@Jan.3. Tack för Din kommentar, som jag har all respekt för och jag tar verkligen till mej Dina kloka ord. Min målsättning är att minska mitt drickande, och jag är på god väg. Men tyvärr så är omständigheterna just nu påfrestande med nära anhörig som beklagligt nog lockar fram min svaghet att döva med lite alkohol. Inget som på något vis löser problemet, högst medveten om det och jag erkänner gärna att jag är svag i sinnet just nu. Jag är skitledsen och tårarna har runnit ikväll flera gånger. Jag har min fru vid min sida så jag ser ändå ljust på framtiden. Alkohol är aldrig lösningen, så är det!

@Källarmannen @prinsessa @Natalia
Godmorgon i kaffehörnan. Det var tungt att börja dagen idag men nu är det gjort och belöningen finns i koppen framför mig. Våra vägar här ser så olika ut, och jag känner igen mig så mycket i dina rader prinsessa; om att det är på riktigt nu. Det går inte att hålla på och tänka, jag börjar imorgon-en dag till spelar ingen roll. Jag började i januari, det har verkligen gått upp och ner men jag har så många goda skäl och motivation för att nå mitt måttliga mål. Det skall gå, och att komma till gemenskapen just här prioriterar jag högt ❤️

Hallå i stugan 🙂

@Jan.3. Jag upplever inte inlägget förskönande och tycker @Källarmannen skriver om en ökad lust och ett val till A som skapats ut en nu tuffare period i livet och utiftån en extra påfrestande dag. Det är förstås också svårt att väga sina ord på ett sätt som tar hänsyn till olika medlemmars sätt att ta emot det. Har själv också fått liknande reaktion i mina egna inlägg vid tillfälle där jag egentligen menat att ösa ur mig min känsla av misslyckande och frustrationen över mitt eget agerande då jag bland annat skrev nåt i stil med att jag hamnat på en uteservering med tre glas bubbel men att jag hade haft trevligt sällskap och ändå kände mig nöjd och mådde bra. Att jag kände mig nöjd innebar för mig att det hade kunnat sluta i en okontrollerad mängd och en redig bakfylla. Tror inte att någon av oss som har det här besväret egentligen menar att försköna A och gör vi det vill vi be om ursäkt. Samtidigt måste vi kunna få skriva om våra misslyckanden också. Många känner ju också en stolthet och glädje i att lyckas hålla sig till en tilltänkt och måttlig veckoranson och då kan ju inläggen också kanske upplevas förskönande om man väljer att tolka det så. Om jag själv besväras av sug är det sällan andra medlemmars ord som utlöser att jag snubblar, det räcker det med att solen skiner. Tänker att den här delen av forumet hör till sidan "förändra sitt drickande" och där befinner sig vi som inte är redo att helt avstå och kanske inte heller har den målsättningen men som ändå jobbar på en förändring.

Önskar en skön torsdag till er alla ❤

@Natalia Problemet är att den här tråden ligger rätt under ”förändra”. Ni samtliga i ”kaffeklubben” har ju utan tvekan måttligt drickande som mål, och tråden bör flyttas där den hör hemma. (Vara måttlig). Som det är nu så riskerar nybörjare som mår riktigt dåligt att bli triggade av erat okejande och förlåtande av att dricka var och varannan dag. Så @Prinsessa, flytta tråden till ”Vara måttlig” så är allt frid och fröjd. 😃

@Jan3 - Tack för att du vågar säga till när det är något du ser här på forumet som skapar obehag, och tack också till er som svarat och förtydligat att ni inte haft intentionerna att skriva förhärligande om alkohol! Det är en sån sak som vi vet att en ibland kan behöva vara extra vaksam på här på forumet, eftersom det finns många här som kämpar med bitvis starkt sug efter alkohol.

@Kristoffer Jag undrar om inte tråden Vara måttlig är bättre för alla de som här bestämt sig att dricka just måttligt och inte avstå helt?
För de som är nya och inte bestämt sig eller ens vet om att det är bra med ett bestämt mål är det ju rimligt att ligga på Förändra sitt drickande, medan de funderar på nästa steg. Samtidigt kan det vara förledande och farligt för just dem att vistas just där och läsa om andra som fortsätter att dricka. De flesta klarar ju inte det som hamnat här. Samtidigt som de som fortsätter att dricka kanske vill berätta om just det. Tycker därför att det är rimligt att trådarna flyttas.

Då har jag kanske missuppfattat det, jag trodde jag var med i "förändra sitt drickande" och det innebar just att man vill göra en förändring, vilket jag vill.

Hej Amanda L!

Tack för dina synpunkter. Precis som du så klokt skriver finns det många som är väldigt hjälpta av att mötas av ett sammanhang där alkoholfrihet är målet. På samma sätt är det för den som inte har helnykterhet som mål, att det kan vara avgörande för att få till en förändring i livet att möta andra som har liknande målsättningar. Vissa landar i alkoholfrihet till slut, andra lyckas bli måttliga, andra fortsätter prova sig fram. Ingen av oss kan med säkerhet veta vem som är vem, så att säga, så därför är det viktigt att alla är lika välkomna oavsett var en är - det viktiga är att en vill förändra sin alkoholkonsumtion.

Ni användare ger varandra så otroligt fint bemötande här på forumet, och det har gjort att vi har kunnat ha relativt få uttalade regler. Vi tror att detta bidrar till att sänka tröskeln för att börja skriva, vilket är ett viktigt värde för oss. Som vi har skrivit i andra trådar så försöker vi dock vara noggranna med att det inte skrivs inlägg som på ett onödigt sätt framhäver positiva aspekter av alkoholkonsumtion, och att det inte skrivs inlägg under berusning. Det här gäller oavsett vilken forumdel en skriver i, av hänsyn till andra användare.

Vi har skapat en forumdel som heter "Vara måttlig" och ett forum som heter "Vara alkoholfri", och de är de enda forumdelarna där vi kommer att gå in och föreslå flytt av trådar eller på annat sätt agera (dvs. när diskussionen/målsättningarna avviker från vad forumdelen avser). I övrigt är det upp till trådstartaren att bestämma, och vi hjälper alltid till om någon känner att den vill flytta sin tråd. Om du önskar tydligare styra vilket innehåll som du själv ser här på Alkoholhjälpen så är en tanke att använda dig av bokmärken till de forumdelar och/eller trådar som känns hjälpsamma för dig.

Hoppas att det här gav en inblick i hur vi rådgivare tänker kring detta. Och tack för ditt/ert engagemang här på forumet, det är ovärdeligt. Och tack prinsessa för lånet av tråden, hoppas att det känns okej att jag tog det här utrymmet!

Vännerna, jag är varken helt alkoholfri och heller inte alltid måttlig när jag dricker och tycker således att denna rubrik ännu passar mig. Jag är sällan måttligt i min konsumtion per tillfälle, inte alltid ontkter men lika ofta känner jag mig som en alien på forumet också. Men inte desto mindre behöver jag ändå ett sammanhang.
Vill man förändra sitt drickande kan det ju innebära att som sagt både sväva mot måttlig eller att vara alkoholfri. Men för mig som fortfarande fortfarande vill ha nån sorts sammanhang blir det också nedslående att höra att man inte passar in. Tro mig, har försökt söka ett sammanhang för drognykterhet tillexempel och därefter ökad alkoholkonsumtion men har inte funnit ett enda som passar in för mig. Alternativet är att hamna på flashback där knäppa medlemmar tycker att det bästa sättet att bota en abstinens med är att täcka det med en annan drog som lindring. Här upplever jag att det hålls en fin och ändå seriös ton, vilket jag uppskattar. Det är sånt här trams som får mig att känna mig extra dåligt anpassad och extra dålig över mina misslyckanden trots att jag kunnat tycka att "förändra sitt drickande" var en passande tråd.
För en del av oss tar det bevislugen lite tid. Men det har det ju bevislugen gjort för andra medlemmar med även om somliga av oss valt att vara fullt aktiva på forumet lite tidigare trots att vi inte nått fasta och hållbara beslut. Vart ska tex jag ta vägen? Ska sådana som har det likt mig dra oss undan helt?

@Natalia Du ska vara i detta forum! Och jag kommer inte sluta att skriva "vi tar nya tag idag", då vi faller emellanåt. Här stöttar vi varandra och så länge det blir en förändring till det bättre är det bra, enligt mig.

@Torn det ligger varken ett okejande eller förlåtande i inläggen. Om något ligger det nog en ångest och känsla av att vilja göra bättre öven om det inte alltid går enligt den egna önskan.

Jag ber om ursäkt för att ha startat det i din tråd @prinsessa 🙏
Men godmorgon och önskar en fin dag! Är visst fredag igen. Varit veckovild hela veckan. Det blir en nykter helg och det ska bli skönt.

Ta hand om er ❤