer o mer. De planerade in op för 3 veckor sedan, vindrickandet ökade för varje vecka. Op blev inställd även om jag låg med dropp o lugnande o skulle rulla in. Tidsbrist. Ny op tid två veckor senare..... Jag har pendlat mellan akuten o systemet varannan dag. De ville inte akutop då jag är gastric bypas op o de behöver special kirurger.
Nu är jag nyopererad men kan ju faaaaan inte sluta dricka. Sitter här nu bakis o måste till jobbet. Längtar tills em då barnen är borta o mannen skall komma sent, då hinner jag få i mej en flaska vin.....

Detta är helt patetiskt! Vill men orkar inte sluta! Till o med ljög för samtals tanten att fortfarande ligger inne o kan inte komma till henne i morgon.....
Suck!

Phillerille

lätta på hjärtat med familjen gör stor nytta. jag har gått ut och sagt till mina vänner och familj att jag har stora alkoholproblem. Jag upplever att de får vara med i jobbet tillbaka till verkligheten. de ser ju allt ändå, förfallet, de gömda flaskorna etc.
Nu går jag på antabus

Hej Lena 72
En orosanmälan angående barn ställs till socialtjänsten i din kommun. När de får in en orosanmälan är de skyldiga att göra en utredning. Den utredningen dokumenteras. Du och din man kommer givetvis utredaren vilja träffa. Om hen sedan vill träffa dina barn gör hen det . Hembesök kan också vara aktuellt.
Jag är osäker på om utredningen kan kallas register men den finns ju hos och handläggs av socialtjänsten.

Det kan vara bra för dig att känna till att Socialstyrelsen anger följande:
Anställda på vissa myndigheter och i vissa verksamheter som berör barn och unga (skola, hälso- och sjukvård och tandvård till exempel) är skyldiga enligt lag att genast anmäla om de i sitt arbete misstänker att ett barn far illa.
Jag vet inte om den du går till omfattas av detta men gör hon det och misstänker att dina barn far illa då måste hon anmäla.

Hoppas att jag kunde svara på din fråga

vänligen
IKaros

När orosanmälan kommer in så görs en utredning.
Om det är allvarligt så dras skola samt förskola in.

Man hamnar i en pärm som kallas slaskpärm.
Om ingen ny anmälan inkommer så skickas
dessa papper i pappersförstöraren och ärendet
avskrivs efter ett år. Kommer en ny anmälan in så blir det
ny utredning och då tar dom i med hårdhandskarna.
Då går brandlarmet.

Vem som helst kan ju anmäla, kompisars föräldrar, grannar, skola etc.
Så kämpa för din nykterhet. Det kommer bara gott ur det.

Det var min största konsekvens när det gäller mitt
drickande. När min dotter fick sitta och undra, skämmas
för mitt beteende. Paniken kryper i mig bara jag tänker
på det.

Här är länken till första programmet
http://t.sr.se/2hDvgC1
och här till det andra
http://t.sr.se/2gx7Imj
Bra dokumentärer tycker jag, även om vi förstås vet det allra mesta är det stärkande att höra om människor som sakta men säkert åkt längst ned och ändå lyckats ta sig upp.
ha de
Fenix

Lena72

Tack snälla för ers kommentarer. Känns skönt att inte vara ensam. De kommer inte anmäla utan de ville skrämmas. De vill att vi vill själva begära hjälp för våra barn.
Känns bara konstigt nu när jag förutom mitt återfall varit nykter 13+21 dagar.
Ja ja måste vi ge barnen samtal så får vi väl göra det.....
Hoppas de tar det rätt bara?! Mamma ful drack och nu behöver ni samtal! Ja herregud hur skall vi lägga fram detta på ett snyggt sätt?!
Suck!
Nu lite mer julstök. Ser fram emot en vit jul! Både med snö o utan alkohol
Kram

Frihet

..för att du delar så öppet. Det hjälper mig mycket att läsa din tråd.
Vad skönt att de inte anmäler.

Tänker också mycket på hur jag påverkar min dotter och hur mycket hon fattar.
Jag hoppas bli fri från alkohol innan hon börjar märka att 'mamma dricker mer än andra föräldrar'....
Också stort grattis till dina 13+21 dagar!!!!!!! Du ska vara oerhört stolt över detta och det borde A-tanten också vara och stötta istället för att skrämmas, tycker jag.
Kram

Lena72

Ja det känns lite konstigt Frihet att de inte stöttar mig till en nykter jul som jag tycker är viktigt självklart för mig men om de ser till barnens bästa ännu viktigare!!!!!
Nu är jul inte så förknippad med alkohol o jag tar min antabus så jag är inte orolig men detta vet inte A tanterna! Istället för att sänka mig 4 dagar innan jul, varför inte ta detta i januari??
Vill ändå ta upp igen att jag tycker inte man skall lägga locket på då det kan koka över men psykologer behövs inte alltid. Utan en öppen kommunikation.

Det är alltid känsligt (iallafall fall för mig) att erkänna att ens barn far illa. Detta är mitt 3:dje missbruk och tyvärr påverkar alkoholen de runt omkring.
Mina andra missbruk har varit cigaretter och mat. Båda har jag erövrat och är nu normalviktig med hjälp av op och rökfri sedan snart 6 år. Skam den som ger sig.....
Självklart utsätter rökare andra medmänniskor men inte på samma sätt som med alkohol.
Kämpa på o ta det extra lugnt på jul för barnens skull!!!!
Kram

Lena72

lite idag ang antabusen. Vill ju så kunna ta lite vin till maten på nyår. Hade de kunnat sluta där? Det tror jag då jag har ögonen på mig o det är i offentlig fest med mycket folk men då kommer suget efter mer o det är inte värt det. Nu är tabletten tagen o det blir en vit jul men även nyår.

Barnen är värd detta! Ja just det, även jag
Kram

Lena72

mig själv på axeln. 1 månads nykterhet idag! Kram

Lena72

Jag har tagit antabus och tackat nej till "the fest" där alkohol flödar o vart en nyår med vänner som knappt dricker o jag skall köra.
Detta har varit både lättare o svårare än jag trodde. Suget kommer men går över. Vardagarna har fått andra rutiner o nu förstår jag nästan inte hur jag har hunnit o dricka. Jag behöver verkligen min hjärna o full fokus med mitt jobb och även familj. Suget sätter invid 17-18 då det är matlagning o ensamhet sedan vid 19 då vi äter o har kvällsrutiner är jag glad o nöjd att jag inte har druckit. Till TVn vid 21 tänker jag att det är till o med konstigt med alkohol, en vardag!
Det som är lite ledsamt med mitt sug är att jag saknar min bubbla, mitt fuldrickande. Jag saknar att sitta ensam men 1.5 flaska vin. Vill ha en heldag för mig själv och mitt vin! Jag har inte hittat hur jag får egentid än.
Findrickande med andra saknar jag nästan inte, då kan jag ta nått alkoholfritt.
Trotts min nykterhet känner jag mej mer än någonsin som en alkis, då jag har "ful" sug.
Kram o kämpa på

Jag har följt din kamp under hösten och tycker att du varit stark och gjort stora positiva framsteg.

Jovisst känner man saknad efter flykten in i glaskupan, att få komma undan ett tag, gå in i dimman. Men med det följer all hemsk ångest och skamkänslor. Sedan är man tillbaka på ruta ett igen. Ännu mer söndertrasad i psyke, med ännu mer skador på de inre organen etc.

Nej, fortsätt att kämpa för nykterheten Lena72, nu när du kommit så här långt. Jag kan lova dig att man mår bättre och bättre, och sugen blir färre, ju längre man varit nykter.

Nu är du på väg att komma bort från "tratten med såpade väggar" som du själv skrev i en annan tråd för ett tag sedan. Undvik den tratten, sträck inte ut handen efter det första glaset. Du kan klara det här Lena72.

Julkramar

Lena72

för att du tar dej tid, för lite ensam känner man sig. Konstigt nog mer nu som nykter.... "alla" andra kan, inte jag....

Kram

du är den som verkligen får kämpa otroligt mycket för din nykterhet härinne, och det är så starkt gjort av dig att vart utan så länge.
Du kämpar ju verkligen med näbbar och klor. Ibland när du skriver kan man nästan ta på din panikkänsla känns det som. Håll i nu. Ta antabusen så slipper du ens fundera på om du kan eller inte.

Lustigt precis så säger min A-psykolog att jag ska tänka:
Alla/Ni kan. Inte jag. Sad case an tough shit men så är det.

Och jag vill bara påminna om att vinet är ingen bra vän.

BElisabeth

Du är fantastiskt duktig. En dag i taget. Jag jobbar på jag med. Även fast jag är splitter ny här i forumet. Läst hela din tråd och du är så fantastiskt stark. All cred till dig!
Kram!

SkåneTösen

Till din nyktra månad. Fortsätt så, det blir mindre sug med tiden, det går att ändra dom där destruktiva tankebanorna. Stanna upp i vardagen och ta dig tid att känna efter hur mycket bättre du mår utan alkohol.