Vill nykterhet

Profile picture for user Jerri

Jag är Jerri och jag tror jag är alkoholist. Även om jag inte är det måste och vill jag ändra mitt drickande. Har druckit ca varannan kväll, mycket, i ganska många år. Senaste nyktra perioden var för kanske ett halvt år sedan då var jag nykter i 3 veckor. I dag har jag varit nykter i 7 dagar. Svårt. Livet känns trist och suget finns. Det är starkt. Jag vill må bra.

Profile picture for user Kennie

Hej Jerri,
Klokt att du bryter drickandet. Jag drack cirka tre gånger per vecka och hade definitivt problem även om jag kunde vara nykter utan fysiska beroendesymptom. Första tiden nykter är ofta dyster och man känner sig orolig och deppig. Jag tror det är det psykiska beroendet som försöker ge en själv anledning att dricka. För tröst, för att bli glad. Men om man håller ut så släpper det där, och man hittar livsglädjen igen. Läs och skriv mycket här. Att läsa och skriva i andras trådar gör att man känner att man inte är ensam, och att man tarsitt problem på allvar.

@Kennie tack för din input och god fortsättning. Kollade upp fysiska beroendesymtom och kunde pricka in svettningar och humörsvängningar, dricker mer än planerat och vissa perioder ingen hunger. Bra att känna till för min del. Kanske kan stötta mot en bibehållen nykterhet. Även dom psykiska symtomen var bra att få lite koll på, det förklarar till del hur det hela började och varför jag fortsätter. Eller förhoppningsvis fortsatte. Varför mina dagar sett ut som dom gjort. Att känna livsglädje känns inte runt knuten men ger hopp.

Efter sedan jag skrev sist så har jag druckit 2 gånger. Första gången var tanken 1 glas. Det blev 1 flaska hemma och sedan 2 utanför. Slutade i katastrof. Skulle bevisa för mig själv att jag kan kontrollera mitt drickande. Sedan kom nyårsasfton hos en vän som också dricker mycket. Och vänner till den som jag tror också dricker mycket. Köpte en flaska God Dryck 0,0%. Förvånad över att den smakade bra. Drack 1/2 glas vin till maten. Smakade inte bra. Förstod att det var effekten mer än smaken och behov av att passa in så blev inget mer. Nu blir det ju bara att vara inne på dag 4. Har fått vara ledig sedan nyår, är galet trött och sover mycket. Idag första dagen jag är uppe innan 10-11. Orkade inte göra någonting i hemmet men igår diska utan problem. Det tar sig!

Hej Jerri,
Man får pröva sig fram för att hitta sin väg. För de flesta är det helnyktert som gäller. Läste nån som skrev att "när jag tagit ett glas blir jag en annan person och den personen vill ha tre flaskor"... Testa tre månader helvitt och se hur det känns. Då hinner hjärnan hitta tillbaks till sitt sunda belöningssystem.

Hej igen @Kennie
Ja, det låter som jag. Måste bara tillägga att det skulle stått glas efter 2 där ovan. Det spelar egentligen ingen roll. Alla gånger som skulle vara 1 glas blev istället hela flaskan. Att det tar 3 månader för hjärnan att bli lite mer normal visste jag inte. Känns långt i dagsläget men bara att tuffa på.

Kvällsångest. Så provar att skriva här. Tidigare under eftermiddagen ett starkt sug efter alkohol. Slog på första bästa skitfilm på datorn. Tvingade mig igenom början men när filmen var slut så hade längtan efter alkoholen försvunnit på vägen. Särbon och jag brukar höras i telefon varje kväll. För ett par kvällar sedan gjorde vi det inte och orosklumpen fanns där. Vi sov tillsammans natten till idag men när vi inte hördes ikväll heller (jag försökte ringa utan svar) kom klumpen med stora steg och suget igen. Har inte svarat an på det nu heller men har en stark oro i kroppen, känner mig hudlös och en massa katastroftankar. Tänker att det är bra erfarenheter även om den sista just nu förhoppningsvis är helt ur styr. Försökt distrahera mig med att läsa runt här och hipp som hepp tänka ut en massa nya rutiner vanor välja bort vänner som kanske inte är bra ja kort och gott skapa ett helt nytt liv. Det går ju inte. I alla fall inte på en gång. Jag har vandrat åt fel håll i fler år så vägen tillbaka är lång gissar jag. Min hjärna är helt ur balans men jag är nykter och ska försöka se det som dagens största seger.

Profile picture for user yvg100

@Jerri yo..prova med antabus, jag va nykter ca 3 v å tänkte på alkohol varje dag.. jättejobbigt när man vill va nykter ..sen börja jag med antabus.. å vips.. dessa tankar försvann.. hjärnan kopplade bort dom på nåt sätt eftersom man ändå inte kan dricka ..vart nykter i 3 mån ..kämpa på .. en dag i taget .. lycka till

Profile picture for user vår2022

@Jerri Vad starkt gjort att du kämpade sig igenom tills suget försvann, det gör det oftast om man håller ut och aktiverar sig med något annat. Man säger att det tar 3-6 månader för hjärnan att återhämta sig och få balans igen, men det värsta suget/abstinensen brukar försvinna inom en vecka. Så din hjärna kommer att komma i balans om du ger det tid. Då lättar även ångest och oro som alkoholen orsakar och man kan tänka, känna och reflektera mer nyanserat. Det är som du säger, man kan inte ändra på sitt liv i ett nafs, men med små steg så kan man ändra på det till slut. Skapa nya vanor och ersätta dessa vanor med något annat där man tidigare druckit. Det blir också en omställning att inte dricka ihop med vänner som dricker mycket, man får hitta på nya sätt att umgås på utan att dricka.

Mitt liv har blivit så mycket bättre sedan jag blev nykter. Ångest, oro och skam som alkoholen orsakade är borta. Jag kan nå mina äkta känslor och förstå dem på ett annat sätt, hantera och ändra på det som inte känns bra i livet då jag kan reflektera mer nyanserat om mitt liv.

Det var dagens största seger att du inte tog till alkohol och klarade av att hålla dig nykter. Fortsätt så!💪❤️

Har särbo över. När duschen stängs av trycker jag spara

@vår2022 grattis till din nykterhet. Och tack för att du delar med dig och att du svarade. Låter hoppfullt att kunna reflektera mer nyanserat om sitt liv. Bli president i sitt eget palats. Får jag fråga hur lång tid det har tagit dig? Kanske en svår fråga då det är svårt att veta när någonting satts i rörelse.

Dagen har varit blandad. Sköt att ha vaknat nykter. Inga skandaler eller sociala medier som ska kollas och inga bortglömda samtal där man antingen ångrar vad som sagts eller att man inte minns. Samtidigt saknar jag den falska lättnaden och glädjen som blir av en berusning. När man är den falska presidenten för just då är den känslan så äkta.
Har inte orkar reflektera över det här med alkohol eller livet framöver idag. Kände ett starkt sug då jag stressade med det sista inför en middagsbjudning. En sketen enkel vardagsmiddag som jag bjudit över en vän med familj på. Har ingenting/alkohol hemma och hann i alla fall reflektera över hur jobbigt det hade varit att vara lite berusad och låtsas vara nykter om jag druckit. Så då vet jag att stress är en trigger.

Nu är duschen av.
Dag 5 avklarad!

Profile picture for user Andrahalvlek

@Jerri Grip dig an uppgiften med nyfikenhet. ”Nu ska vi se hur det här blir när man är nykter.” Repetera innan i skallen några bra repliker. ”Nej tack, jag dricker inte alkohol därför att…”

I början var det viktigt för mig att förklara. Sen insåg jag att jag bannemej inte har någon redovisningsplikt. Så nu svarar jag bara enkelt ”Nej tack”.

Om någon frågar mer svarar jag kanske, om jag känner för det. Om denna någon är en person jag gillar och om det inte bara är nyfikenhet bakom deras frågor. Mina värsta krigsberättelser har jag inte yppat för någon, dem har jag bara vädrat här på forumet.

Kram 🐘

@Jerri Hoppas det gick bra att gå ut och äta nykter. Du frågade hur lång tid det tagit för mig. Jag har varit nykter i över 14 månader nu. När jag slutade dricka var jag så oerhört less på att ständigt må dåligt med ångest och skam, jag insåg att jag var beroende och att det enda som fanns kvar för att må bra var att sluta dricka. Jag skapade bilder om hur jag ville att mitt liv som nykter skulle se ut, hur jag ville må och vad det skulle innehålla. Jag ville vara fräsch, pigg, kunna ta bilen när jag ville, börja träna, bli av med pluffset, gå ned i vikt. Inte vara orolig på jobbet att de ser på mig att jag är bakis, sluta dra mig undan och bara vara hemma och dricka, bli av med ångest, skam för att jag drack, bli mer närvarande för barn och familj. Vakna på morgonen nykter, orka göra saker, njuta av livet. Ja, massor av saker jag ville fylla livet med istället för att ligga i soffan och dricka så fort jag fick tillfälle. Sluta tänka på när, var och hur jag skulle dricka. Allt kretsade kring alkohol och jag var fast i alkoholen grepp.

Jag var väldigt motiverad och alla önskningar om att vara nykter vägde tyngre än att dricka alkohol. Det var mer värt för mig än att dricka. Vid tidigare försök har det varit mer värt att få dricka, men inte denna gång. Jag sov dåligt många månader och hade huvudvärk av och till, men jag visste att det skulle gå över, att hjärnan behövde tid för att återhämta sig och få balans. Vid tre månader och framåt märkte jag att hjärnan hade återhämta sig ordentligt. Vid sex månader kändes det som att jag var riktigt balanserad i hjärnan. Jag har gått ned 10 kg och tränar regelbundet. Känner mig fräsch och fyllepluffset är borta. Ångesten som alkoholen orsakat försvann tidigt. Självkänslan är så mycket bättre och jag är närvarande för familj, vänner och i mitt arbete. Jag skäms inte längre. Jag fullkomligt älskar att vakna nykter och att vara nykter. Allt detta blir bara starkare och starkare ju längre tid jag varit nykter. Jag trodde inte att jag skulle kunna må så här bra som jag gör som nykter, det har överraskat mig😁. Jag fortsätter med mina bilder, min riktning jag vill gå i och vad jag ska fylla det med. Jag känner livslust, tilltro till mig själv och att inget är omöjligt. Jag har livslust igen och njuter av mitt liv.

Ha en fin lördag❤️

Tack @Andrahalvlek. Ja ingen anmälningsplikt finns det har du bank mej rätt i. Kanske inte konstigt att frågan ställs då jag gör någonting helt nytt fast önskar jag kunde få slippa den. Den kom såklart. Jag mumlade fram någonting om att det varit så mycket runt jul så att jag lovat mig en tid utan alkohol nu efter nyår. Ändå kom frågan om jag ville smaka av vinet och en tydlig besvikenhet över att jag beställde in en alkoholfri drink. Jag ska komma på några bra repliker. Hoppas det kommer räcka med ett enkelt nej tack med tiden.

Ditt liv @vår2022 låter bra. Att skapa bilder om hur jag vill ha det framåt ska jag prova. Just nu har jag inga alls. Har tänkt att mitt liv är som det är och det inte går att göra så mycket åt. Men såklart att det går! Det blir som när man spar till en resa att jag märker det först kanske när jag kliver av tåget. Eller så passerar även en massa annat lustfyllt utanför fönstret under resans gång som även det blir bonus.
Först när jag läste du skrev att det tagit 3-6månader innan hjärna, sömn och allt blivit mycket bättre kändes det svårt men nu känns det bra för nu vet jag att jag behöver ge det tid och att det inte är någonting konstigt att sova väldigt mycket som jag gjorde tidigare eller senaste dagarna jättedåligt. Att rastlösheten och oron kommer att lägga sig.

Söndag. Jag ska alltid storhandla på söndagar för då är systembolaget stängt.
Annars är söndagarna inte en favoritdag. Skönt att vara ledig men att gå till jobbet ligger som en klump i magen. Jag vill bara dra täcket över huvudet och inte gå till jobbet alls. Sova tills livet är annorlunda. Fast jag är nykter och det är bra. Känner mig låg. Men många gör nog det rent generellt när det drar ihop sig mot arbetsvecka. Kanske kommer det förändras och lätta framöver.

@Jerri Jag var nog lite otydlig, jag mådde mycket bättre redan efter 4-5 dagar efter att den värsta abstinens lagt sig. Då försvann även den ångesten som alkoholen orsakade och det var en skön lättnad. Jag mådde sedan bättre och bättre för var dag nykter, men det som tog lite tid var att sova hela nätter och att jag hade lite huvudvärk av och till, den lade sig efter några månader. Mellan 3-6 månader tyckte jag att hjärnan återhämtat sig och kommit i balans igen, men jag mådde bra långt innan det. Tror att det viktigaste är att man har tålamod och ger återhämtningen tid, det kan vara lätt att ge upp om man tror det är en quickfix. Sen är det också individuellt.

Sedan jag blev nykter har även söndagsångesten inför att jobba på måndagen släppt. Nu kommer jag inte längre till jobbet på en måndag med skam och bakis och med rädslan att det ska synas igenom mig. Så för mig har det förändrats och det är superskönt.

Kämpa på nu, det kommer att lätta med tiden och det kommer ta ge utdelning❤️

@Jerri I början tyckte jag att helgerna var aplånga. Vad gör man liksom? När man inte längre lägger tid på att dricka och vara bakfull på helgen. Jag sysselsatte mig som en galning, varvat med att jag sov, sov, sov. Himmel vad mycket sömn jag hade att ta igen.

Man sover inte riktigt när man dricker, alkoholen funkar som en slags lättare narkos. Sömnen är superviktig! Det är då hjärnan processar, sorterar och arkiverar. Det är då inlärningen sker, när kunskapen stuvas ner i rätt låda. Allt detta har vi hindrat våra hjärnor från att göra 😱

Alla tjatar om levern. När jag började läsa på om alkoholens skadeverkningar var det mer alkoholens skador på min hjärna som oroade mig. (Sök på alkohol och hjärnan på youtube.) Men den har återhämtat sig 🥰 Sen har jag varit utmattningsdeprimerad tre gånger (2007, 2018 och 2022), men den har återhämtat sig efter det också. Tack och lov 🙏🏻

Jag har också sluppit min söndagsångest sen jag blev nykter. Jag vilar och/eller sysselsätter mig på helgen - och sen är jag sugen på att jobba igen när söndagkvällen går till ända. Veckohandla och laga mat är perfekt sysselsättning på en söndag!

Kram 🐘

Profile picture for user Torn

@Jerri Hej, och välkommen hit! Något som var avgörande för mig var att släppa skammen, och i stället vara stolt för att jag lyckades bli nykter. Det är ett beroendeframkallande gift vi talar om. Vem som helst kan åka dit. Att däremot ha styrkan att bli fri från skiten är det långt ifrån alla som klarar av. Så känn stolthet för varje dag som du klarar, och var beslutsam. 💪 Viktigt att även vara positivt inställd och tro på sig själv. Notera varje liten positiv sak som du upptäcker, och lyft dem till skyarna. Jag har varit nykter i över 3 år nu, och att ha blivit fri från alkoholen är tveklöst det bästa som har hänt mig någonsin. Även om det är tufft som sjutton nu i början, så är det värt det. Det här fixar du! 💪

@Torn ”Nykter i över tre år nu”. Bam. Så jävla bra gjort! Och vilket fantastiskt liv du har fått - med mycket bättre relationer till din fru och dina barn ❤️ Arbetsmyra har du blivit också!

Kram 🐘

@vår2022 Ok, missförstod dig där. Det ger ändå hopp om framtiden, att det bara bir bättre och bättre med tiden =) Är så imponerad av dig och alla andra som visat att det går =)

@Andrahalvlek Jag visste inte att hjärnan tog så enormt mycket stryk. Hur mycket har jag inte vågat kolla upp än. Jag är ju lite väl orolig för levern och om hjärnan är mer utsatt så... men ytterligare en sak att lägga till listan för att låta bli alkoholen. Även tack för informationen om att sömnen är så mycket sämre. En av mina "nyttor" av alkohol har varit just att kunna somna. Lära om och lära nytt helt enkelt.

Wow @Torn ! Över 3 år. Imponerad. Så bra gjort. Hur är det nu när du i början av ditt 4e år?, stöter du på många svåra situationer eller är tillfällena få?
Det du skriver om att notera varje positiv sak och lyfta dom till skyarna ska jag ta med mig. Har märkt att jag har lätt att slå på mig själv för varje liten miss men inte kan ta åt mig av något positivt, kanske, om det skulle hamna på nyheterna eller mittuppslaget i någon dagstidning, men troligtvis inte då heller. Tack!

@yvg100 Förlåt att jag inte svarat dig, missade det helt. Verkligen inte meningen. Grattis till lite drygt 3 månader. Står du kvar på antabus? Jag vill gärna avvakta med läkemedel om jag kan. Är lite tabletträdd vilket i hela sammanhanget låter jättefånigt men så är det.

Loggade in för att skriva och försöka få bort tankarna på alkohol. Dom kom redan vid lunchtid. Dom försvinner inte vad jag än gör. Det känns som den västa/svåraste dagen hittills. Suget är starkt. På vägen hem idag tänkte jag att 8 dagar är bra och att jag kan ta 9 dagar nästa gång. Skäms för den tanken. Men nu är jag hemma från jobbet och utan att ha handlat på systembolaget. Att bara tankarna på alkohol kan få mig helt matt hade jag ingen aning om.
Det känns fint att läsa igenom alla kommentarer som kommit. Många kloka ord och bra tips. Känns som om jag har fått nya vänner som jag inte känner. Det fick det att pirra till lite i magen på ett positivt vis.
Förstår att det bästa är att göra saker för att få hjärnan att tänka på annat men än så länge är kroppen för slut. Hjärnan och dess tankar på alkohol tar väl all energi jag har. Ibland är dumburken en bra möbel den går och går och går och bryr sig inte om att jag tittar men inte ser. Bla bla bla. Tänk, jag har snart klarat 9 dagar =) Jag är som sagt helt slut men hjärnan går på högvarv. Diska är nog inte heller så tokigt. Har ingen större lust men så får det bli. Nu omedelbart bums!

@Jerri Klicka på mitt namn så hittar du mina två trådar. Den första heter ”Behöver all hjälp jag kan få” och den skildrar 0-6 mån som nykter. Den är fylld med tips på böcker, poddar och youtube-klipp. Du behöver hjärntvätta dig med nyktra fakta!

När suget kommer, ryt ”NEJ” högt i din skalle. Börja inte förhandla! Det är alkoholdjävulen som bor i din skalle som vill dricka, inte du. Lista fem hemska fyllesynder, som du helst inte vill tänka på, och dräm dem i skallen på hen.

Numer hänger jag under fliken ”Det vidare livet” och den 9/2 uppnår jag 3 nyktra år!

Kram 🐘

@Jerri Starkt jobbat!💪 att inte handla på bolaget och grattis till 9 dagar!🥳 Alkoholtankar tar massor av energi. Gör en god alkoholfridryck, bubbelvatten och funlight med is, drack jag massor av i början. Åt en hel del godis också som substitut i början. Bra att göra något aktivt som att diska eller gå en promenad. Jag skrek också åt alkoholdjävulen att dra åt helvetet, att han minsann inte skulle få mig att dricka. Prova!

Kämpa på nu! Det kommer att bli bättre!❤️

Profile picture for user Se klart

@jerri BRA där och välkommen hit. Nio dagar är nio starka dagar, håll kvar!
Räkna dina framgångar och små framsteg, håll i och ha tålamod. Sug försvinner, huvudvärk och rastlöshet också. Jag lovar.
Har faktiskt inte stött på en enda nykter som lider av det särskilt länge. Du är bland vänner här, läs runt och skriv, och testa att gå ihop med några som har samma dag/vecka/månad. Det är bra att vara ett litet gäng och dela erfarenheter, även om det stora gänget här har öppet för det mesta. Heja dig!

@Jerri Bra jobbat i dag! Angående svåra situationer så var det länge sedan som de upphörde helt och hållet. Jag har inte en tillstymmelse till sug efter alkohol, och är enbart glad för att slippa dricka. Och vad andra ev tror eller tycker om att jag inte dricker berör mig inte för fem öre. 😊 För egen del så var det dom första 14 dagarna som var kämpiga. Efter det så började jag sova jättegott också. Sedan så anser jag att det krävs åtminstone 6 månader helt utan alkohol för att jobba in de nyktra vanorna bra. Som sagt, se alla fördelar, och lita på oss som har gått före. Så kommer detta bli hur bra som helst!😃

Ha det bra!

@Andrahalvlek
I dag har jag vrålat NEJ så många gånger att jag börjar bli osäker på om det sker endast i huvudet eller även kommer ut genom munnen. Tycker det känns lite jobbigt att tänka på dom 5 värsta fyllesynderna men nog en bra läxa.
Har börjat läsa lite i din "Behöver all hjälp jag kan få". Tack för att du har skrivit där det ger mycket.
Kram

Tack @vår2022 för pepp. Jag ska nog testa att fixa till någon alkoholfri drink. Just nu vågar jag inte prova något alkoholfritt från systembolaget. Dels vill jag inte vara i närheten eller inne i butiken, vilken mardröm. Och så tänker jag att om jag dricker alkoholfri öl till exempel kanske det ökar suget? Så något man gör hemma borde inte ha samma triggerfaktor. Som jag skrev ovan till Andrahalvlek att idag har jag skrikit nej så pass att det kanske har kommit ut även genom munnen. Folk är ju lite vana vid att det finns människor som går och talar hot för sig själv och hellre det än att det går åt pipan.

@Se klart. Tack för support.
Kanske ska jag skriva ner alla mina små (och när dom kommer) stora framsteg på något papper. Självkänslan är ju inte den bästa så kanske bra att banka in lite positivt också. Ger hopp att rastlösheten mm inte håller i särskilt länge även om jag förstår att det är olika från person till person. Att följas åt med fler som är i samma startfas är en strålande idé. Tänkte att jag inte har så mycket att komma med men kanske kan det bidra att hjälpa både mig och någon annan. Så känns det skönt att ni med erfarenhet finns här också. Några som vet och har gått vägen före.

@Torn så fritt det låter att inte ens tänka på alkohol på det viset över huvud taget. Utifrån din erfarenhet har jag nu satt 14 dagar som en liten hållpunkt på min tänkta totala heltid/framtid som nykter. Jag börjar förstå nu när jag suttit och svarat er att allt handlar om övning, övning och övning. Att bara kunna säga att man inte dricker och inte bry sig om vad den som frågat tänker låter egentligen väldigt sunt. När jag funderar på det så har jag i smyg alltid beundrat dom som inte dricker oavsett av vilken anledning. Inte beundrat dom för att jag har problem med alkoholen utan jag beundrade redan när jag var ung och i princip aldrig drack någonting. Varför vet jag inte, ska klura lite på den.
Ha det bra du också!

@Jerri Bra att du skriker NEJ! Det gör inget om det råkar komma ut genom munnen 🤣 Det viktiga är att det kommer hela vägen inifrån. Dräm igen dörren! Hårt.

Tänk inte för långt fram. En dag i taget är alldeles tillräckligt. Idag är jag nykter. Man ska ha respekt för processen - du kommer att förändra ditt tänk efterhand.

Jag sa inte ”aldrig mer” i början. Jag tog en månad i taget, tog ett nytt beslut varje månad. Till slut landade jag i att jag verkligen inte ville dricka. Lika lite som jag ville dricka bensin. Magisk förändring i tänket på bara några månader 🙏🏻

Kram 🐘

Hej,
Apropå alkoholfritt så brukar större mataffärer numera ha en hel hylla med alternativ. Det finns många drycker som inte påminner om öl eller vin också. Jag gillar en som heter Radler, nån sorts citronläsk som inte är så söt. Finns grape också.

Nu är klockan 22.11. Jag har klarat min 10e dag. Jo, alkoholen har gjort sig påmind under större delen av dagen och många stunder under kvällen. Inte lika jobbigt som igår. Trött som ett slitet stycke i morse men när jag funderar på saken så har orken hängt med lite längre nu på kvällen. Inte för att jag använt den till något bra direkt men lite smått verkar den komma krypande. Huvudvärken har kommit. Ligger som ett molande. Tänker att det kunde varit mycket värre vilket en dagen efter alltid är. I huvudet rör sig även tanken om varför jag alltid har beundrat människor som av olika anledningar inte dricker. Den slog mig när jag svarade här tidigare ikväll. Jag tor det är för att jag sedan jag var ung har någon bild av att dom är intelligenta, alternativa, världsvana, har god självkänsla och lever ett oåtkomligt liv vilket man inte äger tillträde till. Trött är jag så den tanken fåt fortsätta sitt liv under nattens drömmar och kanske vaknar jag klokare men definitivt nykter och det känns bra.

Räcker bra så, att vakna pigg. Jag håller med @andrahalvlek om att verkligen inte fastna i ”för alltid” om det känns ouppnåeligt/sorgligt/dödstråkigt/omöjligt. Men en dag i taget är fullt möjligt, du har bevisat det 10 gånger på rad. 😊

Jag har också haft en beundran för nyktra och liksom grundade människor, långt innan jag förstod att jag själv hade problem. Det var kanske något undermedvetet. Och de goda nyheterna är att vi har möjlighet att vara de där människorna vi ser upp till. En dag och ett beslut i taget tar oss tålmodigt dit.

@Jerri Härligt! Idag vaknar du till 11 dagar nykter! Jag har nästan varit avundsjuk på människor som kan hålla sig nyktra, en beundran för att inte vara bakis på jobbet och orka med olika aktiviteter. Inte ha ångest och skämmas hela tiden. Det gav mig motivation till att bli nykter, jag ville också vara som de nyktra. Jag skapade bilder om mig själv som nykter som jag strävade efter. Jag hade även bilder av mig själv som nykter (några gånger jag lyckats ha någon månads uppehåll) när jag inte hade fylleångest och bättre självförtroende. En gång när jag skulle ha ett viktigt anförande, som jag gjorde bra och som nykter. Alla de små uppehållen slutade alltid med att jag drack mer än innan, men denna gång skulle jag bli nykter för gott, var min bild.

Nu är jag en av de nyktra😁. Det är så nice att gå till jobbet nykter och att inte ha skam och ångest mer över bakfylla. Jag tänker ofta på det i tysthet, på möten, att fan vad skönt att jag är nykter. När jag ser mig själv i spegeln på toa i en paus är skillnaden markant möt förr. Pigg blick, klara ögon och fräsch överlag. Då ler jag mot mig själv brett i spegeln och gör en segergest💪😁.

Huvudvärk hade jag också av och till ett tag, men den försvann så småningom. Ta en alvedon, du är i alla fall nykter och det kommer att bli bättre och bättre med tiden❤️

Ja du har nog rätt @Kennie. Jag menar att kanske är det något undermedvetet. En kultur/liv jag inte känner till då alkohol alltid funnits runt mig även då jag själv inte drack alls eller väldigt sparsamt, innan det blev det problem det har blivit. Att det är därför jag beundrar och har en massa uppmålade bilder. Det gör det lite lockande. Att få vara med och avmystifiera och infiltrera och bli medlem i "de nyktras sällskap".

@vår2022 Du är verkligen värd alla segergester. Pigg blick, klara ögon och fräsch över lag. Tänk att det är möjligt. Bara en sådan sak måste påverka att vilja fortsätta på samma bana. Det får för nu vara min positiva bild som nykter =) Jag ser mer ut som ett trött russin och värre än tidigare men försöket tänka att det tillhör processen och att det kommer vända.

@Jerri Det som hjälpt mig mycket till att känna mig piggare och fräschare är att jag började träna regelbundet efter någon månad som nykter samt äter nyttigare. Det har gett mig mer styrka och även viktnedgång. Det har blivit min nya drog. Fysisk aktivitet ger måbra hormoner och bättre välmående såväl fysiskt som psykiskt.

Ha en fin kväll❤️

Snart har en till dag gått. Ytterligare lite färre tillfällen där tankarna kretsar kring alkohol. Har märkt att när jag arbetar så kommer första tankarna alltid vid lunchtid. Ett positivt tecken jag har noterat är att arbetet har flutit på lite lättare och att jag inte är lika trött när jag lämnar jobbet sedan jag slutade med alkoholen. Nu har jag inte arbetat mer är 3 dagar och ingen av dom heltid sedan jag kom tillbaka efter ledigheten på grund av redan inplanerade möten utanför arbetet så jag vet inte hur det skulle kännas om jag arbetat heltid vilket jag ska göra imorgon. Lite orolig för det men försöker tänka att oavsett så lär det inte vara lika tungt som innan.
En annan stark period av tankar kring alkohol är från att jag lämnar jobbet. Det är på vägen hem jag alltid dividerat med mig själv om att gå till systembolaget eller inte. Det senare alternativet har nästan aldrig blivit av. Det håller i sig hela vägen hem och pågår även hemma. Att laga mat utan att samtidigt ha något i glaset är väldigt ovant. De flesta av dom få tillfällen jag kommit hem utan alkohol har jag just vid matlagning kommit på en ursäkt för att gå ut och handla en flaska. Men nu har jag 10 matlagningar utan och snart är det dags för att laga middag nr 11 👍🏽.
Jag ser ut som skit huden är torr och jag har fått en hel del acne. Kanske låter konstigt men det peppar till att inte dricka då jag bara vill att det ska gå över.
Läste länken som @prinsessa delade på sin sida. Där det stod om tips för hur man ska tänka kring återinförning av alkohol kände att den delen av texten inte talade till mig. Jag är inte en av dom som kan det. Delade känslor kring det så klart men att dom inte enbart var negativa är positivt. Det fanns en liten ruta i texten där det stod hur lång tid det tar för olika organ, sömn med mera att stabiliseras. Då jag har druckit så mycket och så länge så har jag valt att lägga mig i den högre ytterligheten och har som ytterligare delmål att beta av dom veckorna/månaderna. Blir något konkret att få bocka av.
Idag har jag också märkt att jag inte är lika social nu. Jag brukar alltid ha en massa projekt på gång när jag dricker (eller borde jag skriva drack?). Samtidigt som jag lagade mat med en hel flaska i upphälld i glaset brukade jag ha något annat i hemmet på gång och jag brukade även tala i telefon med alla som hört av sig under dagen eller dagen innan. Jag kunde prata i timmar. Bubblande och sprudlande mundiarré om allt möjligt. Konsten att vara social. Nu är det som om orden har tystnat. Ja, inte här då 😂. Dom enda jag har haft kontakt med privat är min särbo dagligen och under de senaste 10/11 dagarna ett samtal med en vän och ett samtal med min förälder. Samtalen har varit korta för att jag har just ingenting att säga. Någon annan som upplever/har upplevt samma sak?
Dags för nykter middagslagning!

Tack för kloka tankar, och skönt att det varit lite mindre sug idag. Yoga och motion är bra mot sug. Och förstås att se till att man får mat och vila. Som du är inne på är det nya vanor som ska etableras, och det går lättare för varje gång man gör något nykter. Lite mindre pratsam har jag också blivit. Men det är så jag är i grunden. Att vara översocial är tröttande i längden. Nu lyssnar jag lika mycket som jag pratade förut, inte så dumt det heller.

Profile picture for user prinsessa

@Jerri Är det inte skönt att slippa gå på systembolaget? Kanske ovant att laga mat utan vin, men ingen sund vana. Tänk vad din kropp tackar dig nu, återhämtar sig sakta men säkert. Kör på!

@Jerri Jag har blivit social på ett annat vis som nykter. Jag orkar inte vara social hur länge som helst, det tar energi. Samtalen jag har nu är mer sansade och begrundade och mer givande. På jobbet kunde jag tycka det var jobbigt att vara social när jag var bakis, orolig för att det skulle märkas på mig. Nu är jag mer social än då för jag har ingen skam eller ångest. Jag vågar ta mer plats som nykter för självkänslan har ökat och tänker att jag kan saker😄

Profile picture for user Allegra

Känner igen mig @Jerri !! Otaliga gånger har jag gått direkt till krogen efter jobbet. Till familjen sa jag att jag jobbade över. Till mig själv sa jag att jag måste varva ner… Idag kan jag inte fatta att jag orkade!

Tror vidare att det är rätt vanligt att bli lite asocial ett tag då man slutar dricka, även det kan jag skriva under på. Min teori är att man behöver vila, uppfinna sig själv på nytt och bara ta det lugnt. Det kommer inte alltid att vara så. Ha det fint✨

@Kennie. Huvudet på spiken! Har alltid beskrivit mig som en god lyssnare men den spontana känsla jag får upp är att det inte stämmer. Kejsarens nya kläder. Tack för den visdomen. Dags att sy om kostymen.
Önskar dig en bra dag.

@vår2022 Det ligger någonting i det du skriver. Jag har nog gjort lite tvärtom. Snackat på för att det ska verka som att jag är pigg och allert. Allt som oftast glömt vad jag eller någon annan sagt redan efter ett par minuter. Att slippa det nu och bara tala om det som ska sägas/lyssnas på blir en befrielse. Och ju mer hjärnan återhämtar sig kanske den även ger utrymme för att även små lustigheter att få plats vid väl valda tillfällen.

Önskar dig en toppendag!

Hej @Allegra,

Att uppfinna sig själv på nytt. Kloka ord. Och det där med vilan glömmer jag lätt bort har fler betydelser än fysisk. Har inte hunnit kika in på din sida än. Hur ser livet ut för dig nu?

Profile picture for user Tossingavis

@Jerri Jag känner igen mig helt och hållet när det gäller att prata! När jag slutar dricka är det som att orden också försvinner. Jag skulle kanske vilja säga saker, men jag har inget att säga. Även i trygga sällskap med familjen. Det kommer inga ord ur min mun. Det är som att hjärnan liksom är tom.

@Tossingavis jag tror jag förstår vad du menar. När jag sitter med tangenterna framför mig har jag en massa att säga men annars är det mest tomt och tyst. Har beslutat mig för att det får vara så för nu. Att, även om det är läskigt och ovant, får vara en del i processen av att, som någon skrev ovan på ett ungefär, skapa (eller var det upptäcka) mig själv på nytt. Har jag förstått dig rätt i att vi ligger på samma dag? Dvs kväll 12?

Kväll 12. Trött som ett jag vet inte vad. Men det var också första dagen av hel tid.
Jag har gjort 4 nya noteringar. 1: Jag är glad att jag inte genomlidit heltidsdagen bakfull. 2: Lite efter lunchtid tänkte jag att jag inte har börjat tänka på alkohol än. Först blev jag rädd och tänkte att varför släppte jag fram den tanken nu kommer jag säkert känna suget och tänka på alkohol hela tiden. Såklart kom tanken igen men 3: bara en gång som en liten viskning som gick lika fort som den kom och sedan dess har den inte hört av sig mer idag. Den lär säkert komma tillbaka men jag ser det som en stor seger.
4: Idag har jag varit känslomässigt glad över att vara nykter. Tidigare har det varit intellektuellt men idag sitter glädjen i kroppen 😀. Supertrött. Hoppas att sömnen snart vänder.

Jag skrev ett inlägg tidigare som försvann, så här kommer det i mkt komprimerad form: ha tålamod med denna process som är utveckling i många steg! Men utveckling- inte stagnation, vilket är alkoholens bästa gren. Inger växer i etanol. Vi fastnar i beteenden och inte minst i ”hoppet” om vad vinet ska stå för- sen blir det precis samma samma- varje gång.
Livet utan alkohol blir på sikt roligare, spännande. Men kanske inte exakt på det sätt man tror? Saker som det jag just skrev brukade avskräcka mig delux- aha, ”tråkig rolighet som i att promenera i skogen” men du får se, det är det som är grejen? Att våga ha lite tillit till- att detta blir bra.
Sen är det super att du lyfter fram VARJE liten framgång, det kommer att hjälpa dig, hela vägen! Massa kraft och mod kommer här, kram. 🌱

@Se klart. Inget växer i etanol, det stämmer ju. Och jag är ju väldigt nyfiken på den där konstiga nyktra sekten 😉
Skogen har sedan barnsben alltid varit en favorit. I skogen kan jag gå många timmar ensam (då alltid nykter). Där känns det som att man själv är tid i en tidlös rymd. Så jag håller med. Framför allt under svamptider.
Hoppas du har fin fredagskväll.

I dag är en blandad dag. Otrolig huvudvärk och som en dimslöja över hjärnan. Först , tidigare idag, kändes det nästan som att jag var full, balansen vacklade till aningen. Efter det kom huvudvärk som kan liknas vid en avklingande dålig baksmälla. Kanske någon form av abstinens? Har för en gångs skull nu petat i mig en värktablett. Humöret har varit hiskligt. Till och med stått på gatan och vrålat/skällt ut till åt min telefon för att ett sms inte ville gå iväg. Får försöka lägga den handlingen till "nya nyktra erfarenheter" men vet inte om den har ett minustecken framför.
Inser nu att jag måste råkat sätta på potatisen. Den ska inte kokas än. Har bjudit över förälder och särbo på middag då det är min födelsedag. Helst av allt vill jag bara sova. Men jag är nykter , inget sug på alkohol alls, och imorgon blir säkert en bättre dag.
Önskar alla en fin fredagskväll.

@Jerri Minns att jag hade huvudvärk de första nyktra 1-2 mån. Abstinens. Får man av kaffebrist också, men den huvudvärken är värre tycker jag.

Utan alkohol som filter ska vi lära känna våra känslor på nytt - och lära oss hantera dem. I vårt förra liv hällde vi etanol på både goda och dåliga känslor, kvävde dem nästan.

Den första starka känslan jag fick lära mig hantera nyktert var ilska. Shit vilka ilskna utbrott jag kunde få på jobbet 😱 Inte på något sätt obefogat, men jag förvånade mig själv.

Jag stod upp för mig själv på ett helt annat sätt som nykter dessutom. Känslan av skam och skuld var borta, liksom benägenheten att överkompensera.

Den andra känslan som förvånade mig var att jag skrattade mycket hjärtligare. Åt komedier, roliga klipp, roliga repliker i vardagen. Minns att min yngsta dotter sa ”men, mamma…” när jag bara fortsatte och fortsatte att skratta åt en film. Kunde knappt sluta. Skrattet fyllde hela kroppen.

Vad det gäller ilska har jag lärt mig att aldrig agera i affekt. Helst sova på saken om det går, innan jag svarar på ett drygt mail tex. Vid förhandlingar har det hänt att jag fått bryta tio min, för att gå på toa och djupandas. Sen gå tillbaka och bemöta med mer sansade argument.

Kram 🐘

@Andrahalvlek, tack för att du delar med dig. Det är skönt att höra att jag inte är helt crazy. Eller det tror jag nog inte men det blir mer reellt när och grundat att få höra att jag inte är ensam om turbulensen som är.
Även bra att veta att huvudvärken kan komma att dyka upp under en längre tid.
Det låter så härligt, att få skratta sådär innerligt hjärtligt. Tror inte jag gjort det sedan min ungdom. Du har åter igen givit mig någonting att verkligen se fram emot =)
Hoppas att du hittills har fått några härliga skratt under kvällen och att du får en härlig söndag! Kram

Dagen har varit mycket bättre än igår. Sov inte superlänge men såklart längre då det är helg/ledigt. Humöret har varit bättre. Hängt med särbon. Det är som att mycket måste återupptäckas på nytt och även det.
Kanske inte så konstigt då hjärnan tidigare aldrig fått chans att vara så nyter som den är nu. Att det redan är dag 14. Det stämmer verkligen att det går lite lättare varje dag. fast måste erkänna att igen dag är lätt. Men enklare. En notering idag när jag tittade in i kylskåpet är att jag inte äter lika mycket som tidigare. Å den andra sidan så tidigare hade jag ingen hunger men vräkte i mig massor väldigt snabbt. Nu kan jag bli vrålhungrig men kastar inte i mig maten och nej det blir inte samma hetsätning och maten smakar mer. Positivt. Inte för att jag är orolig förmån vikt, den har alltid varit helt ok. Tänker bara att det måste vara ett till bevis för att kroppen smått börjar återhämta sig. Idag har jag bara tänkt på alkohol en gång. Det var under ett ögonblick då det uppstod ett vakuum. Mycket nytta har jag inte gjort idag heller men jag har haft det ganska trevligt på det hela taget. Ett kort men rörigt meddelande. Har särbon över i soffa. Känner att det för mig är viktigt att skriva här.
Jag hoppas att alla "där ute" har en bra lördagskväll!

@Jerri Grattis till 14 dagar! Nu bör nog de sista alkoholresterna ha lämnat kroppen rent fysiskt. 💪 Det där med att att inte tänka på alkohol behöver du inte bry dig om. Det gör inget om tankar på alkohol poppar upp, huvudsaken är att du inte dricker. De gamla vanorna sitter i länge, och ”reptilhjärnan” tar det lång tid att få tyst på. Jag var lite irriterad ett tag de första månaderna på de där ”flasharna”. Men sedan konstaterade jag att det spelar ingen roll. Jag tänker ändå inte dricka, och tankar på att hur skönt det är att slippa dricka tog över. Och sådana tankar har jag mer än gärna. 😃 Bra att du skriver här på forumet så ofta som du gör! Det är ett vinnande koncept.

Ha det bra!

@Torn Åh! Det vill jag tro det vill säga att kroppen nu är ren från alkohol. Vilken vinst! Och ja det ligger också en vinst i att inte dricka när tankarna poppar upp. Fast det är otroligt enerverande. Då menar jag tankarna. Att vara nykter känns bra. Tankarna om att det är skönt att slippa dricka har jag inte nått än, men dom kommer säkert också. Hoppas du har en fin söndag 🙂

Så är jag inne på dag 15.
I dag en lite halvlång promenad. Har även hållit i konceptet att storhandla. Vet inte om jag kan kalla det för koncept i sin fulla mening då det bara är andra gången. Fast jag glömde åter igen att handla mer än frukost och middag. Så det får bli till att lösa luncherna med rester men som nykter och nu när jag tycker att maten smakar mer och inte är sådär vräkig i maten så kanske även det visar sig gå riktigt bra. Får ge det den här veckan. Låter banalt men det känns som ett lite spännande projekt 😊.
Sömnen är fortfarande jobbig men uppvaken minskar. I natt var det endast 2 gånger. Hyn har blivit lite bättre. Kom på att jag troligen var ganska uttorkad så försökt att pytsa på med vatten. Att behöva gå på toaletten ofta berör mig inte så mycket, tillfällena är ändå färre än när jag hällde i mig alkohol.Fast den ser fortfarande ut som ett russin fast ett lite finare sådant ett sultan-russin alltså 😅 Har även märkt att jag inte är lika stressad längre. Jo stressen finns där men jag agerar inte på den exakt lika kraftigt eller snabbt som tidigare. Nu behöver jag exempelvis inte besvara sms på en gång. Kanske lamt exempel men bara en sådan sak kunde verkligen ligga och gnaga tidigare. Däremot så är jag som vanligt extremt stressad över att det redan är söndag. Eller mer korrekt att det snart är dags för en hel arbetsvecka. Jag är verkligen så trött varje dag när jag kommer hem. Å den andra sidan så var jag lite mindre trött förra veckan så kanske blir jag positivt överraskad?
Trots alla fördelar som jag nyss har listat och även listat tidigare så måste jag erkänna att det känns svårt att ta in att jag aldrig mer kommer att dricka alkohol. Det är kanske för tidigt att kunna ta in ett så vitt koncept? För det är så jag vill leva, det är dit jag vill och snart har jag tagit hela 15 steg i rätt riktning 🙂

@Jerri Grattis till dag 15🥳. Jag tänkte mer på vilken riktning jag ville gå i, hur jag ville att mitt liv skulle se ut och vad det skulle innehålla i min start. Jag tog beslut om att inte dricka mer, men jag fokuserade på riktningen. Det var tankarna om det som gav mig energi och motivation till att inte dricka. Även det upplevda måendet och effekterna av nykterheten gav energi och motivation.

Ha en fin söndag!❤️

@Jerri I början bestämde jag en månad i taget. ”Det känns bra, jag kör en månad till.” Sen växlade jag över till att tänka att jag inte vill dricka inom överskådlig framtid. Det blir 3 år den 9/2 och så tänker jag fortfarande. Att tänka ”aldrig mer” kan trigga.

Bra att du har veckohandling och matlagning som ett litet projekt. Göra sådant när man har energi - och sen har man matlådor att ta av. Jag veckohandlar också på söndagar och lagar mat. Så himla skönt att ha det gjort.

Tröttheten går över när du har vilat ikapp. Tålamod. Det måste man träna på också.

Kram 🐘

@Andrahalvlek hoppas så du har rätt gällande tröttheten. En månad i taget känns lättare. Just nu tänker jag aldrig delvis framåt vilket hjälper, och ibland byter jag perspektiv till aldrig MER vilket som sagt känns så stort. Om jag just nu tänker 1 månad så är jag orolig för att jag ser ett snart slut på det hela. Jag vet inte hur jag ska förklara men jag behöver att tiden inte närmar sig någon form av slut (men ändå har ett) då det är så nytt för mig. Kanske kan det vara en idé att nu sätta 3 månader för att ge grunden en ärlig chans och sedan efter det att det går att fylla på med 1 månad i taget tills det helt blir min vardag? Lite förvirrad här som du märker. Ska strax dra mig iväg till arbetet. Låta tanken ligga och gro i ett nyktert bakhuvud.
Hoppas du får en bra måndag. Kram

@Jerri Det är såklart olika för olika personer, men jag tar en dag i taget, tänker inte en vecka, en månad eller ett år. Jag är glad för varje nykter dag. Jag tror däremot att det kanske är dumt att ställa för höga krav, kanske är det bra för dig med en månad i taget, det är överskådlig tid.
Ha en fin måndag!

@Jerri Jag körde på ”tillsvidare” nykter i början. Det funkade riktigt bra. 😃Eftersom det teoretiskt sett går att dricka i framtiden så gick det ju inte att bestämma ”aldrig mer” resonerade jag.😅

@prinsessa och @Torn. Ni resonerar båda väldigt klokt. Det enda jag kan kontrollera är just idag och tillsvidare är helt korrekt då man aldrig vet vad som händer. Mitt bekymmer är att jag har lätt att legitimera (det har vi nog alla här inne) att inte vara nykter. Om jag ex har "idag" som mål så vet jag sedan mitt försök för ca ett halvår sedan att jag använde just den ursäkten för att sedan dricka igen. Tillsvidare är lite för diffust just nu. För mig det ena för snävt, det andra för diffust tänk att jag aldrig kan vara nöjd 😅. Några har skrivit att det tar 3-6 månader för hjärnan att ställa om och ge chans åt en ny vana. Så jag kör på 3 månader som första anhalt även om planen som sagt är väldigt mycket längre än så.

Hej
Grattis till tid och nyttiga, bra insikter, jag hejar på dig! Det här med tid och hur lång och när för alltid ska introduceras (om inte läkaren givit ett ultimatum typ) är lite knepigt och människor tar sig an detta på olika vis.
Jag började med 3 månader. Det var skönt att ha något att säga till andra- och jag behövde verkligen mer tid än en månad, mitt ”vanliga” uppehåll.
I god tid, vid kanske 2 månader, började jag planera för ytterligare 3 månader.
När påsken kom, och jag hade fantiserat om rödvin till lammstek och champagne och mingel-kalas hade jag ställt om till 3 månade till. Efter 6 månader - ett år. Sedan kände jag mig så pass trygg med mig själv att jag kunde stå för att jag var klar med drickande.
Jag trodde nog INTE att min introduktion till forumet, och 3 eller 6 månader skulle leda till ett helt nyktert liv.
Men det var innerst inne det jag behövde.
Jag visste det men jag stod inte ut med att tänka hela vägen.
Mina första inlägg här var lite ”ja jag är ju inte alkis som många andra” ”jag har aldrig druckit dagtid” (fast jag hade ju det)
Det som var skönt här var att folk är både snälla-men ingen kommer försvara eller rättfärdiga beslut att dricka. Det är en så hård tillvaro för många.
Jag kan absolut inte veta eller svara på vad som är rätt för dig. Men att kliva in här, starta en tråd, be om hjälp. Är ofta ett tecken på att man innerst inne vet.
Och att faktiskt hänga här, ge tankar och reflektioner utrymme, är ofta tecken på att man är påväg! Kram 🤗

I kväll hörde jag en fin kommentar. Everyone should have the chance to be new. Nu handlade det inte om alkohol utan om människor som kämpar för att vara den dom är. Att upptäcka sig själva och samtidigt få lov att vara. Det berörde mig och jag tänker att det är just precis vad vi gör här inne. Jag har trott att jag vetat vem jag är men har ju förstått att det har varit, som jag skrev någon gång tidigare, lite kejsarens nya kläder över det hela. Det är alkoholen som har givit mig känslor av identitet. I allt från att jag duger eller än mer än så det vill säga är riktigt bra, styrt mina handlingar och låtit mig våga känna stark sorg. Eller nja. Det som varit svårt har den hjälpt förtränga och det som varit lite ledsamt men egentligen ofarligt har den förstorat upp till sorg och gråt deluxe. Precis allt har den styrt. En marionettdocka. Så att jag inte kan tala i telefon just nu och inte vill prata så mycket på jobbet heller eller över huvud taget är inte så konstigt. Jag har inte så mycket att komma med för att utan alkoholen som styr så vet jag inte så mycket om mig själv. Jo såklart att jag vet en hel del men mycket fattas. Och jag är inte riktigt redo för att bestämma riktning i hur/vad/vem jag är eller förstå mina känslor så jag har bestämt att det får vara så nu. Det viktigaste är att jag är nykter. Nu låter det jag skrivit kanske lite dystert men så känner jag inte. Jo lite tråkigt förstås att jag slösat tid men så bra att jag inte gör det just nu 🙂. Det jag vet helt bestämt är att huvudet är lite rörigt och tyst på samma gång.
Jag vet också att jag fick ett sug när jag passerade kvarterskrogen som tyvärr bara ligger typ 50m från mig men jag fortsatte gå och efter bara några sekunder var det borta. Jag har också förstått när jag läst bakåt här att jag satt ett delmål på 3 månader med plan till låååååååång förlängning och att jag nu kan bocka av dag 16.
Och just det jag har skrattat på riktigt idag. Alldeles ensam framför en film. Det hände bara en gång men det var skönt.

@Jerri Helt rätt. Inget är bråttom i nykterheten. Du har hela livet framför dig. Pusselbitarna faller på plats så småningom. Det första man brukar uppleva är att skuld och skam och behovet av att överkompensera försvinner. Man står mer upp för sina rättigheter och synpunkter. Det har du att se fram emot! Likaså brukar man märka rätt snabbt att man kan njuta av småsaker i vardagen. Och som du redan uttryckt - allra viktigast är att vara nykter.

Mitt mantra: 1) Aldrig glömma. 2) Aldrig ta första glaset.

Kram 🐘

@Andrahalvlek. Ja det är inte små grejer du nämner. Att skuld och skam blir bättre och att sluta överkompensera. Det låter som stora befrielser och det ser jag mycket fram emot.
Hoppas det är ok att jag lånar ditt mantra? Det är verkligen 2 bra punkter.

Tanken är att skriva här varje dag/kväll. Blir ytterligare som en check för mig att hålla mig på bana. Har särbon över så blir kort. Och nej vill inte ta det än, jag berättar när jag är redo.
Dagen har gått bra. Vid ett tillfälle på eftermiddagen tänkte jag att äh vaddå jag kan börja om på dag 1 imorgon och började smått se min tidigare vanliga kvällsrutin framför mig. Men sedan tänkte jag att nej vad jobbigt att börja om från dag 1 som jag har kämpat och om jag bara låter bli så kommer en nykter kväll och natt. Nu låter det väldigt enkelt men så enkelt var det inte. Men är väldigt glad för beslutet. Har inte helt hunnit identifiera vad det var som triggade men tror det var kopplat till stress. Kanske får jag klarhet under sovtimmarna som kommer nu =)

Jag har haft enorm hjälp av att skriva här varje dag- skulle skriva ”ibland kort” ibland långt men ofta inte så kort 🤔
Det är oerhört hjälpsamt att varje dag påminna sig om: inte dricka. Inte ta första glaset.
Om man håller hårt i de två principerna är det många saker som så småningom vecklar ut sig alldeles på egen hand. Heja dig!

@Se klart Tack för hejande 😊. Att det finns många saker som utvecklar sig själv helt på egen hand blir jag glad av att höra. Det är ju ändå ett ganska hårt arbete som säkert är lite hårdare än vad jag fullt ut har förstått.

I dag har jag inte alls varit på humör. Varför vet jag inte. Är trött. Behövde till ett köpcentrum i ett ärende som inte kunde ske någon annan stans. Ofta när jag varit där har jag gått in på systembolaget. Det var nog därför suget kom när jag var där. Men jag gick inte dit. Suget har lite svagt hängt med hem. Inte så att det ligger och trycker på men om jag skulle låta det komma till tals så skulle det ta upp kampen och öka i kraft tror jag så jag låter bli.
Kollade på den där checklistan över återhämtningstid och kan enligt den pricka av abstinenssymtom, högt blodtryck och blodets levringsförmåga. Det är fint. Vet inte helt om det stämmer för jag kan ibland ändå känna det som att jag vinglar till lite märkligt fast det är väldigt sällan.
Nästa fredag har vi halvdag med planering för arbetet. Har skjutit på den tanken. Vet att det alltid innebär att när allt är klart och maten dukas fram bärs det även fram en massa bib.ar. Jag har som tur är aldrig blivit för full på en sådan tillställning på min arbetsplats. Druckit en hel del har jag gjort men så har jag också haft en högre tolerans än de flesta där (i alla fall vad jag vet). En kollega påminde mig om eventet idag. Jag svarade med att ja det ska bli väldigt trevligt så det är synd att jag måste avvika tidigt den här gången. Fick inga följdfrågor på varför men nu är det etablerat. Det pratas så mycket om alla där jag arbetar (vilket är så tröttande) så jag tänker bara att jag helt enkelt avviker utan att säga speciellt mycket och låta dom bilda sina egna teorier 😉. Sedan på måndagen kommer allt som skedde vara i fokus och det som inte skedde som att jag inte var där kommer vara lagt åt sidan. Men då så klart bra nu behöver jag inte fundera mer på det.
Nu har lite rastlöshet lagt sig i kroppen så ska försöka få lite fixat i hemmet. Tittar troligen in lite senare ikväll.

@Jerri Klokt beslut. Du har ingen redovisningsplikt. Du avviker tidigt. Punkt. Det kommer en tid då du utan problem kan vara med på sådant, men i början är det bäst att hålla sig ifrån det. Det är inte kul att se sina kollegor fyllna till ändå.

Kram 🐘

@Jerri Du behöver inte svara på varför, men kan ha något i bredskap typ "ska hjälpa vän/mamma/flickvän med en sak, kanske sätta upp en tavla, hem och mata katten, vill vara klar i huvudet, känner mig lite hängig, ska upp och köra bil tidigt nästa dag.

@Andrahalvlek. Nej det har du rätt i. Det har hänt att jag i några få sammanhang varit den nyktra bland onyktra. Även om det varit ett fåtal gånger så minns jag att det inte var så roligt. Och då menar jag inte för att jag inte drack. Dom som varit onyktra hade jättetrevligt och det är ju bra. Själv förstod jag inte ens vad dom hade så trevligt åt. Jag ser fram emot den dagen jag kan vara med utan problem. Det kanske är ett sådant exempel som @Se klart hade i åtanke över sådant som utvecklar sig själv med tiden?

@prinsessa. Nej, precis som du och Andra halvlek klokt skriver så behöver jag inte redovisa någonting. Den här gången tror jag inte att jag får frågan men det kan vara bra att ha några rader att dra till med framöver även om dom inte är helt sanna.

Så är jag här igen.
Känslorna svänger ganska snabbt nu. Tidigare idag var jag låg. Sedan drygt 1,5timma var jag jätteglad och loggade in här då gladheten fick mig att verkligen vilja dricka på känslan. Så har jag identifierat det. Det vill säga att jag tidigare när jag varit glad inte riktigt vetat vad jag ska göra av mig själv och känslan. Det liksom pirrar i hela kroppen och jag vet inte vad jag ska göra av all positivitet. Så då har jag druckit på det. Ursäkten att få fylla glaset med hela flaskan har varit att fira men egentligen säkert lika mycket för att dämpa känslan som jag inte vetat hur jag ska hantera. Det är sällan jag får en sådan glad och positiv känsla så det blir väldigt starkt för mig. Nu när det har gått några minuter, läste och svarade här, har känslan lagt sig och jag är nästan lite blähä igen men suget har också lagt sig. Vilken bergochdalbana. Är det någon annan som har upplevt eller upplever samma sak eller liknande?

@Jerri Jag drack för att fira alla känslolägen, ledsen, glad, ångest, arg, irriterad. För att dämpa eller höja sinnesstämningen. Det blev så tydligt när jag varit nykter ett tag. Att jag drack på ilska tex visste jag inte riktigt. Drack tex efter när jag varit hos frissan för att fira, vadå? Drack under tiden jag städade, varför? Drack när jag gjort någon slags prestation, för jag var värd det. Massor av vanor som blev så tydliga och att jag drack i alla slags sinnesstämningar. Jag fick ersätta dessa vanor med andra vanor och efter några månader blev det nya vanor och ny rutin. Att dricka var verkligen en aktivitet och tog så mycket tid och när man blivit beroende så vill man dricka jämt. Som nykter lär man känna sig själv på nytt. Man kommer åt sina känslor som dolts och kamouflerats i alkoholdimman. Det är en resa i att lära känna sig själv och sina behov, det är rätt spännande att registrera och nyfiket utforska det.

Ha en fin kväll💕

Det är faktiskt väldigt härligt att läsa om dina svirr av glädje, jag tänker lite på mina kattungar som ibland blir helt till sig sen lugnar sig allt och de sitter och tittar lite fånigt. Känslor är ju kopplade till så många faktorer men här är det som den där glädjen är lite yrvaken? Och det kanske den är? Det är också en lite hisnande känsla att komma på att man/en/du är i full fart med något som tidigare tyckts omöjligt?
Kan det vara ett känslo-periskop som ser bakom ett hörn och liksom, yes!
Jag är ofta ofta så så glad över att jag är nykter. Det är en nästan ofattbar lättnad- frihet. Jag äger mig. Känslor som jag aldrig kunnat förutspå.
Ta vara på alla känslor. 😍

@Se klart ja mitt i prick! Det är som när en katt plötsligt från ingenstans får helspatt och studsar runt sedan stannar upp, slickar sig frenetiskt och helt plötsligt fastnar med blicken i tomma intet med en liten bit av tungan utanför munnen. Själv har man som bevittnande iakttagit det hela med en både förvåning och ett leende. Precis så kraftig var känslan av glädje och pirr. Som när man kommer på att man är förälskad i någon och varken vet ut eller in. Känslan är ju inte farlig men för mig väldigt ovan och blev skrämmande. Jag tänkte att min kropp och hjärna fullständigt fått spader. Din beskrivning som yrvaken avdramatiserade det lite. Det betyder ju att den behöver få sträcka på sig, kliva upp ur sängen och sakteligen vakna till liv och göra dag tillsammans med alla andra känslor 😄

@vår2022 Känner igen mig. Tack för att du delar. Jag har också druckit på alla känslor och många göranden. Det mesta har varit värt att fylla glaset med hela flaskan. Det där med klippa håret känner jag så väl igen. En gång så drack jag på känslan av att jag tyckte jag varit riktigt duktig som varit iväg och fixat. På känslan av att vara fin. Och visst känslan blev starkare tills den föll platt. Och ja så mycket tid det har gått åt. Velandet över inköp vilket 99,9% ledde till att man tog sig tid till inköp, tid att dricka, tid att smussla (jo även i min ensamhet har jag smusslat gentemot mig själv 😂) tid att vara bakis, tid att försöka minnas allt som skett, tid att reparera mm mm mm. Och även om jag inte direkt varit en finsmakare så vad mycket inte bara tid utan pengar. Fast värst av dom 2 är tiden. Och vad som är värst av allt är att jag låtit alkoholen få så stort utrymme och göra den skada den gjort. Så ja det är som @Se klart skrev en stor befrielse på så väldigt många områden.